Toon posts:

PC gaat aan, uit, weer aan en blijft vervolgens aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een nieuwe moederbord (een ongelukje met frisdrank heeft het leven van mijn vorige moederbord ingekort).

Bij het inbouwen ervan heb ik alles netjes in de kast gezet, alle kabels aangesloten etc. en even leek het te willen werken, maar na een seconde of 10-15 ging alles uit om na een korte pauze weer aan te gaan. Geen enkel moment verscheen hierbij beeld, maar na eenmalig uit te gaan bleef de computer wel aan staan.

Ik heb alles verwijderd (RAM geheugen, videokaart, HDD, etc.) totdat ik alleen een moederbord over had met:
1) een POWER kabeltje van de kast naar de System Panel Header
2) beide ATX kabels van de voeding naar de moederbord
3) een CPU met aangesloten ventilator

Het probleem blijft echter bestaan: computer gaat aan, weer uit en blijft vervolgens aan staan. Is de voeding wellicht beschadigd?

Specs:
ASRock H61M/U3S3
Fractal Design Core 1000 Tower
Be quiet! Pure Power L7 530W
Intel Pentium G620 / 2.6 GHz - LGA1155 Socket - L3 3 MB

Verwijderd

Bios batterij er al uit gehaald en opnieuw er in? Boot hij door naar windows of herstart hij direct na de Bios?
Hoor je geen bios piepjes?
Had je eerder een videokaart en gebruik je nu de onboard?

Verwijderd

misschien dat de bios zichzelf reset ? en misschien omdat het battarijtje op is doet hij het elke keer?

• Edek
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-03-2025
Volgend mij is het best wel normaal dat een computer 2x kan 'opstarten' bij het booten.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar volgens mij moeten sommige ATX voedingen eerst 'opwarmen' alvorens ze genoeg stroom leveren.
Daardoor trekt de computer eerst te veel stroom, waara de voeding eruit klapt en dan kan het hele boot proces verder.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 04:50:
Bios batterij er al uit gehaald en opnieuw er in? Boot hij door naar windows of herstart hij direct na de Bios?
Hoor je geen bios piepjes?
Had je eerder een videokaart en gebruik je nu de onboard?
Ik heb de cmos gecleared en een andere batterijtje geprobeerd. Er verschijnt geen beeld en er zijn geen piepjes. Ik heb het met de onboard geprobeerd, de videokaart en ook zonder maar het proces herhaalt zich.

• r3agluurder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-02 22:20
Heb je de standoffs goed gecontroleerd? Als die er niet goed onderzitten en het bord maakt contact met de behuizing willen ze ook wel eens afslaan

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Hier staan ook nog wat tips: PC start steeds in twee keer op?

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 19:24
Ik heb het met mijn PC ook gekregen sinds ik een overclock heb draaien, alleen duurt het bij mij 1 seconde inplv. van 10 - 15. In mijn geval is het normaal en komt vaker voor. Maar 10-15 seconden is wel erg lang!

Verwijderd

Topicstarter
r3agluurder schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:20:
Heb je de standoffs goed gecontroleerd? Als die er niet goed onderzitten en het bord maakt contact met de behuizing willen ze ook wel eens afslaan
Ik heb de moederbord uit de kast gehaald en op het anti-statisch plastic en vierkant schuim gelegd maar nog steeds hetzelfde probleem.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-02 10:52
CPU koeler maakt wel goed contact? koelpasta ververst?
afstandsbusjes op de juiste plekken? (kunnen mobo met kast kortsluiten)

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
Littledevil9 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:28:
Ik heb het met mijn PC ook gekregen sinds ik een overclock heb draaien, alleen duurt het bij mij 1 seconde inplv. van 10 - 15. In mijn geval is het normaal en komt vaker voor. Maar 10-15 seconden is wel erg lang!
Het uitvallen duurt ook maar een seconde bij mij maar het doet zich eenmalig voor na 10-15 seconden na het indrukken van de aan knop

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ik heb het doorgelezen, maar hij kan in de bios komen, ik krijg geen eens beeld.

