Audio op bruiloft

Pagina: 1
Acties:

• Jermit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik heb geen idee of dit het juiste forum is.
Ik ben gevraagd om de muziek te verzorgen op de bruiloft van mijn zus, de muziek staat op een externe harde schijf.

De bedoeling was om mijn laptop te gebruiken, echter er dienen ook voldoende speakers en de mogelijkheid voor 2 of meerdere microfoons zijn.

Wie kan mij adviseren aangezien ik hier niet veel verstand van heb.

Ik heb al een Logitech 5.1 geluidssetje.

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:36
Op een bruiloft is kwaliteit toch een ding!
Ik weet niet wat het budget is maar stuur me een mailtje en kijk wat ik kan doen voor jouw budget.

Vast goed bedoeld, maar als dit soort dingen via e-mail gaan lopen heeft een forum ook weinig nut meer. Plus dat dit ook gewoon als spam/werving gezien kan worden.

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 14-06-2012 21:26 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen: regel een fatsoenlijk mengpaneel. Daar kan je je laptop en de microfoons op inprikken. Voeg daar een degelijke versterker en speakers aan toe (die aansluiten bij de zaal waar het zich afspeelt) en je bent een heel eind.

Heeft de accommodatie waar het feest plaatsvindt geen mogelijkheden om die apparatuur te verzorgen, zodat jij alleen je laptop en de muziek hoeft mee te brengen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Jermit
Dank voor jullie reacties

@parawaus het is een low budget bruiloft helaas

@Orion84, ik heb een analoge mengpaneel liggen, maar ik denk niet dat dat voldoende is. De accomodatie is een scoutinggebouw, zonder stroom, dit wordt met een aggegraat geregeld.

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:36
Nogmaals, deel hier dan de ervaringen en ideeën, puur je diensten verkopen is het forum niet voor bedoelt.

[ Voor 85% gewijzigd door FeaR op 14-06-2012 22:59 ]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01 22:48
Low budget of niet, hoe hard kan je geluidsset en hoe klinkt het geluid dan? Je noemt Logitech dus ik vermoed een computersetje, ik ga er niet van uit dat dit geluid nog helder is als je het volume op maximaal zet (wat je waarschijnlijk nodig gaat hebben).

Ik denk dat je het beste, low budget, met media center of XBMC kan werken om de audio te verwerken en dan met twee USB microfoons (evt. hub als je niet genoeg usb poorten beschikbaar hebt). Maar ik zou als ik jou was wel even rondkijken of je niet iemand kent die er net wat meer van weet of je wat op weg kan helpen: met puur informatie ben je er niet om zoiets op te zetten.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jermit schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:55:
Dank voor jullie reacties

@parawaus het is een low budget bruiloft helaas

@Orion84, ik heb een analoge mengpaneel liggen, maar ik denk niet dat dat voldoende is. De accomodatie is een scoutinggebouw, zonder stroom, dit wordt met een aggegraat geregeld.
Wat is er analoog aan een mengpaneel? Post anders even een paar specs van dat ding (en/of een foto) wellicht dat iemand hier er verstand van heeft en kan zeggen of het bruikbaar is.

Hoe groot is de zaal waar het over gaat?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Jermit
@parawus, ik hou het in gedachten

@Sp!tF1re, Geluid klinkt inderdaad niet zo best als ik deze harder zet, en er is koper gebruikt in het setje dus radioontvangst

@Orion84, dit is het bewuste mengpaneel, V&A aangeboden: Alecto Mengpaneel , deze wilde ik verkopen omdat ik er niets mee doe, maar is vast niet bruikbaar

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Grootste gemis aan dat mengpaneel zijn fatsoenlijke (lees: XLR) microfoonaansluitingen.

Maar aangezien het in een scoutinggebouw is: heb je ook connecties met mensen bij die groep? Want uit ervaring weet ik dat scouts best goed zijn in dingen regelen. Wellicht is er binnen de groep wel iemand die apparatuur heeft, of kunnen ze bijvoorbeeld via de scouting regio aan spullen komen.

[ Voor 63% gewijzigd door Orion84 op 14-06-2012 21:06 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Jermit schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:02:
@Sp!tF1re, Geluid klinkt inderdaad niet zo best als ik deze harder zet, en er is koper gebruikt in het setje dus radioontvangst
:? Ik mag hopen dat er koper in zit.. bedoel je niet dat de set geen afscherming heeft ?

Wat ik verder een beetje mis, hoe groot is de zaal, hoeveel mensen ? Ik zou hoe dan ook gewoon een 2.0 speaker set nemen.. verder is het een beetje aanklooien, maar kan je prima muziek draaien met een laptop (ook een los cd-tje, wel rippen, anders skippen :P) en dan handmatig op de laptops een microfoon inmengen. Wat best redelijke mic's zijn zijn die logitech usb dingen die bij guitar hero zitten e.d. Maar misschien is dit ook wat: http://www.bol.com/nl/p/p...art-wii/1004004011574855/

[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 14-06-2012 21:15 ]

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-01 18:36
Benodigdheden: muziek en cd spelers (of laptop ;) ), mengpaneel met 2 of meer kanalen waaraan je de cd speler(s) en laptop aansluit. Mengpaneel aan versterker (met boxen ) en ju je hebt muziek.

