Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600mhz draait op 1333mhz (hulp)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique93
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07-2022
Hallo,

Mijn 8GB DDR3 setje van 1600mhz draait momenteel op 1333mhz. Is er een manier om dit op te schroeven naar 1600mhz of moet je hier voor gaan overclocken?

2e vraag: Het geheugen staat momenteel ook in single channel vanwege mijn processor koeler. Is dit een groot prestatie verschil t.o.v. dual channel?

Overige systeem specs:

Intel i7 2600K
ASRock Extreme4 Gen3
Nvidia GTX260 SC (wordt binnekort vervangen)
750W Corsair voeding

Bedankt.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
Je zal dit in het bios in moeten stellen, intel noemt dat overclocken, maar goed, je draait je geheugen dan gewoon op de snelheid die gespecificeerd is, dus kan geen kwaad.

Waarschijnlijk kan ie ook soort van automatisch op de juiste snelheid, extreme memory profile noemen ze dat wel eens. Al zal dit per fabrikant verschillen, pak de handleiding er eens bij.

Geheugensnelheid heeft nauwelijks invloed op prestaties, alleen bij hevige multitasking en encryptie wil het nog wel eens 5% o.i.d. opleveren. dus je kan het ook gewoon zo laten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:40
Hallo welkom op GoT :w,

Wat heb je zelf al gedaan om je problemen te onderzoeken? Op GoT verwachten we namelijk dat je eerst probeert je eigen probleem op te lossen, voordat je een topic opent. Echter bij deze wat antwoorden op jouw vragen.
Mijn 8GB DDR3 setje van 1600mhz draait momenteel op 1333mhz. Is er een manier om dit op te schroeven naar 1600mhz of moet je hier voor gaan overclocken?
Hiervoor moet je inderdaad gaan overclocken. Of je überhaupt het verschil gaat merken is ook nog een tweede trouwens :).
2e vraag: Het geheugen staat momenteel ook in single channel vanwege mijn processor koeler. Is dit een groot prestatie verschil t.o.v. dual channel?
Niet ontzettend groot, maar er is wel een prestatieverschil, ja.
Overige systeem specs:

Intel i7 2600K
ASRock Extreme4 Gen3
Nvidia GTX260 SC (wordt binnekort vervangen)
750W Corsair voeding

Bedankt.
Groeten hoeft niet op GoT :).

• Unique93
alex3305 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 00:08:
[...]

Hallo welkom op GoT :w,

Wat heb je zelf al gedaan om je problemen te onderzoeken? Op GoT verwachten we namelijk dat je eerst probeert je eigen probleem op te lossen, voordat je een topic opent. Echter bij deze wat antwoorden op jouw vragen.

[...]

Hiervoor moet je inderdaad gaan overclocken. Of je überhaupt het verschil gaat merken is ook nog een tweede trouwens :).

[...]

Niet ontzettend groot, maar er is wel een prestatieverschil, ja.

[...]

Groeten hoeft niet op GoT :).
Ik heb al wat rond geneusd op google maar ben er niet veel wijzer op geworden. Ook heb ik zelf al in de bios gekeken maar ook daar werd ik niet veel wijzer van. Vandaar dat ik het hier probeer.

Je zegt dat het verschil tussen single en dual channel niet zo groot is. Wat moet ik daar onder verstaan, meer dan 10% verschil, meer/minder?

Verwijderd

Unique93 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 00:40:
[...]

Ik heb al wat rond geneusd op google maar ben er niet veel wijzer op geworden. Ook heb ik zelf al in de bios gekeken maar ook daar werd ik niet veel wijzer van. Vandaar dat ik het hier probeer.

Je zegt dat het verschil tussen single en dual channel niet zo groot is. Wat moet ik daar onder verstaan, meer dan 10% verschil, meer/minder?
In de handleiding van je BIOS staat gewoon waar en hoe je de snelheid en timings van het geheugen kunt aanpassen. Je stelt het zo in zoals op de geheugenmodules vermeldt staat :). Single vs dual zal een paar procent zijn denk ik :).

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
Dual channel is 2x zo snel als single, alleen is modern geheugen zo snel dat je het misschien niet eens merkt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
En vergeet je Load Optimized Defaults optie in je bios niet: kan veel helpen met kloksnelheid van je cpu, ram, etc. Verder staat er genoeg info in de aangegeven topics!

Get Airflow, save the world.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

haarbal schreef op donderdag 10 november 2011 @ 01:14:
Dual channel is 2x zo snel als single, alleen is modern geheugen zo snel dat je het misschien niet eens merkt.
2x onjuist/te kort door de bocht helaas...

1) dual channel is niet 2x zo snel als single, het heeft per tijdseenheid twee keer zoveel capactieit. Het is niet alsof je gaat van een tweezits-Smart naar een tweezits-Ferrari, je gaat van een tweezits-Smart naar een vierzits-gezinswagen. Als je 4 man moet vervoeren is dat twee keer zo snel, maar als er maar een of twee mensen mee hoeven is het geen haar sneller. Alles staat of valt bij de bezetting van de auto's - of in computertermen bij de benutting van het geheugenbus, en die theoretische verdubbeling haal je nooit.

