Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koelpasta op de heatsink

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daisai
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 28-06 22:15
Mijn vraag gaat over hoeveel koelpasta ik op mijn heatsink moet doen bij het installeren ervan.
Ik heb wel vaak genoeg mijn eigen pc in elkaar gezet, maar nog nooit een heatsink geinstalleerd.
Dus heb niet echt een goed idee hoeveel koelpasta ik erop moet doen voor maximaal effect zonder dat de koelpasta er tussen uit gaat.
De processor is een i5 3570k met een mugen 3b cooler.

Tot nu toe de enige filmpjes die ik heb gezien slaan dit gedeelte over.

Daisai wijzigde deze reactie 17-06-2012 09:41 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-07 01:40
een sluitend laagje verf, meer hoeft niet. Het contact moet helemaal wit zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17-07 13:49
Aanbevolen over het algemeen, een hoeveelheid koelpasta ter grootte van een rijstkorrel in het midden van de heatsink, en dit smeer je dan uit over de heatsink, dit gaat gemakkelijk met een (bank)pasje, let op dat je er niet teveel op doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

Op 3:14 wordt het voorgedaan.

Bovenstaand is eigenlijk al teveel pasta.

En je gebruikt de CPU cooler om de pasta te verspreiden, geen plastic kaartje.

Zoiets dus

fridgeman wijzigde deze reactie 17-06-2012 16:52 (84%)

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Liever te weinig dan te veel, want te veel pasta isoleert alleen maar en maakt de temperaturen dus hoger. Een kleine druppel in het midden is dus voldoende. En wat fridgeman zegt: verspreid de pasta niet, druk gewoon de koeler erop en dan wordt het vanzelf wel over de heatsink verspreid. Als je het uitsmeert komt er uiteindelijk lucht tussen (isoleert flink).

De heatsink hoeft trouwens niet helemaal bedekt te zijn, de randen zijn niet belangrijk.

bwerg wijzigde deze reactie 17-06-2012 10:21 (11%)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:40
Koelpasta is om de oneffenheden in de oppervlakte van de cpu en koeler op te vangen. In het ideale geval zijn deze 100% vlak en dan heb je geen koelpasta nodig. Helaas is dat vrijwel nooit het geval dus moet je ervoor zorgen dat de luchtgaatjes worden opgevuld,

Dit opvullen dient met zo min mogelijk koelpasta te gebeuren want anders gaat de warmte niet snel naar de koeler toe. Degene boven me hebben gelijk dat een kleine rijstkorrel al voldoende is ervoor. De koeler wordt met een redelijk grote spanning op de cpu gezet waardoor het automatisch verspreid en de gaatjes opvult.

Hoe dunner de koelpasta hoe beter het verspreid kan worden, maar meestal geleid dunnere koelpasta niet zo goed en is die dus wat dikker.

Nu heb je ook wat achtergrond informatie erbij.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Voor het geval je twijfelt, de eerste 2 lui die hier "tips" geven (tweakerharrie en opelopa) hebben het dus helemaal mis.
Het filmpje laat het goed zien (inderdaad iets teveel naar mijn smaak). Doe dus als bwerg en kfaessen uitleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daisai
Ik probeer het eerst wel uit met een oude kapotte cpu en koeler die ik niet gebruik, maar ik weet in ieder geval nu hoeveel koelpasta erop moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 17-07 15:13

Fordox

00101010

*Geschreven door een elektronica student die soms iets teveel nadenkt.

• OPELOPA
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17-07 13:49
quote:
Reepje schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:55:
Voor het geval je twijfelt, de eerste 2 lui die hier "tips" geven (tweakerharrie en opelopa) hebben het dus helemaal mis.
Het filmpje laat het goed zien (inderdaad iets teveel naar mijn smaak). Doe dus als bwerg en kfaessen uitleggen.
De methode van tweakerharrie is mij niet bekend, de methode die ik beschrijf en gebruik is een beproefde methode gebruikt door duizenden voordat het youtube filmpje bestond, ik heb geen idee wat beter is.

• DutchKel
quote:
OPELOPA schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:00:
[...]

De methode van tweakerharrie is mij niet bekend, de methode die ik beschrijf en gebruik is een beproefde methode gebruikt door duizenden voordat het youtube filmpje bestond, ik heb geen idee wat beter is.
Toch is niet uitsmeren beter omdat de kans dat er een luchtbel tussen komt te zitten veel kleiner is, dat uitsmeren wordt dus afgeraden, ondanks dat vele DENKEN dat het beter is.