Een simpel mengpaneel kost nieuw 150 euro (4 kanaals + mix ingang), laptop heb je al, ergens een simpele cd speler mocht iemand cd's hebben. Op de laptop Virtual DJ free installeren en mixen maar!

Persoonlijk zou ik toch vragen om er een feest van te maken met iets fatsoenlijker materiaal (en dus budget!!!) ipv houtje touwtje zoals nu. Ik ga er even vanuit dat het niet de tigste bruiloft is van je zus ;). De DJ maakt of breekt een feest dus wees erop bedacht wat je aan het doen bent. ZEKER op een bruiloft.

• joeri369
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-01 17:03
Ik denk ook dat hoe low-budget het feestje ook is je toch beter op zoek kunt gaan naar bijvoorbeeld een professioneel licht en geluidsbedrijf bij jou in de buurt. Deze kunnen dan een mooi setje maken met speakers, mixer, externe geluidskaart tegen de brom van de voeding van de laptop.

Het is in mijn ogen niet heel slim om een Logitech speaker setje neer te zetten omdat deze gewoon niet gemaakt zijn om een groep mensen te voorzien van geluid.

Het mengpaneel is op zich wel bruikbaar maar als je dus misschien speakers huurt zul je er wel een DI-box tussen moeten zetten omdat een fatsoenlijk setje speakers een XLR ingang heeft of misschien een 6,3mm Jack plug.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, suc6

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 15:54

Nox

Noxiuz

Ik denk dat er op dit moment weinig beslissingen door jou gemaakt kunnen worden. Om goed met je mee te denken moeten we wel weten óf er een budget is en indien er een budget is hoeveel dat is. Ik kan me goed voorstellen dat er misschien helemaal niks beschikbaar is. In zo'n geval roeien met de riemen die je hebt.

Maar met een Logitech Z5300 kun je toch een leuk huisfeestje geven, de subwoofer is in ieder geval een apparaat wat flink kan beuken en ook de satelietspeakers kunnen de gemiddelde huiskamer al vol pompen dus hangt het meer af van de ruimte.

TL;DR

We hebben wat meer informatie nodig om met je mee te kunnen denken zonder dat wij allemaal eisen gaan stellen :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 17:48
Kan je nog beter iemand inhuren. Zelf met spullen gaan aanrommelen lijkt me geen goed plan. Ik zou zeggen: laat het doen en doe het goed (en dat hoeft echt niet duur te zijn, mits je maar moeite neemt om rond te kijken en te zoeken), dat is prettiger dan zelf met de muziek moeten prutsen.

Ligt er natuurlijk wel aan hoe de rest geregeld is. Als het zelfbediening is moet je natuurlijk niemand gaan inuren voor de muziek. :+

_@/'

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-01 16:44
Voor 200 euro kan je ook een drive-in show regelen met Dj erbij dat gaat toch iets beter klinken dan bovenstaande (no offense)

Verwijderd

mr.DJ95 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:56:
Voor 200 euro kan je ook een drive-in show regelen met Dj erbij dat gaat toch iets beter klinken dan bovenstaande (no offense)
Bovenstaande boel kun je desnoods weer verkopen na het feestje.

• mr.DJ95
Daar heb je gelijk in , maar ik denk wel dat het geen weg gegooid geld is , je trouwt tenslotte maar 1x (of vaker) maar ik denk dat 200 voor een Dj op een bruiloft niet veel is! Ik draai voor dat geld op sweet sixteens enzo.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Voor dat geld kun je beter iets huren.

Je verkijkt je snel op geluid. Afhankelijk van de zaal en hoeveelheid mensen natuurlijk, maar een beetje vermogen heb je al snel nodig. Als het als achtergrondmuziek is dan zijn er opties genoeg, maar als de muziek 'op de dansvloer' boven de bezoekers (50-150 man?) die rondom wat babbelen heen moet komen dan heb je echt wel wat power nodig.

Ik heb geluid op bruiloft van mn neefje jaren geleden geregeld. Daar had ik een actief mengtafeltje (Spirit Powerstation) met 2 topjes. Toen men een beetje rond sprong op de dansvloer stond die set gewoon op z'n max,en moest ik enorm opletten dat de topjes er niet uitblies.
Bruiloft van mn broertje heb ik een zwaardere set gehuurd, 2x15' sub, 2x12' top, met crossover en 2 versterkers. Totaal geloof ik iets van 1200 watt. Lijkt heel veel, maar in een ruimte van 20x50x5m met een man of 150 was dat nieteens overdreven....

Bottomline: Tenzij het achtergrondgeluid is zou ik iets professioneels huren, en niet Marquant/HQ/Skytek/Ravemaster kopen of met huisapparatuur/logitech setjes gaan klooien.

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
ik wil ook wel gratis draaien.. maar dan draai ik alleen shaggies ;)

Ff alle gekheid op een stokkie.. mocht je het zelf willen doen: kijk een bij een kringloop winkel voor een paar oude maar grote luidsprekers en een bijpassende versterker..
Ben je in ieder geval op de helft..

