Laptop voor studie (Informatica)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrHaXX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-08 12:01
Beste Tweakers,

ik ben sinds kort op zoek naar een laptop voor mijn studie Informatica.
Daarbij ben ik op zoek naar een laptop die aan de volgende eisen voldoet.
Ik hoef die laptop niet meteen te hebben, zolang ik hem maar voor begin september kan hebben.
Eerder is beter natuurlijk.

De eisen in het kort:

- i3, i5 (2e of 3e generatie) of AMD Llano cpu
- bij Intel cpu aparte videokaart, bij Llano niet noodzakelijk
- 4 GB ram of meer (meer = beter :) )
- Harde schijf maakt niet zoveel uit, er komt waarschijnlijk toch een SSD in.
- 13,3'' of 14'' scherm, het liefst geen 15,6'' maar als het niet anders kan dan moet het maar.
- Goede bouwkwaliteit, de laptop zal elke dag naar de universiteit (in een laptoptas) meegenomen worden.
- Qua scherm het liefst iets beters dan de 1366x768, ik weet dat dat lastig is maar dit is niet mijn belangrijkste eis. Wel een dikke plus natuurlijk als het beter is.
- Mijn ouders betalen de laptop, maar ik wil eigenlijk niet meer dan 700 euro vragen. Eventueel meer als het een duidelijke meerwaarde betreft.
- Niet te zwaar, hoe lichter hoe beter. Dit is relatief natuurlijk, maar 2,3 kg lijkt mij toch wel echt de max.
- Accuduur minstens 2 uur bij redelijk gebruik, maar op de universiteit zijn genoeg stopcontacten (heb ik gezien), dus dit maakt niet zo heel veel uit.
- Qua merk liever geen HP, Medion of Acer (hoor ik niet veel goeds over qua bouwkwaliteit en koeling :'( ).

Iets uitgebreider:

De laptop zal 95% gebruikt worden voor de studie zelf. Aangezien het hier om een studie informatica gaat
zal er redelijk veel op geprogrammeert worden. Op de laptop zelf komt ook linux te draaien in de vorm van Ubuntu. Programmeren, en dan bedoel ik vooral het compilen e.d. is een (voor zover ik weet) cpu-taak.
Een Intel core i3 of i5 (2e of 3e generatie) of evt. een AMD Llano zal hiervoor genoeg zijn waarschijnlijk.

Ook zal de laptop niet of nauwelijks gebruikt worden voor gamen aangezien ik toch al een desktop gamepc heb. Mijn enige eis is dat er een aparte videokaart inzit als er een Intel cpu inzit (dus geen GMA/HD Graphics }:O ). De enige games die ik misschien zal gaan spelen zijn Minecraft en Left 4 Dead, en nog oudere spellen zoals Quake 3 etc. De Llano's kunnen dat al dus daar hoeft per se niet een extra videokaart bij.

Ik ga de laptop elke dag meenemen dus een beetje lichte en stevige laptop kan geen kwaad. Verder is het wel erg fijn als de laptop geen heteluchtfabriek wordt.

Natuurlijk heb ik zelf ook even rondgekeken met de ontzettend handige pricewatch van Tweakers (kudos _/-\o_ ),
en toen kwam ik op het volgende uit:

Asus U30SD-RX175V
pricewatch: Asus U30SD-RX175V

Samsung 300V3A-S04NL
pricewatch: Samsung 300V3A-S04NL

Samsung NP300E5A-S04NL (deze laptop heeft mijn voorkeur tot nu toe aangezien hij maar 1,4 kg weegt? :9~ )
pricewatch: Samsung NP300E5A-S04NL

Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart)
pricewatch: Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart)

Asus U30SD-RX174V
pricewatch: Asus U30SD-RX174V

En als laatste, wat misschien wel een heel erg mooi alternatief is:
De Asus Transformer Infinity 64GB, of 32GB Wifi versie + Dock (als die beschikbaar is):
pricewatch: Asus Transformer Pad Infinity WiFi + Dock 64GB Grijs

en de Asus Transformer Prime:
pricewatch: Asus Transformer Pad Prime 32GB Grijs

De reden waarom ik dit als een alternatief beschouw is omdat er briljante mensen op XDA bezig zijn om Native Ubuntu op de Prime werkend te krijgen en tot nu toe lukt het aardig voor zover ik gelezen heb. Windows 7 gaat dan niet lukken maar dat is niet echt iets waar ik me druk om maak, gelukkig hebben we nog zoiets als een VM. :)
Link: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1603921
Verder bevat de Transformer Infinity een supermooi 1200p S-IPS scherm, heeft het een enorme accuduur en weegt het geheel nog geen 600 gram... :9~

Nou weet ik ook wel dat het qua prijs en specs enorm onderdoet voor de andere laptops, maar ik hou de optie in ieder geval open.

