HDD problemen, of niet? expertise gezocht

Pagina: 1
Acties:

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:57
Beste tweakers,

De laatste tijd heb ik zo nu en dan wat probleempjes met mijn PC.

Specs:

Core i7 920, GTX 460 1Gig (Gigiabyte), 6 Gig ram (OCZ), ASRock x58 extreme3, samsung spinpoint F3 500gb x2 raid 0.

Probleem:

Zo nu en dan krijgt windows/mijn pc ontzettend last van lag. Als ik dan mijn muis naar link beweeg, dan duurt het 3-5 seconden voordat mijn muis die ricthing uit gaat. Als ik een venster of programma wil openen, dan duurt het tot wel 2 minuten voor deze worden geopend. Als ik mijn PC opnieuw opstartte, veranderde er niets, en bleef windows laggen. Als het gebeurd moet ik mijn PC uitzetten, mijn voeding uitzetten en de aan/uitknop
ingedrukt houden om mijn PC te ontladen. Na het ontladen werkt de PC weer voor een tijdje, waarna hetzelfde probleem zich weer voordoet.

Ik heb mijn PC toen eens een keer langdurig gebruikt in die lag fase om te kijken of het vanzelf over ging, maar helaas, dit was het resultaat toen ik een tijdje bezig was:

Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m237/IngamerX/Foto064.jpg

Bovenstaande problemen leken erg op de problemen die ik met de PC van mijn vader ervaarde. Toen ik uiteindelijk de hdd uit zijn PC haalde en in mijn CM690 II dock plaatste, gaf SMART aan dat zijn HDD EOL was.

Het grote verschil is alleen dat de PC van mijn pa ook heel lang deed over opstarten, en hij had geen last van blue screens.

Tests:

Als eerste heb ik HDTune erbij gepakt. Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m237/IngamerX/HDTune_Benchmark_Intel___Raid_0_Volume.png

Het resultaat valt me nogal tegen, vooral de dalen zijn wel erg diep en scherp. Vooral als ik ze vergelijk met de screen van djfrankel:

Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/5336/raid02f3500gb.jpg

Dus besloot ik Seatools DOS te downloaden. Ik heb deze op USB gezet en een simpele korte test uitgevoerd. De HDD's kwamen er beide succesvol doorheen.

Vervolgens ben ik eens gaan kijken of het niet aan een ander onderdeel kan liggen, bijvoorbeeld het moederbord. En opvallend genoeg kwam ik een review tegen van iemand met dezelfde problemen, met hetzelfde moederbord.

Link: http://www.newegg.com/Pro...%29&Page=1#scrollFullInfo
Post: t was just shy of a year since I built my desktop when I started having serious problems. The computer would boot up, act like normal for about a minute, then just lock down and be unable to load anything. I thought maybe Windows was at fault. After a re-format it was still locking up. Then I knew it was a hardware problem. I started testing things. Etc..
Dus, ik weet niet of ik in de goeie sectie ben, maar ik wil in ieder geval onderdelen uit kunnen sluiten, maar die HDtune uitslag baart mij toch wat zorgen.

Dus wat denken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door IngamerX op 25-06-2012 15:10 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Probeer ook eens een memtest86+ te doen.

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 16:25
Hell-Slave schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:51:
Yep, de BSOD melding lijkt mij te wijzen naar een fout binnen je memory. Ik heb toevallig een paar weken terug exact dezelfde fout gekregen :) Even 15-20 minuten memtest86 laten draaien en je weet voldoende.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Hell-Slave schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:51:
Dit. OCZ geheugen is bij voorbaat al verdacht, helemaal als je het niet op de correcte spanning hebt draaien.

• Mikeh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-01 15:42
De BSOD verwijst naar iaStor.sys wat in dit geval de driver is van de Intel RAID controller. Gezien het feit dat je dus ook Raid 0 draait, en de BSOD DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is, lijkt het dus ook een probleem met je storage drivers. Probeer eens de laatste driver van Intel te pakken of eventueel teruggaan naar de standaard Microsoft driver. Wellicht verhelpt dat het probleem, mocht memtest met geen fouten komen.

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
ik moet me aansluiten bij Mikeh. Denk eerder dat het aan die driver ligt dan aan je ram.

• Hell-Slave
  • Nu online
Een driver crash is een gevolg, je moet eerst de oorzaak vinden.
Aangezien drivers ook in de memory staan, lijkt het mij verstandig om eerst je hardware te checken.

