Toon posts:

Hulp met HTPC/server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medeTweakers,

Ik ga binnenkort verhuizen (nog 2 maanden) en ik heb overal in huis LAN kabels (cat6) liggen. Nou heb ik een aantal vragen over de server/HTPC die ik wil aanschaffen voor het nieuwe huis.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Als server gebruiken
- VMware ESXi draaien
- Als HTPC gebruiken
- Programma's opnemen
- Programma's bekijken
- hoem cinnema op aansluiten (en gebruiken :*) )

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 755,- inclusief verzendkosten. Hierbij hoeft GEEN software

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Ik heb nog 1x 1TB HDD liggen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk nodig te hebben:
1. Quadcore cpu (of dualcore met HT)
2. Minimaal 8GB RAM
3. TV kaart (hier ben ik NUL,NIKS BEKEND mee hoe ik dit moet aanpakken
4. SSD 128GB
5. 3TB aan opslag

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik wil het zelf in elkaar zetten, vanwege het feit dat mijn systeem gebalanceerd moet zijn voor een BETAALBARE prijs.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
In volgorde van important naar minst belangrijk:
1. Kosten in gebruik en aanschaf
2. Stilte
3. Alles moet soepel lopen
4. Er moet een klein spelletje op gespeeld kunnen worden (ik verwacht uiteraard geen 2000 fps bij Battlefield3 uiteraard)

Wat heb ik zelf al samengesteld:
- Asrock Z68M-ITX/HT
- Intel Core i3 2120T Boxed
- pricewatch: G.Skill Sniper F3-12800CL9D-8GBSR2
- Point of View GT 630 1GB
- Samsung 830 series 64GB
- Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB
- be quiet! Efficient F1 350W
- Antec Fusion Remote Zwart
- Samsung SH-222BB Zwart

Totale kosten hierboven zijn: 623,55. Mochten jullie verbeteringen hebben dan hoor ik graag wat en waarom. Alvast bedankt!

Mvg,

Bart

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Qua stroomverbruik en ruimte in je kast kun je beter gaan voor een AMD A8 APU inclusief FM1 platform. Deze is zuiniger dan een Intel CPU plus losse videokaart. En de prestaties van de geintegreerde GPU van de A8 is ook best redelijk (lees games op medium instellingen kunnen draaien). Indien je toch voor Intel wilt gaan kun je net zo goed een gewone i3 2100/2120 nemen. Die T varianten zijn vooral zuiniger doordat ze lager geclockt zijn. Idle verbruikt een gewone en een T variant ongeveer even veel.

In je wenslijstje staat een 64GB SSD, terwijl in je eisen een 128GB SSD staat. Pak de 128GB samsung of crucial M4, die is qua €/GB ook nog eens goedkoper. Let er wel op dat de HDD die je hebt uitgekozen een 7200 rpm exemplaar is, een Antec fusion remote heeft gelukkig wel een rubberen ophangsysteem voor je HDD's, maar meer toeren maakt over het algemeen wel wat meer lawaai. Gebruik je de HDD alleen voor grote bestanden en sequentieel lezen dan kun je beter een 5400 rpm exemplaar pakken.

Ik neem aan dat je die bequiet voeding hebt uitgekozen zodat het systeem zo zuinig mogelijk is. Maar aangezien je systeem idle ongeveer (zonder losse videokaart) 40W gaat verbruiken en onder belasting ~100W is een voeding van 300W normaal gesproken nog wat zuiniger (%hogere belasting resulteert over het algemeen in een hogere efficientie bij belastingen onder de 20%). Je zou voor een pricewatch: Huntkey Jumper 300G kunnen gaan of misschien voor een pricewatch: LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield (hoewel ik niet veel van deze voeding af weet). Anders kun je ook nog altijd een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W nemen, is ook een goede voeding voor HTPC gebruik en voordat je die 20 euro in prijsverschil hebt terugverdient in je stroomrekening ben je een aantal jaar verder.

Verder vind ik de standaard meegeleverde fans in de antec fusion nogal luidruchtig en heb ik ze vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm Hiervan laat ik het rpm sturen door het moederbord. Heeft je moederbord 4 pins aansluitingen voor casefans, dan kun je pricewatch: Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm nemen.

In ieder geval met die bequiet L7 300W voeding is de 4 pins psu stekker aan de korte kant voor goede cablemanagement zelf heb ik een http://www.highflow.nl/aa...4-verleng-kabel-20cm.html aangeschaft om dit netjes aan te kunnen sluiten. Maar of je dit nodig hebt ligt natuurlijk aan de specifieke voeding.

Voor het opnemen van kabel TV kun je kijken in het \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5] topic. Vermeld overigens wel even over wat voor tv het gaat (digitaal, analoog, HD) en welke provider (kabel: ziggo, UPC of Caiway. Of ADSL iptv). Qua hardware wordt hier vaak een anysee kaart voor gebruikt, maar misschien is het ook interessant om deze blog eens door te lezen Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC