Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vreemd probleem met desktop PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste Tweakers.net

Ik heb reeds een half jaar een eigen pc in elkaar gestoken. Ik heb een redelijke setup gekozen en me laten leiden door wat advies van een baas van een computerwinkel.

Coolermaster Gladiator 600 Case
650w voeding
AMD Phenom X6 Sex-Core 1100T 3.3ghz CPU
Asus M4A89GTD PRO/USB3, sAM3 Moederbord
Sapphire Radeon 6950 2GB DUAL FAN GPU
DDR3 1333mhz 8gb RAM
2000gb HDD
80gb SSD

Mijn probleem is als volgt. In het begin stond de computer onderin mijn bureau, in een speciaal voorziene ruimte hiervoor. Maar bij het spelen van spellen (niet eens zware spellen, zoals bvb. League of Legends) viel hij plotsklaps uit. De volledige pc stond gewoon uit en ik moest de voeding uitzetten, kabel uittrekken en even wachten en terug insteken en hij ging weer aan. Maar als dit zich 1 keer voor deed, deed het zich meestal 3 tot 4 keer achter elkaar na. Er waren periodes dat hij helemaal niet uit viel. Ik heb een week gehad dat hij constant Battlefield 3 op hoogste settings draaide zonder enkel probleem. Maar na een paar weken kreeg hij het weer en ging hij weer een paar keer uit.

Ik besloot om hem uit de voorziene ruimte te halen en op een beter geventileerde plek te zetten. De lucht daar beneden werd redelijk warm en dus leek me dat een goed idee. Nu heeft hij aan elke kant frisse lucht. Maar toch keerde het probleem een paar dagen geleden weer terug, en zonet is het weeral gebeurt. Ik heb al een CPU temperatuurmeter geinstalleerd (Speedfan) en deze vertelt me dat de GPU en CPU ongeveer deze temperaturen hebben (bij het spelen van een niet zo zwaar grafisch spel):

CPU Idle: 41°c
CPU Busy (League of Legends): 48-50 °c
GPU Idle: 44°c
GPU Busy (League of Legends): 50-51°c

Zoals u ziet zijn deze temperaturen dus totaal niet hoog. Maar toch komt er in Speedfan bij GPU een 'vlammetje' staan als symbool vanaf het moment dat de GPU boven de 50 graden gaat. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar dat even terzijde. De fan staat op automatisch en draait ongeveer 30 tot 40% van zijn snelheid bij het spelen van dit spel. Ik kan er niet aan uit hoe het komt dat hij op willekeurige momenten uit valt. Hebben jullie enig idee?

Met vriendelijke groeten, en dank bij voorbaat
Niels

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:20
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 02:15:
Maar bij het spelen van spellen (niet eens zware spellen, zoals bvb. League of Legends) viel hij plotsklaps uit. De volledige pc stond gewoon uit en ik moest de voeding uitzetten, kabel uittrekken en even wachten en terug insteken en hij ging weer aan. Maar als dit zich 1 keer voor deed, deed het zich meestal 3 tot 4 keer achter elkaar na.
klinkt als een defecte voeding.

of een voeding waarbij er te veel op dezelfde 12V rail is aangesloten, stiekem van die stomme verloopstekkertjes naar je gpu gebruikt ipv de stekkers die al aan de voeding zitten?

[ Voor 15% gewijzigd door haarbal op 12-06-2012 02:24 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Die temperaturen zijn inderdaad zeer acceptabel. Dat vlammetje in Speedfan kan je compleet negeren. Volgens mij is dat in Speedfan meer een indicatie dat de temperatuur in korte tijd snel is gestegen (wat dus niks hoeft te betekenen). Overigens is Speedfan meestal minder accuraat in het weergeven van temperaturen. Ik zou als ik jou was voor je CPU Coretemp gebruiken (let op dat je alle extra software die de installer wilt installeren uitvinkt / cancelled) en voor je GPU gewoon kijkt in Catalyst Control Center of evt. GPU-Z,

Dit klinkt verder als een hardware probleem. Zorg er eerst even voor dat je software gebruikt die accurate temps weergeeft en kijk verder even naar je geheugen in je bios/uefi of het op de juiste waarden staat. Ik ga er vanuit dat je voeding deze setup wel van voldoende power kan voorzien (tenzij je de boel verkeerd heb aangesloten uiteraard). Als laatste kan je evt. kijken of je iets kan herleiden uit de Windows event viewer.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf de dingen niet aangesloten, dat heeft die kerel van de shopt gedaan. Ik kijk zodadelijk in de kast. Moet ik kijken of er op de kabel van de voeding van de GPU ook iets anders hangt?

