Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoopadvies low-budget game pc

Pagina: 1
Acties:

• drBunhead
  • Registratie: september 2010
  • Niet online
Ik ben op het moment opzoek naar een upgrade van mijn huidige pc.

Deze bestaat uit de volgende basis onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5LD2 SE€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/1G€ 0,-€ 0,-
1Asus EN7300 GT/SILENT/HTD/256M€ 0,-€ 0,-
1Intel Core 2 Duo E4300€ 49,-€ 49,-
1Trust 370W PSU Big Fan€ 8,33€ 8,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 57,33

Deze is toch erg traag geworden in de loop der jaren / eeuwen en ik ben dan toch wel toe aan een upgrade. Onlangs heb ik al een Club3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition van een medetweaker overgenomen. Nu vroeg ik mij af, is dit genoeg om de laatste games (BF3, MW3, F1 2011, Fifa 12, etc) op redelijke settings met medium resolutie (1280 x 1024) te gaan spelen? Zelf dacht ik van niet en daarom ben ik aan het zoeken en vergelijken geslagen. Helaas is mijn budget niet zo groot als de meeste mensen hier (ongeveer 100 euro) om een nieuwe CPU, geheugen en moederbord aan te schaffen.

Met mijn beperkte kennis ben ik op onderstaande systeempjes:

Gebaseerd op nieuwe componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 450 Boxed€ 60,80€ 60,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,79€ 18,79
1Asrock N68-GS3 UCC€ 34,95€ 34,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 114,54

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630 Boxed€ 54,50€ 54,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,79€ 18,79
1Asrock H61M-VS€ 37,54€ 37,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 110,83

Hiernaast heb ik ook enkele 2ehands setupjes gevonden:

C2Q -Q8200, Foxconn G31FX, 4GB DDR2 (vraagprijs 100,-)
i3 2100, Asus P8H67-I, 8GB (T.e.a.b)(wat is eigenlijk een aannemelijk bod hiervoor)
Phenom X3 710, Gigabyte GA-M720-US3 (veiling vanaf 75,-)
C2Q - Q9450, MSI P45 Neo2, 4GB DDR2 (vraagprijs 175)

Aan de hand van mijn zoektocht heb ik 4 vragen.

1) Heb ik er goed aangedaan bovenstaande videokaart te kopen?
2) Moet ik uberhaupt upgraden?
3) Welke is de beste optie voor mijn budget (100 euro) (zijn er eventueel nog andere)?
4) Gaat mijn voeding dit leuk vinden (denk het niet), welke voeding raden jullie mij aan?

• S4RS
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06-05 20:16
Ik heb zelf ook niet heeel veel verstand van alle opties, maar na even googlen kan ik wel wat vragen beantwoorden.

1) de videokaart zou het moeten redden denk ik, er staat wel het eea op internet over andere HD4870's die BF3 draaien. Overigens wel op een niet al te hoge framerate( 30 fps)
2) Ja! Sowiezo omdat de kaart niet op je huidige moederbord past. Verder gaat je processor het ook niet redden. Net als de voeding
3) als je voor 100 euro een voeding, moederbord en cpu wil kopen waarmee je bf3 kan spelen wens ik je heel veel succes met zoeken. Het lijkt mij vrij onmogelijk
4) zoals ik al zei, nee dit gaat je voeding niet leuk vinden.

Wat je hier probeert te maken is een systeem voor ongeveer 100 euro, wat de nieuwste games op hoge settings kan spelen om een normale resolutie (1280 x 1024 is niet laag 800*600 is laag). Dat gaat je simpel weg niet lukken, lijkt me Je zult toch minimaal rond de 300-400 euro uit komen wil je deze games kunnen spelen. (Er van uit gaande dat je al een fatsoenlijke HDD cd/dvd speler case en randapparatuur hebt) Vergis je overigens niet in je HDD, een oudere, tragere HDD kan er voor zorgen dat, vooral de nieuwere games, langzaam laden

Wat ik zelf gedaan heb toen ik een nieuwe pc heb gebouwd is een bbg pc als uitgangspunt nemen en deze dan aanpassen naar je wensen. Dan moet je natuurlijk wel even opletten dat alle aansluitingen goed zijn, het systeem voldoende voeding heeft etc. Vind je dit te veel moeite, of kom je hier niet uit, neem dan gewoon een systeem uit de bbg voor game-pc's. Als je tevreden bent over je case kun je die houden, moet je alleen wel even meten of het er in past qua breedte e.d. Ik kwam er zelf tijdens de bouw achter dat mijn koeler te groot was voor de kast die ik wou hergebruiken.