Suggesties zijn welkom, alvast bedankt voor de moeite die je hebt gestoken in het lezen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je linux wilt gaan draaien, dan kan het nog belangrijk zijn om te kijken of er linux drivers beschikbaar zijn voor de hardware. Ook gaan sommige laptop qua accuduur nogal op hun gat als je wat anders draait dan Windows. Voor de rest heb ik niet echt opmerkingen, want ik ben meer ervaren in de Apple hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrHaXX
Ok, bedankt voor je snelle reactie.
Die linuxondersteuning van de drivers is inderdaad een belangrijk iets, daar had ik nog even niet aan gedacht. Ik heb tot nu toe ook nog geen ervaring met linux, maar dat komt wel.
En een Macbook ligt inderdaad ietsje boven mijn budget :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

DrHaXX schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:05:
bij Intel cpu aparte videokaart, bij Llano niet noodzakelijk
waarom als ik vragen mag?
voor windows heb je niet meer nodig bijna alles is 2d en dat werkt prima, aangezien je denk ik niet zware 3d toepassingen gaat maken.en die intel gpu's kunnen heus wel simpele 3d wereld weergeven ;)

en zonder die extra gpu is er minder koeling nodig, en dus ook stiller :)
of vanwege linux natuurlijk. maar ook zonder hardware acceleratie valt in linux prima te leven :)

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 30-05-2012 00:14 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Bij het uitzoeken van een laptop die op Linux gaat draaien, is het belangrijk om te kijken of er geen "Optimus support" op de sticker of in de vergelijking staat. Dit is een techniek waarbij de krachtige grafische kaart (vaak nVidia) wordt gebruikt voor 3D, en de geproduceerde beelden doorspeelt aan een integrated oplossing (veelal van Intel). Ga er vanuit dat dit je op Linux nu niet lukt, waardoor je dus hebt betaalt voor een nVidia GPU die je niet kan gebruiken. Let wel: nog niet, men is er mee bezig. Ik vrees dat alle vier genoemde laptops daar onder vallen. Is geen ramp, de Intel graphics werken ook onder Linux en er is zelfs een behoorlijk rappe 3D driver voor, zolang gamen of intensieve graphics taken maar niet het doel zijn onder Linux hou je een heel werkbaar systeem over.
Verder wordt 99% van de gangbare hardware ondersteund. Graphics drivers zijn stuk voor stuk in orde, audio is tegenwoordig allemaal standaard, wifi kan even pielen zijn met firmware, en de rest is ook vaak standaard.

[ Voor 16% gewijzigd door RSpliet op 30-05-2012 00:19 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DrHaXX schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:05:
- Qua merk liever geen HP, Medion of Acer (hoor ik niet veel goeds over qua bouwkwaliteit en koeling :'( ).
Merkwaardig dat je die 3 in 1 adem noemt. Het vloekt een beetje, maar ik ben dan ook alleen de zakelijke laptops van HP gewend. Wellicht vloekt het niet zo erg als je de consumenten dingen bedoeld.

Maar afgezien hiervan - heeft je uni geen laptop programma voor de studenten?

Met de deal die je hiermee kan maken kunnen over het algemeen maar weinig - of geen - andere aanbieders concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

joopv schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:20:
[...]

Inderdaad, waar ga je studeren? Bij de TU/e is het redelijk geregeld, in mijn eerste jaar hadden we een Thinkpad T60 twv ~2k voor 1000 euro (dus als je zelf wat bijlegt hoef je al gauw minder dan 700 euro te vragen aan je ouders) met daarbij een stevige tas (mijne begint nu zichtbaar te slijten, na hem bijna 6 jaar praktisch overal mee naartoe gezeuld te hebben), tobo/muis/slot/standaard en 5 jaar garantie en ondersteuning, met leenlaptop in geval van falen. De afgelopen jaren zijn het een Thinkpad T60p, een drietal HP's en afgelopen jaar een Thinkpad W520 geweest twv ~1600eur voor 800eur. Andere (technische) universiteiten hebben een vergelijkbaar programma. Zie ook \[TU/e] Laptopproject 2011-2012 en andere topics in CSL.

Als je uni toch niet zo'n programma heeft kan je wellicht via http://www.campusshop.nl/ iets regelen, die hebben ook wel redelijke laptops voor een redelijk bedrag (maar het kan niet tippen aan zowel de bouwkwaliteit als de korting van de TU/e-laptops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
  • Laatst online: 11-06 09:09
Is de AsusN53SV-S1886V misschien niet iets voor je?
Daar zit in:
-i7 2670QM 2,2 Ghz
-500 GB harde schijf 7200RPM
-Full-HD scherm (LED)
-GT540M videokaart
-6GB werkgeheugen

Is ook rond de 700 euries te krijgen en na wat speur werk kan ik geen betere specs voor dit geld krijgen ;)
Accu zou zo'n 3 uur mee gaan, al weet ik dit niet zeker.

Ik wil deze laptop ook gaan kopen voor mijn HBO studie mediatechnologie (is denk ik bijna hetzelfde als informatica :P)
En Asus staat naar mijn mening wel goed aangeschreven ook al zijn de enige Asus producten die ik ken een stok oude Asus laptop van mijn moeder en mijn 2 video kaarten :P

Ik heb de Asus helaas nog niet in de winkel kunnen zien, maar misschien gaat dat vanmiddag nog lukken en dan laat ik mijn indruk wel weten ;)

Als laatste vroeg ik mij zelf nog af of er ook kortingen zijn te krijgen bij HBO studies voor aanschaf van een laptop?

Groeten Micbro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 08:28
Ik heb zijn voorganger, U30Jc, met dezelfde behuizing. Lekker degelijke laptop in ieder geval. Ik denk dat dit wel de goedkopere variant is met kleinere 6 cells accu (de 84Wh 8 cells doet bij mij 7 uur). Hij is wat dikker als de Samsung (met kleinere 48Wh accu) die je op het oog hebt. Voordeel is echter de DVD drive. Die kun je namelijk vervangen door een caddy met daarin de SSD of HDD. Ik weet niet of je nog een desktop hebt ofzo, maar mijn 128GB SSD volstaat al niet meer voor alle tools die ik nodig heb voor mijn studie (Embedded Systems, combi van elektrotechniek en informatica). De meest belangrijke dingen staan er op met een dualboot Windows en OpenSUSE. Maar de extra HDD is welkom voor wat games, muziek en wat minder gebruikte tools. Uiteindelijk ben je wel koning met SSD+HDD in een 13" laptop oOo

Overigens begint Optimus nu wel eindelijk wat beter te draaien in Linux. De laatste versies doen alles meer automatisch en kon ik relatief makkelijk aan de praat krijgen.

Edit: Oeh, volgens Norrod heeft die asus wel de 8 cells accu. Wat een monster :*)
En als laatste, wat misschien wel een heel erg mooi alternatief is:
De Asus Transformer Infinity 64GB, of 32GB Wifi versie + Dock (als die beschikbaar is):
pricewatch: Asus Transformer Pad Infinity WiFi + Dock 64GB Grijs

en de Asus Transformer Prime:
pricewatch: Asus Transformer Pad Prime 32GB Grijs

De reden waarom ik dit als een alternatief beschouw is omdat er briljante mensen op XDA bezig zijn om Native Ubuntu op de Prime werkend te krijgen en tot nu toe lukt het aardig voor zover ik gelezen heb. Windows 7 gaat dan niet lukken maar dat is niet echt iets waar ik me druk om maak, gelukkig hebben we nog zoiets als een VM. :)
Link: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1603921
Verder bevat de Transformer Infinity een supermooi 1200p S-IPS scherm, heeft het een enorme accuduur en weegt het geheel nog geen 600 gram... :9~
Niet doen. Die apparaten zijn er niet voor gemaakt. Het wordt knutselen, het wordt ergeren aan dingen die toch niet werken. Daarbij, virtualiseren op een SoC? Volgens mij wil je dat niet. En gaat die 32BG tot 64GB wel genoeg voor je zijn? Je gaat informatica doen, dan is je laptop je onmisbare tool en deze moet gewoon goed zijn. Punt.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 30-05-2012 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrHaXX
Waarschuwing, een hele lange post volgt :P
mrc4nl schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:12:
[...]

waarom als ik vragen mag?
voor windows heb je niet meer nodig bijna alles is 2d en dat werkt prima, aangezien je denk ik niet zware 3d toepassingen gaat maken.en die intel gpu's kunnen heus wel simpele 3d wereld weergeven ;)

en zonder die extra gpu is er minder koeling nodig, en dus ook stiller :)
of vanwege linux natuurlijk. maar ook zonder hardware acceleratie valt in linux prima te leven :)
Omdat ik op youtube heb gezien dat de hd graphichs nogal erg veel moeite heeft met minecraft.
Het spel is zwaarder dan je denkt hoor ;)
De settings moeten op het allerlaagst staan wil het vloeiend draaien.
Render distance op tiny speelt voor geen meter, vandaar dat ik een aparte videokaart wilt.
De GT520m die in al deze laptops zit is voor mij genoeg dan.
Ik zal inderdaad geen zware 3d toepassingen maken/gebruiken, maar de drivers/support van amd/nvidia etc zijn toch wel stukken beter dan bij intel.
Een koelere/stillere laptop willen we allemaal wel, maar ik doe niet moeilijk over een paar graden/decibel. O-)
RSpliet schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:13:
Bij het uitzoeken van een laptop die op Linux gaat draaien, is het belangrijk om te kijken of er geen "Optimus support" op de sticker of in de vergelijking staat. Dit is een techniek waarbij de krachtige grafische kaart (vaak nVidia) wordt gebruikt voor 3D, en de geproduceerde beelden doorspeelt aan een integrated oplossing (veelal van Intel). Ga er vanuit dat dit je op Linux nu niet lukt, waardoor je dus hebt betaalt voor een nVidia GPU die je niet kan gebruiken. Let wel: nog niet, men is er mee bezig. Ik vrees dat alle vier genoemde laptops daar onder vallen. Is geen ramp, de Intel graphics werken ook onder Linux en er is zelfs een behoorlijk rappe 3D driver voor, zolang gamen of intensieve graphics taken maar niet het doel zijn onder Linux hou je een heel werkbaar systeem over.
Verder wordt 99% van de gangbare hardware ondersteund. Graphics drivers zijn stuk voor stuk in orde, audio is tegenwoordig allemaal standaard, wifi kan even pielen zijn met firmware, en de rest is ook vaak standaard.
Bedankt voor je tip, aan de optimus e.d. had ik nog niet gedacht.
Om eerlijk te zijn leek het mij een goed idee, dat je dan het beste van beide werelden hebt (accuduur en prestaties).
En ik heb 5 laptops neergezet, welke 4 bedoel je dan :P
Onder linux wordt gamen in ieder geval niet mijn hoofddoel, maar minecraft draait wel op linux.
Het zou dan wel fijn zijn als die videokaart gewoon werkt, maar ik vind het geen ramp.
Dan maar even windows booten.
joopv schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:20:
[...]

Merkwaardig dat je die 3 in 1 adem noemt. Het vloekt een beetje, maar ik ben dan ook alleen de zakelijke laptops van HP gewend. Wellicht vloekt het niet zo erg als je de consumenten dingen bedoeld.

Met de deal die je hiermee kan maken kunnen over het algemeen maar weinig - of geen - andere aanbieders concurreren.
Ik heb zelf geen ervaring met de HP's, Medion's en Acer's, maar wat ik hier verder in de topics lees wordt ik niet bepaald vrolijk van, laptops die het nog geen 2 jaar volhouden, brakke koeling, etc..
Ik bedoel dan ook de consumentenversies.
Verder had een vriend van mij een 15,6'' Acer laptop (i5 450m, gt540m, 4gb ram en 750gb hdd), maar dat ding is zo gammel als wat. Als ik zo'n laptop elke dag mee naar de universiteit neem dan houdt die het nog geen 2 jaar vol. Ik ga natuurlijk voorzichtig met m'n spullen om maar het ding moet wel tegen een stootje kunnen.

I
DataGhost schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:39:
[...]

Inderdaad, waar ga je studeren? Bij de TU/e is het redelijk geregeld, in mijn eerste jaar hadden we een Thinkpad T60 twv ~2k voor 1000 euro (dus als je zelf wat bijlegt hoef je al gauw minder dan 700 euro te vragen aan je ouders) met daarbij een stevige tas (mijne begint nu zichtbaar te slijten, na hem bijna 6 jaar praktisch overal mee naartoe gezeuld te hebben), tobo/muis/slot/standaard en 5 jaar garantie en ondersteuning, met leenlaptop in geval van falen. De afgelopen jaren zijn het een Thinkpad T60p, een drietal HP's en afgelopen jaar een Thinkpad W520 geweest twv ~1600eur voor 800eur. Andere (technische) universiteiten hebben een vergelijkbaar programma. Zie ook [TU/e] Laptopproject 2011-2012 en andere topics in CSL.

Als je uni toch niet zo'n programma heeft kan je wellicht via http://www.campusshop.nl/ iets regelen, die hebben ook wel redelijke laptops voor een redelijk bedrag (maar het kan niet tippen aan zowel de bouwkwaliteit als de korting van de TU/e-laptops).
Ik ga studeren aan de UvA, en ik ga me morgen inschrijven. Ik heb ook nog niet gekeken of zij een laptop aanbieden, maar als ik even snel op hun site kijk dan kan ik het niet vinden :?
Als zij ook zoiets kunnen aanbieden dan zou dat wel erg mooi zijn natuurlijk :*)
micbro777 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 07:48:
Is de AsusN53SV-S1886V misschien niet iets voor je?
Daar zit in:
-i7 2670QM 2,2 Ghz
-500 GB harde schijf 7200RPM
-Full-HD scherm (LED)
-GT540M videokaart
-6GB werkgeheugen

Is ook rond de 700 euries te krijgen en na wat speur werk kan ik geen betere specs voor dit geld krijgen ;)
Accu zou zo'n 3 uur mee gaan, al weet ik dit niet zeker.

Ik wil deze laptop ook gaan kopen voor mijn HBO studie mediatechnologie (is denk ik bijna hetzelfde als informatica :P)
En Asus staat naar mijn mening wel goed aangeschreven ook al zijn de enige Asus producten die ik ken een stok oude Asus laptop van mijn moeder en mijn 2 video kaarten :P

Ik heb de Asus helaas nog niet in de winkel kunnen zien, maar misschien gaat dat vanmiddag nog lukken en dan laat ik mijn indruk wel weten ;)

Als laatste vroeg ik mij zelf nog af of er ook kortingen zijn te krijgen bij HBO studies voor aanschaf van een laptop?

Groeten Micbro :P
Dat is ook een hele mooie laptop qua specs, maar die zijn wel wat meer dan wat ik nodig heb.
Verder is het een 15,6'' laptop die 2,6 kg weegt. Ik ben geen watje maar een lichtere laptop kan geen kwaad als ik hem elke dag mee moet nemen (10 minuten fietsen, half uurtje trein, paar minuten lopen).
Asus is verder wel een prima merk, ik heb er zelf niet zo veel ervaring mee maar ik hoor er veel goeds over. Om eerlijk te zijn kies ik deze laptop liever niet, maar toch bedankt voor je suggestie.
GENETX schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:18:
[...]

Ik heb zijn voorganger, U30Jc, met dezelfde behuizing. Lekker degelijke laptop in ieder geval. Ik denk dat dit wel de goedkopere variant is met kleinere 6 cells accu (de 84Wh 8 cells doet bij mij 7 uur). Hij is wat dikker als de Samsung (met kleinere 48Wh accu) die je op het oog hebt. Voordeel is echter de DVD drive. Die kun je namelijk vervangen door een caddy met daarin de SSD of HDD. Ik weet niet of je nog een desktop hebt ofzo, maar mijn 128GB SSD volstaat al niet meer voor alle tools die ik nodig heb voor mijn studie (Embedded Systems, combi van elektrotechniek en informatica). De meest belangrijke dingen staan er op met een dualboot Windows en OpenSUSE. Maar de extra HDD is welkom voor wat games, muziek en wat minder gebruikte tools. Uiteindelijk ben je wel koning met SSD+HDD in een 13" laptop oOo

Overigens begint Optimus nu wel eindelijk wat beter te draaien in Linux. De laatste versies doen alles meer automatisch en kon ik relatief makkelijk aan de praat krijgen.

Edit: Oeh, volgens Norrod heeft die asus wel de 8 cells accu. Wat een monster :*)
Ik heb ook een naar mijn idee goede desktop:
Link: inventaris: GamePC
Er zit een Crucial m4 SSD van 128GB in die ik morgen ga installeren. Verder zit er ook een 1TB harde schijf in en een 6 jaar oude harde schijf van 250 GB waar nu voorlopig nog Windows 7 op staat. Opstarten doet hij vanaf pc aanzetten tot windows bureaublad in minder dan een minuut, wat ik nog best knap vindt voor die schijf. Overigens heeft die 6 jaar oude schijf geen bad sectors e.d., maar dat is nogal off-topic :)

En ik was eerlijk gezegd ook van plan om of de Crucial m4 128GB of 256GB in te bouwen, of een andere SSD zonder Sandisk controller.
Maar vanochtend bedacht ik me opeens dat je niet van tevoren kan zien of het moederbord van de laptop sata/600 ondersteunt... Bij een desktop moederbord is dat zo gevonden.

De Asus U30SD-RX174V en de Samsung hebben voorlopig bij mij een gedeelde eerste plaats.
Als het bij de Samsung ook zo makkelijk is om de DVD drive te vervangen, dan zie ik niet in waarom ik die niet zou kiezen. Qua specs is de Samsung ook iets beter alhoewel het nauwelijks scheelt. Vooral die 1,4 kg maakt het een aantrekkelijke laptop.
GENETX schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:18:
[...]

Niet doen. Die apparaten zijn er niet voor gemaakt. Het wordt knutselen, het wordt ergeren aan dingen die toch niet werken. Daarbij, virtualiseren op een SoC? Volgens mij wil je dat niet. En gaat die 32BG tot 64GB wel genoeg voor je zijn? Je gaat informatica doen, dan is je laptop je onmisbare tool en deze moet gewoon goed zijn. Punt.
Uiteraard, maar daarom beschouwde ik het ook als een alternatief en vroeg ik om suggesties.
Virtualiseren op een SoC was niet mijn hoofddoel, maar meer als een laatste hulpmiddel als er bijvoorbeeld bepaalde programma's niet op linux beschikbaar zijn maar wel in Windows.
Die 32GB/64GB is ook niet zoveel, maar een externe harde schijf kost tegenwoordig niet zo veel meer en zou zonder problemen op de Prime/Infinity moeten werken.
Die overige specs van de Infinity zijn wel heel erg nice, maar naar aanleiding van jouw laatste paar zinnen gaat dit hem toch niet worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 20:51
Hee, jij gaat dus ook naar sciencepark...

Als je budget het toelaat, zou ik zeker ook kijken naar de nieuwe asus zenbooks. Die hebben een 1920x1080 scherm, wat voor programmeren enorm handig is. Verder een accuduur van ruim 6 a 7 uur, en vederlicht omdat het een ultrabook is. CPU power in de vorm van een ulv i5/i7 moet wel voldoende zijn voor programmeren/compilen, bij informatica op de uva ga je toch niet zoveel java krijgen maar meer c++ en scriptingtalen zoals python, php, perl, enz.

Voor programmeren wil je liever geen standaard 1366x768 resolutie hebben, dat werkt gewoon niet fijn met bijv. een editor en output venster tegelijkertijd zichtbaar op je scherm. Ik had laatst data mining, en op m'n hp dm1 met 1366x768 scherm was het echt irritant om steeds de ALT+TAB combo te moeten gebruiken. Een ssd heeft ook meerwaarde, vooral als je moet werken met grote datasets/databases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Laatst online: 14-12-2023
Trishul schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:51:

Als je budget het toelaat, zou ik zeker ook kijken naar de nieuwe asus zenbooks. Die hebben een 1920x1080 scherm, wat voor programmeren enorm handig is. Verder een accuduur van ruim 6 a 7 uur, en vederlicht omdat het een ultrabook is. CPU power in de vorm van een ulv i5/i7 moet wel voldoende zijn voor programmeren/compilen, bij informatica op de uva ga je toch niet zoveel java krijgen maar meer c++ en scriptingtalen zoals python, php, perl, enz.

Voor programmeren wil je liever geen standaard 1366x768 resolutie hebben, dat werkt gewoon niet fijn met bijv. een editor en output venster tegelijkertijd zichtbaar op je scherm. Ik had laatst data mining, en op m'n hp dm1 met 1366x768 scherm was het echt irritant om steeds de ALT+TAB combo te moeten gebruiken. Een ssd heeft ook meerwaarde, vooral als je moet werken met grote datasets/databases.
Asus Zenbooks zijn dan tegelijk weer heeeeeeeeel erg duur in verhouding met de andere voorgaande genoemde laptops. Kan die beter kijken naar een Vaio SE voor 799... Dan heb je Full HD IPS en ook nog een relatief laag gewicht (1.9 kg) en een stevige accuduur. Dan zit je alleen wel met een 15" laptop... En daarnaast heb je tegelijk ook nog FULL Voltage CPU en kun je het zelf uitbreiden naar 8gb, is voor programmeren heel belangrijk om gewoon 40%, 50% meer rauwe kloksnelheid en ram te hebben (Voor bijvoorbeeld het draaien van meerdere vm). Echte Hardware specialisten en ict'ers weten toch wel dat een ULV processor en de term "ultrabooks" niks meer dan een marketingpraatje is van Intel. 8)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 20:51
Vinand schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:01:
[...]

Asus Zenbooks zijn dan tegelijk weer heeeeeeeeel erg duur in verhouding met de andere voorgaande genoemde laptops. Kan die beter kijken naar een Vaio SE voor 799... Dan heb je Full HD IPS en ook nog een relatief laag gewicht (1.9 kg) en een stevige accuduur. Dan zit je alleen wel met een 15" laptop... En daarnaast heb je tegelijk ook nog FULL Voltage CPU en kun je het zelf uitbreiden naar 8gb, is voor programmeren heel belangrijk om gewoon 40%, 50% meer rauwe kloksnelheid en ram te hebben (Voor bijvoorbeeld het draaien van meerdere vm). Echte Hardware specialisten en ict'ers weten toch wel dat een ULV processor en de term "ultrabooks" niks meer dan een marketingpraatje is van Intel. 8)
Mwuah, zo belangrijk is die 40 tot 50% kloksnelheid niet voor programmeren. Ik weet hoe de Informatica opleiding op de uva eruit ziet, want ik zit op dezelfde faculteit in het laatste jaar. Een beest van een cpu heb je dan niet nodig. RAM kan ik wel begrijpen, 4GB moet je op z'n minst hebben. Ik zag trouwens net in de startpost een vaio sb voor 700 euro, 13 inch. Dat lijkt me ook wel een goede oplossing. De asus zenbook kaartte ik alleen maar aan omdat het toch een mooie laptop is met de juiste specs voor het doel mits het budget het toelaat.

En idd is de term ultrabook een marketingterm, net zoals netbooks. Maar het vormt toch zeker wel een soort van subklasse binnen de notebooks. De topicstarter heeft de laptop nodig voor september, in dat geval is het wellicht interessant om te kijken naar wat AMD gaat brengen met trinity. Ik verwacht toch wel AMD ultrabook tegenhangers te zien voor onder de 700 euro, zoals AMD zelf heeft gezegd. En trinity apu's worden een stuk sneller dan llano dankzij de piledriver architectuur en zuiniger door een kleiner procede.

Andere optie is een macbook pro 13 inch die nu bij de saturn 945 euro kost. Ik zie erg veel informatica studenten met een macbook lopen. Lekker lange accuduur, en vm'en gaat er ook goed op. Koop je bij de via studievereniging vervolgens een windows 7 licentie voor 6 euro, knal je die in de VM of maak je dual-boot met bootcamp. Zo heb ik het velen zien doen. En oh ja, je hebt een op BSD/unix gebaseerde shell in mac osx, enorm handig voor het uitvoeren van je code.... Of om te ssh'en vanaf thuis zodat je bij het unix cluster kan. Allebei built-in mac osx. Als voormalig apple-hater stond ik wel versteld hoe makkelijk dat allemaal gaat terwijl ik op m'n hp'tje winSCP en putty moest gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Trishul op 30-05-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

DrHaXX schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:28:
[...]

Bedankt voor je tip, aan de optimus e.d. had ik nog niet gedacht.
Om eerlijk te zijn leek het mij een goed idee, dat je dan het beste van beide werelden hebt (accuduur en prestaties).
En ik heb 5 laptops neergezet, welke 4 bedoel je dan :P
Onder linux wordt gamen in ieder geval niet mijn hoofddoel, maar minecraft draait wel op linux.
Het zou dan wel fijn zijn als die videokaart gewoon werkt, maar ik vind het geen ramp.
Dan maar even windows booten.
Geen zorgen hoor, support is wel onderweg. Hoe lang dit nog duurt geen idee, en hobbyisten hebben iets werkend dat er op lijkt en luistert naar de naam "Bumblebee". Als je nieuw bent met Linux raad ik dat alleen nog even af ;)

Een goede optie is trouwens Linux in een virtuele machine draaien met bijvoorbeeld VirtualBox. Zo kan je zonder rebooten bij beide omgevingen. Mis je in Linux wel de rauwe rekenkracht omdat je toch virtueel draait, maar of dat een probleem is hangt af van wat je precies met Linux wilde doen.
Ik heb mijn (niet-optimus) laptop overigens precies andersom ingericht: Linux geinstalleerd, en WIndows vanuit VirtualBox voor die paar taken waar ik Windows voor nodig heb. In mijn geval slechts IE waarvoor dit een prima setup is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dell heeft een aantal laptops die officieel Ubuntu ondersteunen.
Is je laptop mission critical (vaak wel bij informaticastudenten)?
Overweeg dan een Dell, HP of Lenovo met 3 jaar NBD.

Asus is een goed merk, en ik vind het zelfs het beste merk voor consumenten, maar voor zakelijk (en studie) gebruik is het gewoon niet geschikt omdat Asus geen NBD heeft. Heb wel geruchten gehoord dat Asus er wel mee bezig is trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trishul schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:00:
Andere optie is een macbook pro 13 inch die nu bij de saturn 945 euro kost. Ik zie erg veel informatica studenten met een macbook lopen. Lekker lange accuduur, en vm'en gaat er ook goed op.
En een slechte resolutie, geen grafische kaart. Nee, een 13" is imo geen optie, tenzij je de MBA neemt vanwege de 1440*900 resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBQ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:22:
[...]

En een slechte resolutie, geen grafische kaart. Nee, een 13" is imo geen optie, tenzij je de MBA neemt vanwege de 1440*900 resolutie.
Eerlijk gezegd zou ik persoonlijk 13/14" inch sowieso al geen optie vinden. Uiteraard is de wens al aangegeven door TS maar ik zou wel aanraden te zorgen dat je dan echt zeker van je zaak bent.

Als ik bij ons op de opleiding (ook Informatica) rondkijk is het vrij zeldzaam om mensen met <15" te zien. Ja, het weegt iets meer maar een fatsoenlijk scherm op 1600*900 of full hd kan héél veel plezier opleveren. Zeker met een laptoprugtas kan het extra gewicht al snel verwaarloosbaar zijn voor wat je ervoor terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrHaXX
Trishul schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:51:

Ja, ik ga dus ook naar sciencepark ;)
De asus zenbooks zijn ook erg mooi, maar zijn toch wel heel erg prijzig...
Een SSD gaat er waarschijnlijk ook inkomen.
Vinand schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:01:
[...]

Asus Zenbooks zijn dan tegelijk weer heeeeeeeeel erg duur in verhouding met de andere voorgaande genoemde laptops. Kan die beter kijken naar een Vaio SE voor 799... Dan heb je Full HD IPS en ook nog een relatief laag gewicht (1.9 kg) en een stevige accuduur. Dan zit je alleen wel met een 15" laptop...
Inderdaad, maar helaas zit ik dan wel weer met een 15'' laptop, en om eerlijk te zijn heb ik dat liever niet.
Trishul schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:00:
[...]

... Ik zag trouwens net in de startpost een vaio sb voor 700 euro, 13 inch. Dat lijkt me ook wel een goede oplossing. De asus zenbook kaartte ik alleen maar aan omdat het toch een mooie laptop is met de juiste specs voor het doel mits het budget het toelaat.

.De topicstarter heeft de laptop nodig voor september, in dat geval is het wellicht interessant om te kijken naar wat AMD gaat brengen met trinity. Ik verwacht toch wel AMD ultrabook tegenhangers te zien voor onder de 700 euro, zoals AMD zelf heeft gezegd. En trinity apu's worden een stuk sneller dan llano dankzij de piledriver architectuur en zuiniger door een kleiner procede.

Andere optie is een macbook pro 13 inch die nu bij de saturn 945 euro kost. Ik zie erg veel informatica studenten met een macbook lopen. Lekker lange accuduur, en vm'en gaat er ook goed op. Koop je bij de via studievereniging vervolgens een windows 7 licentie voor 6 euro, knal je die in de VM of maak je dual-boot met bootcamp. Zo heb ik het velen zien doen. En oh ja, je hebt een op BSD/unix gebaseerde shell in mac osx, enorm handig voor het uitvoeren van je code.... Of om te ssh'en vanaf thuis zodat je bij het unix cluster kan. Allebei built-in mac osx. Als voormalig apple-hater stond ik wel versteld hoe makkelijk dat allemaal gaat terwijl ik op m'n hp'tje winSCP en putty moest gebruiken.
Over die zenbook heb je op zich wel gelijk, maar daar past maar 1 harde schijf in, en een 128gb ssd gaat het misschien niet redden. Verder is dit ding wel superieur natuurlijk.
Ik zat zelf ook te kijken naar Trinity, maar dan zit je alsnog met het punt van 1 harde schijf.
Als er ruimte is om er een SSD+HDD in te doen (ipv de DVD drive), een mooi scherm etc, dan is dat mooi meegenomen :)
De macbook pro lijkt zoals je het nu zelf zegt een goede deal. Ik ben geen apple fan, maar ik sta altijd open voor verbetering. Bij de saturn hier in de buurt kost ie 965,55 euro.
RSpliet schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:44:
[...]

Geen zorgen hoor, support is wel onderweg. Hoe lang dit nog duurt geen idee, en hobbyisten hebben iets werkend dat er op lijkt en luistert naar de naam "Bumblebee". Als je nieuw bent met Linux raad ik dat alleen nog even af ;)

Een goede optie is trouwens Linux in een virtuele machine draaien met bijvoorbeeld VirtualBox. Zo kan je zonder rebooten bij beide omgevingen. Mis je in Linux wel de rauwe rekenkracht omdat je toch virtueel draait, maar of dat een probleem is hangt af van wat je precies met Linux wilde doen.
Ik heb mijn (niet-optimus) laptop overigens precies andersom ingericht: Linux geinstalleerd, en WIndows vanuit VirtualBox voor die paar taken waar ik Windows voor nodig heb. In mijn geval slechts IE waarvoor dit een prima setup is.
Ok, dat is mooi om te horen :)
Waarom zou je IE gebruiken als je bijvoorbeeld Chromium kan gebruiken?
Verder is dat een prima idee om het zo te doen, maar waarschijnlijk kies ik toch voor dualboot.
Trommelrem schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 16:10:
Dell heeft een aantal laptops die officieel Ubuntu ondersteunen.
Is je laptop mission critical (vaak wel bij informaticastudenten)?
Overweeg dan een Dell, HP of Lenovo met 3 jaar NBD.

