Welke voeding ?

Pagina: 1
Acties:

• DvanWees
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-03-2025
Goedenmiddag,

Ik ga voor het eerst een pc zelf in elkaar zetten maar ik lees op meerdere websites en forums dat de voeding belangrijker is dan vele denken. Nou heb ik na veel vergelijken en lezen denk ik wel een redelijke pc bij elkaar gevonden (voor een niet al te hoog budget). Het enige probleem is dat ik geen idee heb welke voeding ik er bij moet nemen. Ik ben nieuw hier en hoopte dat jullie misschien met wat voorbeelden kunnen komen of uitleg zodat ik een goede keus kan maken zodat ik lang van me pc kan genieten.

Dit zijn alle onderdelen :
processor AMD FX-4100 Black Edition 3.6 GHz 95.-
videokaart Sapphire HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5 130.-
harde schijf Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB 80.-
moederbord Gigabyte GA-970A-UD3 80.-
geheugen G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL 45.-
Dvd brander Sony Optiarc AD-7260S Zwart 20.-

De rest van de componenten zoals behuizing etc heb ik al.

Nou had ik deze voeding gevonden : Inter-Tech EPS-650W 30.-
Het probleem is dus dat ik verder geen idee heb of deze bij mijn pc past of dat ik er niet goed aan zou doen om deze te kopen. Ik hoop op goed advies :)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:46
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Kijk hier maar eens.

Verwijderd

Inter-Tech EPS-650W voor 30 euro? Dit is dus wat men bedoelt met besparen op een voeding en wat je dus juist niet zou moeten doen. Je kan beter voor een Corsair, Silverstone of Seasonic kijken, alleen dan red je het niet met 30 euro.

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-12-2025

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Op een voeding moet je niet besparen. En een degelijke voeding kost al gauw 80/100+ euro.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Cooler Master of Corsair.

Lees de BBG Aanschaf Voedingen maar eens door.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

• DvanWees
Okee bedankt , had al zo'n vermoeden maar dacht toch laat ik het eerst maar even rondvragen. Vraag me alleen af wat het minimum aantal W is wat ik nodig heb maar dat moet ik dan maar even uitzoeken. Alvast bedankt ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
500W is al meer dan voldoende. Ik zou persoonlijk voor 600W gaan. Als je dan een keer een dikke videokaart wil hebben zit je lekker ruim. Wattage is echter niet alles. Je kan beter een 500W Corsair voeding kopen dan die 650W Inter-Tech. Zoals aangegeven: bespaar niet op de voeding, het is het belangrijkste onderdeel van je PC.

• DvanWees
Iedereen bedankt, had ik hier geen antwoord op gekregen was mijn pc binnen de korste keren alweer kapot en/of had ik er nog niet veel aan gehad. Ik heb gekeken naar de merken en aangezien ik nog 30 euro ruimte in mijn budget had (de max was 600 euro) heb ik hier ook naar gekeken, ik wil graag weten of jullie denken dat ik het met 1 of verschillende van deze 3 wel red dat ik gewoon ergens aan extra geld moet komen zodat ik een duurdere versie van dit merk kan kopen , deze drie heb ik gevonden :

Corsair Builder CX500 V2 50-.
Cooler Master GX GX 550W v2 60-.
Silverstone Strider Essential 500W (ST50F-ES) 55.-

Ik weet dat de 600W een aanrader was maar ik denk dat ik de komende tijd toch niet voor die nieuwe videokaart ga en dus dan maar het risico neem dat ik later ook een nieuwe voeding moet kopen.

graag jullie mening en laatste keer advies en dan hebben jullie me enorm geholpen :)

[ Voor 8% gewijzigd door DvanWees op 22-05-2012 17:20 ]

• Hell-Slave
Wat heb je zelf kunnen vinden aan reviews?

• DvanWees
Bij de Corsair kreeg ik een lap tekst waar ik niet veel van snapte... :

Typische "alle waar naar z'n geld" voeding. Achteraf had ik dus beter een duurdere voeding kunnen aanschaffen. M'n Gigabyte GA-Z68XP wilde niet uit standby komen. Nadat ik een vervanger hiervoor had gekregen ging dat beter maar nog altijd niet betrouwbaar. Uiteindelijk bleek na veel meten dat V(standby) niet stabiel genoeg was. PSU uitgebouwd en opengeschroefd. Corsair bleek elco's van het merk "Joepiecon" te hebben gebruikt in plaats van een echt merk (Panasonic, Rubycon, Nippon Chem-con etc.). Gelukkig had ik in m'n bakje met condensatoren een handjevol elco's uit een ouwe Dell server (Rubycon). Meteen ook de elco's in de rest van de voeding geswapt. Alleen de 400V elco van de active power correctie heb ik laten zitten. De elco's van "Joepiecon" testten goed op m'n RLC meter, maar voor hoe lang? Ik heb bakkenvol cheapcheap elco's die "uit hun dak" zijn gegaan (uitpuilend, geen capaciteit meer). Samsung monitoren (CapXon aka CrapXon) zijn berucht wat dat aangaat. Meteen de gelegenheid te baat genomen om overtollige kabels eruit te knippen.

hier kon ik zelf niet veel uit halen ... hij kreeg van deze man wel maar 2 sterren op de prestaties... maar ik weet dus niet of dit deels aan ze pc lag of gewoon simpelweg aan de voeding..

De coolermaster waren prima reviews maar die vond ik soms ook bij de goedkope voedingen en wist dus niet hoe betrouwbaar ze waren. En ik wil zeker niet de mist in gaan dus dacht toch gewoon navragen

hetzelfde geld voor de Silverstone :P

dus qua reviews valt de corsair af maar omdat ik veel positieve dingen hoorde over het merk heb ik hem er toch bij gezet.

De laatste twee waren dus ongeveer 4 sterren niveau. Maar ik wilde het toch graag checken :)

• Hell-Slave
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Deze al doorgenomen?

Gewoon in Pricewatch kijken en een bekend merk nemen. ( Dus geen SuperPech® )
Je kan Pricewatch ook makkelijk instellen hoeveel je er max voor wilt uitgeven.

Zoals dit:

pricewatch: Corsair Builder CX600 V2

[ Voor 21% gewijzigd door Hell-Slave op 22-05-2012 17:53 ]

• DvanWees
Ik heb er inderdaad wel gekeken maar omdat ik er niet zoveel verstand van heb blijf ik toch twijfelen haha , ik ga me best doen om het verder uit te zoeken . Alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

DvanWees schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 17:31:
Bij de Corsair kreeg ik een lap tekst waar ik niet veel van snapte... :
Pure onzin wat hij daar allemaal verkondigt, hij snapt totaal niet wat die doet en wat die zegt. ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Corsair is één van de betere merken qua voedingen. Sowieso beter dan Coolermaster.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ik twijfel een beetje over hoeveel vermogen ik nodig heb voor:
i5-3450 (TDP 77w)
Mobo (30w)
2x HDD (20w)
SSD (10w)
2x DVD Drive (20w)
2x4GB DDR3-1600 (15w)

Mis ik nou wat of kom ik ruim toe met een fatsoenlijke 300w voeding?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:02
Geen videokaart? Dan is 300W inderdaad ruim voldoende.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Geen videokaart idd. Zie nu pas dat ik in het verkeerde topic heb gepost, moest eigenlijk in BBG voor PSU's, sorry voor de topickaping ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1