Toon posts:

Oplossing volumeverschil in tv en films?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een oplossing om het volumeverschil op tv (reclame/niet-reclame) en films (actie/dialoog) te verkleinen. Nu ben ik niet zo thuis in de audio wereld dus misschien dat jullie kunnen helpen :).

De huidige situatie,
2 krk rp8's op een nad voorversterker,
twee gebruikte ingangen, muziek & tv, beide via digitale coax.

Wat ik denk nodig te hebben is mengpaneel en een compressor, ter vervanving van de nad.
Klopt dit? Of bestaat er tegenwoordig een apparaat wat ik tussen de speakers/voorversterker zet?

Muziek kan ik als balanced jacks of xlr plugs aansluiten op het mengpaneel,
de TV als analoge jacks.

Zijn er mengpanelen die beide aansluitingen ondersteunen? Misschien allemaal?
En welke compressor voor 'home' use?

Is dit haalbaar voor <200 euro?
Ben geen 'audiofiel' maar hoor wel degelijk het verschil tussen een 128kbps en een flacje ;).

Veel vragen, maar kon in de search niet zo snel iets over audio compressors vinden..
Bedankt voor eventuele tips!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet heel erg bevorderlijk lijkt voor de geluidkwaliteit, zonde van de NAD en de KRK's.
Kun je misschien iets beter uitleggen wat je precies wilt bereiken?

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Volumeverschil oplossen, ik zit gedurende elke film met m'n afstandsbediening volume aan te passen.
Actie scenes zo hard dat normale dialoog onverstaanbaar wordt.

Daar heb ik dus geen zin meer in, vandaar mijn vraag of een compressor + mengpaneeltje dit oplost.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik neem aan dat je met: "Actie scenes zo hard dat normale dialoog onverstaanbaar wordt." bedoelt dat als je dialoog op verstaanbaar volume afspeelt dat de actiescene's dan te hard zijn? Gaat het dan om films op tv, of op dvd?
En welke relatie is er dan met muziek? Heb je er moeite mee dat als je van bron wisselt dat je dan je volume opnieuw moet instellen?

Life is not about specs, it is about joy!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-01 15:03
Heel fout maar ik ben door die reclames gestopt met het kijken naar films/series op tv.
Helemaal ziek wordt je ervan. En dan inderdaad het verschil in volume tussen de film/serie en de reclames... |:(
Ik kijk ze nu vanaf mijn mediaspeler.
Nooit meer last van reclames enz.

Een andere oplossing zou ik zo 1,2,3 niet weten als die er al zou zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Ad de Jong op 28-05-2012 15:08 ]

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Het uitgangspunt is, welke 'bron' ik ook gebruik, ik wil het volumeverschil kunnen regelen.
Hiermee stel ik aan het begin van een film/serie het volume even snel in met de mixer (?) en heb geen omkijken naar de volumeknop meer.

Als ik 'puur' muziek wil luisteren geef ik de compressor een klik en hij staat uit.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-01 14:50

Stoney3K

Flatsehats!

VieSix schreef op maandag 28 mei 2012 @ 15:07:
Heel fout maar ik ben door die reclames gestopt met het kijken naar films/series op tv.
Helemaal ziek wordt je ervan. En dan inderdaad het verschil in volume tussen de film/serie en de reclames... |:(
Dat komt niet omdat de reclames harder zijn, maar omdat de film/serie in verhouding minder luid is (MAW: Zachter klinkt). Het geluidsniveau van de film en de reclame is precies hetzelfde.

Reclames zijn namelijk van te voren al door een compressor gestuurd die op standje 'achterlijk hard' is ingesteld, zonder over het maximumniveau heen te gaan.

Waar een film of serie soms zachte stukken heeft, is alles in een reclame juist even hard. Namelijk zo hard als het maar kan zonder dat het problemen oplevert.

Een compressor(/limiter) kan het volumeverschil wel gelijk trekken, maar dan is het zo dat de films in verhouding veel luider gaan klinken dan ze werkelijk zijn. In een stille scène zullen dus bijvoorbeeld de geluiden op de achtergrond enorm worden versterkt.

Bijkomend risico is dat de reclames misschien nog irritant harder gaan klinken dan ze al doen, door 2 compressors die in de keten op een rijtje zitten (nl. 1 in de studio en 1 bij jou in de huiskamer).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-01 15:03
Oké maar het komt dan voor de leek zoals mij (en bij vele anderen) gewoon veel harder over.
Om die reclames maar zo irritant mogelijk over te laten komen, of in ieder geval veel nadrukkelijker over te laten komen.
Dat lukt ze dus heel aardig....

Mijn profiel op Discogs

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:43
Zit er geen optie op je versterker die dat kan doen? Iets als nachtmodus of zo?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:21
ze gebruiken een compressor om het gemiddelde volume niveau hoger te maken in reclames. Dit doen ze dus door het verschil tussen hard en zacht kleiner te maken (kleiner dynamisch bereik) en vervolgens het piek niveau te normaliseren. VOlgens mij is er vrij weingi aan te doen, behalve tijdens de reclames jet geluid zachter te zetten.