• drBunhead
  • Niet online
Waarom past de nieuwe kaart niet op het huidige moederbord?

Na kort googlen zie ik dat meer mensen deze config hebben. Daarnaast heeft mijn moederbord een pci-e x 16 lane welke de 4870 nodig heeft.

Ik heb inderdaad alle randapparatuur en case, hdd, dvd-brander etc al. De 100 euro is in principe alleen voor mobo, RAM en cpu. Voeding zou er nog buiten kunnen, liever niet natuurlijk.

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-05 22:39
Die videokaart gaat inderdaad wel passen. Het pci-x x16 slot zal wel 1.0 zijn, maar dit is gewoon backwards compatible en zal de HD4870 niet bottlenecken. Ook zal het systeem met deze videokaart wel op lagere settings kunnen draaien op een lagere resolutie.

Voor ongeveer 100 euro een upgrade is mogelijk, maar je krijg onderdelen met een veel betere prijs kwaliteit verhouding als je je budget een beetje oprekt. Die setup met een Pentium G630 4GB RAM en H61 moederbord is qua prijs en kwaliteit prima. Alleen zou ik die Trust voeding snel vervangen door een degelijk model pricewatch: Corsair Builder CX430 V2. In z'n geheel ben je incl verzenden ongeveer 150 euro kwijt.

Ook moet je op letten dat je moederbord geen IDE aansluitingen meer heeft en dat je randapparatuur (ODD en HDD) via sata aangesloten moet worden. En zoals hierboven al wordt gezegd het gebruik van oude onderdelen kan de gebruikerservaring in sommige gevallen negatief beïnvloeden.

• S4RS
De AMD variant heeft overigens wel een IDE (PATA) aansluiting, zij het er slechts eentje. en volgens cpu benchmark haalt deze processor een hogere CPU-mark score. Al zegt dat natuurlijk ook niet alles.

edit:
overigens zijn er wel adapters te koop voor ide <--> sata

S4RS wijzigde deze reactie 12-06-2012 14:44 (12%)

• drBunhead
  • Niet online
Hard disk is al SATA, dvd drive weet ik niet uit mijn hoofd. Ik had inderdaad ook al die Corsair voeding in gedachten als vervanger voor de huidige. Voor de moederborden van de nieuwe systemen heb ik trouwens "gewoon" de goedkoopste geselecteerd.

Bij cpubenchmark zijn trouwens onderstaande scores te vinden, nu weet ik niet in hoeverre dit van belang is bij een pc die voornamelijk voor gaming, office en licht programmeer werk gebruikt wordt.

2ehands systemen:
Intel Core 2 Quad Q9450 - 4038 pnt
Intel Core i3 2100 - 3858 pnt
Intel Core 2 Quad Q8200 - 3280 pnt
AMD Phenom II X3 710 - 2274 pnt

Nieuw:
AMD Athlon II X3 450 - 2740 pnt
Intel Pentium G630 - 2607 pnt

Huidig:
Intel Core 2 X6800 - 1825 pnt (snelste CPU mogelijk met huidige moederbord)
Intel Core 2 Duo E4300 - 1051 pnt (huidige CPU)

drBunhead wijzigde deze reactie 12-06-2012 14:59 (6%)

• S4RS
een nieuwe dvd/cd drive is niet duur (20 euro ofzo) maar het komt er natuurlijk wel weer bovenop. opzich zien de 2e handjes er ook redelijk uit en vallen ze binnen je budget natuurlijk (behalve de 4e). Al neem je met 2e hands een risico'. Het is immers al wat ouder en vaker gebruikt. Overigens heeft het mobo van de 2e optie ook geen PATA aansluiting. Naar mijn mening ziet dan de 1e optie er het best uit, qua 2e hands opties dan

edit;
ik zie overigens in de pricewatch geen 1155 mobo's met pata onder de 85 euro klik. Dus wat dat betreft past het niet in je budget.

