Toon posts:

[TU/e] Laptopproject 2011-2012 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

• Brodude
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-05 22:35
Het nieuwe notebook 2011/2012 is bekend:

Lenovo Thinkpad W520
• Intel® Core i7-2630QM processor (2.0 GHz, 6-MB L3, 4 cores/ 8 threads)
• 4GB (1*4GB) 1333 DDR3
• 500 GB hard disk, 7200rpm
• DVD recordable multiburner
• 15,6” HD+ (1600x900 resolution), LED-backlit, Anti-Glare Display,
• graphics NVIDIA Quadro 1000M 2GB DDR3
• Wireless Intel Centrino Advanced-N 6205 (2x2 AGN)
• Integrated Intel 1 GB network connection
• US keyboard with Euro sign
• 2x USB 3.0 / 1x Powered USB 2.0 / 1x eSATA – USB combi
• Media Card Reader
• Display port
• Integrated Webcam
• Bluetooth
• Battery (9 cell LI-ion battery)
• Dimensions: 36 mm * 373 mm * 270 mm
• Weight: 2,8 kg
• Delivered with MS Windows 7
• Including all necessary software
• 5 year insurance throughout study period
• 5 year support throughout study period
• Notebook is supplied with Targus backpack

De prijs is waarschijnlijk €800,- voor eerstejaars en €1100,- voor de 2e deelname.

Voor meer informatie zie deze links:

http://w3.tue.nl/fileadmi...ies-notebook2011-2012.pdf
http://shop.lenovo.com/us/ww/pdf/w520_datasheet.pdf?cid=us|seooso|dl|covario|lenovo_oso|1
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52219

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:17

DataGhost

iPL dev

Erg, erg jammer dat ze maar een 1600x900 scherm erin gestopt hebben. Dat is een achteruitgang ten opzichte van de 1400x1050 die ik nu heb in m'n 2006 T60. Verder is de laptop, op de CPU maar vooral het geheugen na precies wat ik wilde hebben, dus de keuze wordt erg lastig nu.

• Teigetje!
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 15:13
De resolutie heeft te maken met de overgang van TFT naar LED technologie. Er zijn tegenwoordig maar 3 resoluties verkrijgbaar
HD 1366x768
HD+ 1600x900
FHD 1920x1080.

Er is voor HD+ gekozen omdat FHD resolutie voor de meerderheid van de studenten niet werkbaar is (er zijn nu al klachten dat de letters te klein zijn). Bijkomend is voor applicaties als autocad native resolution erg belangrijk. Bij resizen kloppen de verhoudingen gewoon niet meer.

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 08:57
Met welke consumentenvideokaart is die quadro 1000m te vergelijken?

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:38
Dan verander je toch gewoon de DPI ? :

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 21:53

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Sourcey schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:08:
Met welke consumentenvideokaart is die quadro 1000m te vergelijken?
Afaik vergelijkbaar met de GeForce GT 540M :)

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-05 23:45
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Quadro+1000M

769 punten. Ongeveer even snel als een x1950 gt of een HD4670 (en net iets sneller dan de 540m ;)).

Deze laptop ga ik ook krijgen na de zomer. :)

[Voor 6% gewijzigd door accountabc op 21-06-2011 12:26]

Anoniem: 252275

Zit er ook een HDMI aansluiting op? Mijn zoon gaat studeren in Eindhoven komend jaar en HDMI is wel een vereiste om films meteen af te kunnen spelen op zijn TV..

• Jeeerts
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03-2021

Jeeerts

Say Cheeeese!

Alweer geen macbook pro. Bah. Dan houd ik mijn T60 nog wel een jaartje. *blijft optimistisch* :)

Mijn dagelijks leven: verhuur van opblaasbare Abrahams en Sarahs via www.opblaasverhuur.nl en verkoop van touchscreen informatiezuilen via www.touchscreenzuil.nl

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 23:57
Jeeerts schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:08:
Alweer geen macbook pro. Bah. Dan houd ik mijn T60 nog wel een jaartje. *blijft optimistisch* :)
Wat let je om er een aan te schaffen?

Mooi dat er eindelijk weer voor Thinkpads is gekozen, alleen jammer van het scherm. Mijn T60p van 2007 had op 15,4" al 1680 x 1050.. FHD was niet verkeerd geweest, al begrijp ik de overwegingen van het NSC.

• accountabc
Anoniem: 252275 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 13:47:
Zit er ook een HDMI aansluiting op? Mijn zoon gaat studeren in Eindhoven komend jaar en HDMI is wel een vereiste om films meteen af te kunnen spelen op zijn TV..
Nee, maar er zit zo te zien wel displayport op, en met een verloopkabeltje kun je daar prima een HDMI-Tv op aansluiten

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Cyclonist schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:12:
[...]

Wat let je om er een aan te schaffen?

Mooi dat er eindelijk weer voor Thinkpads is gekozen, alleen jammer van het scherm. Mijn T60p van 2007 had op 15,4" al 1680 x 1050.. FHD was niet verkeerd geweest, al begrijp ik de overwegingen van het NSC.
Mja, zoals arnoutzw al zei, daar is gewoon een instelling voor waarmee je je fontweergave aanpast zodat de letters groter weergegeven worden, zonder dat je van je native resolutie af hoeft. Vooral aangezien ze de images centraal configureren en uitrollen lijkt me dat juist ontzettend makkelijk te fixen, en maakt het instelbaar voor de eindgebruiker.

• WitchHunter
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-05 13:15
Ik was eerst niet te spreken over een laptop van 800 euro, eentje van 500 leek mij al ruim genoeg.
Toch vind ik het apart dat ze een laptop met professionele videokaart en de topshelf processor aanbieden voor de gehele universiteit. Zoiets heb je toch bij lange na niet nodig als je iets als bedrijfskunde gaat studeren? (Wilde gok, weet niks van bedrijfskunde af)

Maar aangezien mijn studie Software science ga ik er toch wel vanuit dat er een goede laptop nodig is, die 5 jaar garantie is voor mij toch de trigger.

1600x900 is voor mij totaal geen probleem, die resolutie is mijn 20" Widescreen monitor voor mijn desktop ook, dus nu houd ik de laptop gewoon wat dichterbij ;)

Edit: 1f dubbel s

• opdiefiets
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-03 13:42
ah damn, die zou ik wel willen kopen voor dat bedrag. Helaas ben ik geen student meer aan de TU/e

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hmz, ziet er goed uit. Mss een leuke opvolger voor de T60p die ik nu heb :)

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 08:57
Weet iemand waar ik een documentje kan vinden met voorwaarden voor een 2e deelname? Ik kan niks op de site van de TU zelf vinden namelijk

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:06

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Staat op: http://w3.tue.nl/nl/diensten/stu/notebook/tweede_deelname/
Wat er voornamelijk staat, neem contact op met STU.

Life is not about specs, it is about joy!

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:43
Zit er ook weer een gewone VGA aansluiting op? Volgens mij ondersteunen nog lang niet alle beamers op de TU/e DisplayPort.

[Voor 34% gewijzigd door 2_05 op 22-06-2011 08:18]

• opdiefiets
Ja zit vga op: foto

Anoniem: 412430

Voor een tweede deelname ben ik niet heel erg onder de indruk van de specs van deze laptop. Voor de tweede deelname krijg je ook alleen de laptop en maar 3 jaar garantie i.p.v. 5 jaar.
Er zijn gewoon genoeg laptops te krijgen met vergelijkbare specs voor minder geld. Zo zijn er meerdere Asus laptops te vinden zoals de Asus N53SV-SZ404V met dezelfde i7 2630QM CPU en een Geforce GT540m voor rond de €800-900 euro. Ik zit nu 5 jaar op de TU/e (werktuigbouwkunde) en gebruik mijn GPU toch voornamelijk voor games, dus de voordelen van een Quadro kaart t.o.v. een Geforce kaart zul je m.i. niet merken.
Nog een voorbeeld van een laptop met vergelijkbare/betere specs voor minder geld (en ook nog eens naar wens aan te passen met bv een SSD):
http://www.laptopplus.nl/...15cl35-quad-core/1022992/

Het enige wat ik kan bedenken dat deze laptop toch de beter keuze zou maken is de bouwkwaliteit van thinkpads. Maar of dat nou zo'n €200 waard is?

• Mangeloos
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-06-2022
Anoniem: 412430 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 14:41:
Het enige wat ik kan bedenken dat deze laptop toch de beter keuze zou maken is de bouwkwaliteit van thinkpads. Maar of dat nou zo'n €200 waard is?
misschien is dat wel de afweging die je moet maken. Bouwkwaliteit van de Levovo's is wat mij betreft superieur en dat is voor een laptop ook belangrijk wat mij betreft.

Even terug komen op je link en wat je stelt over de prijs, ik denk niet dat het heel veel meer geld is dan een vergelijkbare laptop. Die link geeft mij voor dezelfde prijs minder waar voor mijn geld, dan wanneer ik met deze tue aanbieding meedoe.

Ik had trouwens wel graag een Full HD scherm gezien, maar snap ook dat je dan wat kleine letters krijgt.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Eindelijk weer een Lenovo, maar ik moet zeggen dat mijn T60 beest ondanks zijn leeftijd totaal nog onversleten is. Ja ok, heb er zelf RAM bij geprikt tot 3Gb, verder heb ik er ook weinig data op staan (staat op een server).
Op die manier gaat dat hier dan ook nog echt perfect.

Hoe zit het met docking station mogelijkheden van deze? Hij zal wel niet in mijn T60 dock passen :-(...

