Mijn verhaaltje was een reactie op Muldert die zei dat een DSLR hetzelfde biedt als een pro camera en dat is natuurlijk niet zo(komt hij dus een post later ook op terug). Punt is dat een t2i met ML helemaal niet op gelijk niveau zit van een camera van 4000 euro. 2 jaar terug nog wel, omdat er geen betaalbare large sensor camera's waren. Vandaar dat er ook zoveel met DSLR's werd gedaan. Camera's met grote sensoren waren er al lang, allee niet betaalbaar. Dat heeft de industrie lekker wakker geschud en gezorgd dat het cameralandschap flink op de schop gegaan is. Blackmagic wakkert dat nog even lekker aan met hun nieuwe camera met 12 bit RAW voor minder dan €3k.
De AF100 is nu zo in prijs gezakt dat ik liever daar voor zou kiezen, dan voor een 5DMKIII. Voor hetzelfde bedrag koop je een camera met een m4/3 chip met ingebouwde ND's, pro body, HD-SDI, HDMI, clean output, etc. Kijk maar eens naar The Raid, fantastische film met de AF100. De FS100 is ook goed betaalbaar en met S35 sensor. De FS100 is nu ook lowlight king, film zonder angst op ISO 12.500/16.000(al heb ik net met de 1dx van een vriend gespeeld en dat is helemaal ziek!).
De DSLR's hebben de pro markt lekker wakker geschud, maar je ziet de meeste nu overstappen naar large sensor camera's. Betekend niet dat er geen plek meer is voor DSLR's, zijn prima B-cams of een mooie camera voor de startende pro. Ik heb zelf 2 jaar mijn brood verdient met een 550D met ML. Maar DSLR's halen het niet bij large sensor camera's.
De C500 is btw niet de opvolger van de C300, maar gewoon een aanvulling op de Cinema EOS lijn. Het zijn 2 totaal verschillende camera's, met verschillende doelgroepen(C300 = mid-end productiewerk, broadcast werk. C500 = high-end filmwerk op 4K raw, vergeet niet dat daar nog een recorder bij moet om 4K te draaien, de enige die 4K raw doet is de net aangekondigde Gemini 4K recorder á €15k).
Ik wou mijn menig geven, vanuit de werkende pro gezien. Zoals ik al zei, als hobbyert zou ik mij er niet eens aan wagen en gewoon lekker met een handycam de vrouw/kindjes/vakantie vastleggen.
[
Voor 4% gewijzigd door
jd1987 op 28-06-2012 17:43
]
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7