Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Ik heb sinds vandaag mijn nieuwe computer aant werk gekregen.
Eerder had ik al problemen met de voeding, bleek. Zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1504672

Vandaag dus met nieuwe voeding systeem aangesloten. Netjes boot DVD room op boot 1 gezet zodat ik Windows kan installeren.

Echter krijg ik tijdens het windows installeren een van de volgende meldingen:
* Voer windows cd 1 in
* Windows kan de installatiebestanden niet vinden
* Ik heb al een paar keer blauw scherm gehad

Met behulp van Google heb ik het een en ander gevonden. Heb meerdere windows CDs geprobeerd. Heeft niks gewerkt. Ook weer gesuggereerd dat brak geheugen een oorzaak kan zijn dat windows niet wilt installeren.

Nu komt het, ik ben dus mijn geheugen met memtest gaan testen. Rond de 50% reboot hij mijn computer. Temperaturen van CPU etc zijn allemaal in orde.

Kan ik hier nu uit opmaken dat mijn geheugen brak is? Ik kan immers geen log of iets dergelijks terughalen. Ik kan ook via google niet echt opmaken wat een reboot tijdens memtest betekent.

Alvast bedankt.
Mike

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Let er goed op dat alle instellingen in de BIOS goed staan (Geheugen op de fabrieksinstellingen, eventueel met ietsje meer voltage).

Is dit het geval en crashed je systeem nogsteeds zou ik overgaan op een avondje Memtest86+.

http://www.memtest.org/
Even een bootable USB stickje maken, of even branden op CD/DVD en dat op je nieuwe PC laten draaien.

Minimaal 8-12u, of je moet binnen die tijd al op fouten stuiten (ELKE fout kan al leiden tot een instabiel systeem, en geeft je al recht op garantie).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is juist, dat hij tijdens memtest86+, reboot rond de 50%.
Geheugen instellingen staan goed, bios staat op fabrieksinstellingen. Ik heb er niks aan veranderd.

Edit;
Weet niet of het relevant is, mijn processor moet geheugen tot 1600mhz ondersteunen. Maar het loopt in de bios op 1333mhz? Klopt dat?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2012 23:19 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je instellingen staan dus niet goed. Zoals ik al aangaf moet je het geheugen Handmatig instellen op de fabriekswaarden.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zal het proberen eens te doen. Maar het kan dus echt zijn omdat me geheugen op 1333mhz loopt ipv 1600mhz dat ik fouten krijg? Had niet echt de indruk dat geheugen wat langzamer loopt problemen zou kunnen geven.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee, aangezien je geheugen op 1333Mhz draait vermoed ik dat alle latencies daar ook op afgesteld staan. Meestal zal dit geen problemen geven, maar hey zeker is het nooit.

Verwijderd

Topicstarter
1600MHZ geprobeerd. Probleem blijft. Timings, latency en volt staan gewoon op de normale waarden..

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat zijn de "normale" waarden?

De fabrieksinstellingen die je vind op hun webpagina of de instellingen van de "Default" BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
De fabrieksinstelling zoals aangegeven op hun webpagina, zo staan ze ook vermeld in de bios.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Probeer eens de installatie door te komen met zo min mogelijk componenten aangesloten. 1 DIMM geheugen, 1 HDD/SSD (Waarop je windows installeerd). Het liefste geen DVD speler (Installeren vanaf USB) en geen aangesloten videokaart (Onboard eventjes gebruiken).

Edit: Maaruhm * D4NG3R kruipt zijn nest in.

Als je toch graag door wilt gaan met testen etc raad ik je aan om deze eens te bekijken:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 08-06-2012 00:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Danger, ik heb alles vandaag gedaan zoals je hierboven hebt beschreven op het booten van een USB na. Dat heb ik even niet tot beschikking.
Ik ben eenmalig door de windows installatie gekomen, echter bij het installeren van bv moederbord drivers krijg ik foutmeldingen, blauwe schermen, random reboots. Ik neig ernaar dat me geheugen niet naar behoren werkt aangezien ik tijdens MEMTEST ook halverwege reboots kreeg.