• IngamerX
Ontzettend bedankt voor jullie reacties! :)

Ik heb de memtest 1,5 uur laten draaien, en dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m237/IngamerX/Foto114.jpg

Een aantal vragen:

Ik heb weinig verstand van memtest, maar ik neem aan dat dat rode niet goed is?

Wat moeten de voltages voor het geheugen zijn?

Hoe kan ik de raid driver naar de standaard microsoft driver wijzigen?

• Nielson
IngamerX schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:44:
Idd, elke fout is er eigenlijk al één teveel.
Wat is het exacte typenummer? Aan de hand daarvan kun je het heel makkelijk vinden op de OCZ site. Staat soms ook vaak op de sticker zelf trouwens.

• Hell-Slave
  • Nu online
IngamerX schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:44:
Ontzettend bedankt voor jullie reacties! :)

Ik heb de memtest 1,5 uur laten draaien, en dit is het resultaat:

[afbeelding]

Een aantal vragen:

Hoe kan ik de raid driver naar de standaard microsoft driver wijzigen?
Dat rode is inderdaad niet goed.
Als ik jou was zou ik maar niet gaan lopen klooien met de spanning, aangezien het geen miljarden errors zijn zal het wel 1 defecte geheugen stick zijn.
Probeer stick voor stick te testen, zodat je weet welke er stuk is.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

't lijkt mij ook verstandig om een nieuwe voeding te pakken, mits je bij het samenstellen van je systeem hier (flink) op bezuinigt hebt. Je werkgeheugen gaat kan kapot gaan als gevolg van een defecte of slecht functionerende voeding. En als je PC je lief is... ;)
Als tip wil ik je meegeven dat je niet moet onderschatten, hoe belangrijk een goede voeding is. In de OH FAQ word dit nog eens goed belicht
Verder veel succes met het troubleshooten van je PC.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• IngamerX
Ik heb de Antec Earthwatts 750w. Is er een manier om de stabiliteit van de voeding te checken?

Ik baal hier wel van, moet ik mijn complete moederbord er straks nog uithalen vannwege de scythe mugen 2, en dat massieve ding ook weer opnieuw op mijn cpu installeren... Één mem stick zit namelijk onder de heatsink, ik hoop dat die niet kapot is.

Overigens, hoe lang moet ik memtest uitvoeren? Moet ik alle 9 tests laten voltooien?

En stel dat er op elke mem stick 2 of 3 bad sectors zitten, moet ik ze dan allemaal RMA sturen?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Je hebt nog niet vermeld of je het correcte voltage en timings voor die geheugenmodules hebt ingesteld. Dit moet je eerst double-checken.

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07-2025
de BSOD die je krijgt heeft te maken met de irq instellingen in je BIOS. Je moet nagaan of de instellingen door Windows of je BIOS worden aangestuurd.
Het heeft te maken met stuurprogrammas die niet goed samenwerken..

• IngamerX
Het ding is, ik heb deze PC nu bijna twee jaar, en pas de afgelopen 2 maanden heb ik er last van, dat is dus erg opvallend.

Maar goed, ik neem aan dat die mem stick waar de errors zich op bevinden sowieso terug moet worden gestuurd?

Ik zal het typenummer etc morgen eventjes nagaan, moet nu naar bed, want moet er over een paar uurtjes alweer uit :P.

• Hell-Slave
  • Nu online
Henk007 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 01:17:
Je hebt nog niet vermeld of je het correcte voltage en timings voor die geheugenmodules hebt ingesteld. Dit moet je eerst double-checken.
Clyde the Frog schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 01:22:
de BSOD die je krijgt heeft te maken met de irq instellingen in je BIOS. Je moet nagaan of de instellingen door Windows of je BIOS worden aangestuurd.
Het heeft te maken met stuurprogrammas die niet goed samenwerken..
Als dit systeem al 2 jaar goed draait dan is de geheugen spanning en IRQ instelling niet het probleem.
By the way verkeerde IRQ instelling zorgt er niet voor dat opeens je geheugen stuk gaat. :S
IngamerX schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 01:12:
Ik heb de Antec Earthwatts 750w. Is er een manier om de stabiliteit van de voeding te checken?

