• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik overweeg om de nieuwe Canon EOS 650D te kopen. Nu lijkt het mij ook nuttig om GPS gegevens van de foto´s te hebben, zodat ik ook jaren later nog kan achterhalen waar het kiekje genomen is. De 650D is compatible met de GP-E2. Dit ding lijkt precies te doen wat ik wil. (Behalve dan dat hij in de hotshoe gezet moet worden, waardoor ik geen flitser meer er op kan zetten.)

Helaas kost het ding 300 euro. Op zich vind ik dat nog niet erg, maar hoe kan Canon die prijs verantwoorden? Ik koop een compleet TomTom navigatie systeem voor 89 euro. Canon verkoopt n.b. zelf camera´s met GPS voor 200 euro. Die doen hetzelfde: GPS info loggen, voor minder geld en je krijgt er een camera bij.

Hoe kan het dat Canon dit apparaat voor 300 euro verkoopt? Is het omdat het bedoeld is voor een meer professionele gebruiker? Die geven toch al 1000-en euro´s uit, dat die 300 euro absurd is, merken ze toch niet? Is het omdat er vooralsnog geen alternatieven zijn voor de Canon DSLRs? Dus monopoly uitspelen?

Je kunt natuurlijk zeggen: Dan koop je hem toch niet. Maar dat is natuurlijk niet het punt hier.

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 10:58

Phehistyr

De Epische Lurker

Winstmaximalisatie. Blijkbaar heeft iemand dit bedacht als de beste manier om het meeste te verdienen. Volgens mij moet je het niet moeilijker maken dan dat.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Tja, er zijn genoeg GPS logging producten beschikbaar op de markt, maar alleen deze propt de GPS coördinaten, hoogteniveau, 'atoomtijd' synchronisatie en richting waarin de foto gemaakt is direct in de EXIF van de foto. Er komt dus helemaal niks meer bij kijken als je op de PC foto's gaat importeren. Het is dus een luxeproduct boven op de standaard GPS logging producten.

Als jij het geen probleem vindt om met extra tussenstappen GPS data bij het importeren toe te voegen, kan je met een GPS logger van €20,- ook al de uit de voeten, of met een smartphone applicatie.

Flickr | Instagram

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:52
Maar waarom zijn er dan compacts met GPS die goedkoper zijn dan deze losse GPS unit?
pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-01 20:12

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ìk denk heel simpel door het feit dat er van zo'n compactcamera met GPS een véél groter aantal geproduceerd en verkocht wordt dan van zo'n losse module. (Wat hierin een lastige factor is, is dat door de prijs de module nóg minder verkocht zal worden en daardoor weer duurder zal zijn enz. enz.)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Weinig twijfel dat Canon gewoon veel winst maakt op zulke producten.
Hoe anders verklaar de prijsverschillen tussen de grips van camera's. Allemaal dezelfde (of nagenoeg) dezelfde functies, maar enkele honderden euro's verschil.

BG-E2 vroeger 125 euro nieuw
BG-E2N zo'n 160 euro nieuw

BG-E11 (5d3 grip) 300/350 euro.

Accessoires worden duurder naarmate ze horen bij camera's die ook duurder zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Da's eigenlijk hetzelfde als een zonnekap van €30,-. Gewoon plastic in een mal laten uitharden en een viltje erin.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
KopjeThee schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:36:
Helaas kost het ding 300 euro. Op zich vind ik dat nog niet erg, ..
Je geeft zelf het antwoord al. En je bent niet de enige in de wereld.
Zo werkt een vrije markt ;)

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 16:26

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Waarom zijn originele Canon-grips, extra accu's, zonnekappen etc. zo duur... Zolang mensen bereid zijn het toch wel te kopen kan de prijs hoog liggen, zeker aangezien dit producten zijn die er alleen maar zijn om maar een compleet pakket te kunnen aanbieden waar Canon op staat. De markt is ermee bediend maar voor Canon zijn het geen vreselijk belangrijke producten, ze worden niet bij miljoenen verkocht dus vraag maar wat extra.

De hoge prijs wil niet automatisch zeggen dat de kwaliteit beter is dan die van concurrentie. En concurrentie op GPS-apparatuur is er zat, alleen zijn de series daar vaak wel groter dus schaalvoordeel.