Als je een koeler recht op de cpu plaatst dan zit er lucht tussen de cpu en de koeler, heb je daar koelpasta tussen zitten dan zorgt deze ervoor dat de lucht er niet uit kan bij de delen die al sluiten, op een gegeven moment heb je alle randen gesloten waardoor de kans op een luchtbel tussen de koeler en cpu erg groot is.

Heb je in het midden een bolletje dan wordt deze naar buiten gedrukt, omdat er in het bolletje geen lucht zit komt er dus ook geen lucht tussen de koeler en de cpu.

Nogmaals, in het ideale geval waarbij de cpu en koeler 100% recht zijn is geen koelpasta nodig (dan krijg je de beste warmteoverdracht), de koelpasta zorgt er alleen maar voor dat de oneffenheden (de luchtplekjes tussen de koeler en cpu) worden opgevuld, ga je zelf zorgen dat er meer lucht tussen kan komen dan isoleert dat alleen maar meer (dit scheelt dan ook maar een paar graden wat niet zo opvalt voor de gemiddelde persoon). Daarnaast geleid koelpasta altijd (of je moet een hele slechte heatsink hebben) minder dan de heatsink van de koeler dus je wilt er ook niet teveel van gebruiken.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De scheiding tussen feiten en geruchten worden wel goed duidelijk in dit filmpje:

Dat mensen aanraden om het uit te smeren is niet zo gek, het lijkt namelijk wel logisch om te doen (je wel geen dikke klodder op één plek, en tijdens het aandrukken kun je niet zien of het wel verspreid). Maar met dit glaasje kun je dus goed zien dat het wél verspreid, dat je helemaal niet zoveel nodig hebt, en dat je luchtbellen krijgt als je het niet vanuit het midden naar buiten perst. Het kan dus het beste met een druppel in het midden, een lijntje, een kruisje, maar niet met een cirkeltje (luchtbel in het midden) en dus ook niet met uitsmeren.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

C-C-C-Combopost!!!

Geeft GoT geen mooie waarschuwing meer voor dubbele posts tegenwoordig...

bwerg wijzigde deze reactie 20-06-2012 11:29 (89%)

• morerevs
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 02-06 15:23
Wat ik vooral zie in dit filmpje is dat bij geen enkele druppel/streep/kruis methode de CPU volledig bedekt word. Dit gaat waarschijnlijk wel beter met een echte koeler. Maar vooral dat stukje met die luchtbeletjes is in dit geval een beetje onzinnig. Dit word (hier iig) veroorzaakt door een flexibele plaat, wat een koelervoet niet is, ruim buiten het heatspreader oppervlak krom te duwen waardoor de binnenkant lostrekt van de pasta. Probeer dat maar eens met een plak koper/aluminium van een cm dik. Bovendien staan de meeste CPU's bol dus lucht word toch wel naar buiten geduwd.

• Reepje
  • Niet online
quote:
morerevs schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:47:
Wat ik vooral zie in dit filmpje is dat bij geen enkele druppel/streep/kruis methode de CPU volledig bedekt word.

Bovendien staan de meeste CPU's bol dus lucht word toch wel naar buiten geduwd.
Alweer 2 voorbeelden hoe broodjes aap de wereld in komen.

Ten eerste. Koelpasta hoeft niet de gehele cpu te bedekken, alleen het deel dat warm wordt moet goed contact maken. (veel mensen vergelijken koelpasta-cpu met brood-boter. Een boterham met boter is inderdaad lekkerder als de boter overal zit, en mooi gelijkmatig met een mes is verdeeld. Echter boterham met boter is iets heel anders dan cpu-koelpasta).

Ten tweede. De meeste cpu's staan vlak.

• DutchKel
quote:
Reepje schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:10:
[...]
Ten tweede. De meeste cpu's staan vlak.
En je hebt ook kans dat een cpu hol is.

• Reepje
  • Niet online
Ja, je zal holle cpu's hebben, bolle cpu's hebben, en vlakke cpu's hebben die ook nog eens niet vlak zijn.

Vandaar de koelpasta dus.

• morerevs
"Ten eerste. Koelpasta hoeft niet de gehele cpu te bedekken, alleen het deel dat warm wordt moet goed contact maken" Laat dat nou net de hele heatspreader zijn, en meer oppervlak is betere koeling/geleiding van warmte.
En wat ik voornamelijk zie bij mensen die hun CPU vlakken is dat deze bol staat, of dan iig toch wegloopt aan de buitenkant. Wanneer je een holle CPU hebt gaat geen enkele methode goed werken want dan sluit je al gauw lucht op, tenzij je weer een bolstaande koeler hebt uiteraard :P

• Reepje
  • Niet online
quote:
morerevs schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:31:

Laat dat nou net de hele heatspreader zijn, en meer oppervlak is betere koeling/geleiding van warmte.
Heb je wel eens gezien hoe groot de processor chip eigenlijk is? Klein gedeelte van het totaal. Dit hele ding is zo groot vanwege het grote aantal pinnetjes dat op de socket moet.