• r3agluurder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-02 22:20
Edit:
Heb je overigens de eventuele video aansluiting op je mobo al geprobeerd? dus via de gpu van de proc?

Ben je toevallig in het bezit van een multimeter?
Zo ja, meet dan de voltages op de 12V en de 5V rail eens, als die minder dan 0,5 volt afwijken dan is er niks met de voeding aan de hand, maar het lijkt erop dat die niet genoeg vermogen kan leveren.

[ Voor 18% gewijzigd door r3agluurder op 23-05-2012 11:45 . Reden: helder moment ]

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zelf ben ik ook in het bezit van een Asrock moederbord. Dit gedrag is normaal na een bios-update, dan is het opstarten eenmalig precies zoals jij het beschrijft. Maar daarna keert het dus niet terug.

Misschien is er een update voor je bios die dit probleem verhelpt?
Zie: http://www.asrock.com/mb/...sp?Model=H61M/U3S3&o=BIOS

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

• LordWhiskey
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09-2025
mischien is het een mogelijkheid om eventueel je IDE controller/ bootrom van je ide controller en extra sata controller uit te schakelen en kijken wat het systeem dan doet,..

(tijdens het overklocken opnieuw opstarten heeft met de overvoltage op het geheugen of op de CPU te maken, dit doet het systeem niet altijd na de first-boot omdat de bios pas zecht wat ie moet doen als het systeem aanstaat.

Eeuwige roemlijst: 1. Achilles

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 10:50
Al geprobeerd via de jumpers te resetten en met een schroevendraaier op te starten? Dit hielp bij mij altijd, tenzij de CPU niet ondersteund wordt.

Verwijderd

Topicstarter
r3agluurder schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:43:
Edit:
Heb je overigens de eventuele video aansluiting op je mobo al geprobeerd? dus via de gpu van de proc?

Ben je toevallig in het bezit van een multimeter?
Zo ja, meet dan de voltages op de 12V en de 5V rail eens, als die minder dan 0,5 volt afwijken dan is er niks met de voeding aan de hand, maar het lijkt erop dat die niet genoeg vermogen kan leveren.
Onboard en kaart geprobeerd met twee monitoren en ik heb geen multimeter. Heb nu de 8 pin atx eruit gehaald en hij geeft een net andere situatie: geen piepje etc. maar hij gaat nu niet uit na 15 seconden, helaas blijft het daarbij. Misschien doe ik er beter aan om nu een nieuwe voeding te bestellen zodat ik die morgen in huis heb.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02 20:03
Waar kwam de frisdrank precies terecht? Bij je CPU of werkgeheugen in de buurt? Zo ja, dan kunnen die ook wel eens kapot zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Knul schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 13:27:
Waar kwam de frisdrank precies terecht? Bij je CPU of werkgeheugen in de buurt? Zo ja, dan kunnen die ook wel eens kapot zijn.
Werkgeheugen zit er momenteel niet in en hij zal toch niet aan moeten springen als de CPU stuk is?

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02 20:03
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 13:45:
[...]

Werkgeheugen zit er momenteel niet in en hij zal toch niet aan moeten springen als de CPU stuk is?
Uit je OP:
Geen enkel moment verscheen hierbij beeld, maar na eenmalig uit te gaan bleef de computer wel aan staan.
Een vriend van mij had een stuk moederbord, en de pc ging ook gewoon aan, maar had geen beeld. Dus ja, je pc kan dan wel gewoon aan (fans draaien e.d.) maar je krijgt geen beeld.

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:59
Ik zou even testen met aangesloten monitor en één reepje geheugen en dat reepje verwisselen met andere als tie het nog niet doet.

• Edek
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-03-2025
Inderdaad, verschillende componenten uitproberen. Probeer vooral de voeding want het klinkt als een voeding probleem. Met een multimeter kan je waarschijnlijk vrij makkelijk defecten vinden.

• LordWhiskey
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09-2025
als je een bios speakertje in je pc hebt zitten en je zet hem aan zonder geheugen, gaat hij dan piepen?

Eeuwige roemlijst: 1. Achilles

Pagina: 1