Ik baal hier wel van, moet ik mijn complete moederbord er straks nog uithalen vannwege de scythe mugen 2, en dat massieve ding ook weer opnieuw op mijn cpu installeren... Één mem stick zit namelijk onder de heatsink, ik hoop dat die niet kapot is.

Overigens, hoe lang moet ik memtest uitvoeren? Moet ik alle 9 tests laten voltooien?

En stel dat er op elke mem stick 2 of 3 bad sectors zitten, moet ik ze dan allemaal RMA sturen?
Ik denk niet dat je voeding het probleem hier is, ik heb nog nooit gezien dat een onstabiele voeding alleen je geheugen sloopt.
Ik raad altijd aan om minimaal 2 passes te doen, maar langer is beter. (zie het maar als een stabiliteit test)
De errors zitten vlak bij elkaar (47xx) het zal waarschijnlijk 1 stick zijn dat stuk is.
Als het een setje is wat je gekocht heb, dan moet je waarschijnlijk het setje compleet terug sturen.
Ik raad je aan om als je nieuw geheugen gaat kopen om op de QVL lijst te kijken van je MB.
http://download.gigabyte....b_memory_ga-x58a-ud3r.pdf

• IngamerX
Ah ty Hell Slave.

De QVL lijst is wel een goeie.

Op dit moment heb ik deze kit: http://nl.hardware.info/p...-ddr3-1333-cl8-triple-kit

• Nielson
En je hebt ze ook op 1.65V draaien?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Undervolten geeft vaak geen problemen, overvolten is vaak behoorlijk slecht. Mijn Kingston geheugen draait ook op maar 1,60 in plaats van 1,65. Geeft geen problemen, tenzij OCZ er niet tegen kan, en Kingston wel.

People as things, that’s where it starts.

• Hell-Slave
  • Nu online
Nielson schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:53:
En je hebt ze ook op 1.65V draaien?
Dit maakt niet zo veel uit, het heeft 2 jaar prima gedraaid en nu niet meer.
Tenzij de TS iets veranderd heeft in de bios, is er nu waarschijnlijk gewoon een geheugen module stuk.

• IngamerX
Okay, ik heb niets veranderd in mijn Bios, ik ga ook niet de modules 1 voor 1 testen, maar ik ga contact opnemen met de webshop en mijn modules terug sturen.

Als ik het zo bekijk:

Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m237/IngamerX/ramvoltage.png

Is de voltage van de modules 1.50 volt, dat is wel opvallend laag. Des te vreemder dat mijn geheugen kapot is gegaan.

[ Voor 124% gewijzigd door IngamerX op 10-06-2012 20:38 ]

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:38
Sla alle advies over niet je geheugenvoltage aanpassen maar volledig in de wind, en kijk op de site of op de geheugenbankjes wat ze moeten hebben. Dat is gewoon de specificatie en alles wat daaronder zit zorgt direct voor fouten in je geheugen.

Ik draai al jaren met OCZ (wat oudere PC met DDR2), maar dan wel netjes op de aangegeven 2.1V in plaats van de voor DDR2 standaard 1.9V of 1.8V ofzo, daarop is mijn PC niet eens stabiel te booten. Met overclock draai ik het geheugen zelfs op 2.26V, om de boel lekker snel en stabiel te krijgen met strakke timinigs.

Kortom, even opzoeken, instellen in BIOS, memtest weer draaien, en hopelijk zijn de fouten dan weg.

There is no replacement for displacement!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
Wat eXistenZ zegt. Zo moeten mijn eigen reepjes op 2.1V lopen meen ik, echter heb ik het allemaal wat rapper draaien (zie signature) dus draai ik ze op 2.275V. Al 5 jaar.

Dat dit nu pas optreedt, zonder enige aanpassingen aan je instellingen, lijkt me te wijten aan degradatie van de hardware. Zo heb ik vaak genoeg overkloks gezien die na 1-2 jaar opeens niet stabiel meer wilden draaien zonder (verdere) verhoging van spanning. Een klein tikje spanning meer (0.05 of 0.1V bijvoorbeeld) op je RAM zal het dan ook waarschijnlijk oplossen.

• IngamerX
Damn, als zo'n kleine aanpassing dit kan verhelpen zou dat wel schelen zeg. Ik zal het eens proberen, thx jongens :).

• Hell-Slave
  • Nu online
_eXistenZ_ schreef op zondag 10 juni 2012 @ 20:42:
Sla alle advies over niet je geheugenvoltage aanpassen maar volledig in de wind, en kijk op de site of op de geheugenbankjes wat ze moeten hebben. Dat is gewoon de specificatie en alles wat daaronder zit zorgt direct voor fouten in je geheugen.

