Videokaart uit elkaar gehaald, nu weer in elkaar

Pagina: 1
Acties:

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05-2025
Hallo

Ik heb een saphirre 6850 en ik besloot vanmorgen wel eens te willen kijken naar het koelblok van mijn videokaart (er zit zo'n groote kunstof kap omheen, dus ik kon niks zien)
Hop hop, schroefjes eruit (die 4 onderaan) en ik draai hem om in de veronderstelling dat ik de kap eraf haal (met eventueel de fan) en dat het koelblok op de gpu blijft zitten, maar nee dus :+
Wat ik van elkaar afhaalde was de kap+fan+koelblok en het bord zelf. nu is dus de koelingpasta "verbroken" en ik weet dat deze niet meer zo terug kan.

Weet iemand of ik hier speciale videokaartpasta voor moet gebruiken of gewone pasta? En kunnen jullie er 1 aanbevelen? Ik hoef zeker niet de duuste maar ook niet dat je zegt nou voor een paar euro had je pasta gehad die gewoon grades beter koelt 8)7

En ik heb ook nog een videokaart in een ander systeem zitten, kan ik deze gewoon overzetten? Ik heb eigenlijk geen idee of er een Nvidea, een amd of een merkloos ding in zit. Weet wel dat het een redelijk simpel kaartje is (pc van 450 euro) van een jaar of 3 oud met een 2-slots passieve koeler (dus veel pit zit er niet in:P)

En graag zou ik mijn woorden terug nemen over integrated graphics: wat is het toch een uitkomst. Ik was altijd van mening dat het maar rommel was waar je extra voor betaald, maar in zo'n geval dat je videokaart uit elkaar ligt is het best handig :+

Verwijderd

roger128 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:43:
maar in zo'n geval dat je videokaart uit elkaar ligt is het best handig :+
:P

koelpasta = koelpasta, morgen even langs de computerboer dus.

Ik wil die van mij eigenlijk ook uit elkaar halen om schoon te maken, heb nog wel koelpasta liggen, maar dat laat ik maar even als ik dit zo lees.

• roger128
haha, ook een 6850? het stelt niks voor hoor, ik moet alleen schoonmaken, pasta derop en dan weer dichtschroeven:P

tips om de chip en koelblok schoon te krijgen?

Verwijderd

nee, 9800gtx+ , maar ook een heel grote plastic kap erover... ik lees dus nog even mee later dit weekeinde, moet ook wat stof gaan ruimen in mijn kast.

• roger128
512 mb geheugen

**snip**

Modbreak:Beetje nutteloze pic die hier stond. Je doet er beter aan te letten op de nauwkeurigheid van wat je schrijft (mb vs MB...) dan plaatjes uit te zoeken...

[ Voor 81% gewijzigd door dion_b op 09-06-2012 22:09 ]

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gebruik een wattenstaafje en medicinale alcohol om zowel het koelblok als de cpu schoon te maken.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:49:
[...]

:P

koelpasta = koelpasta, morgen even langs de computerboer dus.
Nou...er bestaat ook echt wel rommel op de markt... Koop bijvoorbeeld nooit Titan Nano Grease... en juist dat kom je vaak tegen bij de computerboer in de winkelstraat, of goedkope rommel wat erop lijkt.

pricewatch: Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram

Tips voor het schoonmaken: een zachte doek die niet pluist en een beetje schoonmaak alcohol, krijg je alles weer als nieuw mee. Dan beide oppervlakken insmeren met een dun laagje pasta, extra druppel (rijstkorrel) ertussen en met een wat draaiende beweging erop zetten om de pasta een beetje gelijkmatig verdeeld te krijgen.

• roger128
Dankjulliewel:) morgen maar langs de drogist en met de pasta wacht ik nog heel even tot ik mijn 830 ssd ga bestellen:) artic is best wel prijzig naar mijn idee, wat is geen rommel maar niet te duur?

