HD4870x2 trekt het niet?

Pagina: 1
Acties:

• Axelj
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:00
Beste mensen,

Sinds enige dagen ben ik eens Diablo 3 aan het bekijken. Echter wanneer ik dit spel start begint de fan van mijn videokaart direct op hol te slaan met als resultaat een hoop herrie.

Nu vind ik dit niet zo heel erg storend...

Wat ik wel storend vind is dat na enige tijd glitches op het scherm komen en dan opeens stopt de fan van de videokaart. Enkele minuten daarna gaat de PC spontaan uit. Oververhittingsbeveiliging?

Nu is mijn vraag of dit echt door oververhitting komt of dat de videokaart tegen zijn einde aanloopt.

PC setup:

Case: Antec P182
Voeding: Corsair Enthusiast Series TX750 750 Watt
Mbord: GigaByte GA-X48-DQ6
Chip: Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz
Geheugen: 8 gb
Grafix: Club3D Radeon HD 4870X2 2048 MB

Mensen die hier nog meer ervaring mee hebben???

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:29

Nemesizz

Untouchable

Wat je kan proberen is de fanspeed te forceren (ipv automatisch regelen, handmatig op een bepaalde snelheid zetten). Kan namelijk zijn dat de temperatuur sensor een beetje brak is, en dan met te lage waarden (fan gaat uit) of te hoge waarden (kaart schakeld uit) aan komt zetten.

Eventueel eens kijken met GPU-z wat je temperaturen doen (kun je zo'n grafiekje bekijken).

Wat je ook kan proberen is (naast de fan forceren) om (indien mogelijk) 1 van de 2 GPU's even uit te schakelen.

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 16:32
Hoe forceer je de fanspeed? Want via AMD Overdrive gebeurt er niks bij mij namelijk. (heb vergelijkbaar probleem, zie topic Asus 4870 valt uit)

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-02 17:09

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Je PC met die speccs zou Diablo gewoon moeten kunnen trekken, er is dus iets anders aan de hand.
Installeer een programma zoals GPU-z of Speedfan en kijk naar de temperaturen.
EDIT: met speedfan kun je als het goed is ook handmatig je fanspeed regelen

Zijn je drivers trouwens wel up-to-date?

[ Voor 16% gewijzigd door Drunken_Bear op 23-05-2012 10:38 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:20

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Vaak wil stof en haren zich ophopen in het koellichaam binnen de vga fan, met een fietspomp of compresser kun je die vaak schoonblazen, ook worden de knaapjes goed heet, waardoor de TIM (coolprut) ingedroogd kan zijn, waardoor de temps ook flink kunnen oplopen.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Axelj
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:00
Drivers zijn up-to-date.
Wat betreft de temperatuur gaf Control Center van ATI gister een temperatuur van 73°C aan terwijl ik Control Centre draaide...

Gezien de kaart inmiddels 4 jaar in de pc zit kan het best dat het allemaal beetje ingedroogd is.
Is het eenvoudig om dit te vervangen? Kan ik ook direct de coolpasta die op de gpu's zitten vernieuwen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:29

Nemesizz

Untouchable

Axelj schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:15:
Drivers zijn up-to-date.
Wat betreft de temperatuur gaf Control Center van ATI gister een temperatuur van 73°C aan terwijl ik Control Centre draaide...

Gezien de kaart inmiddels 4 jaar in de pc zit kan het best dat het allemaal beetje ingedroogd is.
Is het eenvoudig om dit te vervangen? Kan ik ook direct de coolpasta die op de gpu's zitten vernieuwen.
Hmmm, 73ºC in idle modus is wel erg hoog (als je CCC bekijkt is je kaart niet aan het renderen, dus idle zeg maar). Tijdens belasting zal die veel hoger uitpakken en waarschijnlijk de shutdown-temp drempel halen.

Probeer eerst de kaart van stof te ontdoen (indien aanwezig). Als dat niet (genoeg) helpt kun je proberen de koelpasta te vervangen.
Hoe moeilijk/makkelijk dit gaat verschilt per kaart, soms zitten er irritante klemmetjes/schroeven onder spanning erop en dan moet je de boel nadien weer goed aandraaien (over het algemeen, hoe simpeler de kaart hoe makkelijker het is).
Ook hebben sommige kaarten heatpads op bijvoorbeeld het geheugen zitten, als je de koeler verwijderd willen die pads nog wel eens kapot gaan.

• LordWhiskey
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09-2025
uit elkaar halen koelribben reinigen, alle koelpasta verwijderen, nieuwe koelpasta erop (pas hiermee op) in elkaar zetten en gaan met die banaan (dit is bij mij al met 3x 3870x2 gebeurd),.. als dit het nu niet verhelpt zou ik als ik jou was vorzichtig kijken of je hem kan reflowen

Eeuwige roemlijst: 1. Achilles

Pagina: 1