Ik draai al jaren met OCZ (wat oudere PC met DDR2), maar dan wel netjes op de aangegeven 2.1V in plaats van de voor DDR2 standaard 1.9V of 1.8V ofzo, daarop is mijn PC niet eens stabiel te booten. Met overclock draai ik het geheugen zelfs op 2.26V, om de boel lekker snel en stabiel te krijgen met strakke timinigs.

Kortom, even opzoeken, instellen in BIOS, memtest weer draaien, en hopelijk zijn de fouten dan weg.
geez schreef op zondag 10 juni 2012 @ 20:49:
Wat eXistenZ zegt. Zo moeten mijn eigen reepjes op 2.1V lopen meen ik, echter heb ik het allemaal wat rapper draaien (zie signature) dus draai ik ze op 2.275V. Al 5 jaar.

Dat dit nu pas optreedt, zonder enige aanpassingen aan je instellingen, lijkt me te wijten aan degradatie van de hardware. Zo heb ik vaak genoeg overkloks gezien die na 1-2 jaar opeens niet stabiel meer wilden draaien zonder (verdere) verhoging van spanning. Een klein tikje spanning meer (0.05 of 0.1V bijvoorbeeld) op je RAM zal het dan ook waarschijnlijk oplossen.
Vooral niet luisteren naar deze "tweakers" want alles boven de 1,65v is schadelijk voor je cpu, want daar zit je geheugen controller in.
Gezien je al 2 jaar normaal heb kunnen draaien geeft aan dat je spanning goed was.
Als je ook in die SPD specs kijkt zie je 1,50v overal staan, dit is voor DDR3 een normale spanning.
Het setje gewoon terug brengen en niet verder kloten met onstabiel/stuk geheugen.

• Nielson
Hell-Slave schreef op zondag 10 juni 2012 @ 21:54:
Vooral niet luisteren naar deze "tweakers" want alles boven de 1,65v is schadelijk voor je cpu, want daar zit je geheugen controller in.
Deze tweakers hadden het over DDR2 geheugen welke standaard op 1.8 V loopt. Echter ook bij veel DDR3 geheugen van OCZ is een (veel) hogere spanning vereist voor een stabiele werking, gelukkig ligt dit bij deze 'Low Voltage' versie met 1.65V nog net binnen de voor de cpu veilige marge: http://www.ocztechnology....ltage-triple-channel.html

• Hell-Slave
  • Nu online
Nielson schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:06:
[...]
Deze tweakers hadden het over DDR2 geheugen welke standaard op 1.8 V loopt. Echter ook bij veel DDR3 geheugen van OCZ is een (veel) hogere spanning vereist voor een stabiele werking, gelukkig ligt dit bij deze 'Low Voltage' versie met 1.65V nog net binnen de voor de cpu veilige marge: http://www.ocztechnology....ltage-triple-channel.html
Ja geweldig maar wij hebben het hier over het systeem van de TS en dat is DDR3 met de geheugen controller in de cpu en dat is anders dan bij DDR2.
Je heb gelijk met een DDR2 systeem kon je de spanning opschroeven tot 3volt zonder problemen, maar met een 1366 cpu niet.
Gezien het systeem van de TS 2 jaar probleemloos gedraaid heeft, is het bullshit om nu te zeggen dat ie de spanning maar moet opschroeven naar 1,65v en hoger.
Ik heb ook zelf OCZ geheugen gehad en daarbij moest de spanning ook omhoog om het goed te laten werken, maar dit was vanaf het begin al zo.

• IngamerX
Tja, de specificaties zeggen 9-9-9-20 en 1.65 volt.

Huidige setting: 1066MHz 8-8-8-18 bij 1.5 volt

Ik wil het iig geprobeerd hebben, als de errors er dan niet meer zijn is het probleem opgelost. Als ze er nog wel zijn is het duidelijk dat het geheugen kapot is.

Maar hoe moet ik mijn geheugen nu instellen? Moet ik alleen mijn voltage verhogen naar, laten we zeggen, 1.575 volt?

