[Advies Nodig] Receiver + Actieve Speakers

Pagina: 1
Acties:

• DanceTrend
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 12:31
Ik luister veel (elektronische) muziek en heb mijn oog laten vallen op een setje KRK RP8 (actieve monitors). Maar ik zou graag het volgende willen en vraag mij af of het (1) überhaupt mogelijk is, (2) binnen mijn budget past (3) en of het de optimale oplossing is.

Ik wil de speakers naast mijn TV neerzetten, dat is ook de plek waar ik altijd muziek luister. Ik wil de speakers dus het liefst op een (stereo) receiver aansluiten, zodat ik ook mijn TV, Apple TV, Airport Express, iPod/iPhone etc. etc. over deze speakers kan horen. Dan zou ik ook nog willen dat de receiver over de mogelijkheid beschikt om zelf het geluid en het beeld van een HDMI signaal te splitsen, zodat het beeld wordt doorgestuurd naar de TV en het geluid naar de speakers (voorbeeld: Apple TV aansluiten met 1 HDMI op receiver, receiver via HDMI OUT naar TV en geluid naar speakers).

Ik ben behoorlijk n00b in receiverland dus ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd en dat mijn vragen beantwoord kunnen worden:
(1) bestaan er zulke receivers?
(2) welke/wat kosten ze? (dat laatste kan ik natuurlijk ook zelf opzoeken)
(3) klinkt het als een optimale oplossing of zijn er andere ideeën?

De reden dat ik het zo wil is omdat de KRK's geweldig klinken, en ik hoef geen 5.1/7.1 geluid voor mn films

Thanks!

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-01 19:10
Inprinciepe zou je je KRK's direct op je TV/DVDspeler/"audiogevend" apparaat kunnen aansluiten.
Het zijn actieve boxen: de versterker zit al in de box zelf ingebouwd.

Onkyo heeft iig. versterkers die verbinding kunnen maken met Airport.
Vaak zijn er genoeg aansluitingen aanwezig om de rest van je apparatuur erop aan te sluiten.

• DanceTrend
Ja dat zou idd kunnen, maaarrr ben ik niet dan de hele tijd kabels in en uit aan het pluggen?

Oftewel ik zoek dus eigenlijk een apparaat met veel ingangen (HDMI, optisch, analoog, etc.) en gewoon 2 onversterkte uitgangen :P (en 1 HDMI naar TV). Volgens mij kom ik dan bij een receiver uit?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

DanceTrend schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:31:
(1) bestaan er zulke receivers?
(2) welke/wat kosten ze? (dat laatste kan ik natuurlijk ook zelf opzoeken)
(3) klinkt het als een optimale oplossing of zijn er andere ideeën?
Je zal op zoek moeten naar een receiver met Pre-Outs voor Front Left en Front Right. Deze aansluitingen sturen alle signalen één op één door naar normaal een eindversterker. Maar je kan er dus ook gewoon actieve speakers op aansluiten. Nadeel is wel dat je pas Pre-Outs hebt vanaf de wat hogere modellen, goedkope modellen hebben dit niet. Om die reden is het naar mijn mening ook geen echt mooie oplossing. Je moet een redelijk bedrag aan een receiver uitgeven die je dan puur gaat gebruiken als een doorgeefluik voor wat signalen. Dure switchbox als je het mij vraagt. Ik zou zelf alles op de TV aansluiten en dan via de Audio Out naar de KRK's die je wilt. Je hebt dan wel meer kabels, maar de voordelen van HDMI als HD Audio heb je toch niet nodig/benut je niet met een 2.0 opstelling.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Neem dan deze:
http://www.teufelaudio.nl...coderstation-5-p1824.html

Teufel Decoderstation 5
Afbeeldingslocatie: http://s6.teufel.eu/media/oart_0/oart_d/oart_143/thumbs/7766_21761.jpg

Meerdere analoge ingangen, paar digitale, 5.1 preout (dus ook stereo), klaar voor als je nog 5.1 wilt (met actieve speakers) en ook niet onbelangrijk: een afstandsbediening.

HDMI apparaten sluit je direct aan op je tv en audio op dit kastje. Ieder apparaat heeft wel gewoon een stereo analoog of digital out.

En kost maar 180,- euro.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:12

DjVe

Hatsaflats!

Of een oudere Sony STR-DB940QS (of 930) receiver. Zijn genoeg te vinden op marktplaats voor rond de €100 euro. Je hebt dan geen HDMI maar wel genoeg optische en coaxiale digitale ingangen en een set pre out en een analoge 5.1 ingang (om bijvoorbeeld een blurayspeler aan te hangen die wel voorzien is van de laaste Dolby Digital HD decoder. Ik heb er zelf een gehad en verkocht aan iemand die exact hetzelfde ging doen (maar dan met 5 adam audio speakers)

• DanceTrend
@FeaR: je hebt helemaal gelijk.

@ShittyOldMan: thanks voor de tip, ik denk dat dat m gaat worden! Paar vraagjes:
- ik neem aan dat ik de linker speaker aansluit op de PreOut Front Left en de rechter op de PreOut Front Right. Dan heb ik dus een tulp naar 6.3 mm jack kabel nodig? Ik heb wel zulke kabeltjes gezien maar die hebben altijd 2 tulp stekkertjes (wit EN rood). Kan ik die gebruiken?
- zijn er nog andere merken met een vergelijkbaar product of is Teufel de enige aanbieder daarvan?

