[Ubuntu server 12.04] Geen rechten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-09 00:26
Ik zit met een probleem met mijn rechten in ubuntu op mijn tweede hardeschijf.
Deze laat ik dus automatisch mounten maar het probleem is nu dat ik geen rechten heb.
Het probleem is dat ik niets van mappen kan aanmaken hij zegt altijd dat ik geen rechten heb.
Behalve als ik dan onder root inlog kan ik wel een map aan maken op de tweede harde schijf.
Daar mee heb ik geprobeerd om dan mijn gewone inlog de rechten te geven van die map waar min hardeschijf is gemount maar dit lukt niet. Hij zegt dat hij de rechten niet kan door geven.

code:
1
2
root@homeserver:/# sudo chown stijnb /home/stijnb/hdd_data1
chown: veranderen van de eigenaar van â/home/stijnb/hdd_data1â: Bewerking niet toegestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als je chown wilt gebruiken zal je ook een Tux-filesystem op de disk moeten zetten. Ik gok dat er nu een MS-filesystem opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
RemcoDelft schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:15:
Als je chown wilt gebruiken zal je ook een Tux-filesystem op de disk moeten zetten. Ik gok dat er nu een MS-filesystem opstaat.
Ja het is FAT32.
Deze hardeschijf dient om alle data van de thuis computers die op windows draaien te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Welke umask heb je als mount-optie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
GlowMouse schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:30:
Welke umask heb je als mount-optie gebruikt?
Ik heb niets van umask mee gegeven.
Heb gewoon deze [url=http://https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive]handleiding[/url] gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pas eens de volgende opties toe:
code:
1
mount -o gid=1000,uid=1000,defaults /dev/hdb1 /mount/point

Zal een hoop schelen.

Beetje Google en je hebt het antwoord ook al. Ik zie werkelijk 0 inzet en voorbereiding. Lees nog maar eens het NOS Beleid en NOS FAQ door. En vergeet ook even Het algemeen beleid niet zodat je opnieuw kan lezen waar een goede TS aan voldoet.

Je vorige topic ging om dezelfde redenen dicht. Blijkbaar heb je het nog steeds niet geleerd. Nu laat ik 'm eventjes open zodat je nog kan antwoorden met de melding dat 't werkt. Ik ben in een goede bui vandaag, het is niet meer zo bloedheet buiten, dus je mag blij zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Hero of Time op 28-05-2012 19:01 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Sorry hoor maar ik heb echt gezocht. Waarschijnlijk dat ik niet de juiste gegevens intypte in google.
Maar ik heb wel degelijk gezocht. Ik heb meer dan 0% inzet hoor. En heb nooit jou oplossing tegen gekomen op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je toont hier in ieder geval niet dat je iets meer hebt gedaan dan een bericht typen. Daarom het verzoek om dat wel als zodanig neer te zetten om het verleden niet nog een keer te laten gebeuren. Spijtig is dat toch het geval en heb je niet aangegeven wat je precies hebt gedaan. Pas 2 berichten later geef je aan wat je hebt gevolgd. Je hebt nooit aangegeven dat het om FAT32 ging, totdat het gevraagd werd. Dit is toch een cruciaal stukje informatie die je kan helpen bij het direct vinden van een oplossing.

Google search met "mount fat32 user writeable" geeft miljoenen hits. Dat je hier niets van hebt kunnen gebruiken is verdacht. Zeker als je 2 dagen later een nieuw topic opent met praktisch dezelfde problemen zonder ook maar verbetering van gedrag omtrent een goede TS. Ik heb die links niet voor niets gegeven. Het is de bedoeling dat je ze leest en opvolgt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Ik heb ze opgevolgd hoor. Want jou oplossing dat je had gegeven werkte ook nier 100% en heb ik dus naar nog een andere oplossing moeten zoek. Oké misschien is mijn openingspost niet zo duidelijk maar heb echt gezocht maar kwam alleen op website waar de functie 'chown' werd gebruikt.

Edit:
Ik heb het toegepast en het werkt nu perfect bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door Stijnb_ op 29-05-2012 18:11 ]

Pagina: 1