Ik breng de reepjes wel even naar de winkel morgen en laat ze daar testen of laat ze omruilen

Verwijderd

Ik heb een
Moederbord: ASUS Rampagne II GENE (X58 Chip)
CPU: Intel i7 975 Extreme
Geheugen: Dominator® GT 12GB Triple Channel DDR3 Memory Kit (CMT12GX3M3A2000C9
Besturing systeem: Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit

Mijn vraag is:
a: Als je dus 3 reepjes van 4GB = 12 GB gebruikt geeft het systeem 12 GB aan en volgens mij moet het dan virtueel 24 GB aangeven of heb ik dat mis.

b: weet er misschien iemand wat de BIOS instellingen moeten zijn in de BIOS (Extreme tweaking)
Ik weet wel dat ze aangeven
High-performance 12GB Dominator GT kit for triple channel systems, 2000MHz, 9-10-9-27, 1.65V
Weet
Zowel ASUS, Corsair als de verkoper weten geen antwoord en op het web zie ik door de bomen het boes niet meer want ik kan geen goed Engels.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

@Friksie,

Allereerst, je hebt nu een topic uit 2012 heropend, dat is niet de beste manier om aandacht te krijgen voor je probleem. Ik raad je aan om een eigen topic aan te maken met een expliciete titel over je probleem.

In ieder geval wil ik je vragen voor vraag A) even te kijken naar cpu-z en dan het tabje 'Memory'. Linksboven staat de hoeveelheid gedetecteerd echt geheugen dat er gevonden is. (cpu-z heeft altijd gelijk). De hoeveelheid virtueel geheugen hangt volgens mij af van de grootte van het wisselbestand e.d. (zal de bron zo even opzoeken).

Voor vraag B) wil ik je zeggen dat 2000Mhz lastig stabiel te krijgen is op het x58 platform. Voor het eerst zit de geheugencontroller op de CPU, en hangt het dus af of je een goede geheugencontroller of een slechte geheugen controller hebt, net zoals dat voor overklokken geld: Chip-lotery, de ene i7 975x heeft 1,25v nodig om 4Ghz te draaien, de andere i7 975x heeft daar 1,3v voor nodig, weer een ander heeft daar weer 1,35v voor nodig.

De voltage-instelling waar het voornamelijk om draait is het voltage van de geheugencontroller: Het QPI voltage of QPI-VTT. Helaas is er voor 2000Mhz stabiel te krijgen vaak veel overvoltage nodig op de QPI. Bij de ene proc meer dan bij de ander.

In dit geval zijn de volgende instellingen van belang voor je geheugen oc (2000Mhz is voor x58 altijd een oc)

- Het Dram voltage: 1,65v
- QPI voltage: tussen de 1,35v en de 1,65v (1,45v is nog 24/7 te doen, maar hoger zeker niet aan te raden)
- Timings: 9-7-9-27
- BCLK/Ram Multi : 166x12 of 200x10 (hangt van je bord/bios af of je een mem multi van 12 hebt)
- CPU multi op 20 bij een bclk van 166 of multi 17 bij een bclk van 200 (of hoger als je wilt overklokken)
- Uncore: 4000mhz (altijd 2x ramspeed)

Heb je een XMP profiel instelling die automatisch je geheugen op de juiste instellingen zet? Zo ja, probeer het daar eens mee. start de pc stabiel op -> dan staat er waarschijnlijk/vaak 1,6v op de QPI-VTT, probeer dat naar beneden te krijgen met handmatige instellingen. Goed testen met memtest86+.

Als laatst, zoals je merkt is het hard werken om 2000Mhz stabiel te krijgen, en je hebt zeker geluk nodig met je geheugencontroller (= benodigde qpi voltage). Begin met 1,5v, en werk terug, is het niet stabiel op 1,5v qpi? Dan is het aan te raden 1866Mhz te draaien en 2000Mhz te vergeten, zoals velen toendertijd (ook ondergetekende)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1