@DjVe: thanks voor de tip, maar als ik het goed begrijp kom ik uiteindelijk op hetzelfde uit als via dat Teufel kastje. Dan vind ik dat toch een elegantere oplossing :)

Ik heb de hele situatie iig even voor mezelf uitgetekend en het Teufel kastje heeft genoeg ins/outs voor wat ik er mee wil doen. HDMI gaat dan gewoon rechtstreeks te TV in en voor audio heb ik dan idd aparte kabels nodig, dat is dan niet anders.

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 17:11

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Je kunt ook een low budget oplossing toepassing met een RCA switchbox, eventueel eentje zoeken met afstandbediening als je lui wilt doen.
Voorwaarde is wel dat alle apparaten die je wilt aansluiten een analoge RCA (tulp) aansluiting hebben en deze ook audio uitsturen gelijk met het HDMI signaal wat je rechtstreeks naar je tv stuurt.
Ook wel handig wanneer je tv voldoende HDMI ingangen heeft.
;)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Nadeel van enkel zo'n switch kastje is dat het volume regelen dan echt op de speakers moet plaatsvinden. Dan is zo'n afstandsbediening bij die Decoderstation toch wel heel handig.

Life is not about specs, it is about joy!

• DanceTrend
Ja bedankt voor de tip maar op zich past dat Teufel ding wel binnen mn budget. En volumeregeling + afstandsbediening is wel zeer handig.

Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoe ik het precies aan moet sluiten. Op die KRK's zit een 6.3 mm jack uitgang en op dat Teufel ding een tulp. Heb ik dan deze kabel nodig?

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/HQM-239.jpg

Dat betekent dus dat ik 2 van zulke kabels nodig heb maar dat ik van de 1 alleen de rode gebruik en van de ander alleen de witte.. En dan hangen er dus 2 delen los, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling?

• bartvl

bartvl

Die zijn ook in mono verkrijgbaar waarschijnlijk.

Of bijvoorbeeld zo'n plug:
Mono 6,3 naar RCA

en dan gewoon een RCA kabel ertussen.

[ Voor 69% gewijzigd door bartvl op 27-05-2012 13:20 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Die heb je zeker ja. bijvoorbeeld

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• bartvl

bartvl

Ah, ik had ze ook zelf hier :P. Kabels van merk DAP, lekker goedkoop, soepel, maar wel redelijk degelijk. Ik heb ze bij Feedback gekocht.

Net even op de site van Feedback gekeken, dit zijn ook wel mooie:
Cordial CFU 3 PC 2 Jack/tulp 3 meter voor 12,-

[ Voor 45% gewijzigd door bartvl op 27-05-2012 13:26 ]

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-01 20:42
Bij actieve speakers heb je vaak geen reciever nodig. De beste actieve speakers momenteel zijn de avi AMD 9.1t (1200 euro oid), eventueel met sub :) (nog beter zijn de amd40's maar die laat ik maar even buiten beschouwing :-p

mixing a drink and music

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Boefmans schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:04:
De beste actieve speakers momenteel zijn de avi AMD 9.1t (1200 euro oid), eventueel met sub :) (nog beter zijn de amd40's maar die laat ik maar even buiten beschouwing :-p
En waar baseer je dat op? De Meridian DSP is namelijk ook niet misselijk, om maar een ander voorbeeld te noemen qua actieve speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Audio2010
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-03-2021
FeaR schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:12:
[...]

En waar baseer je dat op? De Meridian DSP is namelijk ook niet misselijk, om maar een ander voorbeeld te noemen qua actieve speakers.
Deze reactie heb ik ook gehad tijdens mijn zoektocht naar speakers. Deze is beter dan de andere en wel om de volgende reden.......
Ik ben veel rond geweest en beluisterd door het hele land.
Los van de behandeling en kennis in de meeste zaken wordt er teveel gekeken naar snelle verkoop.
Dit is nu het beste van het moment etc etc..
Maar wat ik naar op zoek was hebben / hadden ze niet en is niet mogelijk is meestal het commentaar.
Los van de prijsstelling.

Ik zocht specifiek naar actieve speakers en ben uiteindelijk na veel speurwerk terecht gekomen bij de importeur van AVI en hier een afspraak gemaakt.
Na een hartelijk ontvangst en uitgebreide gesprek over muziek in het algemeen een korte demo gekregen.
Zijn nuchtere kijk op de huidige Hifi, de kennis van deze persoon en uiteraard de kwaliteit van het product AVI heeft mij destijds besloten tot aanschaf van een set.

Oh ja
Inderdaad ik heb inmiddels mijn set Meridians verkocht. >:)

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 10:15
De krk rp8 hebben xlr ingangen, dus je kunt het oplossen met een voorversterker. Alleen is de goedkoopste die ik zo snel vind de Marantz av-7005 voor €1650,-. En dat staat niet helemaal in verhouding tot de prijs van de rp8's.

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-01 10:35
Volgens mij kan je het best een DAC nemen met volume regeling, bijv een beresford, dan ben je voor 200 € klaar en via marktplaats misschien nog goedkoper.

• bartvl

bartvl

Dat is inderdaad ook een goed advies. Het nadeel daarbij is dat je enkel digitale verbindingen kan leggen. De Teufel biedt meer aansluitmogelijkheden (analoog stereo en analoog 5.1) én heeft een afstandsbediening.

• DanceTrend
Bedankt voor het advies mensen. De Teufel is inmiddels besteld en wordt morgen/overmorgen al geleverd :)

Mijn keuze is daarop gevallen om oa wat bartvl zegt: zowel digitale als analoge ingangen, afstand bediening, past binnen budget / "goedkope" oplossing, etc.

Ben benieuwd!
Pagina: 1