Ryzen cloud9

• mr.DJ95
@DJsmiley Ik draai feesten voor 100 man met 2x 15inch tops van alto Nog niet eens op half vermogen

Echt een tip van flip , huur iets! je hebt dan zekerheid en je hoeft niet aan te klooien met eigen apparatuur , denk niet dat je zus zo happy is op dr grote dag zonder fatsoenlijk geluid.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 17:29
Wat je ook kunt doen: DJ regelen (Iedereen kent wel iemand), wat kleine gear huren en klaar ben je. Even bij een geluidsboer kijkende: CDJ-350 €30 om te huren. Dat keer 2 is €60. Mixer nodig, kost een DJM-800 (Helaas hebben ze geen 350) €50. Komt je uit op €110 voor de DJ-gear. Dan zijn er nog speakers en een versterker nodig. Een DAP 300W (Is zeker weten zat!) versterker is €25. Zitten we op €135. Dan nog een simpel stel bijbehorende DAP 200W speakers voor €15 per stuk. Komen we op €165 voor een hele set. Prima te doen toch? Heb je dan nog een DJ nodig, ik wil wel draaien voor je. Heb veel ervaring, feesten met ongeveer 500 man heb ik met gemak gedaan. We gingen in dit topic eigenlijk al uit van €200 euro, dus ik wil voor die €35 wel draaien.

Ik werk trouwens bij een poppodium waar we CDJ-1000's hebben en een DJM-800. Kunnen verhuurd worden, weet de prijs niet. Zal het eens navragen. Kan veel goedkoper zijn.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• mr.DJ95
Dit soort dingen horen niet via het forum te lopen.

[ Voor 85% gewijzigd door FeaR op 14-06-2012 22:38 ]

• remco_k
  • Laatst online: 04:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jermit schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:55:
De accomodatie is een scoutinggebouw, zonder stroom, dit wordt met een aggegraat geregeld.
één tip, afkomstig van eigen opgelopen ervaring: Niet alle aggregaten leveren een even stabiele spanning af. Vooral die kleine pruttelpotten. Ik heb er ooit eens een versterker mee gesloopt (voeding verrot) en voordat die versterker 'eraan' ging klonk het hele spul al twijfelachtig. Ook op laag volume. Achteraf bleken er zelfs 2 hoog-drivers defect te zijn geraakt, vermoedelijk omdat de versterker diep in de clip heeft gezeten, niet vanwege het harde volume (want, stond niet hard) maar vanwege de rare voeding.
parawaus schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:57:
Ook voor low budget heb ik oplossingen.
Ja leuk. Ik ook.
Als je nou gewoon even die kennis deelt ipv je eigen product te verkopen, daar zitten we hier voor.
Inmiddels hebben anderen dat reeds gedaan - gelukkig. :)

@topicstarter:
Ik denk dat je voor onder de 200 euro een prima set moet kunnen huren die meer kan dan jij nodig hebt voor die bruiloft. Er zijn genoeg grote en kleine a/v verhuur bedrijven die daar passende en kant en klare goede setjes voor hebben staan.
Kopen kan je ook doen, ik heb al leuke lijstjes langs zien komen. Kestie van kiezen, maar wellicht bij gebrek aan ervaring en technische kennis kan je beter huren en daar ervaring me opdoen.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 14-06-2012 23:04 ]

Alles kan stuk.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mag ik iedereen even wijzen op de topic warning?

dank u!

:)

Wise enough to play the fool

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:25
Regel een squeezebox oid en hang daar een versterkertje aan. Desnoods telefoon die je via jack naar een versterkertje stuurt... Als je een beetje redelijke zuilen neerzet (en die zijn tweedehands prima te krijgen, heb je zeker wel de mogelijkheid om via een aggregaat alleen de versterker aan te sturen...
Wat wij bij huisfeesten deden in de kelder: gewoon eerst lekker zelf mixen :D Maak een playlist en laat deze met bijvoorbeeld foobar aan elkaar gemixt worden. Daarna heb je 1 nummer van 5 uur. Die dan aanzetten en je komt een heel end...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het gebouw al geen eigen stroomvoorziening heeft zal het ook wel niet zo groot zijn. Microfoon heb je dan ook niet echt nodig vermoed ik. Huur zoals gezegd gewoon een paar leuke PA speakers en een PA versterker, sluit je mengpaneel en een paar cd-spelers aan en gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Vertel eerst een hoe groot het is, wat voor locatie, hoeveel mensen, en wat er precies van je verwacht word... Zometeen ga je dingen op je hals halen, waar je achteraf spijt van krijgt!

