Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:23

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Mijn oma heeft onlangs de respectabele leeftijd van 80 jaar bereikt en besloot dat het een geweldig moment was om haar crappy Packard Bell dekstop uit het jaar Kruik in te ruilen voor een wat moderner laptop.

Waarom wil ze perse een laptop en geen nieuwe dekstop?
De desktop staat boven en dat vindt Opa niet gezellig. Hij snapt uberhaupt niets van dingen met stekkers of knopjes, en hoopt stiekem dat het ding ooit ontploft als er een mailtje binnenkomt (die kans is ook groot trouwens). De laptop kan door het huis zwerven en ook in de woonkamer gebruikt worden, zodat ze gezellig bij elkaar kunnen zitten tijdens het computergebruik. Daarnaast is Oma de jongste niet meer, en elke keer de trap op en af wordt een probleem. Tot slot heeft ze reuma, hetgeen onder andere het bedienen van een touchscreen ondoenlijk maakt.

Wat gaat ze ermee doen?
Interwebben, e-mailen en zo nu en dan een brief tikken. Foto's overzetten van camera naar laptop en daar vervolgens bekijken etc. Geen fotobewerking though.

Wat is het budget?
tussen 500 en 600 euro. Er zit wat rek in, maar meer dan 650 gaat het zeker niet worden.

Wat heb ik zelf gevonden?
De nBBG van deze morgen valt een beetje tegen eerlijk gezegd; ik heb het idee dat er voor 600 euro een aanzienlijk betere laptop gekocht kan worden dan de in de BBG aangeprezen Fujitsu .

Ik heb even wat filters opgezet in de PW en kom, ook met het oog op toekomstbestendigheid, :

pricewatch: Fujitsu Lifebook AH531 (VFY:AH531MP502NL)
De BBG Fujitsu; doet in mijn ogen wat goedkoop aan door het gebruik van absurde hoeveelheden glanzend plastic, maar doet lang met een acculading en schijnt volgens reviews niet echt warm of luidruchtig te worden. Voorzien van een i3 uit de SB lijn en 4GB geheugen. Een SSD erbij en het ding moet de komende tijd wel voldoen :)

pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E520 (NZ3GXMH)
Lenovo thinkpad; goede beoordeling en voorzien van SB i3 en 4 GB geheugen. Verder een doorsnee laptop met een redelijk scherm. Geen SSD (die zijn niet standaard te krijgen voor zover ik kan zien in deze prijsklasse) maar die kan ik inbouwen.

Nu wil ik van jullie graag horen welke van bovenstaande vier laptops je zou kiezen, graag onderbouwd door argumenten of bevindingen. Als je een laptop zou kiezen die ik niet in het rijtje heb staan mag je die natuurlijk ook aandragen :)

Edit:
Op basis van de posts hieronder ook de BBG laptop vermeld, dat lijkt toch een redelijke laptop te zijn die ruim binnen het budget past. Er blijft dan geld over om een SSD in te bouwen.

Edit 2:
Info over Reuma per abuis weggehaald, weer toegevoegd.

Even recapituleren:

- Laptop met Intel i3 volstaat (wil wel een SB, ga nu geen 1st gen meer kopen)
- SSD kan een flinke snelheidsboost zijn mocht het nodig blijken nu of in de toekomst
- Laptop met 15" zijn (Oma's keuze ;) )
- Tablet is niet handig (Reuma, niet stand-alone, schermgrootte en resolutie)
- Ergonomie belangrijk maar lastig te bepalen zonder te proberen.

Alvast bedankt,

[ Voor 45% gewijzigd door Pixeltje op 01-06-2012 10:40 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:55
Ik zou persoonlijk een ipad aanbevelen , zelfs als anti apple persoon. Werkt gewoon geweldig voor ouderen.

Als het echt een laptop moet zijn zou ik lekker voor een I3 kiezen met 4 gb geheugen. meet dan 500 ben je dan echt niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Jouw oma heeft een i5 of zelfs een i7 nodig om wat te kunnen internetten en/of emailen? Serieus?

Ik zou meer de focus leggen op aspecten die jouw oma waarschijnlijk wel belangrijk vindt, zoals het scherm en het toetsenbord.

[ Voor 4% gewijzigd door upje op 01-06-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
upje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:19:
Jouw oma heeft een i5 of zelfs een i7 nodig om wat te kunnen internetten en/of emailen? Serieus?

Ik zou meer de focus leggen op aspecten die jouw oma waarschijnlijk wel belangrijk vindt, zoals het scherm en het toetsenbord.
Nee maar ik ben van mening dat een i5 minimaal nodig is om er een beetje zeker van te kunnen zijn dat het ding over 3 tot 4 jaar, met windows 8 en weet ik wat nog meer, ook nog een beetje rap is.

