Moederbord gezocht

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Geen compleet systeem voor mij: mijn Fractal Design Define XL, Asus ENGTX460 en collectie schijven doen het nog goed. Wel nood aan vervanging: de Intel Q6600, de MSI P35 Platinum en de 4x Corsair 6400 4GB.

Als processor had ik de Intel i5 2500K voor ogen, dezelfde als in de BBG voor mei. De koeling: Scythe Mugen 2. Geheugen vind ik zelf gemakkelijk afhankelijk van het moederbord (4x 4GB DDR3 1600) - maar dat is net het punt waarover ik struikel.

Ik ben al jaren weg uit de sales en volg de hardware niet meer op. Ik heb geen idee welk moederbord te nemen, aangezien ik nogal veel wil: FireWire, eSATA, USB 2.0, USB 3.0, SATA 3, SATA 6. Intern heb ik zes USB connectoren nodig (3 blokjes, kortom). Wat betreft SATA aansluitingen: zeker zes. Ik heb weliswaar vier schijven op een RAID controller hangen, maar daarnaast heb ik toch nog 6 SATA devices (hotswap bay, DVD, 3 HDs, SSD).

Wat ook een must is, is UEFI - dit systeem moet even meegaan en met het oog op W8 wil ik geen ouderwetse BIOS meer. Niet nodig - zit in de weg zelfs - is onboard video.

Budget: 500 à 600 voor het totaal, dwz. €150 à €250 voor het moederbord.

Oh, en als iemand een goeie soundcard weet met midi-controller en jackaansluiting ben ik altijd geïnteresseerd. Zolang het geen Creative Labs is. Dat komt nooit ofte nimmer nog mijn systeem in sinds de Audigy Platinum die me veel geld gekost heeft maar door driver (gekend probleem bij CL) én hardwareproblemen (IRQ issues, WTF?) nooit gefunctioneerd heeft .

PS. Verdorie, dit hoort eerder thuis in Componenten Aankoopadvies

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:07

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Inderdaad ja! :(

:+

> CAA

[ Voor 19% gewijzigd door Edmin op 24-05-2012 10:14 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? al eens doorgenomen?
De eisen die je noemt kun je op minstens de helft van de moederborden wel vinden, dus dat is het probleem niet zo denk ik. De uitdaging ligt hooguit bij firewire, omdat dat toch een beetje aan het verdwijnen is, maar daar heb je altijd nog insteekkaartjes voor.

onboard video is vrijwel niet bestaand meer op de desktop markt. IGPs heb je wel, maar die zitten sowieso ingebakken in iedere nieuwe intel CPU, dus daar heb je niet zo heel veel keus in, die krijg je er gewoon bij. Maar als je die niet gebruikt maakt dat verder natuurlijk weinig uit.
Als je naar Z77s kijkt zit daar bijna altijd wel iets van videoaansluitingen op, maar die hoef je niet te gebruiken als je niet wilt.

pricewatch: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
Deze voldoet bijna aan je eisen, alleen heeft deze enkel een UEFI bootloader en niet een volledige UEFI.

Z77 icm firewire is schaars iig.

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 24-05-2012 12:06 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 11:59:
Heb je *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? al eens doorgenomen?
De eisen die je noemt kun je op minstens de helft van de moederborden wel vinden, dus dat is het probleem niet zo denk ik. De uitdaging ligt hooguit bij firewire, omdat dat toch een beetje aan het verdwijnen is, maar daar heb je altijd nog insteekkaartjes voor.

onboard video is vrijwel niet bestaand meer op de desktop markt. IGPs heb je wel, maar die zitten sowieso ingebakken in iedere nieuwe intel CPU, dus daar heb je niet zo heel veel keus in, die krijg je er gewoon bij. Maar als je die niet gebruikt maakt dat verder natuurlijk weinig uit.
Als je naar Z77s kijkt zit daar bijna altijd wel iets van videoaansluitingen op, maar die hoef je niet te gebruiken als je niet wilt.

pricewatch: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
Deze voldoet bijna aan je eisen, alleen heeft deze enkel een UEFI bootloader en niet een volledige UEFI.

Z77 icm firewire is schaars iig.
Je topic had ik gelezen ja, maar dat on-board video en IGP niet hetzelfde is heb ik blijkbaar overgelezen.

Die ASRock uit de BBG van mei is overigens wel interessant, maar ik kan die blijkbaar moeilijk vinden bij de leveranciers hier. De Gigabyte die je vermeldt ziet er ook goed uit, alleen is de firma nog niet echt op de UEFI trein gesprongen en die UEFI is echt een must met het oog op de toekomst :(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ach, met een UEFI bootloader kom je er ook toch?

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:59:
Ach, met een UEFI bootloader kom je er ook toch?
Ik kan wat moeilijk inschatten wat de vereisten voor Win8 zijn ivm. UEFI. Ik was intussen naar de ASUS P8Z77-V LX aan het kijken overigens. Geen FireWire of eSATA, maar misschien moet ik van mijn aansluitfetisj afstappen en gewoon een PCI extension kopen als ik die dingen ooit nodig heb, wat een kleine kans is nu USB 3.0 er is. Als je hierover nog je deskundige mening kan geven, TERW_DAN...

Geheugen en processor heb ik intussen gekocht trouwens:
  • Intel i5 3750K (de 2500K was niet te vinden in Brussel en het prijsverschil was miniem)
  • G.Skill DDR3 16GB PC 2133 CL9 G.Skill KIT (4x4GB) 16GAB ARES

[ Voor 17% gewijzigd door YellowOnline op 24-05-2012 14:28 ]

Pagina: 1