Ik zag dat hij overal nu met deze processor Intel Core i7-2720QM Processor (2.20GHz, 6MB L3) of sneller wordt geleverd. Zou de TUe nu echt een hele serie met een 2.0 GHz hebben ingekocht?
Misschien weet iemand er iets van?

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:29
Ik zou erg graag een SSD in een nieuwe laptop willen hebben en nu lees ik iets over msata aansluiting waar je dan een SSD in zou kunnen stoppen. Ook moet het mogelijk zijn de dvd drive te vervangen en daar een SSD in te stoppen. Weet iemand of dit mogelijk is met dit exemplaar en wat daar de kosten van zijn?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Is gewoon allemaal mogelijk, je zou eens moeten kijken op de site van Lenovo wat er voor deze laptop aan accessoires verkrijgbaar is want daar staat het namelijk gewoon bij.

• walletje-w
Oke ik wist dus inderdaad wel dat dit mogelijk is. Maar nu is mijn vraag als ik deze laptop bestel via TU hoe duur is het dan om een mSATA SSD te kopen, de opties die ik zie zijn minimaal 100 euro van intel voor 40 GB.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:55
Wat voor scherm is het trouwens? Ik zie namelijk dat het 1080p scherm 95% color gamut is. Geldt dit ook voor het 900p scherm?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hovel_87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 12:41
Wat ik een beetje rare keuze vind is de geheugen configuratie. Waarom 1 x 4 gb en geen dualchannel (2 x 2gb)? Voor €30,- heb je een geheugen streepje van 4gb. Ik zou het alleen voor de snelheid doen, niet voor de hoeveelheid.

Ik begin volgend jaar met pre-master en ga deze laptop ook aanschaffen. Mag je er zelf geheugen bij zetten? Of moet je dat waarschijnlijk laten doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Niet online
AquaSheep schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:06:
Wat voor scherm is het trouwens? Ik zie namelijk dat het 1080p scherm 95% color gamut is. Geldt dit ook voor het 900p scherm?
Nee. Het 95% gamut scherm is een B156HW01 v4. Maar dat is zo ongeveer het duurste TN scherm wat er bestaat. Die zit er echt niet in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:43
Teigetje! schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:41:
De resolutie heeft te maken met de overgang van TFT naar LED technologie. ........................
Nope. De schermen zijn nog immer TFT enkel de achtergrond-verlichting wordt nu door leds gedaan i.p.v. de lang gebruikte ccfts (Cold Cathode Fluorescent Tube). 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Daar verbaas ik mij bijna dagelijks over. Een LED is nog steeds een TFT, het enige verschil is wat er achter het paneel zit, de CCFL's zijn vervangen door ledjes (witte ledjes, om precies te zijn) en de techniek is vervolgens LED scherm gedoopt 8)7
In de praktijk geeft ccfl vaak beter beeld dan LED, maar alles voor de marketing...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:43
Anoniem: 303530 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 17:35:
Daar verbaas ik mij bijna dagelijks over. Een LED is nog steeds een TFT, het enige verschil is wat er achter het paneel zit, de CCFL's zijn vervangen door ledjes (witte ledjes, om precies te zijn) en de techniek is vervolgens LED scherm gedoopt 8)7
In de praktijk geeft ccfl vaak beter beeld dan LED, maar alles voor de marketing...
Inderdaad verbazing. Een TFT scherm is voorzien van lcs (liquid crystal) voor de pixels. Lcs zijn bekend van horloge's met dat kenmerkende display (lcd) dat licht nodig heeft. Moderne mobieltjes gebruiken soms wel displays waarbij leds de beeldpunten vormen, daarbij is geen achtergrond-verlichting meer nodig, doordat leds i.t.t. lcds licht geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Dat heet OLED of AMOLED, de belangrijkste kenmerk van dit soort schermen is dat het scherm een stroom verbruikt die rechtevenredig is met de lichtopbrengst. ITT tot LCD's welke altijd evenveel stroom verbruiken zolang je niet aan de helderheidsinstelling rommelt.

Anoniem: 412430

Mangeloos schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 15:48:
[...]

Even terug komen op je link en wat je stelt over de prijs, ik denk niet dat het heel veel meer geld is dan een vergelijkbare laptop. Die link geeft mij voor dezelfde prijs minder waar voor mijn geld, dan wanneer ik met deze tue aanbieding meedoe.
Je moet er uiteraard geen OS bij kopen van 190 euro, die kun je als student veel goedkoper krijgen via slim.nl of zoiets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Ik zag dat de link naar de notebook regeling niet meer werkt. Mijn zoon kreeg gisteren zijn papieren en daar staat in dat de defintieve configuratie nog niet bekend is...
Heeft iemand al meer informatie?