Heb je geen goede reden om per se Canon te gebruiken, kijk dan eens naar alternatieve oplossingen voor GPS-logging (van smartphone-applicaties tot GPS-tags aan je fototas, van dedicated handheld tot navigatiesysteem). Er is allerlei software om gebaseerd op timestamp van foto's en GPS-log de juiste GPS-coordinaten in de EXIF van je foto's te zetten, automatisch bij importeren.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• KopjeThee
  • Niet online
Misschien moet ik gewoon even afwachten waar onze chinese vrienden van Yongnuo mee komen. Die verzinnen ook vast een kopie voor de Canon GP-E2.

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 11:00
Het is weliswaar behoorlijk lelijk dat tegenwoordig in de goedkoopste toestelletjes GPS zit en in de duurste canon modellen niet...

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik denk ook dat het bij de compactjes meer een unique selling point is, en bij de dure DSLRs veel minder. Men besluit niet zo snel om dan maar een Nikon te kopen, omdat het topmodel van Canon geen ingebouwde GPS heeft denk ik.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:57

TNW

KopjeThee schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 18:44:
Misschien moet ik gewoon even afwachten waar onze chinese vrienden van Yongnuo mee komen. Die verzinnen ook vast een kopie voor de Canon GP-E2.
Inderdaad, ik heb ook een Yongnuo, werkt goed, stevig, zelfs na onderschepping douane stukken goedkoper dan een Canon flitsert.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre er sprake is van "winstmaximalisatie" want ik kan me moeilijk voorstellen dat een betaalbare GPS unit die alles vol automagisch tagt niet verkoopt. Nu is het een luxeartikel met een dergelijke prijs dat alleen mensen met een dikke portemonnee hem komen.

Weblog | Straling!

Verwijderd

Vergeet niet dat die winstmaximalisatie niet alleen bij Canon vandaan komt, maar ook (vooral) bij de winkeliers!

Veel winkels zetten enorme marges op dit soort producten, wetende dat de klant wél heel goed prijs onderzoek doet naar bijvoorbeeld een body, maar niet goed kijkt naar de prijs van accessoires.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:32:
Vergeet niet dat die winstmaximalisatie niet alleen bij Canon vandaan komt, maar ook (vooral) bij de winkeliers!

Veel winkels zetten enorme marges op dit soort producten, wetende dat de klant wél heel goed prijs onderzoek doet naar bijvoorbeeld een body, maar niet goed kijkt naar de prijs van accessoires.
Dat geldt absoluut voor 'softe' accessoires zoals accus en tassen, maar zeker niet voor dergelijke hardware-accessoires. Internet heeft die handel wel behoorlijk om zeep geholpen kan ik je vertellen. De handel werkt hierin vrij simpel. Alle hardware wordt gewoon tegen competatieve prijzen verkocht en alle losse grut die je erbij wilt hebben (dus geen objectieven of flitsers) levert wat meer marge (die overigens hoog nodig is om de verkoop van hardware nog enigszins aantrekkelijk te maken).

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

sHELL

VR "connoisseur"

Volgens mij is daar een simpel antwoord op...

"*The GP-E2 offers the same level of dust- and weather- resistance as the EOS 5D Mark III when connected to the camera's hot shoe. Dust- and weather-resistance decreases when it is connected to the camera via the USB cable."

Zover ik weet heb ik nog geen gps device gezien die ik zomaar even in een flinke regenbui zou kunnen gebruiken.

[ Voor 94% gewijzigd door sHELL op 14-06-2012 23:38 . Reden: bla ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja want een kunststof behuizing met wat rubbertjes om hem te sealen kost al gauw 100$. Dan de rest van de hardware nog...

Zeker Canon kennende puur winstmaximalisatie.

Zoals Nomad al aangaf met grips, de BG-E4 voor de 5D was vrijwel gelijk aan de BG-E2(n) en koste bijna het dubbele. De BG-E11 doet daar gewoon nog even een schepje bovenop, puur omdat de camera waar hij voor is ook prijziger is.

Deze logger is uitgekomen met/voor de 5DII/1D X dus hanteert men ook die klasse prijzen ...

