Piepende/tikkende HDD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Mijn schoonzusje heeft gisteravond per ongeluk een speaker (1.5 kilo) op de bovenkant van haar gesloten laptop laten vallen. Vervolgens bleek bij het opstarten dat de laptop bleef hangen in het laadscherm van Windows.

Ik heb hier nu de HDD aan de computer gekoppeld maar hij piept en tikt. Ik vermoed dus dat de schijf niet meer wil opstarten, maar volgens mij zou de laptop dan ook niet meer tot het laadscherm van Windows moeten komen. Of vergis ik mij hierin?

Via Google vind ik allerlei "oplossingen" van erop slaan met een hamer tot invriezen. Natuurlijk staan er bestanden op die ze wil behouden en ze heeft keurig een back-up gemaakt op dezelfde HDD 8)7.

Wat is volgens jullie de beste oplossing om de schijf nog kort te kunnen benaderen? Data recovery is denk ik namelijk te duur (€300 Euro +).

Het betreft een Seagate Momentus 250GB uit een Asus X56S laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zie ook Thematopic: Datarecovery
Als het echt belangrijke data is, ga dan niet zelf klooien met stuur het naar een bedrijf dat weet wat ze ermee doen.

Is het minder belangrijk, dan kun je kijken of de schijf nog te fixen is (invriezen werkt soms wel, al is dat echt een laatste redmiddel, en heeft het niet een hele grote kans van slagen). Als de schijf fysiek beschadigt is (wat me hier wel het geval lijkt) dan is de kans dat je 't ding sloopt als je het geval lang laat spinnen steeds groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:49:
Zie ook Thematopic: DatarecoveryAls de schijf fysiek beschadigt is (wat me hier wel het geval lijkt) dan is de kans dat je 't ding sloopt als je het geval lang laat spinnen steeds groter.
Is het niet zo dat als de schijf dusdanig fysiek beschadigt zou zijn hij niet meer tot het Windows loading screen zou kunnen komen? Dit heeft mij eigenlijk wat hoop gegeven dat ik de data nog zou kunnen benaderen.

Verder heb ik hier nog een andere defecte HDD en deze tikt echt, haar schijf piept meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als een schijf beschadigt is hoeft dat niet gelijk te betekenen dat er helemaal geen leesbare data meer opstaat. Tot aan het windows laadscherm hoeft er nog niet eens zo heel veel data gelezen te worden, veel meer dan de bootrecord is dat niet. Als die nog leesbaar is, maar iets verderop gaat het fout, dan zie je het opstartscherm wel, maar dan zal de schijf vastlopen. Dit is dus totaal geen indicatie voor hoe goed een schijf nog wel of niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
Geef je de hdd wel genoeg power?
2,5" schijfjes willen dit wel eens doen als ze te weinig power krijgen.
Stond de laptop aan of uit toen het gebeurde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Niet online
Hell-Slave schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:20:
Geef je de hdd wel genoeg power?
2,5" schijfjes willen dit wel eens doen als ze te weinig power krijgen.
Stond de laptop aan of uit toen het gebeurde?
De laptop stond uit. Ik heb hem nu via een SATA -> USB aan de computer hangen dit verloopje komt uit een WD Passport. Ik heb gebeld met verschillende recovery bedrijven maar de prijzen zijn voor haar veel te hoog.

Ik ben dus nu op zoek naar een beunhaas oplossing zodat de schijf ongeveer 15 minuten werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sowieso zou ik dat ding intern aansluiten. Dan liggen de transferspeeds wat hoger en weet je ook zeker dat het ding zat stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:25:
Sowieso zou ik dat ding intern aansluiten. Dan liggen de transferspeeds wat hoger en weet je ook zeker dat het ding zat stroom krijgt.
Dat heb ik dus maar eventjes gedaan en de schijf van benaderbaar! De schijf was opgedeeld in 2 partities en de Windows partitie was niet benaderbaar maar de data partitie wel! Alles is gered.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
Mooi, de hdd kreeg dus te weinig power.
Pagina: 1