13" MBP/MBA of 15" Retina

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-10 23:38
Hallo,
Ik ben al een hele tijd tussen deze Mac's aan het twijfelen, en ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Waarvoor ga ik het gebruiken:
Internetten.
Tekstverwerken voor school.
Photoshop.
Apps
En misschien later nog video editing.

Ik wil uiteraard de laptop 4 jaar gebruiken minimaal.

Het verschil tussen de 15" retina en de 13" MBA/MBP is toch ook de processor, maakt een dualcore vs quadcore veel verschil uit?

Als ik een 13" zou nemen (deze vind ik te klein) zou ik er een extra scherm bij kopen, speakers, externe hdd, (in het geval van de Pro nog een SSD), 8GB mem, toetsenbord en muis. (Dit heb ik bij de retina uiteraard niet nodig?)

Ik ga in iedergeval gebruik maken van de onderwijskorting van Apple, zo kan ik toch weer wat besparen voor accessoires.

Het belangerijkste: Krijg ik bij de retina waar voor m'n geld? Het is namelijk 2000 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:22

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Neem Retina Pro of new 13" Air 1.8Ghz eens door. Precies dezelfde vraag, alleen voor andere werkzaamheden

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Volgens mij heb je deze vraag ook al verkapt gesteld in 3 andere topics? Maar goed..

Het is natuurlijk een keuze die je uiteindelijk zelf moet maken. Wordt het je enige computer dus je workstation?

Wat is belangrijk voor je?
*portability - de 13" MBA is duidelijk lichter dan de 13" Pro en 15" RMBP.. Als je 'm vaak mee naar college's neem en je moet ook nog een aantal boeken meenemen is het wel fijn als je laptop zo licht mogelijk is.
*Power - de RMBP heeft duidelijk meer processor kracht maar vooral VEEL meer grafische power. Dit kan vooral van pas komen bij video-editing. Dit betekend niet dat de 13" MBP en MBA het niet aankunnen...
*upgradability - bij de RMBP en de MBA kun je nauwelijks iets zelf upgraden, ga in dat geval voor de MBP.
*schermruimte - de resolutie van de 13" MBP is behoorlijk slecht en dit kan je als je 'm veel zonder extern display gebruikt zelfs als storend ervaren. De MBA en de RMBP hebben dezelfde effectieve schermruimte.

Waarom zou je bij de 13" speakers en een externe HDD kopen? Als het je enige computer wordt ga je bij zowel de MBA als de RMBP een externe schijf nodig hebben. Bij de MBP zou je bijv 1TB hdd op de plek van de optische drive kunnen zetten en een 128GB SSD op de plek van de HDD.

Als je lang achter een computer zit is het altijd fijn om rechtop te zitten. Bij een laptop gaat dat gewoon niet, je zit altijd naar onder te staren. Daarom raad ik je aan om een stand te kopen (m-stand?) en dan met een extern toetsenbord en muis te gebruiken. Dit geldt voor zowel de 13" als 15" laptops. Een extern scherm zou dit natuurlijk ook oplossen.

Als ik jou was:
optie 1) 13" MBA (8GB ram, 256GB SSD (omdat ik merk dat 128GB echt te weinig is als enige computer)
+ extern scherm (23" 1920*1080 bijv dell u2312h)
+ externe hdd
+ toetsenbord & muis (trackpad)

optie 2) 13" MBP (standaard model, eventueel zelfs 2011 model)
+ extern scherm
+ 1tb 2,5" in optibay op plek optische drive
+ 128GB SSD
+ 8GB ram

optie 3) Retina MBP (8GB, 256GB)
+ stand
+ externe HDD

Waarom eigenlijk geen 15" MBP?
optie 4) 15" MBP standaard model + hi-res scherm (meer effectieve ruimte dan retina display!)
+ stand
+ 8GB ram
+ 128GB SSD

Voordeel van de 15" MBP is dat deze een fatsoenlijk scherm heeft en user-upgradable is. Daarnaast is die nog krachtiger dan de retina MBP. Nadeel is dat het gewicht hoger is.

[ Voor 29% gewijzigd door SquareOne op 16-06-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aan de hand van Retina Pro of new 13" Air 1.8Ghz, waar de nodige voors en tegens in staan kun je prima een eigen afweging maken. Nog een topic over dit onderwerp is wat teveel van het goede, dus deze gaat op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Dit topic is gesloten.