Of kijk eens naar de interne heatspreader van de nieuwe intels. Schat nog geen 10% oppervlak dat daadwerkelijk contact maakt met de metalen afdek kap, een heel klein stukje in het midden dus.

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 17-07 15:13

Fordox

00101010

voer de discussie hier Koelpasta topic

*Geschreven door een elektronica student die soms iets teveel nadenkt.

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:01

Nemesizz

Untouchable

Zie je vaak de discussie van hoe koelpasta er nou wel of niet op moet.

Heb in de loop der jaren allerlei methoden geprobeert, en maakte meestal weinig verschil onderling.
Je moet gewoon opletten dat je het er niet te dik op doet.
Drupje in de midden met koeler erop, of uitsmeren (heb beide geprobeert) maakt elkaar niet veel, hooguit 2ºC verschil ofzo (met een totale load temp ruim onder het max, zowel bij CPU's als GPU's).

Chips zonder heatspreader smeer ik het wel altijd uit, dunnetjes over de core (latex handschoenen aan, niet met een bankpasje). Soms kun je ook een drupje op de heatsink zelf doen, maar metname bij laptops kun je niet altijd even goed zien wat nou precies de midden is van de heatsink die de core raakt, vandaar het smeren op de core zelf (al hebben een aantal laptop CPU's tegenwoordig ook gewoon een IHS).

• morerevs
"Of kijk eens naar de interne heatspreader van de nieuwe intels. Schat nog geen 10% oppervlak dat daadwerkelijk contact maakt met de metalen afdek kap, een heel klein stukje in het midden dus."
Die processoren zijn ook lastig te koelen zodra ze overgeklokt worden dus of dat nou zo'n goed voorbeeld is weet ik niet.
De heatspreader (hitte verspreider hint) is voornamelijk zo groot om 2 redenen. 1 is het verspreiden van warmte zoals de naam doet vermoeden, 2 is de druk van de koeler opvangen om te voorkomen dat de chip zelf beschadigd word.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

quote:
morerevs schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:31:
"Ten eerste. Koelpasta hoeft niet de gehele cpu te bedekken, alleen het deel dat warm wordt moet goed contact maken" Laat dat nou net de hele heatspreader zijn, en meer oppervlak is betere koeling/geleiding van warmte.
Misschien wat onhandig verwoord, maar voor de geleiding voegen de randen niet veel toe. Het midden, waar de warmteproductie plaatsvindt, daar moet de warmte meteen weggeleid worden. Een koelblok heeft een enorme warmtecapaciteit, de heatspreader totaal niet dus daar je warmte naartoe leiden helpt niet.
quote:
En wat ik voornamelijk zie bij mensen die hun CPU vlakken is dat deze bol staat, of dan iig toch wegloopt aan de buitenkant. Wanneer je een holle CPU hebt gaat geen enkele methode goed werken want dan sluit je al gauw lucht op, tenzij je weer een bolstaande koeler hebt uiteraard :P
Dan werkt een druppel, dus vanuit het midden naar buiten, nog steeds. Ik zie niet in waarom dat niet zo zou zijn, want je duwt gewoon alle lucht naar buiten, dat is niet afhankelijk van de bolling van de heatsink/koeler.
quote:
Nemesizz schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:05:
Drupje in de midden met koeler erop, of uitsmeren (heb beide geprobeert) maakt elkaar niet veel, hooguit 2ºC verschil ofzo (met een totale load temp ruim onder het max, zowel bij CPU's als GPU's).
Oh, het verschilt vast niet veel, als de temperaturen echt veel te hoog zijn komt dat doorgaans doordat er gewoon véél te veel pasta op zit. D'r komen nog wel eens topics langs over 20 graden of meer verschil.

• Daisai
Tot nu toe gaat het niet echt goed met het inbouwen van dat nieuwe moedernord+cpu.
Ik kom niet echt voorbij het bootscherm, kan de bios ook niet in.

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:01
Arctic Silver heeft een keuze menu gemaakt waarbij op basis van welke processor je gebruikt, welke methode, volgens hun, het beste zou werken.

http://www.arcticsilver.com/methods.html

Zo heb ik mijn corei5 gedaan en de resultaten zijn goed. (wel met Arctic Silver btw)

Hopjesvla79 wijzigde deze reactie 20-06-2012 19:42 (5%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True