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:15

masauri

aka qwybyte

Ik kan ook alleen maar de Arctic aanraden.
Daar heb ik zelf heel goede resultaten mee gehaald en je kan het enkele keren gebruiken.
Het is zijn geld méér dan waard:-)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• MicGlou
roger128 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:33:
Dankjulliewel:) morgen maar langs de drogist en met de pasta wacht ik nog heel even tot ik mijn 830 ssd ga bestellen:) artic is best wel prijzig naar mijn idee, wat is geen rommel maar niet te duur?
Heb je al op de link geklikt? Kost nog geen tientje incl. bestelkosten bij veel shops. Dit is geen rommel en niet te duur :) Die Titan meuk is bijvoorbeeld maar een euro goedkoper maar dat lijkt wel een beetje op... ehh, dat hou ik voor mij, vul zelf maar in :) Een plakkerig zooitje in ieder geval en het droogt ontzettend snel uit, kan je na een jaar gebruik alweer vervangen... Maar gewoon een beetje merk halen, hoeft niet duur te zijn. Thermaltake, Zalman, Artic... kost allemaal tussen de 5 en 7 euro bij veel shops.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:15
mystie schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:34:
Gebruik een wattenstaafje en medicinale alcohol om zowel het koelblok als de cpu schoon te maken.
Nagellak-verwijderaar werkt net zo goed en is een stuk goedkoper als ik me niet vergis.

Altijd die dure oplossingen :N

[ Voor 6% gewijzigd door NitroX infinity op 08-06-2012 22:42 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

roger128 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:43:
Ik heb een saphirre 6850 en ik besloot vanmorgen wel eens te willen kijken naar het koelblok van mijn videokaart (er zit zo'n groote kunstof kap omheen, dus ik kon niks zien)
Hop hop, schroefjes eruit (die 4 onderaan) en ik draai hem om in de veronderstelling dat ik de kap eraf haal (met eventueel de fan) en dat het koelblok op de gpu blijft zitten, maar nee dus :+
Wat ik van elkaar afhaalde was de kap+fan+koelblok en het bord zelf. nu is dus de koelingpasta "verbroken" en ik weet dat deze niet meer zo terug kan.

Wellicht een inkoppertje, maar :

"If it ain't broke, don't fix it."

Jammer dat je in je profiel geen woonplaats hebt ingevuld, misschien dat een tweaker in de buurt, je kan voorzien van wat pasta.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:25

job

NitroX infinity schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:42:
[...]
Nagellak-verwijderaar werkt net zo goed en is een stuk goedkoper als ik me niet vergis.

Altijd die dure oplossingen :N
Tja, die 50 cent zal je de kop kosten :P

Ik zou liever alcohol nemen, laat minder resten na dan aceton (dat is wat er in nagellak-remover zit) en is minder agressief.

• MicGlou
job schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:55:
[...]

Tja, die 50 cent zal je de kop kosten :P

Ik zou liever alcohol nemen, laat minder resten na dan aceton (dat is wat er in nagellak-remover zit) en is minder agressief.
Idd, aceton laat altijd een soort van waas achter en is idd ook vrij aggressief, het kan de pcb bleken :)

• roger128
haha, ik heb nog wel een vriend met pasta, maar ik wil ook mijn eigen in huis hebben. hoeveel cpu's en gpu's doe je met 3,5 gram? en zit er een houdbaarheidsdatum op (dat het net zoals bijvoorbeeld lijm helemaal uitdroogt in de verpakking?

Dan nog een vraag want ik heb net besloten om mijn cpu ook mee te nemen (ik heb een overgenomen setje dus dat zit er denk al een tijdje, het is een phenom 1e generatie en hij is er al sinds juli 2008 en degene waar ik hem van overgekocht heeft koopt zodra hij wat koopt altijd top-of-the-line, dus dat zit er al ruwweg 3-4 jaar:P volgens mij zit er zelfs nog de originele plakkaat vanaf de stock cooler op:P)

Hoe maak ik de cpu chip zelf schoon? in de socket laten zitten of eruit halen? ben altijd een beetje bang om dit soort dingen vast te houden (net zoals bv een printplaat van een videokaart ivm corrosie door vuile vingers)

En, een rijstkorrel op zowel koeler als chip (voor zowel gpu als cpu) of alleen op 1?
Lip schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:48:
[...]

Wellicht een inkoppertje, maar :

"If it ain't broke, don't fix it."
haha wou gewoon zien wat voor formaat blikwerk er onder de plastic cover zat:P overigens ben ik blij dat die kap eroverheen zit, is best wel vette kap terwijl er een heel zielig blikwerkje onder zit:P