'hey broertje, jij weet toch iets van computers en muziek? Kun jij op onze bruiloft draaien?'
Als het zo is gegaan, wees dan erg duidelijk met wat je wel en niet kan, zodat ze niet op 'de dag van hun leven' voor vervelende verrassingen komen te staan.
Zometeen denken ze dat je een een complete set regelt, en dat alle gasten de hele avond uit hun dak kunnen gaan! (niet negatief bedoeld, maar gezien je vragen vermoed ik dat je niet veel ervaring hebt met draaien)
Juist op bruiloften wil je dat alles in de puntjes geregeld is, en de muziek maakt savonds de sfeer. (en als er een computersetje op zijn max staat te krijsen, maak je daar geen vrienden mee)

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Wij waren zelf iets meer dan 300 euro kwijt voor een goede dj.
Hij had vooraf zijn laptop mee om te bespreken wat voor muziek we wilden (NL / house / old school / enz)
Verder had hij genoeg professionele spullen bij (bleek ook wel op de avond) waarmee hij het kleine zaaltje van muziek kon voorzien. Hij draait ook in andere tenten en dat zorgde er ook voor dat hij de sfeer aan kon voelen.

Wat ik wil zeggen is wat RonnieB82 ook al aangeeft is dat je niet te veel op je hals moet halen zeker als je straks met een ex hd vol muziek alleen met winamp een beetje staat te kloten.
En in het ergste geval / geen stroom dus hoelang houdt je laptop het vol op de batterij?

Persoonlijk zou ik hun bedanken en hun adviseren toch wel geld te spenderen voor een externe partij. Gaat er wat mis op dat feest dan ben je de gebeten hond.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik weet niet wat de locatie is in NL, maar in het noorden weet ik een zaakje dat tegen erg goede prijzen speakers ed. verhuurt (geen linkje teacher :> ). Ik denk dat je veel beter af bent moet een gehuurd setje dan allerlei oude troep optrommelen (in de hoop dat het werk die dag).

Als je het niet te gek wilt maken zou ik kijken of je twee fullrange topjes kan halen (met 15" laag drivers) daarmee moet je toch al een heel eind komen. Als je je budget wil rekken naar zo'n 150 euro euro kan je voor 1 dag al een best leuke set huren.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik zou zelf ook nooit zoiets zelf willen doen op de bruiloft van een direct familielid. Dan loop je alleen maar dingen te regelen en te zorgen dat alles goed gaat. Zo kan je niet genieten van het feest. Ik raad het je af.

Maargoed, als je het dan toch wil doen: doe het niet met dat Logitech setje. Ik ben het helemaal eens met iedereen die zegt dat je goeie spullen moet huren voor een beetje geluid (veel professionele ervaring). Afhankelijk van de ruimte en de hoeveelheid mensen hoeft dat echt niet duur te zijn. Als je contact zoekt met een van de vele verhuurbedrijfjes kunnen ze je precies vertellen hoe duur alles is en wat je nodig hebt. En zoals al eerder werd aangegeven: let wel goed op of de aggregaat gestabiliseerd is ivm mogelijke beschadiging van je spullen. Als je de boel sloopt door zo'n aggregaat mag je dokken, reken daar maar wel op.

Ikzelf zou je denk ik een setje actieve 15' topjes aanraden (daar zit de versterker dus al in), vermogen afhankelijk van de ruimte. Verder een heel klein 4-kanaals menpaneeltje. DI erbij voor je laptop en 2 goedkope dynamische microfoons.

[ Voor 68% gewijzigd door Wokkels op 15-06-2012 01:13 ]

Permanent wintericon!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-01 14:50

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou je zelf ook aanraden om óf een drive-in show in te huren, of op zijn minst alleen een geluidssysteempje waar je gewoon je eigen laptop op in kan prikken. Met die Logitech set ga je het in ieder geval niet redden, even rekenend op een bruiloft van misschien 100 man.

Bovendien kan een beetje licht ook heel veel sfeer toevoegen op een bruiloft. ;)

Vraag voor de grap gewoon eens rond in het officiële GoT DJ-topic, misschien dat er daar mensen op een vrije avond wel voor een hap eten en een krat bier willen draaien als ze er zelf geen kosten aan hebben. :)

How to become a DJ: Deel XVII
BeefHazard schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:09:
Wat je ook kunt doen: DJ regelen (Iedereen kent wel iemand), wat kleine gear huren en klaar ben je. Even bij een geluidsboer kijkende: CDJ-350 €30 om te huren. Dat keer 2 is €60. Mixer nodig, kost een DJM-800 (Helaas hebben ze geen 350) €50. Komt je uit op €110 voor de DJ-gear. Dan zijn er nog speakers en een versterker nodig. Een DAP 300W (Is zeker weten zat!) versterker is €25. Zitten we op €135. Dan nog een simpel stel bijbehorende DAP 200W speakers voor €15 per stuk. Komen we op €165 voor een hele set. Prima te doen toch? Heb je dan nog een DJ nodig, ik wil wel draaien voor je. Heb veel ervaring, feesten met ongeveer 500 man heb ik met gemak gedaan. We gingen in dit topic eigenlijk al uit van €200 euro, dus ik wil voor die €35 wel draaien.
Wacht, je raadt hem aan om een Pioneer DJ-set te huren met een DAP PA-systeem?

