Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:53
Hi!

Ik wil een SSD voor m'n laptop halen. Nu twijfel ik alleen nogal. Het gaat sowieso een 128GB schijfje worden. Heb me ondertussen beetje ingelezen en reviews gelezen. Nu zit ik met de volgende drie producten:

http://tweakers.net/price...m4-ct128m4ssd2-128gb.html
http://tweakers.net/price...ung-830-series-128gb.html
http://tweakers.net/price...k-sh103s3-120g-120gb.html

M'n laptop heeft een SATA-600 aansluiting. Dus dat is al geen beperking meer. De Hyper-X heeft de hoogste schrijfsnelheid. Ga ik het verschil merken? Of is het gewoon: neem de goedkoopste want je moet flink mierenneuken om het verschil te merken. Ik kan ook een middenweg nemen en de 830 nemen. De m4 is echter 20 euro (~10 biertjes B-) ) goedkoper dan de hyper-x en 10 (~5 biertjes B-) ) goedkoper dan de 830.

Wat raden jullie mij aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaygoffin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:45
Volgens mij is het prijsverschil tussen de M4 en 830 maar 7 euro? Ik zou voor de 830 gaan, dat is simpelweg de beste die je op dit moment voor dat geld krijgt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjanvdheuvel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 21:37

gertjanvdheuvel

Magento 2 / WebOptimalisatie

Buiten dat minimale prijs verschil om is het zo dat de Kingston de hoogste schrijfsnelheid haalt, wat je vast ook wel zal merken, al zal het grootste deel van je SSD gebruik natuurlijk uit lees akties bestaan. By the way, ook daarin is de Kingston volgens mij het snelst.

De HyperX serie van Kingston is echter wel echt ook als budget serie gebouwd, en alle drie de drives die je noemt zijn van het iets goedkopere Multi Level Cell principe.

Ik zou dan voor de Kingston gaan, laat die SATA600 maar eens flink branden :*)

CBD olie , Gezonder Leven , Bumper Beschermer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Negeer bovenstaand advies, meneer weet niet waar die over praat...

Compression & deduplication engine van de sandforce controller in de HyperX zorgt ervoor dat ze de specs van 550 MB/s read & write kunnen neerzetten. Maar dit is alleen in een zeer gunstig scenario, wanneer data te comprimeren is.
De echte speeds van een Kingston HyperX zijn veel lager als je met meer realistische data gaat werken.

Onderstaande screenshot is te zien, hoe de schrijfsnelheid toeneemt, naarmate de data meer gecomprimeerd kan worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.cdrlabs.com/images/stories/reviews/kingston_hyperx_ssd/kingston%20hyperx%20ssd%20as%20ssd%20compression.png
Let op:
Dit is een optimaal benchmark scenario. Sandforce drives zakken zeer snelachteruit in write speeds na een beetje gebruik. Zo laag tot wel 130 MB/s non compressible data.

Daarbij is de sandforce controller niet de meest betrouwbare controller, de geschiedenis heeft dit vaak genoeg laten zien, door de vele uitval van drives met deze controller.

De betere keuzes zijn de Crucial M4 en de Samsung 830. Een direct merkbaar verschil is er niet...
Het enigste verschil tussen de Crucial M4 en de Samsung 830 is letterlijk alleen de schrijf snelheid.
Maar over het algemeen ben je niet bakken aan data aan het schrijven, dus heb je misschien die extra hoge schrijfsnelheid niet nodig.

Als je wel bakken met data wegschrijft, vanuit een bron die sneller is dan je SSD, dan heeft het nut. Want bedenk ook, je bent gelimiteerd door de bron waarvan je leest....

Dus...
Goede performance voor goede prijs: Crucial m4, wil je net iets meer write power, neem dan maar de Samsung 830

offtopic:
Aanschaf advies plaats je tegenwoordig in dit gedeelte van het forum: Componenten Aankoopadvies

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 22-05-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De Samsung 830 en Crucial M4 series zijn op dit moment de betere keuze als het aan komt op prijs/prestatie en betrouwbaarheid. Neem dit inmiddels gesloten topic eens door, ondanks dat het gesloten is bevat het nog een schat aan aankoop informatie: [BBG aanschaf] SSD.

Daarnaast kan dit topic ook de nodige informatie verschaffen: Het grote SSD topic ~ Deel 9

Uit beide topic's zal in iedergeval naar voren komen dat een SSD met Sandforce controller niet de beste keuze zijn, aangezien hier erg met de specificaties is gespeeld. De genoemde snelheden worden namelijk alleen in de ideale situaties gehaald, dat wil zeggen alleen als de gebruikte data heel goed comprimeerbaar is, wat in reallife vaak niet het geval zal zijn.

edit: zie ook Swordlords commetaar. :)

Overigens dergelijke "wat moet ik kopen topic's" hebben sinds afgelopen weekend een nieuw plekje gekregen in het nieuwe subforum CAA, daarom een kleine verhuizing.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
Samsung 830 of de Crucial M4. Laat die Kingston maar links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bespaar jezelf een paar biertjes en ga ook voor de M4. Verschil is niet merkbaar.
Pagina: 1