S4RS wijzigde deze reactie 12-06-2012 15:27 (33%)

• drBunhead
  • Niet online
lol heb net gekeken naar mijn voeding, maar die heeft niet eens genoeg aansluitingen voor de videokaart :S Ik ben bang dat ik toch mijn budget iets moet verhogen. Ik denk dat het met 150 - 200 wel moet lukken.

Voeding heeft sowieso 2x 6-pins pci-e nodig voor de videokaart. En verder de standaard dingen natuurlijk. Heb een lijstje gemaakt met voedingen rond de 50 euro. Welke is aan te raden?

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 49,45€ 49,45
1Cooler Master GX-Lite 600W€ 47,90€ 47,90
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 53,90€ 53,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,15

Hierna blijft nog 100 tot 150 euro voor een mobo, cpu en ram (en evt hdd)

Ik heb eens gekeken naar de bbg van vorige maand. Hierin wordt een ander mobo genoemd, vergeleken met mijn intel optie. Dit is de "http://tweakers.net/pric...#tab:prices"MSI H61MA-E35 wat voor voordelen heeft deze ten opzichte van degene die ik geselecteerd heb?

Wat is nu wijsheid om te kiezen. Een 2ehandsje de eventueel sneller is of een (waarschijnlijk) langzamere maar nieuwe set-up.

Voeding wordt sowieso een nieuwe en (hopelijk) zo snel mogelijk besteld. De rest kan in principe even wachten.

drBunhead wijzigde deze reactie 12-06-2012 19:33 (93%)

• S4RS
Persoonlijk zou ik voor een voeding van 500W zijn, om in ieder geval zeker te zijn dat het goed is. Hoewel de site van club 3d zegt dat je een 600W voeding nodig hebt, is dat onzin. De kaart zelf trekt niet meer dan 140 watt bron. Overigens kun je aan de hand van deze pagina vrij aardig berekenen wat je nodig hebt. Moet je er alleen wel op letten dat je op je 12V lijn genoeg stroom levert. Maar dat is iig bij de OCZ en Corsair het geval. Reden dat ik er altijd boven zou gaan zitten, is omdat je nog wel eens wat nieuws op je pc wil zetten. een SSD of misschien toch een andere videokaart

Het verschil met het mobo is overigens dat de aanrader van tweakers meer PCI (e) aansluitingen heeft en SATA-600 aansluitingen. Dat laatste kan interessant zijn mocht je ooit een SSD willen aanschaffen. Deze halen voordeel uit de snellere aansluiting.

Overigens moet je ook nog bedenken hoe stil je je pc wilt hebben. Hoewel er stock koelers zijn die het prima doen, zijn er ook die dat niet doen. Bij mijn destijds nieuwe CPU leek het wel of er een jet op steeg als ik hem onder druk zetten.

En of je 2e hands moet doen of niet. tja ik neem aan dat als het spul allemaal niet al te gebruikt is( en daardoor gesleten) dat het opzich wel zou kunnen. Maar dat is toch altijd een kwestie van vertrouwen in de verkoper.

• Zanac-ex
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14-03 20:16
G630 met een H61 is een goede budget oplossing.
Je kan later altijd upgraden naar een Quad CPU bv een I5-2400.
Houd er wel rekening mee dat je op een Intel H61 de CPU niet kan overclocken.