Alle laptops die ik heb uitgekozen hebben een chicklet toetsenbord, daar heb ik al op gelet, en het scherm van alle laptops is met 15.6" precies wat ze zoekt (zegt ze). Resolutie is prima, hogere resolutie maakt de lettertjes te klein en dus lastig leesbaar.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
wat moet je nou in hemelsnaam met een i5?

Een i3 of nog sterker nog, een amd fusion chipset is meer dan genoeg voor je oma.
Ik zou gewoon eerder gaan kijken naar een laptop die ergonomisch beter in orde is dan een laptop die theoretisch sneller zou moeten zijn...

De NBBG is een goede keuze omdat de fujitsu op meer punten dan alleen specs goed scoort. Namelijk de bouwkwaliteit, egonomie en kwaliteit van de koeling. Iets wat bijna geen enkele laptop goed doet in dit prijssegment

[ Voor 29% gewijzigd door Vinand op 01-06-2012 09:26 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Windows 8 zou sneller moeten draaien dan windows 7, naar het schijnt. Verder vraag ik me af waarom jouw oma voor een upgrade van windows 7 naar 8 zou gaan kiezen als de laptop alleen voor internetten en email wordt gebruikt.

Van mij mag het allemaal hoor, maar ik kan me niet voorstellen dat het voor jouw oma uitmaakt.

Als jouw oma iets supersnels wil hebben kan ze beter het geld voor een i5 of i7 besparen en de harde schijf vervangen door een SSD. Dat scheelt pas echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb zelf geen ervaring met de SB i3's in laptops, wel met AMD fusion, waar ik niet denderend enthousiast over ben. Ik begrijp heus wel dat ze die i5 niet nodig heeft voor wat ze met het appraat gaat doen, maar wil ook voorkomen dat het ding binnen no-time traag wordt. Dat zal het eerste jaar wel meevallen maar als ze zich daarna, net als bij de huidige packard bell gaat storen aan het wachten, hebben we de verkeerde laptop gekocht.

Ze verwacht geen wonderen, en die is ze ook niet gewend nu ;). Als een i3 snel genoeg is en blijft vindt ik het prima, dat is waarom ik hier ook om advies vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Bluebe

Roar

mr.DJ95 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:19:
Ik zou persoonlijk een ipad aanbevelen , zelfs als anti apple persoon. Werkt gewoon geweldig voor ouderen.
Dit zou ik zelf ook aanbevelen, evt een andere tablet als je echt geen apple wil. Ze kan eigenlijk niks fout doen, ze kan zelfs lekker op de bank zitten wat ook weer gezellig is voor je opa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 09:36

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Een i5 is echt niet nodig voor wat internetten en emailen, een i3 voldoet makkelijk en zal ook wel 3 a 4 jaar mee gaan.

Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat ouderen computer gebruikers graag een groter scherm willen. Een 17inch is erg gewild.

Ik denk dat deze filters beter zijn afgestemd, als je perse een i5 of i3 wil. Want dan blijft de prijs rond de 500/600 euro.

http://tweakers.net/price...Em-k_Vy5au8e6hipUobSJ7nPw

Deze twee zullen ruim voldoen voor de komende 3 a 4 jaar. Misschien nog wel overkill, je kan makkelijk een laptop kopen voor je oma voor ongeveer 400 die zal voldoen.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/268264;282017

Een tablet kan lastig zijn om langdurig vast te houden voor ouderen en een SSD is enorm overdreven voor ouderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wahloh op 01-06-2012 09:41 ]

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:03
De processor verandert niet van snelheid, de pc vertraagt software-matig door installatie van troep. Kortom; pak een goedkope laptop (zo goedkoop mogelijk) met een lekkere accuduur en een (zelf erin stoppen?) SSD. Voor je oma meer dan genoeg, ze hoeft niet steeds een stekker bij de hand te hebben en dankzij de SSD is het ook snel genoeg. Ze zal immers vast geen spellen of films erop downloaden, dus grote HDD heb je ook niet nodig. Installeer windows (linux?) met een zut aan opties om ervoor te zorgen dat er geen vertragende zooi op komt en klaar ben je.

[ Voor 9% gewijzigd door MoiZie op 01-06-2012 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3agluurder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-05 13:18
Ik zou net als hierboven gaan voor een laptop die voldoet aan de volgende specs:

intel i3/i5 cpu, min. 4GB RAM, SSD 64/128 GB (500 gig gaan ze nooit(lees niet binnen 10 jaar) volpompen). Een SSD is een mooie aanvulling op een laptop met low/mid range specificaties. Voor de consument(je oma) oogt hij lekker snel.

Als je deze filters instelt, krijg je vast een geschikte laptop

[edit]

als je voor een 15,6" ipv 17" zorg dan dat de dpi wat hoger staat ;) , dit maakt het lezen voor oudere mensen makkelijker

[ Voor 15% gewijzigd door r3agluurder op 01-06-2012 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
+1 voor Wahloh: groot scherm! Neem haar eens mee naar een computerzaak en laat de verschillen zien.
Die ouderen willen grote schermen met een goed contrast en een lage resolutie.