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:07
Ik ga komend jaar IO doen aan de TU/e, en kreeg gisteren ook de folder van deze laptop actie binnen. Ik ben echter een fervent Mac gebruiker en wil absoluut niet meet terug naar windows, mede wegens bouwkwaliteit en designs van de laptops en windows vind ik gewoon niet lekker werken.
Nu is mijn vraag hoe erg je in het nadeel bent met een Mac op de TU/e als je IO doet. Het liefst zou ik een MacBook Air 13" kopen, omdat ik al een iMac heb voor het zwaardere werk, momenteel heb ik een 15" MacBook Pro en deze heeft toch best wel wat gewicht achter zich en ik vind het niet echt lekker om dit dag in dag uit mee te slepen. Zou een MacBook Air volstaan of gaat dit het toch echt niet worden en heb je eigenlijk wel een MBP 15" nodig omdat dit het kleinste model is dat een dedicated GPU heeft.

• Skullbone
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik neem aan dat een 64-bit versie van Windows 7 wordt bijgeleverd, vanwege de 4 gb ram?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gromba
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-06 10:21

Gromba

Tijdreiziger @ 1sec/sec

Enige verschillen die ik kan vinden in de nieuwe pdf die online staat is:
* Integrated Webcam (720p HD)
* Delivered with MS Windows 7-64 bit

Gromba.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kazimi
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2017
Anoniem: 303530 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 17:20:
[...]

Nee. Het 95% gamut scherm is een B156HW01 v4. Maar dat is zo ongeveer het duurste TN scherm wat er bestaat. Die zit er echt niet in.
weet je wel welk paneel er dan wel in de laptop van de TU/e zit?
Ik ga volgend jaar aan de tue studeren maar ik moet nog een keuze maken of ik de laptop bij de tue bestel of via een vriend bij de ut. (Wat zouden jullie aanraden?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Een AUO13ED volgens het andere topic:
mbr01 in "[UTwente] Notebook Project 2011 - 2012"
Een prima scherm. Al valt de helderheid tegen de de gamut is iets wat 2jaar geleden al standaard was..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• opdiefiets
@maxietheboss: als je programma's als 3dsmax oid dagelijks gaat gebruiken, dan lijkt me een dedicated GPU wel een vereiste. Koop je iets anders dan de notebook die de TU/e aanbiedt, dan maken ze één keer een netwerkaccount voor je aan, maar verder krijg je (terecht) niet veel ondersteuning vanuit de TU/e. Daarnaast weet ik niet of ze mac versies van Adobe, autodesk etc. programma's aanbieden vanuit de TU/e, maar de windows versies kun je eenvoudig vanaf de tue site installeren, zonder licentiekosten te hoeven betalen. MacBook Air volstaat denk ik niet, je bent vaak op de tu/e met projectwerk in groepsverband bezig, daarom bieden ze je ook geen ultraportable aan.
Verder weet ik niet of je ooit een Thinkpad in je handen hebt gehad, maar de bouwkwaliteit is erg goed, mijn 7 jaar oude T42 werkt nog steeds en ik gebruik hem nog dagelijks.
Design en OS zijn voor mij een non-issue, dus daar spreek ik me niet over uit.
voor 900,- euro is deze notebook echt een koopje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvl

bartvl

+ dat de service natuurlijk geweldig is. Mocht je een rampmodel te pakken hebben (ja, dat kan ook bij goede laptops) dan hoef je alleen even naar het NSC, niet helemaal naar Twente (als je daar uberhaupt nog ondersteuning krijgt). De service van het NSC is echt heel erg goed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skullbone
Is het verschil in prijs tussen de laptop van de TU/e (780€) en die van twente en delft (rond de 1000€) alleen door het verschil in beeldscherm?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
De voorwaarden van de TU/e zijn heel anders, en de notebook ook. Het beeldscherm kost maar een paar euro.

Anoniem: 414717

Ik studeer aan de TU/e, en ik wil graag een nieuwe laptop, maar ik heb toch liever die hp 8560w die ze bij UTwente en TUD hebben dan die Lenovo Thinkpad w520.. Zou ik dit op 1 of andere manier met de TU/e kunnen regelen ofso? Of kan het alleen maar via iemand die studeert aan de TUD of UTwente?

• kazimi
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2017
Anoniem: 414717 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:37:
Ik studeer aan de TU/e, en ik wil graag een nieuwe laptop, maar ik heb toch liever die hp 8560w die ze bij UTwente en TUD hebben dan die Lenovo Thinkpad w520.. Zou ik dit op 1 of andere manier met de TU/e kunnen regelen ofso? Of kan het alleen maar via iemand die studeert aan de TUD of UTwente?
Je kan via een kennis of vriend die bij de UTwente studeert een laptop proberen te regelen. Studenten aan de UT kunnen volgens mij elk jaar een nieuwe laptop bestellen.
Ik weet alleen niet of dat helemaal de bedoeling is...

