Arch geen recht om af te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 16:36
Hoi!

Gisteren na een probleem met LMDE heb ik besloten Arch te installeren. Het systeem draait redelijk netjes, maar ik zit met een vervelend probleem.

Wanneer ik vanuit XFCE in het menu Log out kies, krijg ik een keuzescherm te zien. Hierop staan een drietal buttons, Log off, Shutdown en Reboot.

De knoppen Shutdown en Reboot zijn echter gedisabled. Na enig zoekwerk zou dit aan mijn rechten en groepen moeten liggen.

Ik ben als user lid van de power-groep. Dit heeft echter niet tot gevolg dat ik Shutdown uit mag voeren.

Ook heb ik in PolicyKit een exception aangemaakt voor mijn user... de inhoud van het bestand '/etc/polkit-1/localauthority/50-local.d/org.freedesktop.upower.pkla' is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[Local hibernate]
Identity=unix-user:bas
#Identity=unix-group:power
Action=org.freedesktop.upower.hibernate
ResultAny=yes
ResultInactive=no
ResultActive=yes

[Local suspend]
Identity=unix-user:bas
#Identity=unix-group:power
Action=org.freedesktop.upower.suspend
ResultAny=yes
ResultInactive=no
ResultActive=yes

Er draait een zogeheten 'ck-session' waardoor policykit normaal zou moeten werken. Dit lijkt echter niet het geval.

Ook heb ik aan '/etc/sudoers' de volgende regel toegevoegd:
code:
1
bas archer=NOPASSWD: /sbin/shutdown -h now,/sbin/reboot

Echter, wanneer ik 'sudo halt' invoer, wordt er nog altijd om een wachtwoord gevraagd.

De knoppen blijven echter disabled... Heeft er iemand nu nog een idee...?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Policykit-gnome installeren? Ik heb met Debian en Ubuntu paar keer gehad dat ik met een minimale installatie mijn sudo wachtwoord moest opgeven voor het uitschakelen of herstarten van 't systeem.

Geef mij ook een idee, heb je wel alle packages voor Xfce geïnstalleerd die nodig zijn? Dus xfce4-session.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

bdalenoord schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:39:
[...]

Ook heb ik aan '/etc/sudoers' de volgende regel toegevoegd:
code:
1

Echter, wanneer ik 'sudo halt' invoer, wordt er nog altijd om een wachtwoord gevraagd.

[...]
Als je dit nog eens leest, begrijp je misschien zelf ook wel wat je fout doet? Hint, er zit een discrepantie tussen wat je toestaat, en wat je probeert.

Daarnaast zou je ook gewoon eens kunnen kijken naar https://wiki.archlinux.or...mounting_from_within_Xfce

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Spider.007 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:56:
[...]

Als je dit nog eens leest, begrijp je misschien zelf ook wel wat je fout doet? Hint, er zit een discrepantie tussen wat je toestaat, en wat je probeert.

Daarnaast zou je ook gewoon eens kunnen kijken naar https://wiki.archlinux.or...mounting_from_within_Xfce
LXDM zou gewoon een console-kit sessie moeten aanmaken, de TS hoeft geen enkel configuratie te wijzigen.
code:
1
ck-list-sessions

toont als het goed is dat je een sessie hebt.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Inmiddels worden de knoppen wel mogelijk. Even belangrijk dat ik de situatie uitleg... Ik laat de notebook opstarten. Hierna kom ik bij de CLI-login (runlevel 3). Wanneer ik op TTY1 inlog, wordt via '.bashrc' automatisch opgestart door de volgende regels:
code:
1
2
3
if [ "$(tty)" = "/dev/tty1" -o "$(tty)" = "/dev/vc/1" ] ; then
  startxfce4 --with-ck-launch
fi

'ck-list-sessions' gaf voor dat ik aan deze regels '--with-ck-launch' al een sessie aan, maar de wijziging bleek wel voldoende.

Echter ben ik nog niet helemaal tevreden.

Het duurt erg lang (ongeveer 1 minuut) voordat het menu met de afsluitopties in beeld komt. Echter kan gedurende deze minuut de notebook al niet meer gebruiken. Vlak voordat het menu in beeld komt, wordt de volgende error naar TTY1 geschreven:
code:
1
xfce4-session: Querying suspend failed: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.

Op google is er m.b.t. deze error niet veel te vinden, vooral niet over de oplossing. Hopelijk kan iemand hier mij wel helpen.

Daarnaast komt het (zonder enige herkenbare oorzaak) voor dat op de xfce-panels bepaalde iconen niet zichtbaar worden. Het menu is wel bruikbaar, maar er staat in de launcher geen text en ook geen icoon. De iconen van mijn launchers en van mijn netwerk en batterij worden wel zichtbaar, de klok echter ook niet. Zoals al gezegd zie ik hier de oorzaak niet van.

Tijdens het afsluiten wordt TTY1 zichtbaar. Hier zie ik vervolgens de acties die uitgevoerd worden. In deze lijst komen de volgende twee regels langs:
code:
1
2
:: Sending SIGTERM to all processess
:: Sending SIGKILL to all processess

Beide regels blijven ongeveer 40 seconden '[busy]' weergeven op het einde, waarna ze wisselen naar '[failed]'. Zou het verdwijnen van de iconen hiermee te maken kunnen hebben? Het lijkt er op dat niet alle processen netjes afgesloten worden... Of zie ik dit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

jelly schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:23:
[...]

LXDM zou gewoon een console-kit sessie moeten aanmaken, de TS hoeft geen enkel configuratie te wijzigen.
code:
1
ck-list-sessions

toont als het goed is dat je een sessie hebt.
LXDM? De ts heeft een probleem met XFCE? En inderdaad maakt XFCE ook standaard een ck sessie aan

[ Voor 14% gewijzigd door Spider.007 op 14-06-2012 14:41 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Beste Spider,

Zou je uit kunnen leggen wat XFCE recent gewijzigd heeft? Ik maak nu namelijk nog altijd gebruik van ck-sessions om de power-management te regelen... Is dit ook anders mogelijk?

Daarnaast nog even een toevoeging... ik zie niet wat er fout is aan
code:
1

Deze regel is namelijk rechtstreeks uit de Wiki van Arch overgenomen... Wat ik hier uit lees is dat user bas op systeem archer zonder wachtwoord '/sbin/shutdown' en '/sbin/reboot' uit mag voeren via sudo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Inmiddels is het probleem opgelost. De window opent nu zeer snel... Hieronder hoe het probleem opgelost bleek...

In htop zag ik dat 'upowerd' 100% van mijn CPU verbruikte. Na enig onderzoek bleek dit te kunnen liggen aan het feit dat ik de nVidia-kaart middels een ACPI-call uitschakel in '/etc/rc.local'. Nouveau (de open-source nVidia-driver) ging hiervan over de rooie... Aan 'rc.local' heb ik de volgende lijn uitgevoerd, direct boven de ACPI-call:
code:
1
rmmod nouveau

Hierna bleek het probleem met de logout-window ook opgelost!

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Fijn dat het je het hebt opgelost. Mijn opmerking mbt je sudoers is dat je shutdown en reboot toestaat, maar vervolgens halt probeert ;)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:25

Theimon

Snapte!?

Dus je laad nu eerst nouveu in om hem daarna weg te halen?

Is blacklisting dan niet makkelijker?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
@Spider.007 Oops :+ Klopt nu je het zo zegt! Thanks voor de info!

@Theimon Klopt, dat had ik al aangepast... wist op het moment van mijn vorige post nog niet van blacklisting, maar dit gebruik ik nu om nouveau te blokken en ook pcspkr want system beeps zijn irritant! :D

Nog 1 probleempje... Als ik in mijn panel bij de properties van de notification-area het vinkje bij 'show frame' weg haal (om de grijze outline te verwijderen) wordt de gehele notification-area onzichtbaar. De functies blijven wel beschikbaar, weet iemand of en hoe dit op te lossen is? Het lijkt erop dat de achtergrondafbeelding (ingesteld via de desktop settings, niet via bijv. Feh) over de area heen geplaatst wordt, maar hoe?

[ Voor 44% gewijzigd door hiekikowan op 16-06-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bug in Arch? Ik heb er hier met Debian geen last van. Ik toon geen frame en 't werkt prima. Zie nu geen verschil tussen de notification area icoontjes en de launchers die er naast staat :P.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Gebruik je wel XFCE met XFWM? En heb je de compositor ingeschakeld?

EDIT:

Het lijkt aan de icon-size te liggen... ik heb mijn panel-size op 20px staan... wanneer ik nu de 'Maximum icon size' van de notification area op 18 zet blijven op DeaDBeeF alle iconen zichtbaar... !? Waarom DeaDBeeF verdwijnt weet ik nog niet...

EDIT2:

Omzeilen van het verdwijnen van DeaDBeeF... Geef DeaDBeeF in de notifcation-area properties de optie hidden. Er verschijnt nu naast mijn Notification-area een pijltje om deze uit te vouwen... dit laat ik gewoon uitgevouwen staan. Alle iconen zijn nu zichtbaar, maar er staat helaas een pijltje naast de notification area.

Klopt niet... het icoontje welke meest links staat valt weg... met een framepje erom heen blijft deze gewoon prima zichtbaar...

[ Voor 108% gewijzigd door hiekikowan op 17-06-2012 00:02 ]

Pagina: 1