Wat betreft cpu; i3 + ssd is ruim voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door willy1986 op 01-06-2012 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Waar ik zeker naar zou kijken is of je oma overweg zou kunnen met Windows7, ik ga er vanuit dat ze nog met XP werkt, waardoor de overgang naar Win7 wel eens tegen kan vallen.

Een hele nieuwe laptop is wat overdreven lijkt mij, voor 300 Euro heb je een goede gebruikte.
Luister naar wat de gebruiker wil en ga niet uit van je eigen musthaves.
Een laptop met max 2 Gig aan geheugen en een simpele dualcore volstaat, ze heeft de tijd dus snelheid is niet belangrijk voor haar. Nieuwe dingen kan haar afschrikken waardoor ze besluit om de laptop in de hoek te gooien en te gaan verzuren in een hoekje! Dus nogmaals LUISTER naar wat zij nodig heeft en neem de adviezen die hier al staan zeker ter harte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Voor een 85 jarige tante van mijn vrouw heb ik laatst een simpele Compaq CQ57-431ed gekocht. Ding doet perfect de dingen wat ze er mee wil doen en ze went snel aan Windows 7 (ze kwam van een oude 15" P4 laptop met XP).

[ Voor 22% gewijzigd door MegaTronics op 01-06-2012 09:47 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3agluurder
Speedmaster schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:42:
[...]

Waar ik zeker naar zou kijken is of je oma overweg zou kunnen met Windows7, ik ga er vanuit dat ze nog met XP werkt, waardoor de overgang naar Win7 wel eens tegen kan vallen.

Een hele nieuwe laptop is wat overdreven lijkt mij, voor 300 Euro heb je een goede gebruikte.
Luister naar wat de gebruiker wil en ga niet uit van je eigen musthaves.
Een laptop met max 2 Gig aan geheugen en een simpele dualcore volstaat, ze heeft de tijd dus snelheid is niet belangrijk voor haar. Nieuwe dingen kan haar afschrikken waardoor ze besluit om de laptop in de hoek te gooien en te gaan verzuren in een hoekje! Dus nogmaals LUISTER naar wat zij nodig heeft en neem de adviezen die hier al staan zeker ter harte!
Ik heb bij meerdere mensen windows 7 geinstalleerd ipv XP, in eerste instantie wouden ze XP terug en heb gezegd dat ze eerst het even de kans moesten geven. Van al die mensen zijn er 2 geweest die echt terug wouden naar XP en dat waren 50-60'ers.

Zelf heb ik het absoluut niet op tweedehands laptops, schijven die veranderen in slijptollen door slijtage, schermen met lekkende lcd panelen etc. daarnaast heeft TS aangegeven dat de laptop meer dan 2-3 jaar mee moet gaan, met een tweedehands lukt je dat niet zonder de ergenissen van zijn oma, omdat dat ding dan weer zo traag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik ben met haar naar een computerzaak geweest, 17"vind ze te groot en vooral te zwaar, 13 of 14"is te klein. We hebben even staan rommelen met wat 15.6" laptops en het schermformaat is ze gewend. Ze heeft sinds kort een tijdelijk 17"scherm staan, daarvoor een 15" toeter. Het verschil is dat ze het 17"scherm wat ze nu heeft niet op schoot hoeft te hebben en niet hoeft op te tillen.

Wat betreft de i3; daar kan ik inkomen, laat budget voor een SSD en ik ben het met jullie eens dat een SSD een flinke verbetering is tov een harde schijf. Ik zal mijn startpost er even op aanpassen zo.

Voor de rest; ik kijk niet zozeer naar wat ik wil, maar vooral naar wat mij noodzakelijk lijkt om in een laptop te hebben die over een paar jaar ook nog meekan. Geld is zoals bij veel ouderen een kwestie en ze hebben geen ruimte om over 2 jaar een nieuwe of andere te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 21:57

GS88

π raat

Je moet even kijken wat ze als oudere zelf handig vinden:
wat willen ze:
- misschien een laptop dat niet te zwaar van gewicht is?
- scherm goed leesbaar (768p op 15,6" moet denk ik wel te lezen zijn voor 80+?)
- misschien dat de laptop niet te heet van onderen wordt *niet prettig voor op je schoot.
- etc.?

Een HDD doet het over zelfs 5 jaar nog steeds prima. Een core i3 zal het ook wel prima dan nog doen, daar hoef je je echt niet druk om te maken als ze alleen wat internet en dat soort dingetjes doet. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door GS88 op 01-06-2012 09:53 ]

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 23:39

Flappiewappie

Hier nog meer

Alles wat met pensioen is heeft veel meer aan een iPad of eventueel een andere Android tablet.

Computers zijn om op te werken, en mensen die met pensioen zijn hoeven niet meer te werken. Klaar.