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

roger128 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:17:
haha, ik heb nog wel een vriend met pasta, maar ik wil ook mijn eigen in huis hebben. hoeveel cpu's en gpu's doe je met 3,5 gram? en zit er een houdbaarheidsdatum op (dat het net zoals bijvoorbeeld lijm helemaal uitdroogt in de verpakking?
Met 3,5 gram kun je heel lang. Je hebt een halve rijstkorrel nodig om op de CPU of GPU te doen, dus kun je nagaan. Ik heb hier nog ergens Artic Silver 2 of 3 liggen dacht ik en is ook nog steeds niet op.
Hoe maak ik de cpu chip zelf schoon? in de socket laten zitten of eruit halen? ben altijd een beetje bang om dit soort dingen vast te houden (net zoals bv een printplaat van een videokaart ivm corrosie door vuile vingers)
Ik zou het gewoon in de socket laten zitten, schoonmaken is net als met de GPU: wattenstaafje met alcohol, of als het al uitgehard is, alleen het wattenstaafje, al moet je dan wel iets meer kracht zetten, maar kan geen kwaad.
En, een rijstkorrel op zowel koeler als chip (voor zowel gpu als cpu) of alleen op 1?
Halve rijstkorrel dus, in totaal, dus voor koelblok als CPU / GPU.

[ Voor 70% gewijzigd door CH4OS op 08-06-2012 23:27 ]

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07-2025
een speldenknop met pasta is ruim voldoende.. ;)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:44
roger128 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:52:
tips om de chip en koelblok schoon te krijgen?
Met alcohol, of speciaal daarvoor bedoelde reinigers (Bijv. van Artic).
In ieder geval niet met huis- tuin en keukenspul, en ook niet met je vingers aanzitten.

Bij gebrek aan goed schoonmaak spul veeg ik ze meestal schoon met een koffiefilter of een leeg theezakje.

Het koelpasta is alleen bedoeld om de miniscule ruimtes en oneffenheden op te vullen. Idealiter is er gewoon metaal-metaal contact, dat geeft de beste warmteoverdracht.

[ Voor 16% gewijzigd door frickY op 09-06-2012 00:36 ]

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

frickY schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:34:
[...]
Met alcohol, of speciaal daarvoor bedoelde reinigers (Bijv. van Artic).
In ieder geval niet met huis- tuin en keukenspul, en ook niet met je vingers aanzitten.

Bij gebrek aan goed schoonmaak spul veeg ik ze meestal schoon met een koffiefilter of een leeg theezakje.
Afaik zijn dat toch echt huis- tuin- en keuken spullen :)
Maar die speciale reiniger is zwaar overdreven. elke goede ontvetter is te gebruiken, wasbenzine, alcohol, nagellak remover, of zelfs glassex werken allemaal goed zolang je het maar met beleid gebruikt en niet de hele kaart overgiet.
Aanraken met je vingers is ook geen probleem, zolang je maar zorgt daarna ontvet.

Wat betreft de kwaliteit van koelpasta, er zit zeker verschil in verschillende merken, maar meestal maar ene paar graden. Het aanbrengen van de juiste hoeveelheid heeft veel meer invloed. Vaak gaat men met dure pasta veel zuiniger om, en heeft dat een beter resultaat dan de dikke laag goedkope pasta die men eerst gebruikte.

[ Voor 3% gewijzigd door Zer0 op 09-06-2012 01:02 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:23

Pos

Zer0 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 01:01:

Wat betreft de kwaliteit van koelpasta, er zit zeker verschil in verschillende merken, maar meestal maar ene paar graden. Het aanbrengen van de juiste hoeveelheid heeft veel meer invloed. Vaak gaat men met dure pasta veel zuiniger om, en heeft dat een beter resultaat dan de dikke laag goedkope pasta die men eerst gebruikte.
Idd.. Ik heb mijn 4870 in de laatste jaren al een aantal keer open gehaald om het zooitje eens schoon te maken. de laatste keer, zo'n 2 maanden geleden heb ik er iets teveel pasta opgesmeerd.. temps zijn beduidend hoger. :( mag er weer vanaf dus..

• nubcaek
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 22:22
Zorg dat je het niet uitsmeert maar er gewoon een druppel op legt, op die manier verspreidt de paste goed. Als je het gaat insmeren ontstaan er mogelijk luchtbellen tussen de pasta, check youtube.

Verder is t een makkie om te doen, ik ga t ook vanavond doen. Denk dat ik zelfs voor de juiste hoeveelheid eerst een poging waag, bekijk wat t resultaat is en vervolgens de hoeveelheid indien nodig aanpas.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zer0 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 01:01:
[...]
Aanraken met je vingers is ook geen probleem, zolang je maar zorgt daarna ontvet.
Ik gok dat hij eerder bedoelde dat koelpasta niet al te "lekkere" bestandsdelen kan bevatten (zoals zilver).
Ga als je het aangeraakt hebt dus niet in je ogen wrijven/boterham eten etc. zonder eerst even je handen te wassen ;)
Pagina: 1