[Zelfbouw] Ik wil een center kopen...

Pagina: 1
Acties:

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 11:12
In 2008 heb ik twee zuilen gebouwd en hiervoor de Visaton Alto IIIc gebruikt (specs). Ik ben er zeer tevreden over en gebruik ze voor muziek, films en series. De zuilen zijn aangesloten op een al wat oudere Yamaha RX-V1300 receiver (specs).

Destijds heb ik op aanraden van de verkoper de standaard tweeters welke in de Alto IIIc zitten (DT 94 8 Ohm), vervangen door de SC 10 N 8 Ohm. Beide zuilen bevatten dus de volgende speakers:
1x Visaton SC 10 N 8 Ohm (specs)
1x Visaton W 100 S 4 Ohm (specs)
2x Visaton W 170 S 8 Ohm (specs)

Nu wil ik graag mijn set uitbreiden met een center omdat ik me steeds meer ga ergeren aan het feit dat dialogen tijdens films vaak net iets te zacht zijn, terwijl effecten vaak weer te hard klinken. Ik heb gelezen dat het de voorkeur heeft om een center van hetzelfde merk en uit dezelfde serie te kopen; dit omdat de speakers dan dezelfde 'karakteristiek en klank' zouden hebben.

Op de Visaton website zag ik twee opties:
- De Center 130 (specs). Deze heeft dezelfde tweeter (SC 10 N 8 Ohm) als mijn zuilen, maar andere 'middentonen' speakers.
- De CT Center 100 (specs). Deze heeft een totaal andere tweeter maar heeft wel dezelfde 'middentonen' speakers als mijn zuilen. In de beschrijving wordt aangegeven dat deze gebruikt kunnen worden i.c.m. de Alto IIIc.

Welke van de twee zou de beste optie zijn?

In hoeverre is het van belang dat een center dezelfde tweeter en/of 'middentonen' speakers bevat als de zuilen? Is het echt noodzakelijk dat deze overeenkomen?
En, hoe belangrijk is de 'karakteristiek en klank' eigenlijk? Is het echt beter om een center van hetzelfde merk aan te schaffen of is een willekeurig ander (goed) merk ook prima?

Wie kan mij adviseren hierbij?

Alvast heel erg bedankt!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik heb gelezen dat het de voorkeur heeft om een center van hetzelfde merk en uit dezelfde serie te kopen; dit omdat de speakers dan dezelfde 'karakteristiek en klank' zouden hebben.
Eigenlijk heeft het de voorkeur om als center dezelfde speaker te gebruiken als links en rechts. Een vloerstaander als center is in de huiskamer meestal niet zo praktisch :). Dus een plat center model uit dezelfde lijn is meestal een redelijke benadering, maar het blijft slechts een benadering.
Als je dan toch weer gaat bouwen (neem ik aan?), waarom niet dezelfde onderdelen als de fronts gebruiken en een praktischer te plaatsen kast bouwen? Of wordt dat te groot? (eventueel een iets kleinere kast)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-10-2025
n1ck schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:02:

Nu wil ik graag mijn set uitbreiden met een center omdat ik me steeds meer ga ergeren aan het feit dat dialogen tijdens films vaak net iets te zacht zijn, terwijl effecten vaak weer te hard klinken. Ik heb gelezen dat het de voorkeur heeft om een center van hetzelfde merk en uit dezelfde serie te kopen; dit omdat de speakers dan dezelfde 'karakteristiek en klank' zouden hebben.

"Juist om die reden heb ik een andere center; de center is alleen voor film waarbij die alleen voice met eventueel een beetje ondersteuning doet voor het surround effect."

Op de Visaton website zag ik twee opties:
- De Center 130 (specs). Deze heeft dezelfde tweeter (SC 10 N 8 Ohm) als mijn zuilen, maar andere 'middentonen' speakers.
- De CT Center 100 (specs). Deze heeft een totaal andere tweeter maar heeft wel dezelfde 'middentonen' speakers als mijn zuilen. In de beschrijving wordt aangegeven dat deze gebruikt kunnen worden i.c.m. de Alto IIIc.

Welke van de twee zou de beste optie zijn?

"De 130; dan is je vermogen gelijk, 100W"

In hoeverre is het van belang dat een center dezelfde tweeter en/of 'middentonen' speakers bevat als de zuilen? Is het echt noodzakelijk dat deze overeenkomen?
En, hoe belangrijk is de 'karakteristiek en klank' eigenlijk? Is het echt beter om een center van hetzelfde
merk aan te schaffen of is een willekeurig ander (goed) merk ook prima?

"Nope, zo zie je op dit forum bijvoorbeeld veel B&W`s als center voorbij komen (ik ook) met een ander merk zuilen"

Wie kan mij adviseren hierbij?

"Wellicht moet je eerst eens spelen met je versterker, heb je een sub?, probeer je center in te stellen als small speaker en vaak kun je ook per speaker het volume en de afstand instellen."