Dus iPad (2 of 3) --> 32gig model en de computer boven een update geven zodat die weer een poosje mee kan. (denk aan SSD en werkgeheugen).

edit; owjah en tevens gok ik dat wanneer een iPad aanschaft je opa er over een maand of 4 ook een wil :-)

[ Voor 13% gewijzigd door Flappiewappie op 01-06-2012 09:57 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
De computer boven is het stadium van upgraden al een paar decennia gepasseerd. Ik heb er laatst intensief onderhoud aan gepleegd en het werkgeheugen wat vergroot, maar de eerste gen. P4 die erin zit in combinatie met de leeftijd van de andere componenten (ISA sloten op het moederbord..) maakt het een beetje een dead end.

Een tablet is leuk en licht en simpel, maar ze heeft op de iPad van mijn pa geprobeerd te werken en vond het touchscreen maar niks. Ik zat zelf in eerste instantie ook te denken aan een tablet namelijk, maar haar gehannes met het touchscreen was eigenlijk een beetje teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Pixeltje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:57:
De computer boven is het stadium van upgraden al een paar decennia gepasseerd. Ik heb er laatst intensief onderhoud aan gepleegd en het werkgeheugen wat vergroot, maar de eerste gen. P4 die erin zit in combinatie met de leeftijd van de andere componenten (ISA sloten op het moederbord..) maakt het een beetje een dead end.

Een tablet is leuk en licht en simpel, maar ze heeft op de iPad van mijn pa geprobeerd te werken en vond het touchscreen maar niks. Ik zat zelf in eerste instantie ook te denken aan een tablet namelijk, maar haar gehannes met het touchscreen was eigenlijk een beetje teleurstellend.
Gewoon 2 dagen laten door hannesen. Iedereen moet wennen aan een Touchscreen. Bij de Mediamarkt mag je dat ding na twee weken gewoon nog terug brengen of ruilen voor een laptop.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 09:36

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Ik heb een Pricewatch Filter aangepast.

http://tweakers.net/price...D9ZP-vkky54N7Pi2dlGoh-PPw

Een van onderstaande zou ik je aanraden, meer heeft Oma echt niet nodig. En deze zal zeker langer dan 2 jaar mee gaan, ze doet toch alleen maar wat internetten en mailen.

http://tweakers.net/price...8984;267535;287203;302658

Verder is een SSD echt extreem overkill voor internetten en mailen. Waarom zou je zoveel extra geld uitgeven aan een SSD. Een laptop die je nu koopt is sowieso veel sneller dan de P4 die ze nu heeft en dat zal ze merken, ze gaat dus al van IDE naar SATA en zal snel genoeg moeten zijn.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Wahloh schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:01:

http://tweakers.net/price...8984;267535;287203;302658

Verder is een SSD echt extreem overkill voor internetten en mailen. Waarom zou je zoveel extra geld uitgeven aan een SSD. Een laptop die je nu koopt is sowieso veel sneller dan de P4 die ze nu heeft en dat zal ze merken, ze gaat dus al van IDE naar SATA en zal snel genoeg moeten zijn.
Thanks, de asus K53SC-SX075V is helaas niet meer leverbaar, maar met een ruime accu en verder prima specs wel een interessante keuze. De X54C-SX025V is vrijwel gelijk aan de K53 maar moet het doen met een krappe accu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Flappiewappie schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:00:
Bij de Mediamarkt mag je dat ding na twee weken gewoon nog terug brengen of ruilen voor een laptop.
Lees je eigen link eens door voordat je hem post... Bij MediaMarkt zijn tablets en laptops juist uitgesloten van ruilen. Sowieso is de garantie van MM dusdanig slecht (lees: neehoor je krijgt je wettelijke garantie niet, betaal maar om het ding terug te krijgen) dat ik er nooit meer iets zal kopen.

Ontopic: als iemand een laptop wil, kom dan niet met een iPad aanzetten! Ik zou ook gaan voor een zo groot mogelijk scherm met een zo hoog mogelijke native resolutie. Snelheid e.d. lijkt me irrelevant, accuduur wel. Ook over een paar jaar geldt voor snelheid dat de software bepalend is, de hardware blijft precies net zo snel. Mijn desktop (met Ubuntu) is ondertussen bijna 5 jaar oud. Wellicht is een Tux het overwegen waard, dat wordt niet langzaam steeds trager zoals Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3agluurder
Pixeltje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:04:
[...]

Thanks, de asus K53SC-SX075V is helaas niet meer leverbaar, maar met een ruime accu en verder prima specs wel een interessante keuze. De X54C-SX025V is vrijwel gelijk aan de K53 maar moet het doen met een krappe accu..
Haha dat was ook de laptop die ik op het oog had xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Even out-of-the-box: een Chromebook. Een OS dat in principe niet stuk kan, geen last van virussen, 1 scherm waar alles in gebeurd met simpele grote knoppen, simpele cloudapplicaties waarin alles automatisch opgeslagen wordt. Verder erg snel door het lichtgewicht OS en de accu gaat zo'n 8 uur mee.