In films is vaak het omgekeerde van toepassing. Films maken gebruik van een veel groter gedeelte van het dynamisch bereik van digitale media (meestal 96Db of meer). Hier klinkt een pistoolschot veel harder dan een stem, wat opzich een stuk realistischer is.

Je buren kunnen dit echter niet altijd waarderen. Mijn receiver heeft een "late night" setting, waarmee ik het dynamisch bereik kan beperken bij DTS streams, hierdoor wordt dus het verschil tussen hard en zacht kleiner. Volgens mij is een dergelijke functie waar jij naar op zoek bent.

<Edit>
Wat Siempie zegt ;)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Reclames zijn een jaar geleden al zachter geworden. Of anders gezegd, er is een nieuwe norm. Voorheen was het gewoon een piek limiet van -9dBFS waardoor reclames zo hard mogelijk werden gemasterd. Nu moet er over de hele lengte een meting worden gedaan en moet er een bepaalde luidheid uitkomen. Dit geldt voor zowel TV materiaal als reclames. (voor verder info zoeken op EBU r128). Maar gezien dit pas een jaar geldt en in eerste instantie enkel voor reclames en promo's kan het zijn dat de film nog niet op dat niveau zit en er nog een groter verschil is. Er zal altijd wel een verschil blijven hoor en reclames blijven nog steeds te hard, maar het is al wel beter.
Films worden overigens net als reclames ook al door een compressor gehaald, maar niet zo achterlijk extreem.

Je zou een mixer kunnen gebruiken met op een tv input een losse compressor als 'insert'. Maar ik betwijfel of je voor 200 euro klaar bent. Anders bieden tv's van tegenwoordig een soortgelijke functie, alleen overal heen het weer anders, bijv. dynamic volume, delta volume, auto volume, etc.

Er zijn overigens ook simpele mixers met ingebouwde compressor die je aan of uit kunt zetten. Op die van mij blijkt er ook een te zitten met 5 standen, dat is een Edirol M-10DX.

[ Voor 7% gewijzigd door ShittyOldMan op 28-05-2012 19:49 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Blijkt dat m'n huidige voorversterker een ingebouwde compressor/expander heeft. 8)7
Net getest met inception en werkt prima! Hij haalt alle dialogen omhoog in volume, precies wat ik wilde!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-01 14:50

Stoney3K

Flatsehats!

ShittyOldMan schreef op maandag 28 mei 2012 @ 19:47:
Reclames zijn een jaar geleden al zachter geworden. Of anders gezegd, er is een nieuwe norm. Voorheen was het gewoon een piek limiet van -9dBFS waardoor reclames zo hard mogelijk werden gemasterd. Nu moet er over de hele lengte een meting worden gedaan en moet er een bepaalde luidheid uitkomen.
Maar zit daar ook een minimumnorm op als het gaat om dynamisch bereik? Moet het bijvoorbeeld minstens een crest-factor van 6dB hebben? En geldt die meting dan over één frequentiebereik of over meerdere banden afzonderlijk?

Als ze bijvoorbeeld over het hele bereik meten dan kun je gewoon veel dynamiek in het laag gooien en met een dikke multibander de stemmen nog altijd knetterhard tegen een brick-wall limiter aan smijten, waardoor de irritatie-factor nog altijd veel te hoog is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 00:47:
[...]

Maar zit daar ook een minimumnorm op als het gaat om dynamisch bereik? Moet het bijvoorbeeld minstens een crest-factor van 6dB hebben? En geldt die meting dan over één frequentiebereik of over meerdere banden afzonderlijk?

Als ze bijvoorbeeld over het hele bereik meten dan kun je gewoon veel dynamiek in het laag gooien en met een dikke multibander de stemmen nog altijd knetterhard tegen een brick-wall limiter aan smijten, waardoor de irritatie-factor nog altijd veel te hoog is.
Er is geen eis aan het dynamisch bereik. Dat zou wel kunnen, het wordt in de meting gespecificeerd (loudness range), maar het is geen eis, en is ook niet nodig eigenlijk. De meting is behoorlijk afgeregeld op het gehoor, het hele spectrum wordt gemeten maar bijv. het laag telt minder zwaar mee dan het midden- of hooggebied. Ook zit er een 'gate' die een X aantal dB onder het gemiddelde ligt, dus als je 25 sec stilte hebt en dan 5 sec snoeihard dan telt die stilte niet mee. En zo is er nog een hele rits dat meetelt. Uiteindelijk is het doel dus om alle programma's gehoormatig even hard te laten klinken over de gehele lengte, maar ieder programma mag zijn eigen dynamiek hebben. Je mag een commercial nog steeds helemaal plat comprimeren, maar deze wordt dan zo'n 8-10dB zachter gezet om aan de norm te voldoen. En bij een actie serie mogen de pistoolschoten weer harder klinken dan de dialogen ipv. alles gelimit op -9dBFS zoals de oude norm, als de mixer dat wilt althans. (er geldt wel een norm van niks harder dan -1dBFS true peak)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 19:14
Versterkers en home theater sets met Audyssey Dynamic Volume lossen dit probleem voor je op. Ik was eerst bang dat dit vreselijke dynamische compressie zou opleveren, maar nu wil ik niet meer zonder Dynamic Volume. Dan wel op de lichtste instelling.
Pagina: 1