De HD4870 is ongeveer gelijkwaardig aan een HD5770 maar dan zonder DX11
Overweeg een goede voeding, Corsair 430 is ruim voldoende

Hieronder een paar artikelen waar je de nodige info uit kunt halen.
Tom's Hardware heeft laatst een budget Game set gebouwd met een iets langzamere Celeron G540 maar met een snellere GTX560 GPU
G630 is +/_ 10% sneller tov een G540

De resolutie van je monitor is vrij laag (1280 * 1024) dus je Video-kaart hoeft er in verhouding niet zo hard aan te trekken.
Diablo/Starcraft zal best goed draaien op bovenstaande config maar voor een BF3 zal het wel medium/low zijn.
Bij een titel als Skyrim zal de CPU een limiterende factor zijn maar het is wel speelbaar.

Zanac-ex wijzigde deze reactie 13-06-2012 14:33 (11%)

• jaapsander
quote:
Zanac-ex schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:25:
G630 met een H61 is een goede budget oplossing.
Je kan later altijd upgraden naar een Quad CPU bv een I5-2400.
Houd er wel rekening mee dat je op een Intel H61 de CPU niet kan overclocken.

De HD4870 is ongeveer gelijkwaardig aan een HD5770 maar dan zonder DX11
Overweeg een goede voeding, Corsair 430 is ruim voldoende

Hieronder een paar artikelen waar je de nodige info uit kunt halen.
Tom's Hardware heeft laatst een budget Game set gebouwd met een iets langzamere Celeron G540 maar met een snellere GTX560 GPU
G630 is +/_ 10% sneller tov een G540

De resolutie van je monitor is vrij laag (1280 * 1024) dus je Video-kaart hoeft er in verhouding niet zo hard aan te trekken.
Diablo/Starcraft zal best goed draaien op bovenstaande config maar voor een BF3 zal het wel medium/low zijn.
Bij een titel als Skyrim zal de CPU een limiterende factor zijn maar het is wel speelbaar.
Precies, die corsair 430W levert genoeg vermogen. Zo uit mijn hooft heeft deze wel 1 6/8 pins pci-e voeding. Maar met een 2x molex naar 6 pins pci-e voedingsstekker ben je klaar. Verder is deze corsair een degelijke voeding waar je wel even mee vooruit kan.

Overigens zijn die PSU calculators de grootste onzin. Het systeem zal ongeveer in totaal 150 tot 200W gaan verbruiken. En als je een bordje aan gaat schaffen om de sata 600 aansluitingen, ga dan voor een H67 bordje. H61 moederborden met sata 600 aansluitingen worden niet door de chipset geregeld, maar met een losse controllerchip. Dan kun je nog beter de sata 300 van de chipset gebruiken.

Of je voor nieuw of 2e hands moet gaan is alleen een keuze die je zelf kan maken. 2e hands krijg je natuurlijk altijd meer snelheid voor je geld, maar weet je nooit precies wat de 1e eigenaar met de hardware heeft gedaan (vergelijk het met het kopen van een 2e hands auto, daar moet je ook geluk bij hebben). Tip is wel om hardware te kopen waar nog garantie op zit (dus bon of factuur vragen), dit kan problemen voorkomen en geeft een soort van garantie.

jaapsander wijzigde deze reactie 13-06-2012 15:09 (18%)

• drBunhead
  • Niet online
Thnx voor de info, ik draai nu met mijn notebook ook BF3 op low en 1280 x 1024 met een AMD HD 6450m dit gaat redelijk vind ik dan (ben niet beter gewend) en volgens gpubenchmark.net is de HD 4870 een veelvoud aan sneller dus dat zie ik wel goed komen.

Overklokken zie ik mezelf nog niet doen. Komt ooit nog wel als ik de geschikte hardware kan betalen. (volgend jaar / over 2 jaar ben nu nog hele arme student :S ).

Ik neig nu ook naar de aanschaf van de G630 icm een leuk bordje (met al dan niet Sata 600 voor een SSD). Dan kan ik geleidelijk aan upgraden, is weer eens wat anders als hobby :P

In ieder geval gunstig dat de Corsair 430 genoeg kan leveren, scheelt toch weer 10 - 15 euro.

Welke is trouwens kwalitatief beter de Corsair 430 of de OCZ 500 die ik genoemd heb? Aangezien de laatste sowieso modulair is, wat ik ook wel een voordeel vind (maar nog niet voordeel genoeg om er zoveel meer voor te betalen).