Voor een beetje internetten en een brief typen zou ik het wel weten, daar heb je echt geen windows voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 01-06-2012 10:10 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
RemcoDelft schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:04:
[...]

Ontopic: als iemand een laptop wil, kom dan niet met een iPad aanzetten! Ik zou ook gaan voor een zo groot mogelijk scherm met een zo hoog mogelijke native resolutie. Snelheid e.d. lijkt me irrelevant, accuduur wel. Ook over een paar jaar geldt voor snelheid dat de software bepalend is, de hardware blijft precies net zo snel.
Ja klopt, maar als ik nú hardware koop die meer dan genoeg is, voldoet die over een paar jaar zeker nog. Als ik nu hardware koop die nu alleen 'goed loopt', weet je niet wat er over 3 jaar gebeurd.
Mijn desktop (met Ubuntu) is ondertussen bijna 5 jaar oud. Wellicht is een Tux het overwegen waard, dat wordt niet langzaam steeds trager zoals Windows.
Ik zou wel willen, maar ze is 80 en heeft al voldoende moeite om zich door windows heen te worstelen. Linux daar in huis brengen resulteert alleen maar in ellende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
[...]

Lees je eigen link eens door voordat je hem post... Bij MediaMarkt zijn tablets en laptops juist uitgesloten van ruilen. Sowieso is de garantie van MM dusdanig slecht (lees: neehoor je krijgt je wettelijke garantie niet, betaal maar om het ding terug te krijgen) dat ik er nooit meer iets zal kopen.

Ontopic: als iemand een laptop wil, kom dan niet met een iPad aanzetten! Ik zou ook gaan voor een zo groot mogelijk scherm met een zo hoog mogelijke native resolutie. Snelheid e.d. lijkt me irrelevant, accuduur wel. Ook over een paar jaar geldt voor snelheid dat de software bepalend is, de hardware blijft precies net zo snel. Mijn desktop (met Ubuntu) is ondertussen bijna 5 jaar oud. Wellicht is een Tux het overwegen waard, dat wordt niet langzaam steeds trager zoals Windows.
Hoe kom je erbij dat Mediemarkt slechte service geeft?

Over het algemeen nog steeds veel beter dan welk willekeurig merk en 95% van allen alternatieven en webshops. Ook uit meeste testen gebleken dat de Mediamarkt juist voor de consument opkomt en zijn garantie en wettelijke wetgeving altijd nakomt. Daarom adviseer ik ook bijna iedereen zijn spul van Apple bij de mediamarkt te kopen in plaats van een apple reseller omdat de mediamarkt als enigste de 2 jaar wetgeving nakwam en de appleresellers inclusief apple zelf helemaal niet.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Oh en over de tablet: Als het een iPad zou worden heeft ze nog steeds een computer nodig om content op de ipad te zetten. Foto's van de camera, eventueel muziek voor koor, en meer van dat soort zaken. De iPad is gewoon geen standalone apparaat in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

[...]

Onzin, uitgesloten om te ruilen;

1. Prepaid- en softwarepakketten.
2. Licentiegebonden producten.
3. Navigatieapparatuur.
4. Desktopcomputers en notebooks.
5. Satelliettunerpakketten en smartcards.
6. Hygi�nische producten.

Tablets juist niet. En als je hem gewoon netjes behandeld en terug zet naar fabrieksinstellingen kunnen ze niet moeilijk doen. Al helemaal niet als je aangeeft dat je anders eventueel een laptop zou willen.

Tuurlijk begrijp ik dat hij vraagt om een geschikte laptop. Maar een iPad is gewoon veel geschikter, zeker gezien de "sociale" situatie.

Opa ook makkelijker leren computeren op een iPad, waar die dit bij een laptop niet zo 1,2,3 zal doen.
Apps zijn VEEL gebruiksvriendelijke dan websites
Blijft altijd snel, geen onderhoud, geen virus scanner enz.
Gemaakt voor het doel wat TS aangeeft wat er mee gedaan moet worden.
Veel duurzamer.
Veel langere accu duur.
Lange termijn ondersteuning vanuit Apple.

Een laptop WILLEN is gewoon tunnel visie. En baseren op kort gebruik dat een Touchscreen niet werkt is onzin; alles gaat touchscreen worden dus hoe eerder wennen hoe beter. Dat aspect moet je bij ouderen JUIST mee nemen; even de drempel verhogen waardoor ze ook daadwerkelijk zelf weer mee doen met de huidige ontwikkelingen.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Flappiewappie schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:17:

Tuurlijk begrijp ik dat hij vraagt om een geschikte laptop. Maar een iPad is gewoon veel geschikter, zeker gezien de "sociale" situatie.
Ja het is makkelijker op de bank zitten met zo'n ding, maar daar houd het "geschikter" wel op..
Opa ook makkelijker leren computeren op een iPad, waar die dit bij een laptop niet zo 1,2,3 zal doen.
Veel duurzamer.
Veel langere accu duur.