Beetje de (dure) omgekeerde wereld. In de drive-in markt draaien we steeds meer met laptops en externe HDD's, met een controller, en niet meer met CDJ's en loeizware koffers/mappen vol met CD's. Bovendien gaat er op je DJM-800 niet (of met veel geknoei) echt goed 2 microfoons, dus dat is niet een setje wat je op een bruiloft neer wil zetten. Op een stampfeestje is het een prima mixer.

Ik zou zelf eerder kijken naar iemand die een systeempje met een 15" of 18" sub en 10" of 12" toppen voor je kan verhuren. Dan hoeven die topkasten ook niet op hun tenen te spelen en wordt het allemaal veel minder schel. Watt is hier niet belangrijk, maar de SPL die je voor die Watts kan krijgen wel!

Bovendien, in je rekensom komt alles blijkbaar op een magische manier op lokatie. Ik weet niet of iedereen zo'n prachtige teleporter in zijn opslag heeft staan, maar anders komen er nog kosten bij om een auto (kleine bestelwagen) te huren en die van de benodigde slurp te voorzien natuurlijk. :+

[ Voor 61% gewijzigd door Stoney3K op 15-06-2012 02:35 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Als het echt ubergoedkoop moet heb ik misschien nog wel een oplossing: Probeer een ghettoblaster of 2 te ritselen met microfoonaansluiting, line out en line in. Dan sluit je het geluid van de laptop op de enige ghettoblaster en lus je het via de line out naar de line in van de andere.

Letterlijk heel erg ghetto, maar misschien een leuke creatieve oplossing :3

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik denk dat Jermit inderdaad eerst maar even uit moet zoeken wat het budget is voor het geluid (ook low-budget bruiloften dienen daar geld voor uit te trekken, anders moeten ze het gewoon bij het Ja-woord houden in gemeentehuis en eventueel kerk), hoeveel mensen er uitgenodigd zijn, hoe groot de locatie is en hoe de stroomvoorziening eruit ziet.

Voor licht ben je vaak al klaar met een handvol LED-parren. Die dingen hebben vaak niet eens een lichttafel nodig en flipperen met de ingebouwde controller+microfoon al leuk met de muziek mee.
Voor het geluid: vergeet die Logitech-gevalletjes en zorg dat je een paar gezonde luidsprekers regelt, bij voorkeur met ingebouwde versterking. Zet die vervolgens op statieven! Het scheelt enorm of je de boel op de vloer hebt staan of dat je een beetje over het publiek heen kunt "kijken" met je tweeters.

Het mengtafel wat je hierboven linkt is geen geweldig ding, maar kan alsnog je basis vormen als je ervoor zorgt dat je op een gegeven moment gebalanceerd richting je actieve luidsprekers gaat of je kabels heel kort houdt.
Sluit via een [acronym=Ground Loop Isolator]GLI[/i] of een externe geluidskaart je laptop aan en je hebt geluid.

Als microfoon kun je voor een tientje oid een eenvoudige Monacor/Alecto/hang er maar een merk aan-microfoon halen: die voldoet voor zo'n projectje prima. Ik heb ooit eens voor een opnameproject een Monacor DM95 gekocht en die geeft een verbazingwekkend goed geluid voor z'n prijs. Niet dat dat ding ooit meegaat naar een klus; daar heb ik Shure-spullen voor, maar voor iets tussendoor is het een leuk ding.

Maar goed: wat kun je uitgeven en zal het je aggregaat overleven?

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik lees de post van TS en kom tot de conclusie dat hij volgens mij gewoon een computermannetje is wat leuke mp3 kan afspelen op zijn PC/laptop.

Als dan iemand vraagt om goede muziek te regelen en ik zie adviezen langskomen met microfoons, mengpanelen, aggregaten, lampen, LEDs, dan denk ik dat imo TS beter even overleg kan hebben met zijn zus hierover. Misschien kortzinnig van die zus ook ("Regel jij de muziek?) maar volgens mij moeten ze zelf hier achter aan.

Ik zie het hele spul al in de soep lopen namelijk. Het lijkt me beter dat je zus en aanstaande informeren welke DJ's in de buurt zitten en wat die moeten kosten. Laat hun lekker zelf de muziek bespreken met die gast.

Maar ja als het een gratis huwelijk is en ze hebben nog een soort van zit-feestje met familie en vrienden dan kun je volgens mij wel volstaan met laptop en speakers. Moet het een knalfeest worden dan echt iemand inhuren!

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Sc0rPi0N schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:13:
Ik lees de post van TS en kom tot de conclusie dat hij volgens mij gewoon een computermannetje is wat leuke mp3 kan afspelen op zijn PC/laptop.

Als dan iemand vraagt om goede muziek te regelen en ik zie adviezen langskomen met microfoons, mengpanelen, aggregaten, lampen, LEDs, dan denk ik dat imo TS beter even overleg kan hebben met zijn zus hierover. Misschien kortzinnig van die zus ook ("Regel jij de muziek?) maar volgens mij moeten ze zelf hier achter aan.

Ik zie het hele spul al in de soep lopen namelijk. Het lijkt me beter dat je zus en aanstaande informeren welke DJ's in de buurt zitten en wat die moeten kosten. Laat hun lekker zelf de muziek bespreken met die gast.

