Toon posts:

better raid 10 of raid0+backup?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig een nieuwe high perfomance med budget pc te bouwen
en wil hierbij 2 nieuwe ssd's van ca. 60 gb in raid 0 zetten voor die ultieme opstartsnelheid en 1 hdd van 2 TB
en aangezien ik best bang bang ben dat ik data zal verliezen (heb dit al vaker gezien bij kennissen) wil ik van de ssd schijven een extra backup
dus ik vroeg me af wat logischer was een systeem in raid 10 zetten of in raid 0 waarbij ik automatisch elke dag veranderingen backup wanneer hij in idle-modus staat
(ik weet hoe ik ze in raid 10 moet zetten en dit is mogelijk en ook nog de1,6 TB gebruiken die overblijft)
hiermee moet je rekening houden dat wanneer in de raid 10 modus de cpu en geheugen nogal een bottleneck kan worden wat prestaties kan verminderen.
en dat ik de pc niet elke dag in idle modus zal laten staan

ik wil graag advies over wat jullie handiger lijkt.

ps: ik heb de schijven al dus laat aub eventuele schijf veranderingen achterwege

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
Je moet het zo zien: raid is geen back-up, het helpt je alleen om downtime te voorkomen of I/O te verhogen.

En in mijn ogen is een back-up maken van de ene SSD naar een andere HDD in dezelfde computer ook geen echte back-up. Je bent dan alsnog niet beschermd tegen brand, blikseminslag, kortsluiting en noem maar op.

Dus wil je het goed aanpakken? Zet je SSD in raid0 en maak wekelijks/dagelijks een back-up naar een externe harde schijf. Back-up klaar? Dan koppel je de schijf los.

Verwijderd

Begin eens met de specs van je systeem. Daarnaast is het gebruik van punten en komma's wel handig.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 02:18:
dus ik vroeg me af wat logischer was een systeem in raid 10 zetten of in raid 0 waarbij ik automatisch elke dag veranderingen backup wanneer hij in idle-modus staat
Dat is geen backup, RAID is dat ook niet. Ga hier eens kijken: Thematopic: Backups, en zorg dat je backups maakt op externe media, niet alleen intern in je computer.

Zie verder ook de RAID FAQ.

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 24-05-2012 02:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Software raid maakt met hedendaagse CPU's niet zoveel meer uit qua performance impact.

Goede controllers kunnen zelfs met de goedkoopste budget CPU prima overweg met Software-raid.

Ik zou persoonlijk voor 2 SSD's gaan met daarbij een Harddisk waarop dagelijks een backup wordt gezet, en het liefst geautomatiseerd.

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
"Better save than sorry"

Hoe je opstelling zal zijn, klonen van je belangrijkste data, kloon zo vaak genoeg. Jij bent 100% verantwoordelijk. Als een PC faalt, kan dat niet een reden zijn van excuus, tenzij je woning vuur vat(, zoals mij is overkomen). Tja, kon een harde schijf in mijn auto leggen.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Verwijderd

Topicstarter
oke sorry voor de verwarring ik bedoelde hierbij in plaats van backup een mirror maar in mijn ervaring word backup beter begrepen.
overigens wil ik een mirror in mijn systeem omdat ssd schijven nog weleens harde fouten willen produceren waardoor je systeem niet meer start en als dit gebeurt wil ik zo veel mogelijk gegevens hebben, aangezien ik mijn gehele pc maandelijks "backup" naar een hdd die ik op mijn werk bewaar(zelfs bij brand veilig)

overigens bedankt voor het antwoorden
(ps ik zie niet in hoe mijn specs een antwoord kunnen bieden in dit vraagstuk lol)
pss ik heb nog nooit een backup nodig gehad(i know lucky) en als ik dat werkelijk nodig hebt dan maakt mij die ene maand ook niet meer uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2012 03:07 ]

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

raid10 is eigenlijk alleen nodig, als je bijhardware faillure zonder problemen moet kunnen verder werken.

een backup is nemen is altijd nodig, ook al heb je RAID1 of RAID10,
maar als je geen RAID1 hebt, en je drive gaat stuk, dan moet je eerst een nieuwe drive steken, al je data weer overzetten en dan kan je weer aan het werk, als je niet uren kunt wachten op je systeem, dan moet je RAID1 gebruiken.. :)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:49

Croga

The Unreasonable Man

Even kijken....

2 SSDs in RAID0 vanwege de enorme snelheid.
Vervolgens die mirroren op één trage harddisk.....
Door naar RAID10 te gaan gooi je in één klap, bij schrijfacties, alle snelheidswinst van je SSDs én hun RAID0 in de prullenbak. Lijkt me niet de meest economische oplossing.

Verwijderd

Ik heb zelf gekozen voor Raid 0 + Backup. Ik heb 3 HDs in mijn PC. 2x voor Raid 0 en 1 schijf voor backups. Eens in de zoveel tijd, meestal om de paar dagen, maak ik een backup van mijn Raid0 naar de backup schijf. Ongeveer 1 maal per half jaar schoon ik de computer op en maak een backup die op een externe HD gaat.

Dit werkt voor mij.

Verwijderd

Topicstarter
cool bedankt voor jullie advies ik zal dan de raid 0 gaan installeren en gewoon om de dag een mirror maken naar mijn hdd
Pagina: 1