Een laptop WILLEN is gewoon tunnel visie. En baseren op kort gebruik dat een Touchscreen niet werkt is onzin; alles gaat touchscreen worden dus hoe eerder wennen hoe beter. Dat aspect moet je bij ouderen JUIST mee nemen; even de drempel verhogen waardoor ze ook daadwerkelijk zelf weer mee doen met de huidige ontwikkelingen.
Zoals ik zei heeft ze reuma, dus dat maakt oog-hand (of eigenlijk oog-vinger) coördinatie gewoon lastiger. Met de hand op een muis kan ze preciezer werken dan met haar hand zwevend boven een tablet. Daarbij, zoals ik net aangaf, is de iPad onvoldoende standalone om te voldoen aan alle eisen die ze nu ook aan haar laptop stelt. Een ipad heeft geen SDkaart slot en dus kunnen foto's niet direct op de iPad gezet worden. Daar is een laptop of dekstop voor nodig, en die heeft ze momenteel niet. (de desktop wel maar is op het eind van zijn latijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 11:52
[...]

Onzin, uitgesloten om te ruilen;

1. Prepaid- en softwarepakketten.
2. Licentiegebonden producten.
3. Navigatieapparatuur.
4. Desktopcomputers en notebooks.
5. Satelliettunerpakketten en smartcards.
6. Hygi�nische producten.

Tablets juist niet. En als je hem gewoon netjes behandeld en terug zet naar fabrieksinstellingen kunnen ze niet moeilijk doen. Al helemaal niet als je aangeeft dat je anders eventueel een laptop zou willen.

Veel duurzamer.
Veel langere accu duur.

De meeste oma's (en opa's) hebben matige ogen en een verslechterde motoriek. Die wil je echt niet laten werken op een iPad. Daarvoor is het scherm gewoon veels te klein.
Ik heb meerdere 65+ers laten werken op een iPad en, ook al vinden ze het OS wel heel prettig, de klacht die ik altijd te horen krijg is dat ze het slecht kunnen lezen en dat het scherm te klein is.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:55
android tablet met muis usb slot en sd slot en evt toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
[...]
Ben ik het absoluut niet mee eens. Een ipad is kwa interface en functionaliteit gewoon niet zo compleet als een laptop. Hoe moet je bijvoorbeeld makkelijk een usb related apparaat aansluiten op een ipad, met office werken of bijvoorbeeld een printer gebruiken? Het kan wel gedeeltelijk draadloos maar dat is in de meeste gevallen door middel van een externe app in combinatie met het kopen van een nieuwe netwerk printer en juist in dat geval nog onvriendelijke voor mevrouw oma hoe die dan bijvoorbeeld het op een laptop zou moeten doen. Een Ipad is zeker leuk spul maar het is en blijft gewoon relatief beperkt in verhouding met windows/linux/MacOS.

De komst van windows 8 gaat dit naar mijn idee natuurlijk helemaal wegnemen en ik verwacht ook in de toekomst dat hybride tablet/laptops de markt van de laptops en dekstops helemaal zullen gaan overnemen maar zo ver is de huidige markt van tablets/Ipad nog helemaal niet dat ze die functionaliteit in zijn geheel helemaal kunnen overnemen. In de toekomst zal er vast wel een ipad komen met MacOS, tegen die tijd zeg ik gewoon tegen elke gebruiker dat een Ipad een laptop gewoon niet volwaardig kan vervangen, en dat is geen mening ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
mr.DJ95 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:26:
android tablet met muis usb slot en sd slot en evt toetsenbord?
Dat kan, maar wat is dan nog het voordeel van de tablet boven een laptop?

- Het scherm is kleiner
- De resolutie misschien zelfs hoger
- Geen bekende omgeving voor haar
- Niet alleen losse muis, maar ook los toetsenbord (behalve bij de Transformers)

@ Vinand:
Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Pixeltje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:22:
[...]

Ja het is makkelijker op de bank zitten met zo'n ding, maar daar houd het "geschikter" wel op..

[...]

Zoals ik zei heeft ze reuma, dus dat maakt oog-hand (of eigenlijk oog-vinger) coördinatie gewoon lastiger. Met de hand op een muis kan ze preciezer werken dan met haar hand zwevend boven een tablet. Daarbij, zoals ik net aangaf, is de iPad onvoldoende standalone om te voldoen aan alle eisen die ze nu ook aan haar laptop stelt. Een ipad heeft geen SDkaart slot en dus kunnen foto's niet direct op de iPad gezet worden. Daar is een laptop of dekstop voor nodig, en die heeft ze momenteel niet. (de desktop wel maar is op het eind van zijn latijn).
Reuma en fotos overzetten stond niet in de start post. Vooral dat eerste is een valide argument om niet voor een touchscreen te gaan.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Flappiewappie schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:33:
[...]

