• dehdehdul
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-01 08:23
Hallo,

Ik heb vandaag nieuwe onderdelen gekocht. Nieuwe processor nieuwe geheugen nieuwe moederbord nieuwe videokaart. Zowat bijna alles nieuw.
Ik heb een fx8120 gekocht met moederbord van asus 990x chipset. De M5A99X evo. Ik heb 4 geheugen modules van kingston 1866Mhz gekocht. Dus totaal 16Gb aan geheugen. Alleen nu in bios staat er dat geheugen op 1333Mhz draait.
Heb de laatste bios erop gezet 1208.
Waar zou het aan liggen dat het geheugen niet op 1866Mhz draait?

M.v.g.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:55
Dit moet je zelf instellen.
SPD standaard is 1333Mhz, hier zal het MB altijd mee beginnen.
Door de OC tool in je bios kan je de max snelheid van je geheugen instellen.

Dit zie je bij sommige webshops staan:

Let op: bij plaatsing van deze modules zullen deze eerst op de JEDEC standaard van 1333MHz draaien. De modules moeten via de XMP functie, in de BIOS, op 1866MHz worden gezet.

[ Voor 93% gewijzigd door Hell-Slave op 27-05-2012 00:40 ]

• dehdehdul
Ik heb het geheugen op 1866Mhz ingesteld. Maar daarna doet de pc niks meer zwart beeld start niet meer op.Daarna reset ik de bios om vervolgens in bios te komen.Moet ik ook iets met voltages aanpassen?

• Hell-Slave
Het geheugen staat in de QVL lijst?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

dehdehdul schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:36:
Moet ik ook iets met voltages aanpassen?
Vast, en ook de timings moet je goed instellen.
Zie de datasheet van je modules om te zien hoe je de modules moet instellen.

• dehdehdul
Het geheugen staat niet in de QVL lijst,zou het dus daar aanliggen ?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

De modules op de qvl zijn getest en goed bevonden.
Modules die niet op de lijst staan zouden ook kunnen werken, je weet het alleen niet omdat ze door asus niet getest zijn.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
dehdehdul schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:48:
Misschien wel, misschien niet? Jij zit achter die computer, dus de enige manier om het uit te sluiten is testen en proberen lijkt me.

Het is wel zo dat Asus moederborden van oudsher wat kieskeuriger (kunnen) zijn als het op samenwerken met geheugen aankomt, vandaar dat de QVL van ze altijd het beste vóór aanschaf van modules te raadplegen is.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hell-Slave schreef op zondag 27 mei 2012 @ 00:28:
Door de OC tool in je bios kan je de max snelheid van je geheugen instellen.
Niet zomaar iemand adviseren om te gaan overclocken! Met overclocken kan je als je het verkeerd doet namelijk je PC slopen en dat wil niemand. Meestal hebben BIOSsen namelijk ook een zogenaamde divider functie. Waardoor het geheugen bijvoorbeeld wél op 1866MHz gaat draaien en de CPU gewoon op 1333MHz zijn ding blijft doen. Een moederbord selecteerd namelijk de snelheid aan de hand van de traagste factor, in dit geval dus de CPU, die heeft een FSB van 1333MHz, waardoor het geheugen 1:1 mee draait met de CPU. Dat geeft vaak overigens wel de beste performance.
Dit zie je bij sommige webshops staan:

Let op: bij plaatsing van deze modules zullen deze eerst op de JEDEC standaard van 1333MHz draaien. De modules moeten via de XMP functie, in de BIOS, op 1866MHz worden gezet.
Ik begrijp wat je bedoeld, echter zitten hier wel paar foutjes in imo. De 'standaard' snelheid is namelijk geen 1333MHz, wellicht tegenwoordig voor alle CPU's het minimale, maar dat maakt het nog niet 'de JEDEC standaard'. Om het geheugen vervolgens alsnog op 1866MHz te krijgen heb je er niet per se XMP nodig, dat zijn slechts profielen, geïntroduceerd uit pure marketing, niets meer, niets minder.
dehdehdul schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:48:
Op zich is dat geen heel groot probleem, alleen de fabrikant kan de werking niet garanderen. Wat je tegenwoordig overigens vaak ziet is dat diverse merken en type geheugen wel dezelfde (fysieke) geheugen chips gebruiken van bijv. G.Skill of Samsung, Infineon en noem maar op. Het kan dus wél zijn dat een ander merk en type geheugen (maar met dezelfde fysieke chips!) wél op de QVL staat. Als dat het geval is, hoef je je geen zorgen te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 27-05-2012 10:56 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

Je zal hoogstwaarschijnlijk je geheugen op 1.65v moeten instellen voordat het werkt, maar kijk het even na.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

CptChaos schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:53:
[...]
Waardoor het geheugen bijvoorbeeld wél op 1866MHz gaat draaien en de CPU gewoon op 1333MHz zijn ding blijft doen.
Je bedoeld denk ik de geheugencontroller in/op de cpu, de cpu zelf loopt wel wat sneller dacht ik zo.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:57
Wat zitten jullie toch in het wild rond te spammen....

BIOS > Advanced mode > Menu AI Tweaker > Optie 1 : AI Overclock Tuner > Selecteer DOCP > Save & Reboot.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Hell-Slave
CptChaos schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:53:
[...]
Niet zomaar iemand adviseren om te gaan overclocken! Met overclocken kan je als je het verkeerd doet namelijk je PC slopen en dat wil niemand. Meestal hebben BIOSsen namelijk ook een zogenaamde divider functie. Waardoor het geheugen bijvoorbeeld wél op 1866MHz gaat draaien en de CPU gewoon op 1333MHz zijn ding blijft doen. Een moederbord selecteerd namelijk de snelheid aan de hand van de traagste factor, in dit geval dus de CPU, die heeft een FSB van 1333MHz, waardoor het geheugen 1:1 mee draait met de CPU. Dat geeft vaak overigens wel de beste performance.
Ik neem aan dat we hier nog steeds op Tweakers zijn?
Mensen die hier zitten horen dit zelf uit te zoeken of het kan of niet.
Ik heb nergens gezegd dat hij z'n systeem moet gaan OCen op 12Ghz of zo.
Ik had alleen gezegd dat als hij z'n geheugen op max snelheid wilt draaien dat hij daar voor in z'n bios moet gaan met de tools die daarvoor aanwezig zijn.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DaLoona schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:59:
Je bedoeld denk ik de geheugencontroller in/op de cpu, de cpu zelf loopt wel wat sneller dacht ik zo.
Ja, inderdaad, was ik even vergeten. :)
Hell-Slave schreef op zondag 27 mei 2012 @ 11:03:
[...]

Ik neem aan dat we hier nog steeds op Tweakers zijn?
Mensen die hier zitten horen dit zelf uit te zoeken of het kan of niet.
Ik heb nergens gezegd dat hij z'n systeem moet gaan OCen op 12Ghz of zo.
Ik had alleen gezegd dat als hij z'n geheugen op max snelheid wilt draaien dat hij daar voor in z'n bios moet gaan met de tools die daarvoor aanwezig zijn.
Als je in je post verwijst naar de OC tools in het BIOS, terwijl dat op zich niet eens per se hoeft lijkt mij iets anders te suggereren, vandaar. Ik begreep wel wat je bedoeld, maar als ik de TS zo zie denk ik dat hij (NOFI) minder goed is met computers in vergelijking met de meesten hier, vandaar dat ik even reageerde.

• Hell-Slave
CptChaos schreef op zondag 27 mei 2012 @ 11:06:

Als je in je post verwijst naar de OC tools in het BIOS, terwijl dat op zich niet eens per se hoeft lijkt mij iets anders te suggereren, vandaar. Ik begreep wel wat je bedoeld, maar als ik de TS zo zie denk ik dat hij (NOFI) minder goed is met computers in vergelijking met de meesten hier, vandaar dat ik even reageerde.
Klopt wat je zegt maar dan had de TS zich beter moeten inlezen voordat hij zelf aan/in een pc gaat lopen rommelen.
Misschien is een veilige Apple computer dan meer voor hem geschikt. :P

• mace

mace

Sapere Aude

Noel schreef op zondag 27 mei 2012 @ 11:00:
Wat zitten jullie toch in het wild rond te spammen....

BIOS > Advanced mode > Menu AI Tweaker > Optie 1 : AI Overclock Tuner > Selecteer DOCP > Save & Reboot.
Dit, maar dan XMP.

• Hell-Slave
Klopt :

Verwijderd

dehdehdul schreef op zondag 27 mei 2012 @ 00:27:
Hallo,

Ik heb vandaag nieuwe onderdelen gekocht. Nieuwe processor nieuwe geheugen nieuwe moederbord nieuwe videokaart. Zowat bijna alles nieuw.
Ik heb een fx8120 gekocht met moederbord van asus 990x chipset. De M5A99X evo. Ik heb 4 geheugen modules van kingston 1866Mhz gekocht. Dus totaal 16Gb aan geheugen. Alleen nu in bios staat er dat geheugen op 1333Mhz draait.
Heb de laatste bios erop gezet 1208.
Waar zou het aan liggen dat het geheugen niet op 1866Mhz draait?

M.v.g.
Zullen wij eens beginnen met de vraag waarom dat geheugen op 1866MHz moet draaien? Ga je het verschil merken denk je??
Verder ben ik het roerend met Hell-Slave eens dat als je dit wil, je de benodigde kennis gaat ophalen.
Bijvoorbeeld hier: Overclocking & Tweaking FAQ

• dehdehdul
De CPU ondersteund 1866Mhz geheugen en het moederbord ook. Dus ik dacht laat het geheugen ook op die snelheid lopen omdat het ondersteund wordt door het moederbord. Maar ik denk niet dat ik het verschil ga merken als het geheugen op 1333Mhz loopt.

• Hell-Slave
Zo makkelijk gaat het niet de SPD op je geheugen is geprogrammeerd volgens de JEDEC standaard en dat is 1333.
Wil je je geheugen op maximale snelheid draaien dan moet je je MB instellen. (zelf of via tools in je bios)
Hou er rekening hoe sneller je geheugen draait, hoe kieskeuriger je MB wordt met de instellingen.
Wil je op save spelen, hou de snelheid dan lekker op 1333Mhz.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18
dehdehdul schreef op zondag 27 mei 2012 @ 11:41:
De CPU ondersteund 1866Mhz geheugen en het moederbord ook.
Officieel niet met vier modules:

http://www.amd.com/us/pro...el-number-comparison.aspx
Type of Memory Supported Up to DDR3 1866*

* 1866 supported with 1 DPC (DIMM per Channel) in single memory slot motherboard designs

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600mhz draait op 1333mhz (hulp) kan je zien dat de FX processoren, zoals hierboven ook al aangegeven, het niet doet op 1866 als je alle 4 de banken gebruikt. 1600 is het maximale wat ik uit mijn FX-8150 heb weten te persen. Ik heb zelfs een hele troubleshoot sessie gehad met Corsair om hier achter te komen. Toen de CPU net uit was, was het nergens te vinden wat Nielson linkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• mace

mace

Sapere Aude

Zo veel verschil haal je volgens mij niet van 1866 t.o.v. 1600, maar een paar procent.
Pagina: 1