1080p vs 2560 x 1440

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309265

Topicstarter
Hallo beste mede-tweakers,

Ik ben op zoek naar een monitor, maar ben er nog niet volledig uit.

Eisen: Redelijk energiezuinig, max. 350 euro, 27 inch, geschikt voor algemeen gebruik maar ook gaming, prima beeldkwaliteit.

Er zijn heel wat schermen in deze prijsklasse die voldoen aan mijn eisen, echter ben ik er nog niet aan uit of ik een 1080p of 2560 x 1440 scherm wil; daarom enkele vragen.

EDIT: Verduidelijking. Wou weten of de upgrade naar een high-res scherm de meerprijs het waard was. Uiteraard is er geen 2560 x 1440 te koop voor 350 euro.

Hoe is het algemeen desktopgebruik bij 2560 x 1440? Te klein om prettig te werken? (weet dat je de resolutie kan verlagen, maar toch) Is er een groot verschil merkbaar in gaming tussen 1080p en 2560 x 1440? Want als ik me niet vergis is het aantal pixels op het laatstgenoemde tweemaal zo hoog. Welk 2560-scherm heeft de beste prijs/prestatieverhouding?

Alvast bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 309265 op 15-06-2012 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je 27" wilt zou ik sowieso 2560x1440 aanraden. Het gamen zal wel trager gaan omdat je een hogere resolutie hebt maar dat verschilt ook per spel, sommigen schalen beter dan anderen. Het zal absoluut niet de klein zijn om te werken. Ik denk eerder dat andersom 1080p uitgerekt over en 27" scherm te groot gaat zijn. Ik zou dan eerder een 24" scherm nemen met die resolutie, is het scherm ook een stuk scherper door de hogere dpi.

Echter, jij zegt max 350 euro. Dan moet je zo'n scherm uit China halen want ik zie in de pricewatch geen scherm onder de 550 euro die zo'n hoge resolutie op 27" aanbied.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 15-06-2012 18:07 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:52
Je kan natuurlijk ook altijd de DPI in windows vergroten zodat alle wat groter schaalt op je scherm. Dan heb je nog steeds de voordelen in spellen, films en programma's zoals Photoshop maar werkt het wat makkelijker mocht je alles te klein vinden. Het verlagen van de DPI in windows werkt brak dus beter een te grote resolutie dan een te kleine.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Waar vind jij schermen van 2560x1440 voor onder de €560?
Dat is namelijke de goedkoopste die ik zo 123 kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-05 11:11
Of iets dichterbij, een Hazro uit Duitsland of de UK.

overclockers.co.uk heeft vaak aanbiedingen die het wachten wel waard zijn als je geen haast heb, of de monitor echter ooit weer voor £350 verkocht wordt..
Ik heb zelf een Hazro HZ27WD en het is even wennen, had in het begin de DPI omhoog gedraaid maar dan kan je toch weer minder op het scherm kwijt dus dat heb ik na een weekje weer teruggezet op de standaard instellingen. Weet nou niet meer beter, alles is prima leesbaar en een IPS is toch stukken beter dan een TN qua kleurweergave.
Alle monitoren met een 2560x1440 resolutie gebruiken een IPS-paneel m.u.v. de Samsung S27A850D maar die gebruikt een vergelijkbaar (PLS) paneel

De pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding. Super garantie van Dell, wide-gamut waar je normaal extra voor betaald maar de u2711 is één van de goedkoopste WQHD monitoren.. maar daar heb je dan weer weinig aan als gamer - de monitor kan wel prima de standaard RGB color space nabootsen. USB hub, meerdere input mogelijkheden.
Als je zo zuinig mogelijk wilt zijn kun je echter beter de pricewatch: Samsung Syncmaster S27A850D halen die een stuk zuiniger is.

* Xthemes.us vind hett trouwens vreemd dat de prijzen van alle WQHD schermen stijgende lijken te zijn - had verwacht dat ze goedkoper zouden worden nu Apple met een nog hogere resolutie op laptops komt

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Pagina: 1