Asus is een goed merk, en ik vind het zelfs het beste merk voor consumenten, maar voor zakelijk (en studie) gebruik is het gewoon niet geschikt omdat Asus geen NBD heeft. Heb wel geruchten gehoord dat Asus er wel mee bezig is trouwens.
Dat wist ik niet van die Dell's, en of mijn laptop mission critical is dat kan ik nu niet bepalen. Een dagje zonder zou niet teveel problemen op moeten leveren (ik heb nog een desktop), maar langer dan een week zal het hem niet worden denk ik. NBD is dan wel handig denk ik.
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:22:
[...]

De MBA beschouw ik nu als een alternatief, maar ik wacht nog even rustig af of er nog mooiere laptops voorbijkomen.
JohnBQ schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:56:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik persoonlijk 13/14" inch sowieso al geen optie vinden. Uiteraard is de wens al aangegeven door TS maar ik zou wel aanraden te zorgen dat je dan echt zeker van je zaak bent.

Als ik bij ons op de opleiding (ook Informatica) rondkijk is het vrij zeldzaam om mensen met <15" te zien. Ja, het weegt iets meer maar een fatsoenlijk scherm op 1600*900 of full hd kan héél veel plezier opleveren. Zeker met een laptoprugtas kan het extra gewicht al snel verwaarloosbaar zijn voor wat je ervoor terugkrijgt.
Ik ben van plan om een laptopschoudertas te kopen aangezien dat soort tassen voor mij toch altijd beter lijken te zitten (en staan) dan de rugtassen. Een hoge resolutie is wel fijn inderdaad, maar daarom wacht ik ook nog met het kopen.

Bedankt voor de reacties in ieder geval iederen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 08:28
DrHaXX schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:28:
De Asus U30SD-RX174V en de Samsung hebben voorlopig bij mij een gedeelde eerste plaats.
Als het bij de Samsung ook zo makkelijk is om de DVD drive te vervangen, dan zie ik niet in waarom ik die niet zou kiezen. Qua specs is de Samsung ook iets beter alhoewel het nauwelijks scheelt. Vooral die 1,4 kg maakt het een aantrekkelijke laptop.
Aah, ik dacht dat die samsung geen optische drive had (PW faalt zoals gewoonlijk met de totaliteit van specs). Check wel de dikte. Als je een dun model hebt dan kan het zijn dat daar geen harde schijf of ssd in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

DrHaXX schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 00:17:
[...]
Ok, dat is mooi om te horen :)
Waarom zou je IE gebruiken als je bijvoorbeeld Chromium kan gebruiken?
Webdevelopment is ook een vak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 15:37
ik heb de 300v3ah-s04, ik heb daar de odd uit gehaald, de hdd (1tb) met een hdd caddy ervoor terug geplaatst en een ssd op de plaats van de hdd. Gaat als de brandweer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrHaXX
GENETX schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:21:
[...]

Aah, ik dacht dat die samsung geen optische drive had (PW faalt zoals gewoonlijk met de totaliteit van specs). Check wel de dikte. Als je een dun model hebt dan kan het zijn dat daar geen harde schijf of ssd in kan.
Als ik in de PW kijk heeft de samsung van 1.4 kg een 13,3'' scherm, maar als ik kijk naar de winkels die hem verkopen zeggen ze overal dat hij een 15,6'' scherm heeft? :?
En er zit een dvd drive in, en de afmetingen zijn:

Volgens 4launch:
Afmetingen: 367.9 x 243 x 27.6 - 33.2 mm
Gewicht: 2.30kg
Volgens Dynabyte en Dixons:
Breedte 367.9 mm
Diepte 243 mm
Height (front) 27.6 mm
Height (rear) 33.2 mm
Gewicht 1420 g
Ik koop de laptop het liefst in een fysieke winkel, zodat ik weet dat ik de goede heb en dat als er iets is ik meteen langskan en niet de laptop hoef op te sturen e.d.
Als die Samsung dus een 15,6'' laptop is, dan gaat mijn voorkeur meteen uit naar de Asus van 699.
Daar zou wel een SSD + HDD in moeten passen als de DVD drive eruitgaat.
RSpliet schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:25:
[...]

Webdevelopment is ook een vak :+
Hahah, daar had ik niet aan gedacht ;)
Mdehoog schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:30:
ik heb de 300v3ah-s04, ik heb daar de odd uit gehaald, de hdd (1tb) met een hdd caddy ervoor terug geplaatst en een ssd op de plaats van de hdd. Gaat als de brandweer!
Als ik jouw laptop opzoek dan vind ik alleen de 300v3a-s04, zonder "h" ertussen, en niet die van jou. Heb jij toevallig een ouder model dat niet meer leverbaar is, of heb je gewoon een typo gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewicht -> altijd de reviews na slaan

Er wordt zo vaak gelogen omrent het gewicht van laptops, niet afgaan op de specs, maar altijd de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrHaXX
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 18:04:
Gewicht -> altijd de reviews na slaan

Er wordt zo vaak gelogen omrent het gewicht van laptops, niet afgaan op de specs, maar altijd de praktijk.
Reviews heb ik tot nu toe nog niet gelezen, maar dat ga ik zeker weten nog doen.
En ja, soms staat er inderdaad op een website bijvoorbeeld het gewicht van een laptop exclusief batterij ofzoiets... 8)7
Pagina: 1