Maar ja als het een gratis huwelijk is en ze hebben nog een soort van zit-feestje met familie en vrienden dan kun je volgens mij wel volstaan met laptop en speakers. Moet het een knalfeest worden dan echt iemand inhuren!
Dit dus... Er valt op deze manier namelijk weinig zinnigs over te zeggen. Gaat het om een zaaltje met een man of 50 a 70, dan zijn 2 monitors (actieve speakers) en een mixertje voldoende. Gaat het om een zaal met 150 man, dan kom je toch al gauw bij heel andere PA terrecht. Informeer gewoon even bij bijvoorbeeld lokale DJ's of een verhuurbedrijf bij je in de buurt. Die kunnen je veel beter adviseren.
Een draaibak met 2 CDJ1000's en een DJM600 is meestal een euro of 75 per dag, en dan heb je nog speakers en versterking nodig. Dat hoeft ook niet de wereld te kosten, maar da's afhankelijk van de ruimte waarin het moet gebeuren.

iRacing Profiel

• Littleburst
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-01 17:20
remco_k schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:56:
één tip, afkomstig van eigen opgelopen ervaring: Niet alle aggregaten leveren een even stabiele spanning af. Vooral die kleine pruttelpotten. Ik heb er ooit eens een versterker mee gesloopt (voeding verrot) en voordat die versterker 'eraan' ging klonk het hele spul al twijfelachtig. Ook op laag volume. Achteraf bleken er zelfs 2 hoog-drivers defect te zijn geraakt, vermoedelijk omdat de versterker diep in de clip heeft gezeten, niet vanwege het harde volume (want, stond niet hard) maar vanwege de rare voeding.
Ik vind dat dit een heel erg onderbelicht puntje is.

Ik wilde zelf ook in open lucht wat muziek regelen. Had de apparatuur wel, maar een verkoper bij boels rade me af om versterker + 2 speakers + beamer op een aggregaat aan te sluiten aangezien een aggregaat een bepaalde spanning levert. Als deze spanning niet volledig gebruikt wordt krijg je pieken in de spanning. Dat was ongeveer de strekking van zijn verhaal.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Mwah... Het is voor zover ik weet wel zo dat een aggregaat een bepaalde minimumbelasting nodig heeft om een stabiele spanning te kunnen leveren, maar je hoeft niet de maximale belasting te gebruiken om die stabiliteit te krijgen, anders zouden alle aggregaten precies op hun maximum staan te draaien om stabiel te zijn. Lijkt me sterk. Mijn 'mannetje' raadde me aan om er gewoon een bouwlamp aan te hangen als minimale belasting, zodat hij stabiel kan blijven draaien. Dit werkt overigens ook elke keer prima. :Y)
Maar nogmaals: ik heb geen verstand van aggregaten (daar heb ik iemand voor), ik heb alleen verstand van licht en geluid :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wokkels op 15-06-2012 21:44 ]

Permanent wintericon!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Wokkels schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 21:43:
Mwah... Het is voor zover ik weet wel zo dat een aggregaat een bepaalde minimumbelasting nodig heeft om een stabiele spanning te kunnen leveren, maar je hoeft niet de maximale belasting te gebruiken om die stabiliteit te krijgen, anders zouden alle aggregaten precies op hun maximum staan te draaien om stabiel te zijn. Lijkt me sterk. Mijn 'mannetje' raadde me aan om er gewoon een bouwlamp aan te hangen als minimale belasting, zodat hij stabiel kan blijven draaien. Dit werkt overigens ook elke keer prima. :Y)
Maar nogmaals: ik heb geen verstand van aggregaten (daar heb ik iemand voor), ik heb alleen verstand van licht en geluid :)
Ligt ook aan de aggregaat. Een goedkoop ding geeft idd vaak ellende. Zeker als er wisselende belastingen op komen. Zo'n ding wil dan nog wel eens 'inkakken' kwa spanning en/of frequentie (om vervolgens deze belasting weer te corrigeren). Niet elk apparaat vind een dergelijke dip leuk. Een bouwlamp of boorhamer (motor) boeit dat niet zoveel, gevoelige electronica wel.

Je zou er dan een UPS tussen kunnen hangen om zo eea te filteren en op te vangen, mooier is een fatsoenlijke aggregaat ;)

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:04
Sowieso zou ik dit even via de ceremoniemeesters bij de gasten uitzetten. Ik heb ongeveer een jaar terug een bruiloft gedjéd samen met nog 4 gasten en dat is op de versterker en speakers na helemaal crowdsource gegaan. Mengpaneel, microfoons, laptops, externe geluidskaarten, muziek en Dj's allemaal uit de groep en we hebben ook geadviseerd welke speakerset er minimaal nodig was voor de oppervlakte*gasten. Ging prima, maar je moet wel je netwerk aanspreken.
Als alles houtje touwtje en kut en goedkoop is dan wordt de bruiloft niet leuk dus spendeer er bv je kado aan. Check ook die aggegraat, want als die kut is en je sloopt de huurset dan ben je echt het bokje. Wat voor een gebouw heeft er trouwens geen stroom? Ik kan voor 50ekkies een scouting gebouw scoren met (kracht)stroom en stromend water, toiletten, douches, wasbakken etc alles wat je nodig hebt voor een feest. Hoe low budget praten we? 0 euro?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

DJSmiley schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 21:55:
[...]

