• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 13:14

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter

Tweakers met een eigen Motion-Simulator

Ter info, dit topic is opgezet met toestemming van PWM, moderator Spielerij / VV.

Voor wie is dit topic bedoelt?
Met dit topic hoop ik niet alleen een centrale discussie plek op te zetten voor Tweakers met een eigen motion simulator, maar ook nieuwe enthousiastelingen te verwerven voor dit fenomeen.

Zelf ben ik begin 2012 in aanraking gekomen met zelfbouw motion sims op de oude website van de Freeware Motion Software X-Sim, na enig research werk ben ik in februari begonnen met de bouw van mijn eigen 2DOF motion simulator.

Naast het discussiëren over motion sims wil ik met dit topic ook graag polsen of er Tweakers met een eigen motion sim zijn die interesse hebben in het deelnemen aan een X-Sim motion simulator "Race league". In eerste instantie zal het gaan om een "vriendschappelijke" maandelijkse of misschien wekelijkse R-Factor race met motion sim gebruikers. In een later stadium willen we wellicht uit gaan breiden naar meerdere games en een echte league op gaan zetten.

Ik zal deze openingspost beginnen met wat korte tekst en uitleg welke in de toekomst wellicht verfijnd en uitgebreid zal worden.

Motion sims in het kort

Quick links
• Degrees of Freedom
• Meest gebruikte motion sim type (2DOF)
• Software
• Hardware (2DOF)
• Kosten
• Voorbeelden

Degrees of freedom
De "vrijheid van beweging" van een motion sim wordt uitgedrukt in DOF (Degrees Of Freedom).

Hier een overzicht van de 6 DOF's:

6 DOF

• Voor- en achterover kantelen (pitch)
• Naar links en rechts kantellen (roll)
• Omhoog- en omlaag bewegen (heave)
• Links en rechts draaien (yaw)
• Links en rechts bewegen (sway)
• Naar voren en achteren bewegen (surge)

Meest gebruikte motion sim type (2DOF)
De meeste zelfbouw- en betaalbare commerciële motion sims zijn 2DOF en maken gebruik van "pitch" en "roll" en hier zal ik me in deze openingspost in eerste instantie dan ook op focussen. Bij 3DOF en meer lopen de kosten en moeilijkheid al snel op, vandaar dat ik deze even buiten beschouwing laat.

Binnen deze 2DOF categorie kunnen we 4 typen onderscheiden:

• Alleen de stoel beweegt (ook wel seat mover genoemd)
Seat mover

• De stoel, pedalen en het stuur bewegen
Stoel, stuur en pedalen

• De stoel, pedalen, het stuur én de monitor bewegen
Stoel, stuur, pedalen en monitor

• Joyrider: Een buizenframe waarbij het zwaartepunt zoveel mogelijk in het midden ligt
Joyrider

Welke van de 4 het beste is? Daar is geen antwoord op te geven, de 1 zweert bij een seat mover, de ander laat alles bewegen. Het is echt smaakgebonden.

Software
Fabrikanten van standaard oplossingen leveren vaak ook hun eigen software mee.
Het nadeel hiervan is dat de hoeveelheid ondersteunde games beperkt kan zijn alsmede de features. Een voordeel is natuurlijk dat de software goed door ontwikkeld is en support van de fabrikant aanwezig is.

Het beste, en eigenlijk enige, alternatief is de gedeeltelijk freeware (basisversie voor persoonlijk gebruik) motion software X-Sim, al zo'n 10 jaar in ontwikkeling door een aantal enthousiastelingen en boordevol features en mogelijkheden welke geen enkel commercieel pakket zal bieden. Bovendien ondersteund de software een flink aantal games. X-Sim is continu in ontwikkeling en dat brengt natuurlijk ook nadelen met zich mee, maar overall biedt het de meeste mogelijkheden.

Inmiddels is versie 3 volop in ontwikkeling en hiervoor is een nieuwe website opgezet, voor meer info verwijs ik jullie graag naar deze nieuwe website van X-Sim. De oude website is hier te vinden, maar kampt zo nu en dan met downtime.

Hardware (2DOF)
De hardware voor een 2DOF motion sim kan nogal variëren, maar is ruwweg onder te verdelen in 3 categorien:

• Lineaire actuatoren (SCN5 / SCN6)
Lineaire actuatoren

• DC/gelijkstroom (ruitenwisser)motoren
Ruitenwissermotor

• AC/wisselstroom motoren
AC Motor

Waarbij de eerste 2 de meest gebruikte zijn en daar zal ik dan ook iets meer op in gaan.

