Linux: kan binair bestand niet uitvoeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-05 06:32
Hoi,

Vanochtend bij het starten van mijn laptop wilde op eens Cinnamon niet meer starten. Hij valt gewoon terug naar de oude Mate-interface van LMDE.

Toen ik verder ging kijken, kreeg ik diverse errors. Bij het uitvoeren van het commando 'less' krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1
bash: /usr/bin/less: kan een binair bestand niet uitvoeren

Als ik vervolgens via 'sudo less' probeer uit te voeren, krijg ik de volgende error:
code:
1
/usr/bin/less: 1: /usr/bin/less: Syntax error: word unexpected (expecting ")")

Bij het uitvoeren van 'man' krijg ik ook weer een aantal meldingen:
code:
1
2
/usr/bin/pager: 1: /usr/bin/pager: Syntax error: word unexpected (expecting ")")
man: opdracht eindigde met afsluitwaarde 2: LESS=-ix8RmPm Manual page mount(8) ?ltline %lt?L/%L.:byte %bB?s/%s..?e (END):?pB %pB\%.. (press h for help or q to quit)$PM Manual page mount(8) ?ltline %lt?L/%L.:byte %bB?s/%s..?e (END):?pB %pB\%.. (press h for help or q to quit)$ MAN_PN=mount(8) pager -s

In mijn '.xsession-errors' staan ook een aantal foutmeldingen, waaronder:
code:
1
2
Xsession: unabe to launch "gnome-session-cinnamon" X session ---
"gnome-session-cinnamon" not found; falling back to default session..

Het lijkt er dus op dat er op de een of andere manier problemen zijn met het uitvoeren van diverse bestanden in '/bin' of '/usr/bin'. Alle bestanden hierin zijn echter executable, voor iedereen, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Het aanmaken van een nieuwe gebruiker heeft ook niet geholpen, de problemen bestaan hier ook. Het zal dus waarschijnlijk niet aan mijn profile liggen... :(

Is er iemand die enig idee heeft?

Alvast bedankt,
Bas

[ Voor 11% gewijzigd door hiekikowan op 13-06-2012 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Begin maar met een bootable USB stick en een herstart, want dit lijkt corruptie of een virus, en beiden worden er niet beter van als je dat systeem blijft draaien.

Weet je zeker dat /usr/bin/less een binair bestand is? Uit een binair bestand kunnen volgens mij namelijk geen 'Syntax error:' komen, het lijkt erop dat bv. less is vervangen door een shell-script met daarin een fout? Controleer vanaf die USB stick eens of `file /mnt/DISK/usr/bin/less` echt een ELF binary geeft en niet iets anders

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Wat Spider.007 zegt. Daarbij even kijken hoe alles gemount is, remount ro kan ook dit soort fratsen veroorzaken.

edit:
Eens met hieronder. Er is alleen een uitzonderings situatie en dat is als super user draaien. Partities hebben namelijk altijd een buffer voor root in zich (luttele procentjes) In dat geval had het sudo commando wel succesvol moeten kunnen draaien.

[ Voor 54% gewijzigd door LinuX-TUX op 13-06-2012 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7_feet_up
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08-2023
Een volle root partitie geeft soms rare problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je tevens 'which less' uitvoert, dan zie je waar hij het commando 'less' vandaan haalt. Dit zou /usr/bin/less moeten zijn. Maar als er iets malafide is uitgevoerd, kan het naar /usr/local/bin verwijzen of $HOME/bin.

Als je root partitie niet vol is, en je kan je package manager nog wel openen, dan kan je een reinstall van packages proberen. Als dat ook niet werkt, dan maar een backup maken van je bestanden en opnieuw installeren.
Het kan ook betekenen dat je schijf niet in orde is. Filesystem corruptie of bad sectors, dat soort dingen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Zoals hierboven gezegd, de kans is groot dat je disk corruptie hebt.
Kijk even in de kernel logs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
dmesg

cat /var/log/kernel

while read LINE
do
  echo LINE
done < /var/log/kernel

Dit laatste werkt ook wanneer enkel de shell nog functioneel is.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Bedankt voor de hulp... _/-\o_

Na raadplegen van de Linux-guru (leraar) op school heb ik toch besloten om het systeem opnieuw te installeren ;w ... het zat inderdaad waarschijnlijk in een corrupt filesystem... Ben nu aan het stoeien met Arch, kijken of ik dat draaiend kan krijgen en houden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik kan je in ieder geval (als linux-guru) vertellen dat je niets leert van een fout-werkend systeem zonder enig onderzoek weg te mikken en opnieuw te beginnen.

Je leert van problemen oplossen, niet van opnieuw beginnen zonder een idee wat er fout is gegaan...

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
We hebben hier een aantal dingen bekeken, zoals de rechten op de bestanden en bestandstypen. Hier was echter niets te vinden. Ook een herinstallatie van diverse packages bleek niet te werken.

Er was niet duidelijk iets te vinden, en dat is dan ook de reden dat ik heb besloten tot een herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het risico is dat je nu weer tegen dezelfde problemen aan gaat lopen, omdat je niet weet waardoor ze veroorzaakt zijn. Als je een defecte harddisk hebt bijv. ben je de volgende keer je gebruikersbestanden kwijt als je pech hebt.
Mijn ervaring met Linux is dat vage storingen (en daar schaar ik deze eigenlijk ook wel onder) vrijwel altijd komen door een defecte CPU, geheugen of harddisk. Nu heb je zonder testen het systeem overschreven en weet je eigenlijk nog steeds niks...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Vreemd is wel dat Windows prima draait. De laptop is vrij nieuw (Januari) dus mocht het probleem nu weer voorkomen, dan zal ik meer onderzoek doen naar hardwarematige defecten. Echter was ik eigenlijk al van plan om Arch eens te proberen en had ik dus ook de zin en tijd niet om die in LMDE te investeren.

Ik ben overigens vergeten te melden dat fsck ook geen resultaat opleverde... dus er

Bedankt voor alle hulp... hopelijk kan iemand mij ook helpen met mijn andere topic...
Pagina: 1