Alvast heel erg bedankt!

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mijn (zelfbouw) center heeft een tijdje bestaan uit 2x de W100sc met een sc10n in een plm. 13 liter gepoorte behuizing. Dat ging prima.

Eerst een testbehuizing gebouwd uit spaanplaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IkLhaXQmfi3h9GMs0nbEmHnJ/full.jpg

Na wat tests een aanpassingen de definitieve behuizing gebouwd uit mdf:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RxcwgPAgDp2ADxGWsB6DWh4q/full.jpg

Daarna de boel afgewerkt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8XzxGcNho8c4rKwhV1Fy2yDr/full.jpg

Wel heb ik daarna de tweeter vervangen voor een bandtweeter. De sc10n was toch minder "sprankelend" als de g20sc tweeters in mijn overige speakers.

Maar goed, niets houdt je tegen om zelf je componenten bij elkaar te zoeken en in een behuizing te stoppen. Filtering kan je simpel mee beginnen; na het inspelen kan je die altijd nog tweaken

[ Voor 33% gewijzigd door teacher op 30-05-2012 09:29 ]

Wise enough to play the fool

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 11:12
Allereerst hartelijk dank voor de reacties.
ShittyOldMan schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:34:
[...]

Eigenlijk heeft het de voorkeur om als center dezelfde speaker te gebruiken als links en rechts. Een vloerstaander als center is in de huiskamer meestal niet zo praktisch :). Dus een plat center model uit dezelfde lijn is meestal een redelijke benadering, maar het blijft slechts een benadering.
Als je dan toch weer gaat bouwen (neem ik aan?), waarom niet dezelfde onderdelen als de fronts gebruiken en een praktischer te plaatsen kast bouwen? Of wordt dat te groot? (eventueel een iets kleinere kast)
De grootte van de center maakt niet uit; ik heb namelijk ruimte zat om het center te plaatsen. Helaas is er van de Alto IIIc lijn geen center beschikbaar en daarom wil ik er inderdaad zelf één gaan bouwen. Als ik dus dezelfde onderdelen gebruik als in mijn zuilen zitten (W 100 S en SC 10 N, net als Teacher hieronder) en die in een kleiner kastje stop zou dus de 'karakteristiek en klank' goed moeten zijn?
Ik heb geen sub. Het enige wat ik heb zijn de twee zuilen waar wel twee woofers inzitten per zuil. In totaal heb ik dus vier woofers en dat geeft naar mijn idee genoeg bas. Jij zou dus kiezen voor de center 130; wat bedoel je met 'dan is je vermogen gelijk 100W'
teacher schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:02:
Mijn (zelfbouw) center heeft een tijdje bestaan uit 2x de W100sc met een sc10n in een plm. 13 liter gepoorte behuizing. Dat ging prima.

Eerst een testbehuizing gebouwd uit spaanplaat:
[afbeelding]

Na wat tests een aanpassingen de definitieve behuizing gebouwd uit mdf:
[afbeelding]

Daarna de boel afgewerkt:
[afbeelding]

Wel heb ik daarna de tweeter vervangen voor een bandtweeter. De sc10n was toch minder "sprankelend" als de g20sc tweeters in mijn overige speakers.

Maar goed, niets houdt je tegen om zelf je componenten bij elkaar te zoeken en in een behuizing te stoppen. Filtering kan je simpel mee beginnen; na het inspelen kan je die altijd nog tweaken
Zou het voor mij ook een idee zijn om er gelijk een bandtweeter in te zetten of zou de sc10n voor mij voldoende zijn omdat mijn zuilen ook die tweeter bevat? Wat zijn trouwens de maten van jouw center en heb je zelf je filter samengesteld?

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-10-2025
n1ck schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:13:
Allereerst hartelijk dank voor de reacties.

[...]
Ola,

Dat gelijk 100W bedoel ik dat de Center 130 het dichste bij je SC 10 N in de buurt komen. Zeker als deze ook nog eens andere middentonen heeft denk ik dat het de beste aanvulling kan zijn van je set.
De Sub vroeg ik omdat ik inderdaad al zag dat je bass voldoende is met 4 Woofers. Daarmee kun je dus al je center "overstemmen", zeker als je volume niet hard staat.

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

n1ck schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:13:

[...]

Zou het voor mij ook een idee zijn om er gelijk een bandtweeter in te zetten of zou de sc10n voor mij voldoende zijn omdat mijn zuilen ook die tweeter bevat? Wat zijn trouwens de maten van jouw center en heb je zelf je filter samengesteld?
Ik zou het bij de sc10 houden. Dat ik nu per se een bandtweeter wilde is mijn gebrek :P
Buitenmaten bij 18mm mdf:

45cm breed
13 cm hoog
31 cm diep.

Aan de achterkant zitten 2 poortjes en de aansluiting. Binnen zit losjes wat demping.
Filter is idd zelf samengesteld, maar is simpel. Uit mijn hoofd: 2000Hz.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1