• jaapsander
quote:
drBunhead schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:13:
Thnx voor de info, ik draai nu met mijn notebook ook BF3 op low en 1280 x 1024 met een AMD HD 6450m dit gaat redelijk vind ik dan (ben niet beter gewend) en volgens gpubenchmark.net is de HD 4870 een veelvoud aan sneller dus dat zie ik wel goed komen.

Overklokken zie ik mezelf nog niet doen. Komt ooit nog wel als ik de geschikte hardware kan betalen. (volgend jaar / over 2 jaar ben nu nog hele arme student :S ).

Ik neig nu ook naar de aanschaf van de G630 icm een leuk bordje (met al dan niet Sata 600 voor een SSD). Dan kan ik geleidelijk aan upgraden, is weer eens wat anders als hobby :P

In ieder geval gunstig dat de Corsair 430 genoeg kan leveren, scheelt toch weer 10 - 15 euro.

Welke is trouwens kwalitatief beter de Corsair 430 of de OCZ 500 die ik genoemd heb? Aangezien de laatste sowieso modulair is, wat ik ook wel een voordeel vind (maar nog niet voordeel genoeg om er zoveel meer voor te betalen).
Corsair is kwalitatief beter.

• S4RS
Ik zou dan alleen wel voor de 500W versie gaan.

• Zanac-ex
quote:
S4RS schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:44:
Ik zou dan alleen wel voor de 500W versie gaan.
Mijn Watt-Meter zegt toch echt dat ik "slechts" 450 Watt uit het stroom kontakt trek met een GTX680/i7-2600K @4.4GHz onder non realistic full-load.
Zelfs mijn oude 5970/5850 Tri-Fire deed niet meer dan een ruime 500 Watt.
Dit met een Corsair TX650.

430 Watt is voor TS zijn set meer dan voldoende mits het een merk voeding is.
Persoonlijk zou ik Corsair aanraden, nog geen slechte review gezien.

• drBunhead
  • Niet online
Voeding wordt dus de Corsair CX430 V2 dat lijkt me nu wel duidelijk :).

Heeft de G630 veel voordelen tov van de G620 voor die paar euro meerprijs?

En zijn er verder nog dingen die ik kan/moet aanpassen/verbeteren?

drBunhead wijzigde deze reactie 13-06-2012 21:23 (49%)

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Als je uitsluitsel wil over een nieuwe PSU kan je ook altijd in dit topic: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 even polsen.

Ik ben ook van mening dat de Corsair 430W wel moet voldoen. De 500W is niet noodzakelijk overkill maar als je het niet nodig hebt, waarom zou je 't dan kopen? Het beperkt je upgrademogelijkheden in de toekomst niet, de topkaarten van AMD/nVidia worden softwarematig gelockt op een maximumverbruik, en de processoren worden ook steeds zuiniger, in verhouding. Zeker de Intels dan toch :P.

G630 vs. G620: je kan altijd de vergelijker in de pricewatch gebruiken, of de info op Intels site zelf raadplegen. Buiten een iets hogere klok zal er niet veel verschil op zitten, en qua prestaties gaat dat geen wereld van verschil maken.

Borromini wijzigde deze reactie 13-06-2012 21:27 (18%)

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• drBunhead
  • Niet online
Had ook al gepost in bovenstaand topic, maar geen reactie.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Soms moet je wat geduld hebben ;). Er komt uiteindelijk wel reactie op.

Zoals eerder gezegd kan je beter een leuk H67-bordje nemen in plaats van een H61 als je uiteindelijk S-ATA600 wil gebruiken. Maar wie weet ben je tegen dan alweer aan een andere CPU+mobo-combo toe... Dat moet je zelf beslissen.