Verwijderd

Topicstarter
En ik zal al deze dingen ook na kijken, temp. Ik kom hier terug als ik meer weet. Bedankt!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Geen probleem. Je idle temperaturen zijn misschien iets aan de hoge kant (staar je hier niet te blind op), maar dat kan no way deze problemen geven of schadelijk zijn. We zijn benieuwd naar je verdere bevindingen.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb snel even binnenin gekeken en dit zie ik aan de GPU:

( http://tinypic.com/view.php?pic=1946de&s=6 )

De dikke kabel die aan komt is rechtstreeks vanuit de voeding. Dan steken er 4 keer kleinere plugs in op de kaart, 2 bovenaan in geel en 2 onderaan in zwart. Uit de laatste zwarte komt nog een stekker (ook zichtbaar). Ik neem aan dat deze dient om door te koppelen en niet nog ergens in moet steken?

Verwijderd

Topicstarter
* misschien ligt het aan het feit dat ik een SEX-Core heb ipv een SIX-Core, oeps, typo haha :D

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-04 23:24
probeer met een totaalshot een mooie duidelijk foto van je moederbord te maken ,
dus leg te kast op zijn kant op de tafel en goed licht er op ,,,

is makkelijker op dan je bekabeling te zien ,,,

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 23:54
Wat is het exacte merk en type van je voeding?

http://specs.tweak.to/16567

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Maar je hebt hem bij een computerwinkel gekocht en laten assembleren? Dan lijkt het mij toch logisch dat je eerst gebruik maakt van de service van de winkel waar je ook voor betaald hebt? En anders de troubleshooter doornemen.

Het enige wat je kan doen is nagaan of alles correct is aangesloten (lijkt me wel goed, wanneer je dingen niet goed aansluit boot het systeem vaak helemaal niet). Of alle waarden goed zijn ingesteld in de bios waarvan inderdaad geheugen niet altijd goed staat.

Hardware testen, memtest86+ voor 8 uur draaien, onderdelen 1 voor 1 vervangen. Maar aangezien niet iedereen reserve onderdelen thuis heeft liggen om te testen zou ik dit lekker door de winkel laten doen waar je de pc hebt gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met de computerwinkel gebeld en hij ging zelf ook op zoek naar het probleem, hij wist zelf niet wat het was. Maar hij wou er samen met mij zeker van zijn dat het wel aan de voeding ligt, en dat de voeding defect is en niet gewoon te zwak is voor de configuratie. Anders heeft het geen zin om de voeding op te sturen en een nieuwe te krijgen. Is er een manier hoe ik er kan achter komen of deze voeding volstaat voor deze configuratie?

De kerel van de winkel beviel me aan om een 650 ipv. een 550 watt voeding te nemen bij deze grafische kaart, dus ik dacht dat het meer dan voldoende ging zijn. En ook nog eens het feit dat hij zeer sporadisch uit valt, en ik vaak zeer zware games zoals Battlefield 3 uren aan een stuk kan spelen zonder enkel probleem, lijken me erop te wijzen dat deze voeding volstaat.

Mijn voeding: LC-Power Silent Giant LC6650GP3 (650watt)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:10:
Ik heb met de computerwinkel gebeld en hij ging zelf ook op zoek naar het probleem, hij wist zelf niet wat het was. Maar hij wou er samen met mij zeker van zijn dat het wel aan de voeding ligt, en dat de voeding defect is en niet gewoon te zwak is voor de configuratie. Anders heeft het geen zin om de voeding op te sturen en een nieuwe te krijgen. Is er een manier hoe ik er kan achter komen of deze voeding volstaat voor deze configuratie?

De kerel van de winkel beviel me aan om een 650 ipv. een 550 watt voeding te nemen bij deze grafische kaart, dus ik dacht dat het meer dan voldoende ging zijn. En ook nog eens het feit dat hij zeer sporadisch uit valt, en ik vaak zeer zware games zoals Battlefield 3 uren aan een stuk kan spelen zonder enkel probleem, lijken me erop te wijzen dat deze voeding volstaat.

Een wattage zegt niets over kwaliteit ervan.
Overigens is het plotsklaps uitvallen van een PC vaker een warmte probleem als een voedings probleem.
Beide zijn makkelijk uit te testen door bijvoorbeeld eens met de kap open te spelen, of de kast eens in een vrije ruimte te zetten met kap open etc.
Even een zwaardere voeding lenen van de shop mocht het geen warmte probleem zijn dan is dat ook uitgesloten.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19

Zo lang de voeding ook daadwerkelijk 650W kan leveren is dit meer dan genoeg. Het systeem zelf zal amper de helft gaan verbruiken. Een gebrek aan vermogen zal het dus niet zijn. Maar zoals ik eerder al zei, je moet gewoon alles testen om zeker te weten waar het aan ligt. Met de troubleshooter kom je een heel eind, maar heb je zelf geen vervangende onderdelen dan laat je het de winkel toch uitzoeken? Voor de service heb je als het goed is al betaald.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Temperaturen zijn veel te laag, zeker onder belasting, kan bijna niet.(dacht ik tenminste).

Start eens een programma om je cpu(cpu burn in) , dus alle cores tegenlijk op 100% te krijgen, dan zie je echte temp.
Kijk ook eens met de moederbord software naar je temps, en verwijder wel eerst andere temp software.(vaak wordt er verkeerd uitgelezen).
Kijk ook in de bios wanneer de cpu uitvalt, dit kun je hier vaak instellen.

Kijk voor software die de gpu belast en kijk naar de echte temps. Normaal zou dit hoger moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem ligt onmogelijk bij warmte en onmogelijk bij de CPU.
Ik heb ten eerste ondertussen met verschillende programma's de temperatuur nagekeken en hij gaat nooit hoger dan 55 tot 60 graden. Zelfs bij het draaien van een zwaardere game blijft hij onder 60 - 61 graden celcius.
Het probleem doet zich, ten tweede, ook nooit voor bij het 'normaal' gebruik. Ik heb meestal zeer veel verschillende dingen die ik tegelijk doe. Zoals met WinRAR een groot bestand uitpakken terwijl ik een video ben aan het renderen in Vegas of After Effects, etc. Nooit is hij uitgevallen bij een van deze acties. Het is puur en enkel en alleen wanneer ik een game speel. Zwaar of niet zwaar, maakt niet veel uit, enkel games geven het probleem.
Is dit merk van voeding te vertrouwen? Misschien levert hij niet werkelijk 650 watt of geeft hij problemen of kortsluiting op een of andere manier...

Verwijderd

Topicstarter
In het eventlogboek van Windows vind ik het volgende na het uitvallen en opnieuw opstarten van mijn systeem:

Kritiek (ID 41): "Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen."
Fout (ID 6008): "De vorige afsluiting van het systeem om 1:56:05 op ‎13/‎06/‎2012 is onverwacht gebeurd."

Niet veel fout aan software kant op te merken dus...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 01:34:
Het probleem ligt onmogelijk bij warmte en onmogelijk bij de CPU.
Dat zou ik toch niet zo makkelijk zeggen. Het zou ook nog kunnen dat je koeler niet helemaal goed (meer) zit, omdat de temperaturen wel verdacht laag zijn. Ook de symptomen wijzen op een warmteprobleem.

Wat voor soort CPU-koeling heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 02:19:
Wat voor soort CPU-koeling heb je?
Op de CPU en de GPU staat natuurlijk een ventilator (op de GPU zelfs een dubbele) en dan staan er nog 2 ventilators in de case. Ik ben op dit moment constant zware games aan het draaien en terwijl de temperatuur in het oog aan het houden van de GPU en CPU in de software van Radeon zelf (Catalyst), in Speedfan en in CoreTemp. Alledrie geven ze een constante temperatuur van 56-58 graden aan. De ventilator draait op ongeveer 36% (automatisch). Als ik ze op 100% zet zakken de temperaturen tot ongeveer 50 graden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 02:34:
Op de CPU en de GPU staat natuurlijk een ventilator (op de GPU zelfs een dubbele) en dan staan er nog 2 ventilators in de case
Ik bedoelde meer stock of aftermarket. Stock is wat er standaard bij CPU's geleverd wordt, bij AM3(+) zou die er iets als dit uit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/phenom-ii-x4-955/stock-hsf.jpg

After market kan van alles zijn; tower, water, top down, et cetera. Die koelen over het algemeen wat beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 02:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de normale stock ventilator, die op de afbeelding lijkt er inderdaad sterk op.