Gabriël AM5

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sapphire schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 00:25:
Deze logger is uitgekomen met/voor de 5DII/1D X dus hanteert men ook die klasse prijzen ...
Vooral die laatste klasse is denk ik de boosdoener :/

Wel jammer... was misschien wel grappig geweest op mijn 7D als de bijbehorende firmware update ook uit is :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-01 14:55

Royz

Kleurenblind!!

5DIII toch?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
En 7D ;). Maar met zulke prijzen mogen ze het kreng houden iig. Dan ga ik wel voor een los apparaatje die ik naderhand zelf even moet syncen. Het is voor mij toch alleen leuk en nuttig voor vakanties.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Ja want een kunststof behuizing met wat rubbertjes om hem te sealen kost al gauw 100$. Dan de rest van de hardware nog...

Zeker Canon kennende puur winstmaximalisatie.

Zoals Nomad al aangaf met grips, de BG-E4 voor de 5D was vrijwel gelijk aan de BG-E2(n) en koste bijna het dubbele. De BG-E11 doet daar gewoon nog even een schepje bovenop, puur omdat de camera waar hij voor is ook prijziger is.

Mjah... ik zou anders 100 euro extra willen neer gooien voor een weather sealed tomtom, laatst de raam van m'n auto laten open staan. Ding lag op de stoel en dus helemaal naar de kloten. Natuurlijk dekt de verzekering en de garantie dat niet |:(

Verwijderd

Het zal denk ik ook wel zoals aangehaald wordt met aantallen te maken hebben die ze denken te gaan verkopen. Ze willen toch de ontwikkeling terug verdienen die gedaan is aan deze Hardware maar ook aan ontwikkeling van de Software voor de Camera's zelf. Die proberen ze dan misschien ook op de GPS module onder te schuiven.

Omdat de module "maar" op 3 modellen werkt zullen het er geen miljoenen worden misschien maar duizenden. Dan wordt de prijs natuurlijk een stuk hoger.

Maar ik vind het zelf een heel leuk ding maar ik wacht inderdaad wel even tot de prijs flink zakt want 300 euro voor zo'n ding vind ik veel te duur. Dan blijf ik nog wel even verder spelen met mijn i-GotU en link de foto's zelf wel aan de GPS coördinaten wat tegenwoordig ook het werk niet meer is met Lightroom 4.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 15:02
sHELL schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 23:24:
Volgens mij is daar een simpel antwoord op...

"*The GP-E2 offers the same level of dust- and weather- resistance as the EOS 5D Mark III when connected to the camera's hot shoe. Dust- and weather-resistance decreases when it is connected to the camera via the USB cable."

Zover ik weet heb ik nog geen gps device gezien die ik zomaar even in een flinke regenbui zou kunnen gebruiken.
Bijna iedere Garmin GPS voldoet aan de IPX7 norm, dus dat maakt het echt niet zo duur.
Die heb je al voor €150 met kaart.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

sHELL schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:10:
[...]

Mjah... ik zou anders 100 euro extra willen neer gooien voor een weather sealed tomtom, laatst de raam van m'n auto laten open staan. Ding lag op de stoel en dus helemaal naar de kloten. Natuurlijk dekt de verzekering en de garantie dat niet |:(
Er bestaan ook tomtoms voor motoren, die zijn ongetwijfeld ook weathersealed/weerbestendig.

Ontopic: Dergelijke accessoires zijn ook bij Nikon stervensduur. Het is inderdaad vrij loos dat ze het niet gewoon integreren zoals Sony dat wel doet. Kan niet veel kosten :)

• KopjeThee
  • Niet online
Ik kon mij toch niet over de prijs heenzetten. Nu heb ik de i-gotU GT-800 Pro besteld. Is ongeveer 1/3 van de prijs. Bijvangst: Hij heeft een POI functie. Wij wandelen nog wel eens zomaar ergens heen in een bos o.i.d., dan is het wel eens lastig de auto terug te vinden.

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Metten schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:23:
[...]
Er bestaan ook tomtoms voor motoren, die zijn ongetwijfeld ook weathersealed/weerbestendig.
Yep.. 470 euro voor een TomTom Rider, tja...

Pagina: 1