Borromini wijzigde deze reactie 13-06-2012 21:30 (61%)

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• drBunhead
  • Niet online
SSD zit er voorlopig toch niet in en het scheelt toch wel hoop in prijs. zit zo eigenlijk ook al boven budget. Moet wel leuk blijven natuurlijk :P

• jaapsander
quote:
drBunhead schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:44:
SSD zit er voorlopig toch niet in en het scheelt toch wel hoop in prijs. zit zo eigenlijk ook al boven budget. Moet wel leuk blijven natuurlijk :P
Het verschil tussen een G620 en G630 is alleen de kloksnelheid. Ik zou eerder kijken naar verkrijgbaarheid bij de goede winkel (welke totaalprijs is goedkoper inclusief verzendkosten) dan naar die 100 MHz (zo uit m'n hoofd).

• drBunhead
  • Niet online
Ok iedereen bedankt voor de wijze woorden, ik denk dat ik 4allshop maar ga verheugen met mijn eurootjes :P, heb de configuratie iets aangepast waaronder ander geheugen, welk goedkoper is daar. Hierdoor zit ik met vergelijkbare onderdelen op een zo laag mogelijke prijs bij zo weinig mogelijk shops :P is althans de bedoeling.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,50€ 51,50
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 19,95€ 19,95
1Asrock H61M-HVS€ 40,50€ 40,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,90

Bovenstaande lijst moet het dan maar worden lijkt mij. Als niemand nog op- en of aanmerkingen heeft bestel ik deze vanavond / morgen, en anders hoor ik het graag.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 03:31
quote:
drBunhead schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:53:
Deze is toch erg traag geworden in de loop der jaren / eeuwen en ik ben dan toch wel toe aan een upgrade.
2) Moet ik uberhaupt upgraden?
Is je computer traag geworden of is de software die je draait zwaarder geworden?
In het eerste geval heb je helemaal geen nieuwe hardware nodig, die verslechtert/veroudert namelijk 'niet'. Het is de software die de hardware traag 'maakt', dus misschien is een schone installatie al voldoende.

In sommige gevallen kan de athlon II x3 overigens sneller zijn dan de g620,
Als je de 4e core weet te unlocken helemaal en daar bovenop is de athlon overklokbaar.
Wanneer dit je niet schuwt zou ik voor de athlon gaan, doe je het unlocken en overklokken niet dan toch de g620.

• drBunhead
  • Niet online
Als ik mijn net schone Windows Xp installatie opstart duurt het een half uur vanaf het moment dat het bureaublad verschijnt voordat ik iets fatsoenlijks kan doen. Hiernaast is deze pc voor gamen ongeschikt en dat is iets wat ik wel meer wil gaan doen.

Wat voor gevallen bedoel je dat de athlon II X3 sneller is?

Overklokken etc eerst niet van plan, maar als dat relatief simpel is om te doen (als beginner zijnde) dan lijkt het me zeer interessant om te doen. (mijn vorige laptop acer 6920g had ik softwarematig overgekloked, weet niet of dat vergelijkbaar is).

• mitsumark
Heb je de onderdelen al eens op fouten gecontroleerd, voornamelijk harde schijf?
Het trage opstarten komt waarschijnlijk niet door cpu en mobo (heel misschien geheugen), dus als je dat vervangt hou je het probleem denk ik.

De athlon is alleen sneller als de software goed gebruik maakt van 3 of meer cores, momenteel voornamelijk met winrar/zip, encoden met sommige programma's en een aantal nieuwere games.
(indien je er een athlon x4 van kunt maken en hem 10% overklokt win je nog wat meer)

• drBunhead
  • Niet online
De harde schijf is bij mijn weten gewoon goed. En de pc is niet alleen bij opstarten sloom, maar ook in normaal gebruik niet vooruit te branden. Ook als ik een redelijk eenvoudig spel als C&C Generals speel, dan raakt hij al snel in problemen, iets als Call of Duty 4 welke ik nog altijd graag mag spelen draait al helemaal niet. Dan heb ik bij mijn weten toch een upgrade nodig als ik de modernere games ook wil spelen. Of is dit te kort door de bocht genomen?