Verwijderd

Ik vind het toch wel erg weinig temperatuurstijging bij load voor een stockkoeler. Maar 8 graden verschil tussen load en idle haal ik zelfs met mijn dikke Mugen 2 niet en die koelt toch wel een beetje efficiënter dan een stockkoeler. Wat dat precies betekent ontgaat me nu nog even, maar daar klopt iets toch niet helemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Idle is het rond de 40-44 en load rond de 54, maximum 58. Ik weet het niet, maar volgens mij heeft het met de temperatuur niet veel te maken. Ik heb ook al na een keer uit te vallen meteen mijn hand binnenin gestoken om de temperatuur te voelen, en het voelde totaal niet overdreven. Warm natuurlijk wel, maar geen 70 of 80 graden. Het voelde zeer normaal aan.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
Doe jezelf een plezier, en download CoreTemp of HWMonitor. Speedfan is soms echt niet te vertrouwen. Denk je dat je naar de CPU temp zit te kijken, maar blijkt het je chipset te zijn.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Zorg wel dat je die irritant Askbar niet mee installeert.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Verwijderd

Topicstarter
CPU en GPU load in verschillende meetprogrammas, na een half uur Diablo 3 (middelzware game) op highest settings.
http://tinypic.com/view.php?pic=4row9w&s=6

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:08
Heb je de mogelijkheid van een driverprobleem (van videokaart) al bekeken?
Misschien laatste versie van AMD even (opnieuw) installeren?

Catalyst verwijderen en opnieuw installeren?

[ Voor 4% gewijzigd door BeArt op 13-06-2012 13:58 ]

Verwijderd

BeArt schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:57:
Heb je de mogelijkheid van een driverprobleem (van videokaart) al bekeken?
Misschien laatste versie van AMD even (opnieuw) installeren?

Catalyst verwijderen en opnieuw installeren?
Van de stekker eruit moet halen voor een driverprobleem heb ik nog nooit gehoord, eerlijk gezegd.

• haarbal
LC-Power Silent Giant LC6650GP3 (650watt)
iemand bekend met dit merk? vast niet veel soeps, zeker omdat het een 650W van 50 euro is. Voor mij nog steeds de hoofdverdachte. het gespecificeerde vermogen is idd ruim voldoende, maar zelfs bij goeie merken heb je wel eens een defecte unit. de symptomen (voeding uit moeten zetten etc.) wijzen gewoon allemaal op de voeding.

test de videokaart eens in een andere pc, hij loopt alleen vast bij games dus het zal of de voeding of de gpu zijn.

anyway, voeding voeding voeding.

en voeding.

had ik al gezegd dat het wel eens aan de voeding kan liggen?

als het niet de voeding is dan is er vast ergens kortsluiting of een lekstroompje ofzo.

[ Voor 43% gewijzigd door haarbal op 13-06-2012 14:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op andere forums rond gezocht en ik vind niet bepaald goede meningen over LC Power. Men vertelt dat de voedingen vaak minder voltage leveren dan er op gelabeld is (http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=5172).

Hier zit dus hoogstwaarschijnlijk het probleem. Ik heb met de computerwinkel gebeld en hij wist hier niets van, en gaat de voeding natuurlijk onder garantie terug inleveren bij de leverancier en ik krijg het geld terug. Wat bevelen jullie aan als 650watt voeding, die wel betrouwbaar is en effectief 650 watt levert? Ik zie zeer veel verschillende merken en producten in de Pricewatch op deze site tussen de 60 en de 100 euro liggen, 100 euro is dan ook het maximum dat ik eraan wil geven. Wat zou de beste optie zijn qua prijs/kwaliteit?

• haarbal

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Corsair Enthusiast besteld. Bedankt aan allen voor de hulp!
Pagina: 1