• walletje-w
Voor meer informatie over deze laptop en hoe het werkt met de TU. Hier staat veel informatie http://w3.tue.nl/nl/diensten/stu/notebook/notebookregeling/

• SOLID6920
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11-2022
Geen HDMI :'(
Nou kun je wel weer zo'n verloopkabeltje kopen, maar geeft die ook geluid door?
Het zal wel niet via expresscard kunnen, eentje met hdmi out inschuiven?

Weet iemand of het mogelijk is om deze laptop incl. hdmi aansluiting aan te schaffen via TU/e?
of deze er na aankoop in te (laten) zetten??

Dat zou voor mij nog wel eens de doorslag kunnen geven...

• bartvl

bartvl

De meeste tv's hebben toch wel een dvi/hdmi ingang met daarnaast een analoge geluid ingang voor pc aansluiting?

• SOLID6920
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11-2022
ja dat is waar, maar nu heb ik mijn laptop (acer 6920) via hdmi naar tv, en daar hangt een z5500 aan via optische aansluiting.. Heb toch liever digitaal geluid :o

Zou je met een expresscard een optische out kunnen maken op de laptop?

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-06 17:03
http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=95176

Daar staat dat je met een DisplayPort -> HDMI adapter ook gewoon geluid kunt krijgen. Het zou zelfs mogelijk zijn om een HDMI signaal te verzenden via de displayport, dus in dat geval heb je alleen een opzetstuk nodig zodat je HDMI kabel op de DisplayPort kan.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Audio is inderdaad mogelijk via Displayport.
DisplayPort can emit HDMI video and audio using passive adapters connected to Dual-mode ports, and supports HDCP content protection used in the HDMI standard.
Op mijn W520 zie ik een dual-mode icoontje bij de DP-aansluiting staan. Ik gok dat dat dus ook zo op die van de TU/e zal zitten.

Net even m'n monitor aangesloten met DP, er komt alleen geen extra audio-device bij in Windows maar waarschijnlijk komt dat doordat mijn monitor geen audio heeft :+

Trouwens, ik heb toch maar zelf een W520 gehaald (specs) omdat ik o.a. de resolutie echt te laag vond. Hij werkt erg fijn, accu gaat zo'n 7 uur mee als je de brightness niet op het allerlaagst zet. Die van de TU/e zal nog wel wat langer meegaan wegens mindere specs. Verder: lekker snel, stevig, aanrader :) Echte minpunten heb ik nog niet kunnen ontdekken aan mijne. Nou ja, dat m'n T60 opeens wel erg traag aanvoelt en dat m'n dure 24"-scherm (1920x1200) opeens gigantische pixels heeft. Oh en de videokaart klokt hoe dan ook terug als je op accu werkt, dat heb ik nog niet kunnen fixen. Zal wel komen doordat de accu niet genoeg prik kan leveren. Dat valt verder wel binnen de verwachtingen van een laptop.

• Snippo
Ik had liever ook een hogere resolutie (je krijgt dan gelijk dat 100x betere scherm toch?) en een betere GPU. Maar voor deze prijs en de 5 jaar garantie die je erbij krijgt kan ik deze aanbieding echt niet laten liggen. En ik denk dat de minpuntjes ook wel meevallen... zit nu hier op een 5 jaar oude PC (athlon 3200+, 8600GT :/ ) met een 1680x1050 scherm dus :p.

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:51
Snippo schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 23:43:
http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=95176

Daar staat dat je met een DisplayPort -> HDMI adapter ook gewoon geluid kunt krijgen. Het zou zelfs mogelijk zijn om een HDMI signaal te verzenden via de displayport, dus in dat geval heb je alleen een opzetstuk nodig zodat je HDMI kabel op de DisplayPort kan.
Ik heb de HP laptop van afgelopen jaargang, ook met DisplayPort. Hierbij heb ik een simpel verloopstukje gekocht klik! (geen reclame ofzo, was de eerste shop waar ik m tegenkwam) en dit werkt perfect inclusief geluid :)

[Voor 4% gewijzigd door hellboy123 op 23-07-2011 19:00]

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:43
Stuitte vandaag op een forum waar ze het hebben over de adapter die met de W520 komt (ook met de TU/e versie).

Een 170W baksteen:
  • Hoogte ongeveer: 35.0 mm
  • Breedte ongeveer: 80.0 mm
  • Lengte ongeveer: 170.0 mm
  • Gewicht: 770 g
Deze adapter is dus ruim 2x zo zwaar en heeft een 3x zo groot volume als mijn huidige adapter, voor de T42 die aan 72W voldoende heeft.

Users op het forum geven aan dat je wel een Lenovo 90W adapter kunt gebruiken om de laptop op te laden terwijl die uitstaat, maar als je de laptop aanzet krijg je een waarschuwing en zal de batterij ontladen.