Reuma en fotos overzetten stond niet in de start post. Vooral dat eerste is een valide argument om niet voor een touchscreen te gaan.
Je hebt gelijk. Dat heb ik per abuis samen met de vorige set laptops verwijderd. Zal het even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Pixeltje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:30:
[...]

Dat kan, maar wat is dan nog het voordeel van de tablet boven een laptop?

- Het scherm is kleiner
- De resolutie misschien zelfs hoger
- Geen bekende omgeving voor haar
- Niet alleen losse muis, maar ook los toetsenbord (behalve bij de Transformers)
Precies ben ik helemaal met je eens, jij moet gewoon kijken naar een relatief geprijsde laptop. Ik denk dat het eerder verstandiger is om te kiezen op basis van ergonomie dan de prijs/specs verhouding. Bijna elke laptop heeft een toetsenbord en touchpad op een andere plek, met daarbij ook het feit dat de verhoudingen en maten in de toetsenbord anders liggen ten opzicht van elkaar.

Mijn moeder heeft ook reuma en op basis van die reden heeft ze nu een losse toetsenbord en een losse muis hangen aan haar Asus laptopje omdat het toetsenbord gewoon absoluut helemaal niet werkt... dus in dit geval heeft mijn 4 jaar oude trouwe asus beest gefaald. Wat ik je adviseer is eigenlijk om te kijken naar een mediamarkt en dan vervolgens alle laptops even laten proberen voor haar. En op basis daarvan kun je dan een selectie maken welke ze het prettigste vind, vervolgens hier pricewatch erbij halen en kopen maar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Vinand schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:34:
[...]
Wat ik je adviseer is eigenlijk om te kijken naar een mediamarkt en dan vervolgens alle laptops even laten proberen voor haar. En op basis daarvan kun je dan een selectie maken welke ze het prettigste vind, vervolgens hier pricewatch erbij halen en kopen maar _/-\o_
Fair enough. We zijn in de MM geweest, waar ze onder andere bepaald heeft dat ze een 15"scherm wil, maar ik heb er niet aan gedacht haar te vragen op de positie van toetsen en touchpad te letten..

Even recapituleren:

- SSD kan een flinke snelheidsboost zijn mocht het nodig blijken nu of in de toekomst
- W7 kan een valkuil zijn, in het ergste geval kan Xp er weer op. Liever niet, maar ik verwacht geen grote problemen met W7.

[ Voor 6% gewijzigd door Pixeltje op 01-06-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-05 09:17

Dima_2005

T.net-verslaafde

BTO laptop lijkt me een goede keuze?
P•BOOK 15P35
Heb je dan een mooie laptop. Het heeft goede processor (i5-2450M), een GT555m, 8GB RAM, 120GB SSD, Full HD scherm,...
Kost dan wel 597€. Probleem is dat er geen besturigssysteem bij zit, heb je ergens een licentie liggen? Gebruik deze , of installeer Linux op dat ding :)

http://www.bto.eu/html/co...D=1&ProductID=544&lang=nl

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Pixeltje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:39:
[...]

Fair enough. We zijn in de MM geweest, waar ze onder andere bepaald heeft dat ze een 15"scherm wil, maar ik heb er niet aan gedacht haar te vragen op de positie van toetsen en touchpad te letten..

Even recapituleren:

Ivy Bridge is al heel recent uitgekomen... Dus SB is al in principe verouderd...
Kwa ergonomie en toetsenbord kwaliteit springen voornamelijk de XPS 15 en de Vaio SE uit. (Grote touchpad, erg goede en grote keyboard toetsen bij de SE)
Dima_2005 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:42:
BTO laptop lijkt me een goede keuze?
P•BOOK 15P35
Heb je dan een mooie laptop. Het heeft goede processor (i5-2450M), een GT555m, 8GB RAM, 120GB SSD, Full HD scherm,...
Kost dan wel 597€. Probleem is dat er geen besturigssysteem bij zit, heb je ergens een licentie liggen? Gebruik deze , of installeer Linux op dat ding :)

http://www.bto.eu/html/co...D=1&ProductID=544&lang=nl
Nee niet kopen, is een koningscobra onder het gras (erger dan adder)

Anoniem: 303530 in "[NBBG Aanschaf] Basisnotebook Juni 2011"
Dat heeft donkere steen al onderzocht. Kijk maar voor de details

[ Voor 28% gewijzigd door Vinand op 01-06-2012 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Oke, maar zijn die Sony dingen niet overpriced? En de laatste die ik in handen had stond tot de nok toe vol met bloatware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Pixeltje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:46:
Oke, maar zijn die Sony dingen niet overpriced? En de laatste die ik in handen had stond tot de nok toe vol met bloatware..
Je kan nooit een product baseren op basis van het merk..

