Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01 00:46
Geachte tweakers!

Zou iemand mij kunnen helpen? Ik heb namelijk in mijn case (Antec darkfleet 85) 7 Case fans die verbonden zijn via molex. Ik zou de Nesteq Fan Controller MaxZero NFS2208D willen kopen, hij heeft 4 3-pin aansluitingen voor de fans. 2 fans per aansluiting en dan koop ik een molex naar 3 pin connector voor mijn case fans. Aangezien hij een fan automatisch uit zet als hij ziet dat deze niet werkt dan zou hij normaal mijn 2 pin fans nooit opstarten? Omdat hij geen RPM meet. Ik wil hem ook nog gebruiken om mijn toekomstige Gelid Solutions VGA Koeler aan te sturen.

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-07 12:50
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabo
Dus je hebt de maxzero, en je hebt daar een 2pin fan op aangesloten? Hij schakelt deze niet uit, maar hij laat dan ook geen RPM zien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Een fan met 2 draadjes kun je prima controllen, alleen doet je dat door de spannig te verlagen cq verhogen.
Deze controller doet het waarschijnlijk door een pwm signaal. Maar, je kunt het gewoon uitproberen en waarschijnlijk zal het gewoon werken. Haal de connector los, sluit de nul aan en je hebt nog maar 2 of 3 mogelijkheden. Simple as that. (moet je natuurlijk wel een controller hebben ;))

1 draadje is om de spanning aan de fan te leveren (waarschijnlijk rood bij jou)
1 draaje voor de nul, ook wel massa of ground genoemd, afgekort GND.
En de derde is voor de terugkoppeling, ook wel feedback genoemd, welke het actuele toerental terug koppeld aan de controller, deze funtie verlies je als je 2 draden aansluit.
Stel er is nog een 4e, deze zou dan het PWM signaal geven, die in principe aangeeft met hoeveel RPMs de fan mag draaien.

Lees dit stuk anders even door voor de beeldvorming;
http://www.bearblain.com/fan_speed_control.htm
http://www.analog.com/lib...ives/38-02/fan_speed.html

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-07 12:50
[verwijderd]

[ Voor 136% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabo
@ mvdam, dankje om het uit te testen. Het zit zo dat de fan beveiligd is Quote "Automatic visual alert function for fan defectiveness" dus zal hij als de fan geen RPM weer geeft via de gele draad die ik niet heb, dat hij dan 0V detecteert op die pin (omdat hij dan stilstaan of "stuk" is) dus waarschijnlijk de fan niet zal laten starten (omdat hij dan stilstaan of "stuk" is).

@ Gertjezz Ik weet hoe een fancontroller werkt, en elektronica. Dankje voor je hulp maar ik denk dat ik de vraag misschien niet duidelijk had gesteld. De gele draad dient inderdaad voor een terugkoppeling om de RPM van de tacho naar de controller te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Prima. ;)

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabo
@mvdam, heb je het al getest?
De klantenservice van 4launch stuurde me dit terug "Het is inderdaad mogelijk om hier een 2-pin fan op aan te sluiten. Deze zal naar behoren werken, alleen de toeren op welke de fan draait zullen niet geregistreerd worden."
Denk nu wel dat ik hem ga kopen
Pagina: 1