• Snippo
Zijn er al mensen die een uitnodiging hebben ontvangen m.b.t. de uitlevering van de notebook?
Op de site staat dat je deze uiterlijk één week voor de uitlevering krijgt, maar aangezien er al eerder iets mis is gegaan vraag ik me af of ik deze uitnodiging überhaupt nog ga krijgen. Anders stuur ik voor de zekerheid nog een email.

Ja vandaag gekregen:
Donderdag 1 september vanaf 13.00uur / 15.30 .
Het hangt een beetje van je studierichting af hoe laat je mag komen opdraven...

• Snippo
Ik heb hem idd ook afgelopen week binnen gekregen. Gelukkig maar, was al bang dat er iets fout was gegaan en dat ik dat weer recht moest gaan zetten. Nog even geduld en dan heb ik eindelijk een pc/laptop met meer dan een single core CPU. d:)b

• cellcote
  • Laatst online: 16:27
Weet iemand of het mogelijk is om er zelf een 2e reepje van 4 gb geheugen in te zetten zonder dat de garantie vervalt? En weet iemand hoeveel dit mij gaat kosten als ik dat laat doen?

• sebastiaan4489
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 15:06
Garantie vervalt zodra je zelf aan de laptop gaat sleutelen of openmaakt etc. Als je het laat doen is het als het goed is gratis, garantie blijft hierbij behouden, dus het is mogelijk.

• Skullbone
Gratis als je het laat doen? Door wie laat je dat doen dan?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

NSC

[Voor 86% gewijzigd door DataGhost op 28-08-2011 17:59]

• hellboy123
Even een kleine opmerking daarop. Bij mijn HP van vorig jaargang ging een toets van het toestenbord kapot, na informeren bij de NSC heb ik zelf via HP een nieuw toetsenbord geregeld en zelf gemonteerd, met behoud van garantie. Voglens mij mag je best wel zelf wat simpele zaken zoals een HDD en geheugen vervangen, zolang je het van te voren even aangeeft bij het NSC.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 23:57
Het is op zich ook geen probleem, maar het NSC moet wel even registreren wat er is aangepast in je laptop. Als je laptop een keer ter reparatie wordt ingenomen door het NSC, wil je wel dat je extra reep geheugen er nog in zit als hij terug komt. Als dat niet bij de TU geregistreerd staat, kun je er naar fluiten.

Om gezeur te voorkomen heb ik gewoon bijvoorbeeld een nieuwe (grotere) HDD meegenomen naar het NSC en het er door hun even in laten zetten, dan maken ze daar meteen even een aantekening van en klaar is kees.

Die W520 ziet er goed uit, wel een aardig gewicht lijkt me. Past die 9 cell trouwens helemaal binnen de behuizing? Bij de vorige generaties Thinkpads staken die altijd uit aan de achterkant.

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:49
Ik heb de laptop van de week gezien en zag dat de 9 cell batterij inderdaad uitstak.
Weet iemand toevallig of de displayport ook audio meestuurt? Dit i.v.m. converter naar HDMI.

Hyundai Ioniq EV 2018 Premium | 11.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

• Niet online
De W520 is juist relatief licht. Afaik de lichtste 15.6 incher met een 1080p scherm.

• Snippo
kevinjkok schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:49:
Ik heb de laptop van de week gezien en zag dat de 9 cell batterij inderdaad uitstak.
Weet iemand toevallig of de displayport ook audio meestuurt? Dit i.v.m. converter naar HDMI.
DataGhost schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:35:
Audio is inderdaad mogelijk via Displayport.
Staat zelfs op dezelfde pagina :+ .

Anoniem: 163444

Hij is binnen en hij is mooi! Het enige dat ik gek vind is dat ik een score van 5995 heb met 3dmark06, is dit niet een beetje weinig voor dit systeem?

• accountabc
Ook ik heb hem inmiddels. Hij start alleen een beetje traag op. Eens uitzoeken hoe ik hier een ssd'tje in krijg :)

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:10
Ik heb hem ook, als je er een ssd in wil moet je de dvd drive er uit halen en dit er in doen : http://www.ebay.com/itm/2...ernal&hash=item45fb0f17e8 . Ik denk dat die lage score iets te maken heeft met de quadro video kaart, die niet echt bedoelt is voor games.

• accountabc
Ik heb deze zonet besteld. Scheelt weer 4 dollar ;).

• walletje-w
Hier ook binnen, accu gaat echt lekker lang mee zeg. Geen snel gezeur meer met kritieke accuspaning enzo. Nee lekker doorwerken. Ook het toetsenbord is echt zalig. Vele malen beter dan alle laptops die ik gewend ben. Ik baal alleen nog van de niet full hd optie en het design vind ik nou niet echt aansprekend. Alhoewel het wel degelijkheid uitstraalt en het dus ook als dergelijk werkpaard gebruikt gaat worden. Toch nog even kijken of ik nou voor een gewone SSD ga of voor een mSATA SSD. De inlogcode ken ik gelukkig al uit m'n hoofd, dat is wel irritant.
Heeft iemand trouwens al door hoe de mappenstructuur werkt? Waar op de c of d schijf is je username documenten te vinden?