[ Voor 6% gewijzigd door IngamerX op 11-06-2012 02:56 ]

• geez
Hell-Slave, er wordt natuurlijk wel verwacht dat mensen zelf ook nadenken. Ik vertelde expliciet over mijn eigen systeem, en die instellingen moet je natuurlijk niet klakkeloos overnemen. Op de man spelen zoals je nu probeert wordt dan ook niet gewaardeerd.

Zoals Nielson en TS IngamerX aangaven draait het geheugen nu op een spanning lager dan de specificaties aangeven, en ook nog eens op strakkere timings. Daar staat wel weer tegenover dat ze op een lagere klok lopen. Je hebt nog genoeg speelruimte gezien ze maar op 1.5V lopen en ze waarschijnlijk net op het randje van stabiliteit zitten gezien de afgelopen twee jaar. Probeer eens 1.55V, anders 1.575 en anders 1.6.

• IngamerX
Top geez, ty. Verder de timings/kloksnelheid laten voor wat het is?

• geez
np :) Mocht je problemen houden en de spanning niet verder willen/kunnen ophogen, zou ik ze veranderen naar 9-9-9-20, ietsjes losser dus. Ben benieuwd naar je bevindingen.

• IngamerX
Voltage meerdere keren opgehoogd, tot nu toe 1.65 volt, en memtest blijft na een half uur draaien dezelfde errors tonen. (Elke keer na exact 32 mins).

Ik denk niet dat verder tweaken nog zin heeft, en dat één van de bankjes idd de geest heeft gegeven.

Als ik nieuwe bankjes krijg gooi ik ze meteen op 9-9-9-20 1333MHz en 1.65 volt.

Gelukkig geeft OCZ life time warranty :P

Vervelende situatie en een hoop gedoe om die mugen er straks weer op te krijgen, maar goed, heb er wel weer wat van geleerd :P.

[ Voor 18% gewijzigd door IngamerX op 11-06-2012 18:30 ]

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-01 11:44
Het kan wel zo zijn dat OCZ lifetime warrenty geeft, maar ik kan niet geloven dat deze garantie ook op gebruikersfouten geldt. Ik zou toch wat voorzichtiger doen met overvolten.

Rare vogel in spe

• IngamerX
Oh, begrijp me niet verkeerd, ik ga niet hoger dan 1.65 volt. OCZ geeft de garantie dat het gehuegen op 1.65 volt z'n werk moet kunnen doen, dus zolang ik daar niet boven kom geldt de garantie.

• Nielson
IngamerX schreef op maandag 11 juni 2012 @ 18:28:
Als ik nieuwe bankjes krijg gooi ik ze meteen op 9-9-9-20 1333MHz en 1.65 volt.

Gelukkig geeft OCZ life time warranty :P
Gelukkig maakt OCZ geen geheugen meer, dus als je mazzel hebt krijg je normaal geheugen terug welke gewoon op de standaard 1.5V werkt.

• IngamerX
Nielson schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:39:
[...]
Gelukkig maakt OCZ geen geheugen meer, dus als je mazzel hebt krijg je normaal geheugen terug welke gewoon op de standaard 1.5V werkt.
Kijk eens, dat is een stukje info waar ik wat mee kan. Kan ik gelijk in de mail zetten, want ik wil uiteraard wel geheugen ervoor terug hebben welke hetzelfde kost als dat mijn huidige geheugen destijds heeft gekost.

Toppie Nielson :)

• Nielson
IngamerX schreef op maandag 11 juni 2012 @ 20:30:
Kijk eens, dat is een stukje info waar ik wat mee kan. Kan ik gelijk in de mail zetten, want ik wil uiteraard wel geheugen ervoor terug hebben welke hetzelfde kost als dat mijn huidige geheugen destijds heeft gekost.
Dat zul je vast niet krijgen en heb je in principe ook geen recht op, hoogstens een gelijkwaardig product. Maar je loopt ook aardig op de feiten voorruit door al van alles te gaan eisen, gewoon eerst normaal de rma procedure ingaan en kijken wat daaruit komt, misschien heeft OCZ nog wel gewoon reserve modules op voorraad.

• geez
Hij zal na 32 minuten dan aangekomen zijn op het fouten genererende adres op een van de reepjes (memtest werkt (initieel?) van voren naar achter, meen ik). Helaas. Succes met de RMA afhandeling :)

[ Voor 31% gewijzigd door geez op 11-06-2012 23:28 ]

• IngamerX
@Nielson I know man, komt goed ;)

@geez thx man, hoop dat het een beetje soepeltjes verloopt, maar afaik is dat bij salland wel goed geregeld.

• Hell-Slave
  • Nu online
Ik heb het op het OCZ forum gelezen je krijgt max de dagwaarde terug.
Ik raad je aan om gewoon in de QVL lijst te kijken en een mooi setje uit kiezen.

• IngamerX
Das toevallig, ik heb net een mailtje terug van Salland en kreeg hetzelfde te horen. En omdat ik de originele verpakking niet meer hebt, krijg ik misschien zelfs nog minder terug.

MAAR

Ik heb de factuur nog, en de garantietermijn van 2 jaar is nog niet verstreken, ik neem aan dat ik dan gewoon recht heb op een vervangend exemplaar?

Oh en nog twee vraagjes:

1. Ik heb nog nooit componenten als deze verstuurd, maar hoe kom ik aan een anti statische verpakking voor de geheugen modules? (aangezien de originele verpakking kwijt is).

2. Moet ik bij de probleem beschrijving nog aandacht besteden aan het feit dat ik memtest heb gebruikt en de errors tegen ben gekomen?

[ Voor 34% gewijzigd door IngamerX op 12-06-2012 19:52 ]

• Nielson
IngamerX schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:08:
1. Ik heb nog nooit componenten als deze verstuurd, maar hoe kom ik aan een anti statische verpakking voor de geheugen modules? (aangezien de originele verpakking kwijt is).
Heb je geen enkele anti-statische zak meer liggen, bv van een moederbord of vga-kaart? Anders misschien de lokale pc boer even vriendelijk aankijken.
2. Moet ik bij de probleem beschrijving nog aandacht besteden aan het feit dat ik memtest heb gebruikt en de errors tegen ben gekomen?
Zou ik wel doen, misschien zelfs de afbeelding even uitprinten.

• IngamerX
Okay top thx voor de reactie. Dan ga ik nu de RMA procedure doorlopen. En een statische zak, tja m'n mobo moet ik ook nog eventjes naar kijken. De geluidskaart doet het niet goed meer, dus misschien dat die ook nog RMA gaat, maar misschien dat ik een externe USB geluidsmodule koop.

Eerst het geheugen maar eens :P.

• IngamerX
Dus.

Ik heb een mail van Salland binnen gekregen. Of mijn geheugen laten repareren, dit kan 4-6 weken duren, of ik krijg 58 euro terug.

Ik vind de reparatie termijn wel erg lang, en het tegoed van 58 euro wel weinig in verhouding met wat ik er voor heb betaald (113 euro).

Ik overweeg het geld aan te nemen en nieuw geheugen te kopen. Maar is dit aanbod wel reëel/eerlijk? Het liefst wil ik mijn eigen product of een gelijkwaardig product binnen een redelijk termijn van bijvoorbeeld hooguit één week terug hebben.

• Nielson
IngamerX schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 18:58:
Ik vind de reparatie termijn wel erg lang, en het tegoed van 58 euro wel weinig in verhouding met wat ik er voor heb betaald (113 euro).
Lekker toch, met 58 euro haal je 3 x 4 GB DDR 1333 nieuw.
Het liefst wil ik mijn eigen product of een gelijkwaardig product binnen een redelijk termijn van bijvoorbeeld hooguit één week terug hebben.
Op deze manier heb je toch een gelijkwaardig (beter eigenlijk) product? En één week is sowieso geen redelijke termijn bij reparaties.

• IngamerX
Je hebt helemaal gelijk, ik was te snel met mijn response, had eerste eventjes rustig moeten kijken.

Nu zit ik te twijfelen. Wat is beter/wijzer? Meer geheugen of betere kloksnelheid?

58 euro is het tegoed, maar bijleggen kan als het verstandig is (max 15-20 euro). Hebben jullie wellicht nog een tip/voorkeur betreffende de te kiezen modules bij Salland?

Mijn ogen vielen op deze set: http://www.salland.eu/pro...-3-khx1600c9d3k3-6gx.html

En dan kan ik er nog een geluidsmodule bij doen ivm problemen met de microfoon input van mijn mobo (soms wel luid genoeg, meestal niet.. ik denk dat de geluidskaart niet helemaal goed is): http://www.salland.eu/pro...laster-retail-em3751.html

[ Voor 84% gewijzigd door IngamerX op 23-06-2012 02:30 ]

Pagina: 1