2) je merkt het niet doordat het zo snel is, je merkt het niet omdat de beperkende factor ergens anders ligt, en doordat de bandbreedte (*niet* de snelheid) niet volledig benut wordt. Dat verschilt ook per CPU-ontwerp. De oude Pentium-4 CPUs waren enorm geheugenbandbreedte-afhankelijk, daar leverde dual-channel rustig 60% winst op tov single-channel. Momenteel is dat veel minder, maar je ziet bijv dat de winst die je haalt uit sneller geheugen hoger is bij AMD ontwerpen van dit moment dan bij Intel ontwerpen, en omgekeerd wat je verliest bij single channel is bij AMD erger. Tenslotte heb je veel integrated VGA, dat heeft ook geheugenbandbreedte nodig, dus de impact van dual vs single channel is bij gebruik integrated VGA groter.

Bottom line: dual channel is altijd sneller en daarom als het even kan te prefereren, maar verwacht absoluut geen verdubbeling, tenzij je een P4 met integrated VGA wilt voorzien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb dit Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600 CL9 1.5V setje nu zelf ook en kan bevestigen dat de SPD waarden een conservatieve 1333MHz met dito timings bevatten. Dat zijn gewoon safe default zodat het zo compatible mogelijk is.
Ik weet even niet meer of de modules ook voorzien zijn XMP gegevens, die zou de prestatie-settings bevatten. Volgens mij voorzien de modules hier wel in, maar nogmaal ik weet het niet zeker omdat ik mijn settings handmatig heb opgegeven aangezien ik er ook een setje GeiL DDR3 2133 CL9 naast heb zitten die ik op 1600CL7 draaide.

Kijk dus even of je BIOS in de memory settings een optie heeft om XMP profiles uit te lezen en zo ja zet die functionaliteit aan en kijk of het werkt. Anders moet je met de hand even opgeven dat ze hun werk moeten doen op 1600MHz.
Controleer vervolgens ook in Windows even de timings met bijvoorbeeld CPU-Z. Die zouden 9-9-9-24 moeten zijn volgens mij. Indien die afwijken kun je die ook in je BIOS wat strakker instellen en weer testen.

Succes!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique93
Bedankt voor de hulp iedereen.

@Ultraman

Ik kon in de bios heel simpel de geheugensnelheid omzetten van 1333mhz naar 1600mhz zonder enige problemen. Ook heb ik voor de zekerheid CPU-z erop gezet om de timings te controleren. Deze stonden inderdaad op 9-9-9-24.

Verder heb ik de CPU-koeler opnieuw gemonteerd zodat ik het geheugen in dual channel kon zetten. Perfect dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd er rekening mee dat mocht je je geheugen uit breiden met nog eens 2 modules, je de 1600MHz instelling kan verliezen (PC start niet, afhankelijk van je moederbord worden en settings automatisch aangepast om weer te starten). Zelf heb ik op mijn moederbord, de Gigabyte GA-990FXA-UD5, 2 kits van 8 GB zitten zodat ik totaal 16GB tot m'n beschikking heb. Het geheugen kan op 1866MHz draaien, maar doet dat alleen als ik maar 2 modules erin heb zitten. Zodra 't er 4 worden, kan ik niet sneller dan 1333MHz.

Ik heb bij Corsair een case uitgezet en hoop een werkend antwoord te krijgen, zodat ik alsnog van m'n 1866 geheugen kan genieten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Meestal is dat een kwestie van Vdrop of te strakke timings waardoor het niet lukt.
Als je bij vier modules niet stabiel komt en bij twee wel moet je eens proberen om het wat meer sap te geven, daar kun je vaak Vdrop mee compenseren.
Hier doen 4 modules prima DDR3-1600 9-9-9-24 op 1.55V met Low Vdroop compensatie aan op MSI P55-GD65.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

2 modules werken wel met 1866, dus je zou verwachten dat 't ook met 4 modules werkt. Niet dus. Heb nu 4 modules op 1600 draaien. Vond ergens anders nog dat ik een andere instelling kan proberen. Corsair zegt dat 't te veel stress op de CPU/controller legt, maar voor een FX-8150 zou dat onzin moeten zijn.

Naja, ik laat het hier bij in dit topic, voordat ik 'm helemaal overneem. Het probleem van de TS (die ondertussen is opgelost) is iets wat ik niet heb, mijn geheugen kan wel op 1600 MHz draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Er staat niet bij of je een P67 of een Z68 Extreme 4 Gen3 hebt.

Ik heb een Asrock Z68 Extreme3 Gen3 en daarin 4x4GB Corsair Vengeance Low Profile gestoken.
Standaard inderdaad op 1333MHz, maar na aanzetten van het XMP profile in de bios draait het netjes op 1600MHz. Ik heb er verder een Core i5 2500k in zitten.
Als je overigens kijkt bij de specs van Asrock, dan staan geheugensnelheden van 1866 en hoger als "OC" en 1600 en lager niet. Dus daaruit concludeer ik dat 1600MHz geen overklok is (als je geheugen het volgens de specs aankan),
Pagina: 1