Toon posts:

Welke SSD voor een server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een servertje in elkaar te steken, moet snel zijn, maar niet teveel kosten. Ga geen gebruik maken van RAID oid, wordt een SSD voor booten (op c:) en de website data (op d:). 120 GB is ruim voldoende. Een tweede harde disk (1 a 2 TB) gaat voor de overige opslagcapaciteit zorgen.

Nu zijn er zoveel types SSD's dat ik het echt even niet meer weet. Ik gebruik nu voor mijn desktop een OCZ Agility 3, bevalt prima, lekker snel enzo, maar ik lees her en der over betrouwbaarheidsproblemen met OCZ en dat is natuurlijk niet wenselijk voor een server, zeker niet zonder RAID. Uiteraard ga ik wel goede backups draaien :-)

Wensen:
1) Betrouwbaar!
2) Snel, zeker 400 a 500 MBps lezen EN schrijven, liefst veel IOPS
3) Prijs?

Ik zoek naar een gunstige prijs/kwaliteit, met dus de focus op betrouwbaarheid en snelheid, maar ga voor een paar tientjes daar niet al te grote concessies in doen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:33
Er zal hier waarschijnlijk veel 'Crucial M4' gaan worden geroepen :P En daar ben ik het niet mee oneens, want ik heb er zelf ook eentje in m'n computer zitten. Of het echt de beste is voor een server weet ik niet, maar voor consumentengebruik is het wel één van de betere.

The devil is in the details.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan kom je op de samsung 830 uit, die heeft veel hogere IOPS dan de crucial m4

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik zou ook voor de Samsung 830 gaan zoals Reepje hierboven zegt.
Zeer betrouwbaar en veel IOPS

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:37:
Wensen:
1) Betrouwbaar!
2) Snel, zeker 400 a 500 MBps lezen EN schrijven, liefst veel IOPS
#2 => Ga je er dan 2 kopen en voor opslag gebruiken/veel bestanden heen en weer kopiëren of zo ??

#1 => Ik zou nog steeds voor een Intel 320 kiezen : Is de enige SSD die ik echt betrouwbaar durf te noemen onder andere doordat deze zijn cache nog weg kan schrijven bij stroomverlies :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
@nero 355:

ik draai nogal wat heftige queries, en heb veel (kleine) plaatjes die bekeken worden. Daarom is snelle toegang tot de database en de bestandjes wel belangrijk. De huidige server staat regelmatig enkele seconden met de disks te rammelen voordat er een respons komt.

Is de Intel 330 de opvolger van de 320? Nadeel is wel dat die de snelheid niet haalt. Misschien een hoger Intel type?

Verwijderd

De 320 is de opvolger van de postville , zogoed als dezelfde controller die zich al bewezen had kwa stabiltiteit en compabiltiteit .Een hoogvlieger kwa benchmarks is het niet , wel korte acces times van onder de 0.0 Ms .

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die 400-500MBps die je nodig denkt te hebben lijkt me nogal uit de lucht gegrepen. Voor het versnellen van de database zou ik in de eerste plaats kijken naar meer werkgeheugen en optimalisatie van queries. Een ssd zal ook wel helpen maar een database-applicatie gaat echt geen honderden megabytes per seconde van je ssd trekken. Een Intel SSD 320 zal ook al wonderen doen voor de prestaties ten opzichte van een harde schijf.

Wat betreft betrouwbaarheid is die SSD 320 waarschijnlijk wel je beste keuze. De Crucial m4 en Samsung 830 hebben ook een goede reputatie. Als je veel naar de drives schrijft kun je eventueel een overbemeten exemplaar nemen en die onderpartitioneren (of veel capaciteit niet gebruiken icm trim).

Verwijderd

Zoals je zelf zegt denk ik dat de Crucial perfect is. Een van de redenen is dat deze bijzonder stabiel en betrouwbaar zijn.

Volgens een franse webshop hebben de SSD's van Crucial zelfs een lagere uitvalpercentage dan Intel SSD's.
http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Die 830's zijn nu best goedkoop geworden:
http://www.amazon.de/Sams...TF8&qid=1337888367&sr=1-2

Vergeleken bij de PW:
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB

[ Voor 35% gewijzigd door Megamind op 24-05-2012 22:13 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:09:
Zoals je zelf zegt denk ik dat de Crucial perfect is. Een van de redenen is dat deze bijzonder stabiel en betrouwbaar zijn.

Volgens een franse webshop hebben de SSD's van Crucial zelfs een lagere uitvalpercentage dan Intel SSD's.
http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html
Je moet wel goed naar de feiten kijken en niet gewoon wat rondroepen...

Intel is van een 0,1% uitval, naar 1,73% gegaan sinds de vorige publicatie.
De vorige release van hun gegevens, was in Oktober 2011 en nog half jaar eerder was dat 0,3%

Dus dat betekend, dat sinds de introductie van de sandforce SSD's, want dat is in de tussen periode gebeurd, het uitval percentage drastisch is gestegen...
Maar je kan nog steeds veilig stellen dat de hele Intel postville serie en afstammelingen een verdoms betrouwbare SSD is en voor enterprise doeleindes ook de betere keuze is.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 24-05-2012 22:34 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Voor uitvallende disks hebben we RAID bedacht.

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-02 20:59
Die prijs bij Amazon.de klopt niet, hij gaat naar 242,- zodra je kiest voor 265GB in dat menu, en dan Notebook / Desktop kiest. Als je Basic kiest, kost hij 216.- Dus niet 179,-. Ik heb doorgeklikt tot ik bijna bij het bevestigen was namelijk, dan pas zie je de uiteindelijke prijs.

Edit: Om één of andere reden kom ik nu wel op 179,- uit. Als dit de uiteindelijke prijs is (leverbaar vanaf 30 mei staat er bij) dan is deze zeer scherp geprijst. Dit is alleen niet de Upgrade Kit versie, dus komt zonder accessoires etc. Je zou het dan moeten vergelijken met een kale SSD uit de Pricewatch maar die kan ik zelf ook niet vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Royeboi op 24-05-2012 23:20 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:07:
Voor uitvallende disks hebben we RAID bedacht.
Om door te blijven draaien wel ja. Maar voor backups echt zeker niet.

https://discord.com/invite/tweakers

• Reepje
  • Niet online
Royeboi schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:16:
[...]

Die prijs bij Amazon.de klopt niet, hij gaat naar 242,- zodra je kiest voor 265GB in dat menu, en dan Notebook / Desktop kiest. Als je Basic kiest, kost hij 216.- Dus niet 179,-. Ik heb doorgeklikt tot ik bijna bij het bevestigen was namelijk, dan pas zie je de uiteindelijke prijs.

Edit: Om één of andere reden kom ik nu wel op 179,- uit. Als dit de uiteindelijke prijs is (leverbaar vanaf 30 mei staat er bij) dan is deze zeer scherp geprijst. Dit is alleen niet de Upgrade Kit versie, dus komt zonder accessoires etc. Je zou het dan moeten vergelijken met een kale SSD uit de Pricewatch maar die kan ik zelf ook niet vinden.
in precies 1 klik kwam ik wel op 179 uit, en het gaat dan om de disk incl upgrade kit. Dus hoe jij klikt weet ik niet, maar het is echt eenvoudig (rechter boven hoek scherm klikken op "in den einkauswagen")

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-02 20:59
Reepje schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:33:
[...]

in precies 1 klik kwam ik wel op 179 uit, en het gaat dan om de disk incl upgrade kit. Dus hoe jij klikt weet ik niet, maar het is echt eenvoudig (rechter boven hoek scherm klikken op "in den einkauswagen")
Dit leg ik dus uit in de bovenstaande post, die je overigens quote. Als je links nog een keer in het menu bevestigt dat je voor 256GB gaat, dan wordt de prijs opeens duurder.

Als je niets doet en op verder klikt, zoals jij hebt gedaan, kom je inderdaad op 179,- uit zoals ik net ook al berichtte, echter is dit de kale versie. De vergelijking met de Pricewatch klopt daarom niet.

Edit: laat maar, ik moet zelf beter lezen. Er staat duidelijk dat het hier ook om een upgrade kit gaat. Nog steeds vreemd dat de prijs duurder wordt zodra je in het linkermenu een andere keuze maakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Royeboi op 24-05-2012 23:39 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Reepje
  • Niet online
Royeboi schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:37:
[...]

Edit: laat maar, ik moet zelf beter lezen. Er staat duidelijk dat het hier ook om een upgrade kit gaat. Nog steeds vreemd dat de prijs duurder wordt zodra je in het linkermenu een andere keuze maakt.
Je hebt een cursus "hoe werkt amazon" nodig. Je hebt de aanbieding, en die krijg je uitsluitend door op de einkaufswagen te klikken.
Verder verkoopt amazon ook als tussenpersoon voor -in dit geval- 83 andere webwinkels. Door onder de aanbieding te klikken en iets te selekteren, kom je bij 1 van hun partners terecht, en koop je via amazon. Maar die webshop kan wel een andere prijs hebben, wel/geen upgradekit hebben, en verzendkosten berekenen.

Verwijderd

Swordlord schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:23:
[...]

Je moet wel goed naar de feiten kijken en niet gewoon wat rondroepen...

Intel is van een 0,1% uitval, naar 1,73% gegaan sinds de vorige publicatie.
De vorige release van hun gegevens, was in Oktober 2011 en nog half jaar eerder was dat 0,3%

Dus dat betekend, dat sinds de introductie van de sandforce SSD's, want dat is in de tussen periode gebeurd, het uitval percentage drastisch is gestegen...
Maar je kan nog steeds veilig stellen dat de hele Intel postville serie en afstammelingen een verdoms betrouwbare SSD is en voor enterprise doeleindes ook de betere keuze is.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik bedoelde inderdaad de nieuwe ssds. De ouwe trouwe zijn inderdaad uitstekend.
Pagina: 1