Ondanks dat ik er geen ervaring mee heb, lijkt mij het overklokken toch wel heel interessant. Als ik het goed begrepen heb kan dat niet met de G620/630. Dus dan blijft automatisch de Athlon over, welke dan ook iets sneller wordt in vergelijking met de Intel. Ook verwacht ik dat multicore steeds meer gebruikt gaat worden, wat ook een voordeel geeft aan de Athlon. Verder heb ik gister beetje rond gekeken naar benchmarks en websites waar de twee tegenover elkaar gezet worden, hier kwam uit dat ze redelijk overeenkomen, dus dan zou met een kleine overklok en een unlocked core de Athlon de snellere van de 2 worden.

Hieruit concluderend is de Athlon de "betere" keus, als ik mezelf nog goed kan volgen zo.

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 19,95€ 19,95
1AMD Athlon II X3 450 Boxed€ 60,60€ 60,60
1Asrock N68-GS3 UCC€ 34,95€ 34,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,45

Dan wordt dit de bestellijst dus?!

drBunhead wijzigde deze reactie 15-06-2012 08:34 (8%)

• S4RS
Om even te letten of alles wel goed samenwerkt:
op de site van ASRock staat in ieder geval dat de CPU wel werkt met dat moederbord.
Het geheugen staat echter niet in de quality vendor list. Hoewel dat niet strikt noodzakelijk is, is het wel zo veilig dat het er wil in staat. Dan weet je zeker dat het werkt.

Welke ook niet in de qvl staat, maar waarvan crucial zelf zegt dat het werkt: klikt :
pricewatch: Crucial 2GB CT25664BA1339
daar zou je er dan twee van moeten nemen

deze van kingston kunnen volgens hun site ook:klik:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G 2*2Gb
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G

Ik zou dan overigens voor 2*2Gb gaan dat is volgens mij sneller dan 1*4Gb.

S4RS wijzigde deze reactie 15-06-2012 11:09 (1%)
Reden: typo

• drBunhead
  • Niet online
Volgens de website van Crucial moet de 4GB module ook werken link. Is het verschil tussen single en dual channel zo groot dat dit die ene euro :P waard is? Daarbij is het toch niet gegarandeerd dat wanneer ik twee 2GB modules bestel dat deze helemaal gelijk zijn aan elkaar, waardoor de dual channel performance niet optimaal is?

drBunhead wijzigde deze reactie 15-06-2012 11:36 (11%)

• S4RS
Mm die optie had ik even gemist..

Ik durf niet te zeggen of het verschil maakt als je ze niet als kit koopt, daar heb ik geen verstand van.
Maar het kan inderdaad ook prima met een module, in performance zal je dat niet echt merken verwacht ik.

Al met al een leuk setje voor een leuke prijs

• drBunhead
  • Niet online
Dan ga ik in eerste instantie voor de enkele 4 GB module, performance verschilt niet zo veel. Zo kan ik er ook altijd nog 4GB bijsteken >:)

• Zanac-ex
Mhhh,
Een Athlon II X3 is zeker niet sneller dan een G630, sterker nog:
De G630 is met gaming net zo snel als een Phenom II X4 955.

Mocht je later meer snelheid willen kan je de Pentium altijd nog vervangen door een Quad Core.
Helaas kan AMD momenteel niet tippen aan Intel's performance

Picking A Sub-$200 Gaming CPU: FX, An APU, Or A Pentium?

Best Gaming CPUs For The Money: May 2012 Best Gaming CPU: $100 And Under: G630

It turns out that the budget-oriented Sandy Bridge-based Pentium family performs very well in games. Specifically, Intel's $75 Pentium G630 beat the FX-4100, -6100, and -8120 in our recent sub-$200 CPU gaming comparison. In fact, it finished right on par with the Phenom II X4 955.

As a result, Intel displaces AMD at the bottom rung of our recommendation list yet again this month. That's something we haven't seen for a very long while. There's not much else to add, except that if you consider the Phenom II to be a capable gaming CPU, Intel's Pentium G630 is just as viable.

Zanac-ex wijzigde deze reactie 15-06-2012 14:33 (6%)

• drBunhead
  • Niet online
Met deze informatie erbij neig ik weer naar de intel :S. Hmmm, lastig. Ga er in ieder geval maar vanuit dat beide geen miskoop zijn. Wordt straks nog een euro opgooien en mbv kop/munt kiezen :P. Het is allemaal erg aan elkaar gewaagd. Maar het is en blijft in principe een pc voor het gamen dus de Intel gaat aan kop.