• Snippo
Het eerste wat ik gedaan heb is er een dualboot van gemaakt met een andere installatie van windows 7. Opstarten gaat nu wel binnen 5 minuten 8)7 . Ik had trouwens verwacht dat de windows licentie onderop de laptop zou staan, maar die krijg ik dus nergens gevonden.
Ik denk trouwens dat ik er ooit ook een SSD in zet, maar ik vind het niet echt praktisch om de DVD drive of de huidige harde schijf te vervangen. Dat wordt dus wachten op een goede mSATA SSD denk ik.

• supermario888
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:29
Snippo schreef op donderdag 01 september 2011 @ 22:03:
Het eerste wat ik gedaan heb is er een dualboot van gemaakt met een andere installatie van windows 7. Opstarten gaat nu wel binnen 5 minuten 8)7 . Ik had trouwens verwacht dat de windows licentie onderop de laptop zou staan, maar die krijg ik dus nergens gevonden.
Ik denk trouwens dat ik er ooit ook een SSD in zet, maar ik vind het niet echt praktisch om de DVD drive of de huidige harde schijf te vervangen. Dat wordt dus wachten op een goede mSATA SSD denk ik.
Om de sticker van de windows licentie te vinden moet je de accu verwijderen. Dit is iig bij mijn W520 die ik heb aangeschaft via een andere winkel.

[Voor 66% gewijzigd door supermario888 op 01-09-2011 22:17. Reden: quote toegevoegd]

• Snippo
Hah, toevallig lees ik dat net een minuut geleden op een andere site. Zal straks eens kijken :)

• accountabc
Klopt, licentiesticker staat op bovenkant van de accu.

Tip voor iedereen met nieuwe laptop: denk even na voor je je wachtwoord verandert! Dit heb ik gelijk gedaan, en heb nogal lopen klooien om alles werkend te krijgen. Als je het wachtword van je laptop verandert, verander je gelijk het wachtwoord van je hele NT account; ook om in te loggen op bijvoorbeeld het Wifi-netwerk, de mail of het VPN moet je dan het nieuwe wachtwoord gebruiken. De standaardinstellingen van bijvoorbeeld outlook werken dan niet meer. Inmiddels heb ik alles wel werkend gekregen, maar ben er wel even bezig geweest.

Ik begin me gewoon nu al te ergeren aan de enorm lange opstarttijd van dit ding... Dat wordt een SSD asap. Waarschijnlijk ga ik voor een 64GB M4. Als het goed is werkt sata600 op dit ding :).

• Snippo
Dat de laptop traag opstart is meer een kwestie van teveel troep die geinstalleerd staat dan van een te langzame hardeschijf. Mijne schone windows 7 installatie start binnen een halve minuut op.
Misschien dat de laptop standaard eerst verbinding probeert te maken met het TU/e netwerk en dat hij daarom zo traag opstart. Zoiets heb ik iig wel eens gezien bij de laptop van een kennis die automatisch probeerde verbinding te maken met het netwerk van zijn bedrijf.

Een SSD zal natuurlijk wel een stuk sneller zijn, maar ik pak liever eerst de problemen bij de bron aan ipv de symptonen te bestrijden :p.
(kijk voor de grap eens in msconfig wat er standaard allemaal opgestart wordt :+ )

Ik zag trouwens in de 'Leesmij!' dat je Outlook automatisch in moet laten stellen wanneer je op het TU/e netwerk zit, dat ben ik dus vergeten :/ .

[Voor 9% gewijzigd door Snippo op 01-09-2011 22:37]

• accountabc
Zelfde hier. Outlook thuis opgestart, en kreeg die melding van de readme. Na verbinding gemaakt te hebben met de VPN (in mijn geval via ipsec, pnpp deed t niet) en de boel handmatig ingesteld te hebben werkte het wel prima. Je hoeft dus niet verplicht op te TU/e netwerk te zitten blijkbaar :).

Ik had inderdaad al verwacht dat een schone installatie wel zou helpen voor de opstartsnelheid, maar de mensen van het Notebook ServiceCentrum vertelden mij dat je soieso een schone installatie moest doen om fatsoenlijk van een SSD gebruik te kunnen maken, dus om het nu te doen is een beetje dubbelop. Ik heb namelijk al besloten dat ik een SSD wil :P.

Mocht iemand trouwens problemen hebben met het verbinden met een Homegroup na inschakelen van Ipv6: Symantec Endpoint Protection is de oorzaak.

