Processor/mobo advies voor video/game pc!

Pagina: 1
Acties:

• Skottelbraai
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-04 15:56
Hey gasten,

Ik ben van plan voor de eerste keer een Pc te gaan samenstellen na de verkoop van mijn laptop, omdat ik wat meer kracht nodig ben voor het bewerken en in het bijzonder renderen van onder andere FullHD film en animaties (voornamelijk after-effects/nuke). Nu heb ik mijn keuze vooral gebaseerd op de best buy guide, maar heb ik hier en daar een aanpassing gedaan.

De setup is hier te vinden:

gallery: Skottelbraai

Zoals jullie kunnen zien heb ik nog geen mobo gekozen. Ik heb hier gewoonweg niet genoeg verstand van en zou eigenlijk gewoon de goedkoopste oplossing willen kiezen. Wel heb ik voor de i5 3550 gekozen, daar ik niet echt van plan ben over te gaan klokken, maar het me voor het geld een prima processor leek. De twijfel slaat voor mij echter wel toe als ik toch al een duur mobo moet aanschaffen, om ook niet een i5 3570k aan te schaffen die extra OC mogelijkheden heeft voor maar 30,00 euro meer.

Zoals jullie horen is mijn budget enigzins variabel. Ik ben benieuwd of jullie mij wat meer in de juiste richting kunnen sturen wat betreft processor en moederbord keuze. Ook zijn op/aanmerkingen welkom op de rest uiteraard!

Alvast bedankt!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Als je niet gaat overklokken kun je eigenlijk nog beter voor de i5 3450 gaan, deze is wel iets trager maar ook 15 euro goedkoper.
Ga je wel overklokken kun je misschien ook kijken naar de iets oudere i5 2500k, deze is iets trager dan de i5 3570k, maar ook weer een stuk goedkoper.
Na overklokken zijn ze gemiddeld genomen even snel (2500k overklokt vaak iets verder).
http://tweakers.net/price...5932;305927;274632;305922

Eigenlijk kun je je moederbord keuze pas maken na de keuze voor de processor.

Persoonlijk zou ik ook voor 1600MHz geheugen gaan, kost nauwelijks meer.

Vanwaar eigenlijk de keuze voor de videokaart, ik zie nergens dat je gaat gamen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je verder geen eisen hebt aan je bord, koop dan gewoon de goedkoopste waar je je CPU op kunt prikken.
Is dat niet afdoende, neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? dan eens door zodat je weet waar je op moet letten.

• Skottelbraai
Bedankt voor jullie reacties!

Over de videokaart:
Mijn willekeurige gedachte was, dat de 7850 in de prijscategorie mij het beste leek (ook omdat deze schijnbaar niet betwist werd in de best buy guide). Ik ging er vanuit dat een goede gamekaart ook wel geschikt zou zijn voor videobewerking, misschien is deze gedachte compleet fout? Overigens zal ik af en toe best eens gamen, dit moet alleen niet de prioriteit hebben. Zijn er betere suggesties in die prijscategorie?

Over de processor:
De 4 die mitsumark in zijn lijstje heeft gezet zijn exact de 4 die ik overweeg. Het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste is nog geen 40,00 euro, dit vind ik nog wel te overzien. Het is alleen wel de vraag of het voor mij echt gaat lonen de duurste te nemen. Mijn eerste gedachte was gewoon de 3570k te nemen omdat ik dan eventueel later nog zou kunnen kijken om te Oc'en, zodat de pc iets langer mee zou gaan. Ik kreeg echter na zoeken ook het idee dat ik dan een duurdere mobo zou moeten halen om de volle potentie uit de processor te halen, dit zou voor mij dan misschien weer te duur worden (ik weet alleen ook niet wat de geschikte mobo voor de geschikte processor zou zijn).

Ik heb zojuist even de moederbord advies thread doorgenomen en denk dat de keuze voor mij in principe simpel is. Of ik neem een 3570k met een geschikte mobo voor oc'en (deze combinatie mag dan echter niet te duur worden), of een 3550 met het meest simpele, goedkope mobo. Hebben jullie suggesties voor deze processoren? Afhankelijk van het prijsverschil maak ik denk ik mijn keuze.

het 1600 MHZ geheugen lijkt me inderdaad sowieso een goed idee, staat genoteerd!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Niet 100% zeker, maar voor zover ik met google kan vinden gebruiken after effects en nuke beiden geen videokaart rekenkracht.
Voor af en toe een spelletje (op full HD medium/high) zou ik dan eerder een 6850/6870 halen.
De 7850 is natuurlijk een hele mooie kaart, maar wellicht wat overkill.

Als je voor de i5 3570k gaat zou ik een relatief simpel Z77 bord erbij halen, bv de pricewatch: Asrock Z77 Pro4-M of de pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H
Er zijn natuurlijk meer opties, maar imo moet je in ieder geval onder de €100 kunnen blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 12-06-2012 23:50 ]

• Skottelbraai
Wederom bedankt voor de reacties! Ik kan het fout hebben, maar ik dacht dat voor vlekkeloos live viewen tijdens montage (dus meteen resultaat kunnen zien van effects/plug-ins) een goede videokaart toch wel handig zou zijn. Het renderen zelf is uiteraard wel processor intensief.

Over de moederborden dan toch nog één vraag; Kom ik niet in de problemen met ruimte als ik een micro-atx bord neem ipv. een standaard atx bord?
Daarnaast; als ik een micro-atx bord neem, kan ik dan ook niet een nog kleinere kast nemen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ligt eraan wat je op een µATXbordje wil prikken. Als dat hooguit 1 videokaart en evt nog 1 extra kaartje is heb je zat ruimte. Dan kun je ook nog een kleiner kastje nemen inderdaad.
Pagina: 1