Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 23:17
Heb ineens last van complete uitval van mijn videokaart. Begon tijdens een potje CSS'en, had ik al een tijd niet gedaan. Kijk dagelijks veel HD materiaal en daar geen last (niet onlogisch, minder belasting). Ook bij GTA SA valt mijn scherm op zwart. Na enkele seconden krijg ik weer beeld en kort een uitroepteken van Windows die zo snel weer verdwijnt dat ik er niks van af kan lezen.

Via Overdrive de Fan op 100% proberen te zetten maar zonder resultaat, hij gaat iets harder draaien onder load, maar niet als ik dit instel bij Overdrive. Hij kan veel harder weet ik. GPU-Z geeft dit tijdens een test van FurMark:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2238080/temp.png
Bizar hoge temperaturen lijkt mij? Bij 86 graden valt de boel op zwart.

Overigens is deze kaart al twee maal defect geweest. Eerste keer viel deze ook uit na korte load (denk defect aan geheugen), gerepareerd door Asus, tweede keer was Fan kapot, ook gerepareerd door Asus. Deze kaart is altijd al een gerepareerde kaart geweest, toen ik deze voor het eerst kreeg was hij na 2 maanden al defect en heb toen een andere (waarschijnlijk) gerepareerde kaart gehad. Nu is natuurlijk mijn garantie verlopen, en heb ik ondertussen al een regeling kunnen treffen met Azerty, maar toch blijven dit bizar hoge temperaturen. Liever geen nieuwe kaart als het niet hoeft. Maar als ik dit zo zie is het echt einde verhaal.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Inderdaad die temps zijn niet gezond. 85 kan misschien nog net omdat het FurMark is.

Het bizarre vind ik wel:
Fan speed 0%
En toch Fan speed 3555 RPM
Lijkt me dus ergens een verkeerde meting. Probeer anders eens een oudere GPU-Z en oudere/nieuwste drivers.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
Reeds geprobeerd maar zonder resultaat. Zou het helpen met een andere koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 16:40
Hoe is de koeling in je kast verder? Als je een kast vol hitte hebt, werkt andere koeling ook niet.
Heb je genoeg aan en afvoer.

There is no knowledge, that is not Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
4 fans, goeie airflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
Voordat je andere koeling koopt zou je de koelpasta van je huidige koeling kunnen vervangen dat is vrij goedkoop te doen. En zorg ervoor dat je fans en koelribben vrij zijn van stof en muk. Mijn CPU koelblok deed het zonder stof en muk ook beter :)

Zou wel alleen kutten met koeling/koelpasta als garantie is verlopen, anders zou ik als alles schoon is RMAtje aanvragen.

Soms wil BIOS/FW update van je kaart ook nog wel eens schelen, maar weet niet of ASUS die officieel aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
Kijk dagelijks veel HD materiaal en daar geen last
Had ooit een Radeon 9800Pro die zelfde probleem had, 3D was prut. Maar HD materiaal is 2D en daar had ik toen ook geen last mee. Dat was toen wel de koeling. Zalman Cooler heeft het toen voor mij opgelost. Goed weer genoeg gespamt nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
djcasl, lees aub dit eens:
Je hebt zelf als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste bericht.
Graag je vorige post editen, ipv het topic omhoog te schoppen om de 2 minuten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-06 23:16

Imprezzion

E92 320i & 307CC

130c+ voor VMEM en 140c+ voor shadercores is natuurlijk ook ziek hoog. Er is iets niet OK met de koeling van de kaart.

Maak die eens schoon, nieuwe pasta ed.

[ Voor 5% gewijzigd door Imprezzion op 24-05-2012 12:25 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
Dank voor alle tips, ga hem is uit elkaar schroeven en schoonmaken. Die BIOS stamt uit 2008, is er geen nieuwere? De VMEM en Shadercores, zitten die onder dat andere kleine koelblokje denken jullie? (http://www.asus.com/websi...Ejip1xXoCcYdRwG/P_500.jpg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Onder dat kleine koelblokje zitten VRM's voor de voeding.
Deze wordt aangeduid met VDDC, maar bij jou kaart kan je daar blijkbaar enkel de spanning van uitlezen, en niet de temp.

Ik vermoed echter dat MEMIO niet rechtstreeks de temperatuur van de geheugenchips leest, maar wel het deel van de GPU dat met het geheugen communiceert.

Zuiver door naar de namen van de temps te kijken:
DISPIO: Input/Output van je Display
MEMIO: Input/Output van en naar je geheugen
SHADERCORE: de effectieve cores van de GPU

Een die shot van de 4870:
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/radeon-hd-4870/die-shot-colored.jpg
Dus DISPIO is de gele veelhoek rechts beneden, MEMIO is de groene rand linksboven en SHADERCORE is dan de fel rode in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Bij de meeste kaarten kan je de temps van de vrm's niet uitlezen er is ook geen enkele reden toe.
Want tenzij je kaart die dingen boven de 90 graden krijg is er niks aan de hand.
Pagina: 1