Sony en apple zijn over het algemeen heel erg overpriced.. Alleen sommige modellen en typen van beide merken zijn juist absoluut zijn geld waard. De Vaio Z modellen, De Vaio Se laptops zijn bij de hudige line up heel erg aangeprezen, voornamelijk de SE die juist goedkoop is voor zijn prijs. Een Full HD IPS, met zo een nette afwerken, kwaliteit en specs vind je nergens onder de duizend euro. Daarnaast heb je bij Apple (Ander voorbeeld) ook de Imacs. De Apple AIO die gewoon theoretisch een veel betere specs/prijs verhouding geeft dan HP, Asus, Acer Dell en Sony AIO's...

De consumenten laptops van Sony (crappy F, E, C series) staan vol met bloatware en die adviseer ik absoluut niet. De Zakelijk segment (S en Z series) hebben veel minder bloatware en zijn absoluut te adviseren. zijn ook gemaakt van veel betere kwaliteit. (Behalve dan de Sb/SA vanwege de waardeloze kijkhoeken van het scherm :( )

[ Voor 16% gewijzigd door Vinand op 01-06-2012 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Een van deze, bijvoorbeeld?
http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/294775;306261

Komen uit deze selectie, waar zo te zien juist alleen de consumentenlaptops instaan :P
http://tweakers.net/price...9upgisla6ipjHZyg5PXdV3_AA

[ Voor 74% gewijzigd door Pixeltje op 01-06-2012 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Pixeltje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:56:
Een van deze, bijvoorbeeld?
http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/294775;306261

Komen uit deze selectie, waar zo te zien juist alleen de consumentenlaptops instaan :P
http://tweakers.net/price...9upgisla6ipjHZyg5PXdV3_AA
Ik heb het over de Vaio SE. <--- kijk eventjes naar de Vaio SE topic
[Ervaringen] Sony vaio SE-serie - Deel 1, Die andere twee zijn van de consumenten series en zijn vol met bloatware etc...

De reden waarom specifiek de Vaio SE ligt voornamelijk bij het toetsenbord, erg grote touchpad en het IPS Full Hd scherm. Het IPS zorgt ervoor dat je vanuit elke hoek het scherm even helder en scherp kan bekijken, daarnaast is het ook een hele hoge resolutie op een kleine formaat. Hierdoor kun je DPI lekker hoog gooien waardoor alles echt rete scherp uit komt te zien. Dit is echt geweldig voor het lezen van letters aangezien het allemaal heel scherp zal zijn om te lezen. Dat heeft mijn moeder ook bij mijn 15" Alienware met een Full HD display.

[ Voor 28% gewijzigd door Vinand op 01-06-2012 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-05 09:17

Dima_2005

T.net-verslaafde

Anoniem: 303530 in "[NBBG Aanschaf] Basisnotebook Juni 2011"
Dat heeft donkere steen al onderzocht. Kijk maar voor de details
Als je kijkt naar prentjes op BTO zie je dat dit pure bullshit is :p Betekent niet dat als het dezelfde specs heeft, dat het dezelfde shit is.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Hmm, de prijs van de S en Z serie is wel ruim buiten budget.. start vanaf 900 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Pixeltje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:16:
Hmm, de prijs van de S en Z serie is wel ruim buiten budget.. start vanaf 900 en hoger.
je kan de SE configuratie met een i5, 4gb, 500gb hdd en 1080p ips scherm krijgen rond de 799 euro..
Moet je eventjes goed kijken in de Vaio SE topic... Staat namelijk niet in de pricewatch

Maar dat is nu, binnenkort komen de Ivy bridge versies van deze uit (Binnen enkele weken). En daarbij komt er ook een i3 versie uit. Ik verwacht dat deze rond de 700/750 euro gaat kosten. En dat is natuurlijk wel een veel aantrekkelijkere prijs voor jou. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Vinand op 01-06-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
True.

Bedankt voor de hulp en input allemaal. Ik ga nu eerst even met het corpus delictum naar de MediaMarkt terug om te kijken wat ze het prettigst vindt tikken en muizen, (als ze het trackpad al gaat gebruiken). Heb hier voldoende tips in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 19:49
Hoe is het afgelopen? Ik lees dit even mee omdat mijn vader ook een laptop wil, maar pas eind van het jaar ofzo. Zijn budget is gelukkig wat ruimer, wil niet meer uitgeven dan nodig, maar heeft geen idee wat een laptop kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Dima_2005 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:15:
[...]

Als je kijkt naar prentjes op BTO zie je dat dit pure bullshit is :p Betekent niet dat als het dezelfde specs heeft, dat het dezelfde shit is.
Ehh. Behalve de kleur zijn de 'prentjes' identiek hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Nog niet. Ik had een selectie gemaakt op basis van dit topic en de eisen/wensen van oma. Toen we voor de tweede keer naar de winkel gingen om voor de zekerheid even over schermformaat en gewicht te hebben zat ze te twijfelen tussen 15 en 17 inch schermen.

Mijn zuster is een week weg en heeft haar laptop bij oma achtergelaten (15") zodat ze kan zien of dat inderdaad te klein is.

Pagina: 1