[Voor 13% gewijzigd door accountabc op 01-09-2011 23:20]

• Snippo
Met schone installatie bedoelen zij waarschijnlijk een installatie via de bijgeleverde recovery disc. Je zal die programma's die erop staan toch nodig hebben. Dan heb je alleen nog steeds hetzelfde probleem met die opstart tijden.
Maar als je toch een SSD erin gaat prikken kan je net zo goed daarop wachten natuurlijk.

• significant
  • Nu online
TU/e levert gewoon images van je jaar, waarop alle juiste software staat voor je specifieke studie. Prima service, maar denk dat het niveau hier, van de tweakers, hoger ligt.
Dus fix even een ISO van de windows (surfspot). versie wat op je licentiesticker staat (welke versie is dat btw? Is dat ook de versie die geïnstalleerd staat *hint*). Vervolgens zelf windows installeren en van de servers/software site dienst ICT de nodige software downloaden. Kost net zoveel moeite als een image van de TU/e maar je hebt alles zelf in de hand, geen onnodige programma's en alles up-to-date.

• accountabc
Snippo schreef op donderdag 01 september 2011 @ 23:30:
Met schone installatie bedoelen zij waarschijnlijk een installatie via de bijgeleverde recovery disc.
nee, de kerel van het Notebook Service Centrum zei dat ik als ik een ssd had dan NIET de bijgeleverde image moest installeren maar een schone installatie moest doen, waarbij ik de code die op de laptop staat kan gebruiken.
Overigens raadde hij ook aan om dan gelijk 4GB ram erbij te prikken. Er zit nu 1x4GB 1333 geheugen in, en een reepje extra kost maar zo'n 20 euro. Dan heb je ook gelijk dual channel en het kost geen drol.
significant schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 00:40:
versie wat op je licentiesticker staat (welke versie is dat btw? Is dat ook de versie die geïnstalleerd staat *hint*).
De licentiesticker is voor Home Premium, maar de versie die er standaard op staat is Enterprise. Ach, er zijn eigenlijk geen functies in Enterprise die niet in Home Premium zitten dus dat overleef ik wel (met uitzondering van rdp, maar daar is een workaround/hack voor :P)

[Voor 13% gewijzigd door accountabc op 02-09-2011 00:51]

• Snippo
Ik heb net even 3dmark06 gedraaid en die gaf een score van ~9500. Wel met de melding dat graphics driver 'not approved' is. Best een nette score dus.

Hoe krijg jij 9500 en ik maar 6000 :(

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Heb de laptop ook gisteren opgehaald :) Mooi dingetje, maar hij is echt traag met het opstarten. Moet nog even msconfig openen en een hele hoop zooi afvinken.
Heb twee puntjes van kritiek:
- De boxen kunnen niet echt veel geluid produceren...
- En ik ben scheel of dat ding heeft echt geen HDMI-poort :s

• Niet online
Displayport. Dat kan je duf vinden. Maar HDMI + VGA is echt de ultime low-end rotcombinatie combinatie... Daar kan je geen pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 op aansluiten.

• hellboy123
Dat de computer zo traag is met opstarten, komt omdat de pc tijdens het opstarten in het TU/e domein probeert te komen. Als je thuis bent kan dit niet, dus staat de laptop een tijd voor niets te wachten. Als je eenmaal op de campus bent volgende week zal je merken dat het een stuk vlotter gaat.

Maar de echte tweaker maakt natuurlijk een extra partitie aan en maakt een dualboot systeem ;)

• Anoniem: 146727
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb deze laptop ook aangeschaft als tweede deelname, als het goed is kan ik 'm dinsdag ophalen!

Nu was ik van het geheugen uit te breiden van 1x 4GB, naar 2x 4GB vanwege de extra capaciteit en dual channel. Alleen ben ik altijd in de veronderstelling geweest dat je voor dual channel 2 exact dezelfde reepjes geheugen moet hebben, klopt dit? of is het alleen noodzakelijk dat de CAS-latency en de snelheid van beide gelijk is?

PS. Zou iemand die deze laptop al heeft eventueel de specificaties van het geheugen kunnen uitlezen en hier posten

• Snippo
Heb je 3dmark gedraaid terwijl je de adapter had aangesloten?

Snippo schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:21:
[...]

Heb je 3dmark gedraaid terwijl je de adapter had aangesloten?
jep, gewoon op netspanning en geen andere programma's aan

• Markos
  • Laatst online: 02-06 17:26

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Hebben we hier een topic wat zich bezig houdt met CAD programma's? Ik weet dat het niet zozeer van toepassing is op deze laptop, maar een hoop TU/e studenten werken met CAD (Unigraphics in de meeste gevallen) en ik heb er een vraag over. Maar ik kan via de search geen algemeen (of unigraphics specifiek, etc.) topic vinden. Dus wellicht dat jullie weten of hij er is en waar hij dan staat
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee