[Ubuntu server 12.04] Tweede hardeschijf

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-09 00:26
Ik heb net mijn nieuwe thuisserver in elkaar gestoken.
Maar ik kom met een probleem ik heb op deze server ubuntu server 12.04 geïnstalleerd.
In deze server zitten er twee harde schijven één van 320GB waar de software opstaat en één van 2TB waar alle bestanden moeten op komen.
Het probleem is dat ik niet bij mijn tweede hardeschijf kan komen. heb het internet rond gezocht maar kom nergens met de juiste oplossing. De meeste dingen dat ik vind op internet is voor een externe hardeschijf toe te voegen. Weet er iemand hoe ik deze kan benaderen?
En hoe ik deze best installeer ivm met partities en bestandsysteem?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je het internet hebt "afgezocht" dan ben ik erg benieuwd waar je naar gezocht hebt. Dit is toch wel heel primair.

Lees in ieder geval even:
https://help.ubuntu.com/1...de/i386/partitioning.html

Vervolgens bekijk je welke "devices" je in je machine hebt zitten. Het eenvoudigst gaat dat het fdisk -l
Daarna bepaal je de mount-locatie, waar wil je je schijfruimte aan toegewezen hebben? En als laatste mount je de disk op die locatie. Geef de juiste parameters mee als je een bepaald bestandssysteem op die schijf hebt staan.

Als na de eerste mount alles naar wens is, voeg je de juiste informatie toe aan /etc/fstab zodat bij een herstart de schijf opnieuw wordt verbonden.

fdisk -l
mkdir /mountpoint
optioneel: mkfs.[bestandssysteem] /dev/device
mount -t [bestandssysteem] /dev/device /mountpoint

controleer
edit /etc/fstab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Stijnb_ schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 12:48:
De meeste dingen dat ik vind op internet is voor een externe hardeschijf toe te voegen.
Interne harde schijf, externe harde schijf, maakt in deze niet zo veel uit. Je zou een handleiding voor een externe schijf ook voor een interne schijf moeten kunnen gebuiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nog geen 10 seconde met Google (of als je iets specifieker weet te zoeken, help.ubuntu.com) kom ik dit al tegen:
https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive

Het lijk mij dus heel sterk dat je echt gezocht hebt. Je geeft ook niet aan of deze schijf er voor of na de installatie bij is gezet, want als 't voor is, dan is deze vraag overbodig. Tijdens installatie krijg je al de vraag wat je met de schijven wilt doen en waar je ze aan wilt hangen.

Omdat je inzet minimaal is, zonder duidelijke pogingen van zoeken en zelf proberen, komt er een slot op. Ben je het er niet mee eens? Dan kan je dat kwijt in "Oneens met de actie van een moderator? Post het hier". Lees ook even NOS Beleid en NOS FAQ door, want in de FAQ staat je vraag zelfs al beantwoord (danwel in iets andere woorden).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Dit topic is gesloten.