Lineaire actuatoren (SCN5 / SCN6) hebben als voordeel dat ze erg snel en accuraat zijn, wat de "lag" in de beweging uiteraard ten goede komt.

Een nadeel is dat de voordelige (denk hierbij aan vanaf prijzen van € 350,- voor een set van 2) varianten niet heel sterk zijn, deze SCN5 (100mm of 150mm) kunnen per stuk een gewicht aan van 10kg. Hierdoor kunnen ze eigenlijk alleen gebruikt worden voor een seat mover.

De duurdere varianten zijn een stuk sterker, de SCN6 actuatoren (150mm) kunnen belast worden met 40kg per stuk en zijn daarmee ook geschikt om het stuur etc. mee te laten bewegen, maar zijn met ca. € 650,- en meer voor een set dan ook een stuk duurder.

DC/gelijkstroom motoren zijn qua snelheid niet te vergelijken met actuatoren, maar de meest gebruikte typen (ruitenwisser motoren) zijn daarentegen wel een stuk voordeliger (gemiddeld zo'n € 50,- per stuk, maar op de sloop zijn ze ook goedkoper te vinden). Bovendien zijn ze (mits de motion sim goed gebalanceerd wordt) geschikt om het stuur etc. mee te laten bewegen.

Bij het gebruik van deze motoren moet wel rekening gehouden worden met extra kosten voor aansturing er van. Ik ga, omdat dit topic niet gaat over de bouw van motion sims, niet in op de technische details, maar wil er wel graag een aantal noemen:

• Veelal wordt hiervoor de, door één van de X-Sim forum leden ontwikkelde, "Tronic's AMC 1.5 motion controller" gebruikt (momenteel is hij bezig met de ontwikkeling van versie 1.6). Dit is een zelfbouw motion controller welke gecombineerd dient te worden met een tweekanaals H-Bridge welke ook een in een zelfbouw variant ontwikkeld is door dezelfde gebruiker ("Tronic's dual Mosfet H-bridge"). Het geheel wordt serieel aangestuurd, maar is dmv een UART module ook USB aan te sturen.
De kosten voor het bouwen van deze 2 zal uitlopen op circa € 100,- waarmee je een oplossing hebt om 2 motoren aan te sturen tot ca. 25/30A.

• Een andere veel gebruikte oplossing is de "Pololu JRK 12V12 USB motor controller". Een kant-en klare oplossing in de vorm van een klein printje welke motion controller met feedback en motor sturing voor 1 motor combineert. Normaliter kan dit vernuftige printje 12A aan met piekstromen van 30A, maar er zijn mensen die ze veel harder (25A continu) aan de tand voelen waarbij de chip wel voorzien dient te worden van goede koeling.
De kosten liggen wel wat hoger dan bij bovengenoemde zelfbouw oplossing: $ 99,95 per stuk.

Bovengenoemde zijn de twee meest gebruikte manieren van aansturen, maar er zijn ook mensen die werken met de velleman K8055 of zelfs Arduino.

Kosten
Veel mensen denken dat de bouw/aanschaf van een motion sim een dure aangelegenheid is en in bepaalde opzichten is dit ook zo.

Kant- en klare oplossingen met lineaire actuatoren van bijvoorbeeld Frex of Simxperience komen als snel boven de € 2000,- of meer uit.
Zelfbouw met actuatoren wordt al een stuk voordeliger, maar toch nog altijd boven de € 1000,- voor een eenvoudige setup.

Bij het gebruik van ruitenwisser motoren zijn de kosten echter een stuk eenvoudiger in de hand te houden, je kan het uiteraard zo gek maken als je zelf wil, maar een eenvoudige setup kan al gebouwd worden voor zo'n € 400,- tot € 500,- en als je je onderdelen her en der bij elkaar weet te sprokkelen.

Zelfbouw, waar te beginnen?
Geïnteresseerd in het zelf bouwen van een motion sim? Dan verwijs ik jullie voor alle ins en out graag naar de oude- en nieuwe websites van X-Sim.

Hierbij wil ik wel graag een opmerking plaatsen: De oude site van X-Sim bevat momenteel nog de meeste informatie en projecten, echter is het voor het in ontwikkeling blijven van de software van belang dat vragen en projecten op de nieuwe site geplaatst worden. De programmeurs zijn namelijk niet meer actief op de oude site omdat de houder van dit domein dit helaas niet over wilde dragen aan de programmeurs, hierdoor hebben zij zich af moeten splitsen naar het nieuwe domein.