Ligt ook aan de aggregaat. Een goedkoop ding geeft idd vaak ellende. Zeker als er wisselende belastingen op komen. Zo'n ding wil dan nog wel eens 'inkakken' kwa spanning en/of frequentie (om vervolgens deze belasting weer te corrigeren). Niet elk apparaat vind een dergelijke dip leuk. Een bouwlamp of boorhamer (motor) boeit dat niet zoveel, gevoelige electronica wel.

Je zou er dan een UPS tussen kunnen hangen om zo eea te filteren en op te vangen, mooier is een fatsoenlijke aggregaat ;)
Dan heb ik het vermoeden dat mijn leverancier alleen fatsoenlijke aggregaten levert. We hebben het niet over een lasaggregaat neem ik aan toch? :)

Permanent wintericon!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:19
Jammer dat we geen info meer krijgen van de TS. Wellicht is hij (mogelijk terecht) wat afgeschrokken door de reacties. Ik zou het ook niet aandurven om met een computersetje (het audiogedeelte dan) een feestje op te luisteren.

• Jermit
Bedankt voor het overweldige aantal reacties.

- Het is een scoutinggebouw dus, maar ze hebben daar geen stroom
- Er komen ongeveer 60 personen
- Er kan geen standaard muziek gedraaid worden, mijn zus wil o.a. filmmuziek (Avatar, Titanic, LOTR) en ERA.
- Ik ben al bij de kringloop geweest maar die had sowieso alleen speakers.
- Ik heb contact opgenomen met mijn zus over het budget

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Jermit schreef op maandag 18 juni 2012 @ 20:27:

- Er kan geen standaard muziek gedraaid worden, mijn zus wil o.a. filmmuziek (Avatar, Titanic, LOTR) en ERA.
hmm... dat maakt het een stuk duidelijker... Dus ze wilt eigenlijk gewoon een beetje achtergrondmuziek, en dus geen 'feest'? dan zou je kunnen voldoen met een laptopje, winamp en speakersetje! (als je dat soort muziek namelijk boven 'achtergrondvolume' gaat draaien, dan gaan de mensen je heel raar aankijken ;))

Wil je het echt netjes doen, dan zorg je dat je 4 speakers hebt, zodat je het geluid mooi kan verdelen. Zodat je niet vanaf 1 plek de muziek 'hard' moet zetten, om het aan de andere kant van de zaal nog te moeten kunnen horen.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:19
Voor het muziekgedeelte zal het allemaal wel lukken, maar als je ook een microfoon aan wilt sluiten heb je toch wat meer volume nodig wil je de spreker verstaanbaar maken.

• r3agluurder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-01 05:36
Mag ik je waarschuwen aangezien dit op een aggegraat gaat draaien je je apparatuur wellicht naar de schroothoop helpt? of er moet een aggegraat staan met genoeg overhead capaciteit ivm piekloads. Koop een mengpaneel met ik geloof XLR microfoon aansluitingen, een versterker die iets meer kan drukken dan de speakers (let hier wel op bij het afstellen) en afhankelijk van de ruimte twee speakers (en een sub).

Hard geluid is niet per se goed geluid. Vergeet niet dat mensen snel kritiek hebben wanneer er alleen maar gekraak uit komt en dit komt de sfeer + nagedachte aan het feest niet ten goede. Oh ja en zorg dat je altijd een derde nummer klaar hebt staan om op terug te vallen. Stilte is dodelijk tijdens een feest en gebeurt heel makkelijk. (stroomuitval daargelaten)

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

coinman63 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 09:52:
Voor het muziekgedeelte zal het allemaal wel lukken, maar als je ook een microfoon aan wilt sluiten heb je toch wat meer volume nodig wil je de spreker verstaanbaar maken.
Voor 60 man valt dat ook best mee... ligt natuurlijk een beetje aan de grootte van de zaal, maar als je het een beetje stil kan krijgen, dan heb je niet eens een versterker + speakers nodig ;)

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 20:54
heb een tijdje een drive-in show gehad, nu gestopt met draaien en als het perse moet huren we een set

voor 150 euro +- heb je een mooie set met 2 goede speakers en voldoende vermogen in de meeste gevallen krijg je er dan ook een microfoon en de benodigde kabels al bij, en waar ik de laatste keer mijn spullen vandaan heb zat er een mixer met 2x cd speler bij! je laptop eraan en qua muziek kan je al niet meer verkeerd zitten.

voor net een beetje extra doe je er voor 25 euro een setje ledpars bij en je hebt ook nog is pro discoverlichting :)

zoiets kost je dan zeg maar 200 euro , maar dan is het wel goed geregeld :)

zonder dat ik hier een vervelende bedoeling mee heb:

de muziek is echt wel belangrijk en slechte muziek kan een feest echt verpesten, waarom vraagt je zus aan jou of je de muziek wil regelen terwijl je er weinig verstand van hebt?

of bedoelde ze met regelen dat je een DJ en spullen moet regelen?

[ Voor 19% gewijzigd door Reloader op 19-06-2012 10:44 ]

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-01 20:41

Even mijn twee centen:

Als er geen stroom is in dat gebouw, hoe wordt er dan in hemelsnaam drank gekoeld en is er überhaupt licht in dat gebouw? Moeten je gasten in een pikzwart gebouw hun drinken uit een ton met water gaan halen?

Voor 150/200 euro huur je gewoon een drive-in show (zonder DJ) bij een geluidsbedrijf uit je buurt. Die hebben ook wel verstand van aggregaten als je op locaties zonder stroom komt.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Let even op met dat aggregaat.
'Simpele' aggregaten hebben een gemodificeerde sinus output. Soort van blokgolf.

Maakt voor verlichting niet uit, maar elektronica wil er niet altijd op draaien.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Power_inverter#Output_waveforms

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Lol, serieus? Filmmuziek? Ik zou eens goed met je zus gaan praten want niemand wil op een feest zijn met alleen filmmuziek. Kan zijn dat je zus het geweldig vindt maar je draait muziek op een bruiloft toch grotendeels voor de gasten en niet alleen voor jezelf? Bovendien kijken ze jou erop aan als je alleen van die bagger draait. Is snap dat het low budget is, maar dan nog kun je een leuk feestje bouwen. Muziek maakt of kraakt je feest en met deze keuze gaat dat het laatste zijn (tenzij je met 60 gothics in die zaal staat).
Denk er eens over na zou ik zeggen en doe ermee wat je wilt. Succes!

Groetjes, FaceDown.

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 15:36
Het spijt me zeer hoor Jermit, maar denk even goed na waar je aan begint.
Je zus heeft je gevraagd of je "even" de muziek wilt regelen en waarschijnlijk gaat ze er van uit dat jij dat kan.
Dit kan jij niet (klinkt heel onaardig, is het ook), en ik neem aan dat je niet de mooiste dag van je zus wilt ver#%&%en, aangezien ze hopelijk maar 1 keer trouwt.

Ik bedoel, hoe wil je het aansturen? welke software wil je gebruiken, hoe wil je je laptop aansluiten op een speakerset (nee. Je logitechsetje gaat niks uithalen)? hoeveel speakers denk je nodig te hebben?
Natuurlijk, tweakers kunnen je advies geven, maar het ene zaaltje is het andere niet, dus een standaard oplossing voor 60 man is er niet.

Verder, een goedkoop aggregaatje kan bij lange na geen constante spanning geven. Ik neem aan dat er ook gedronken wordt op de bruiloft?
Een gemiddeld klein tapje met een waterkoeling er in om het bier te koelen trekt met gemak 1500 watt, deze koeling gaat net zoals een normale koelkast ineens aan. Als je geen goede aggregaat hebt zakt de spanning met alle gevolgen...

Bij de meeste bruiloften wordt ook nog gedanst als er een paar alcoholische versnaperingen zijn genuttigd, houdt hier ook rekening mee.
Nu heb jij het voordeel dat er in een dorp verderop, Bemmel, een van de grootste AV-verhuurbedrijven van Europa zit. En in Gendt zit nog een verhuurbedrijf met mensen die graag met je meedenken!

Anyway, succes met je zus' bruiloft, maar als ik jou was zou ik nog een keer goed nadenken of jij die verantwoording wel op je wilt nemen. Je bent op zo'n avond toch de man die het voor elkaar moet hebben en alles moet regelen.

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
adhv te TS zijn toelichting over welk type muziek er gedraaid dient te worden, maak ik persoonlijk op dat het over een vrij chill trouw'feest' zal gaan. Niet het stereotype trouwfeest waar een drive-in show (met de even stereotype plaatjes van Shakira en Black Eyed Peas) gewenst is maar eerder een rustige trouw-bijeenkomst met achtergrond muziek.

Mijn inziens kan je dan qua muziek-installatie eenvoudig met je laptop en logitech setupje aan de slag. virtualdj op je laptop is zelfs al een luxe dan... je laat anders gewoon winamp of mediaplayer in en uitfaden.
Groter probleem zal inderdaad de voorziening van betrouwbare elektriciteit zijn.. dus concentreer je vooral daarop.

Je kan het dus inderdaad budgettair opvatten... heb ik ooit ook moeten voor een pensioensfeest, weliswaar met de nodige 70's disco-muziek maar ondanks gebruik van slechts een laptop met Virtualdj erop, geen mixer, een huis-tuin-keuken versterken en 4 woonkamer-speakers werd er serieus wat danst (jive) door die oudjes :)

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 12:05

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Het klinkt inderdaad meer alsof de bruid wat muzak bij de receptie wil hebben. Dan zou ik de focus leggen op aggregaat icm met apparatuur en gewoon je 5.1 setje gebruiken icm de laptop.

[ Voor 40% gewijzigd door sopsop op 21-06-2012 15:25 ]

Pagina: 1

Let op:
Goedbedoelde adviezen? Prima!
Spam of werving = ban.