• mitsumark
Dat komt omdat er 2-3 games bij zitten die maar 2 cores gebruiken en daarbij al gauw intel verkiezen boven amd.
Kijk je echter naar moderne games die wel 3 of meer cores gebruiken (bv BF3) zie je dat er amper verschil meer is en dat zeker de quadcores eigenlijk sneller zijn.

De TS gamed overigens op een veel lagere resolutie waarbij beide processor voorlopig ruim voldoende zijn.
Echter in de toekomst denk ik dat je meer hebt aan een triple/quad core.
Ik weet echter niet of dat unlocken zomaar met ieder moederbord kan, sommige moederborden (vziw een aantal asrocks) hebben de optie in de bios zitten waardoor het kinderspel is.
http://www.hitechlegion.c...ed-hidden-phenom?start=14

Ik heb het eerder gezegd: Als je niet gaat overklokken/unlocken kun je beter de intel nemen. Heb je hier wel interesse in zal de athlon beter zijn.

• Zanac-ex
quote:
mitsumark schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 15:16:
Dat komt omdat er 2-3 games bij zitten die maar 2 cores gebruiken en daarbij al gauw intel verkiezen boven amd.
Kijk je echter naar moderne games die wel 3 of meer cores gebruiken (bv BF3) zie je dat er amper verschil meer is en dat zeker de quadcores eigenlijk sneller zijn.

De TS gamed overigens op een veel lagere resolutie waarbij beide processor voorlopig ruim voldoende zijn.
Echter in de toekomst denk ik dat je meer hebt aan een triple/quad core.
Ik weet echter niet of dat unlocken zomaar met ieder moederbord kan, sommige moederborden (vziw een aantal asrocks) hebben de optie in de bios zitten waardoor het kinderspel is.
http://www.hitechlegion.c...ed-hidden-phenom?start=14

Ik heb het eerder gezegd: Als je niet gaat overklokken/unlocken kun je beter de intel nemen. Heb je hier wel interesse in zal de athlon beter zijn.
Grotendeels mee eens, echter met een 1155 bord houd je de optie open om later naar een Sandy Bridge/Ivy Bridge Quad Core te gaan.
Mocht de TS voor AMD gaan ivm met overclocken houd er dan wel rekening mee dat er een goede aftermarket CPU Koeler aangeschaft moet worden.
Prijzen voor een redelijke koeler beginnen bij €30 en deze moet dan ook nog in de kast passen.

• PoeSWoeS
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 24-05 22:28
@TS: Let ook op wat voor formaat (Form Factor) jouw moederbord moet zijn die in jouw kast past.
Ik zie dat jouw huidige moederbord een ATX formaat heeft en bij jouw wenslijstjes (Intel/AMD) heb je voor Micro-ATX gekozen.
Maar sommige kasten kunnen wel meerdere formaten aan.

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 25-05 14:03
@ TS, is dit geen optie, een volledige pc (niet van mij, dus geen reclame):

http://forum.fok.nl/topic/1830949

Nadeel is de brakke kast, je zou eventueel de boel dan in je oude kast kunnen bouwen..

Als je de boel dan combineert heb je een quadcore CPU + 4 gb RAM + 500 GB harde schijf + 4870

Kun je die 4850 die in deze pc zit ook weer door verkopen, waardoor je weer een stuk goedkoper uitkomt.

Denk dat het qua bang/buck niet te verslaan is... Die Q6700 haalt ongeveer 3300 op cpubenchmark, en die kun je nog overclocken tot minimaal 3.00 ghz.

Is een suggestie. ;)

Ik zou wel snel zijn, want zo te zien is er al interesse..

Pazienza wijzigde deze reactie 15-06-2012 18:21 (21%)

• drBunhead
  • Niet online
Helaas is bovenstaande setup al verkocht. Als het goed is past µATX gewoon in mijn kast, zal morgen nog even kijken.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True