De oude site ziet er wellicht wat gelikter- en meer doorontwikkeld uit, maar de nieuwe site is de juiste plek om het succes van X-Sim voort te zetten.

Voorbeelden
Hier even een aantal video voorbeelden van verschillende (zelfbouw) motion sims:

Deriy's 2DOF wiper motor sim, bouwkosten van deze sim waren slechts $ 400!

SimXperience Stage IV kit met lineaire actuatoren:

Thasustvedt's 2DOF sim, een zeer bijzonder project met een compleet andere opzet dan welke sim ook. Een goed voorbeeld dat de mogelijkheden eindeloos zijn:

Voor meer video's raad ik je aan eens op "motion sim" te zoeken op youtube of de diverse projecten op de x-sim sites eens door te lopen.

[Voor 113% gewijzigd door floriske.nl op 25-09-2012 14:28. Reden: Afbeeldingen toegevoegd, meer beelden volgen]

Tweakblog - www.floriske.nl

• ZeeZeiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2022
Mooi onderwerp! Het nadeel van bestaande oplossingen is dat het stuur en de pedalen niet meebewegen met de stoel. Ik ben benieuwd wat anderen daarvan vinden. Overigens, dit heeft ook wel potentie:

http://www.ultraforcesim.com/

Iemand daar ervaring mee?

Mijn iRacing profiel

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Er zijn wel bestaande oplossingen waarbij het geheel beweegt, maar dan praat je over prijzen die voor de gemiddelde sim racer simpelweg niet te betalen zijn.

De stoelen van ultraforcesim zijn erg prijzig voor wat je krijgt, bovendien is de beweging niet echt realistisch te noemen in vergelijking tot bijvoorbeeld een simxperience Stage 1 kit welke in dezelfde prijsklasse zit.

• ZeeZeiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2022
De filosofie van ultraforce is iets anders. De SimXperience helt de stoel achterover bij accelereren waardoor jouw gewicht je rug in de stoel drukt. De zet in de rug dus. De ultraforce doet die zet met die flippers.

Het nadeel van de SimXperience is de vertragingstijd. Ik vraag me af of die ultraforce de juiste feedback geeft. En of het enigzins comfortabel zit...

Mijn iRacing profiel

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Ik heb geen ervaring met de ultraforce sim, maar deze simuleert enkel de druk op je lichaam en duwt je bijvoorbeeld in je rug als je gas geeft, terwijl je in werkelijkheid juist achterover in je stoel gedrukt wordt. De druk klopt in dit geval, maar de juiste beweging is er dus niet.

Bij het remmen duw je normaliter je onderlijf in de stoel doordat je kracht zet met je benen, maar je bovenlijf komt "los" van de stoel. De ultraforce duwt hierbij op je zitvlak???

Een ultraforce stoel op een seat mover zou natuurlijk wel voor een nog realistischer gevoel zorgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:30

Stoney3K

Flatsehats!

Ik heb toch stiekem wel de smaak te pakken gekregen en ga eens kijken of ik een modulair 3DoF platform kan bouwen op basis van het ontwerp van Roland van Roy:

Vooral zijn idee om de actuatoren zo te bouwen (aangedreven door wipermotors) vind ik zelf heel interessant omdat ze ook compact zijn en redelijk snel op te bouwen.

Ik ga waarschijnlijk wel voor een schaar/veerconstructie in het midden om het gewicht van het platform op te vangen, zodat de actuatoren aan de buitenkant minder lomp hoeven te zijn en de motoren minder hard hoeven te werken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Laat maar weten hoe het vordert (met foto's) als het afkomt is het nog wel interesant om te volgen.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Ik ben benieuwd!

Als je begint wel ff registeren op x-sim.de en een project topic starten hè!
En hier in cm uiteraard :Y

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-03 21:46

epic_gram

undercover moderator

Supermooi altijd, die simulators. Alhoewel ik nooit game ben ik op lange termijn van plan om een vliegsimulator te bouwen zelf. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:12
epic_gram schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:51:
Supermooi altijd, die simulators. Alhoewel ik nooit game ben ik op lange termijn van plan om een vliegsimulator te bouwen zelf. :)

[video]
+1 ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee