Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459850

Topicstarter
Een van m'n ouders bezit een eenmanszaak en die dreigt failliet te gaan, het afgelopen 2/3 jaar is vrijwel al het spaargeld in deze zaak gestopt om het draaiende te houden en een faillisement tegen te gaan. Ondanks dat de winkel 6dagen per week ruim 60 uur open is, heeft het nu de fase bereikt dat het onvermijdelijk is dat er faillisement op komst is op vrij korte termijn.

Zelf ben ik inwonend en ik vrees dat eerdaags de deurwaarder langs gaat komen om inboedel in beslag te gaan nemen. Is het nu raadzaam om alle belangrijke en waardevolle bezittingen ergens anders te gaan opslaan voordat dit gebeuren gaat? Met waardevolle bezittingen bedoel ik niet alleen de spullen die wij geerfd hebben van onze voorouders zoals bijvoorbeeld onvervangbare juwelen, antiek en dergelijke. Hier zit natuurlijk niet alleen financiele waarde aan maar ook emotionele.

De afgelopen 10 jaar heb ik bijvoorbeeld zo'n 40.000 euro geinvesteerd in een muziekcollectie en audio apparatuur. Van vrijwel alles heb ik nog de factuur en kan aantonen dat het mijn bezittingen zijn. Maar nu vrees ik dus dat een of andere idioot langskomt om al deze spullen in beslag komt nemen en het voor een fractie van de waarde in de verkoop gaat.

Heeft iemand misschien advies wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:00
rechtsbijstand eens bellen?

Behalve wachten op de paar juristen die hier rondlopen is dat het meest verstandige wat je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
^^

Buiten dat, jouw bezittingen zijn niet jouw ouders bezittingen. Zeker als jij daar bonnen van hebt en dat jij ze hebt gekocht, zou er niet veel aan de hand moeten zijn.

In ieder geval sterkte. Lijkt me behoorlijk kut om mee te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door stin op 22-05-2012 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

stin schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 01:55:
Buiten dat, jouw bezittingen zijn niet jouw ouders bezittingen. Zeker als jij daar bonnen van hebt en dat jij ze hebt gekocht, zou er niet veel aan de hand moeten zijn.
Toch loont het waarschijnlijk om dat van tevoren dicht te timmeren. Ik kan me voorstellen dat zulke apparatuur het niet leuk vindt om even achterin een bus gegooid te worden door een hendige harry, ook al krijg je het dan later wellicht weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:43
Zorgen dat je een lijst hebt van alles wat van jou is, liefst met aankoop- en betalingsbewijzen erbij.

Overigens is de stap van een slecht lopende onderneming naar een (privé)faillissement erg groot. Heeft de betreffende ouder wel deskundige juridische bijstand hierin?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 12:52
StevenK schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 07:11:
Zorgen dat je een lijst hebt van alles wat van jou is, liefst met aankoop- en betalingsbewijzen erbij.

Overigens is de stap van een slecht lopende onderneming naar een (privé)faillissement erg groot. Heeft de betreffende ouder wel deskundige juridische bijstand hierin?
Nou:... ligt dus anders bij eenmanszaak (geen bv)
ansprakelijkheid bij de eenmanszaak

U bent aansprakelijk voor alle handelingen en financiën van uw eenmanszaak. Er is geen onderscheid tussen uw privé- en bedrijfsvermogen. Eventuele schuldeisers van uw bedrijf kunnen dus ook aanspraak maken op uw privé-bezit. Als uw bedrijf failliet gaat, dan gaat u ook failliet. Bent u in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan is uw partner ook financieel aansprakelijk voor de schulden. Met huwelijkse voorwaarden kunt u dit voorkomen. Alles over aansprakelijkheid.
Kortom, is wel zo. Maar als de TS ouder is dan 18 is hij financieel zelf verantwoordelijk. Kortom, kan niet meegetrokken worden in het faillissement.

Maar als het geld ontvangen voor deze apparatuur van een van de ouders is, is het wel een moeilijke kwestie. Daarnaast weten deurwaarders ook wel hoe met het bijltje te hakken als het pand leeg is, zodat er geen spullen zijn om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 16:06
Of je zet tijdelijk al je spullen bij een vriend neer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
ik zou dit met een advocaat op voorhand bespreken, mocht deze advocaat niet 100% kunnen garanderen dat jouw spullen veilig zijn dan zou ik het gros ervan ergens anders neerzetten de komende maanden.

Een faillissement voor jouw ouders is vreselijk natuurlijk, het is voor jouw nog erger als jij er onnodig bij betrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:39
Ik heb ooit eens een faillissement van een vriend meegemaakt, reken er maar op dat ze alles van waarde meenemen, dus ook spullen van zoonlief (hij was toen wel onder de 18).
Een deurwaarder en curator weten ook hoe e.e.a. werkt, zeker als er geen waardevolle spullen meer in huis zijn. De boeken worden ook gecontroleerd, dus bankrekeningen bekeken, etc. Daarbij sta je vaak meerdere jaren onder curatele, geheel afhankelijk van de situatie natuurlijk.

Het is echt een hele, hele nare situatie! Heel veel succes de komende tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Anoniem: 459850 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 01:45:
Zelf ben ik inwonend en ik vrees dat eerdaags de deurwaarder langs gaat komen om inboedel in beslag te gaan nemen. Is het nu raadzaam om alle belangrijke en waardevolle bezittingen ergens anders te gaan opslaan voordat dit gebeuren gaat? Met waardevolle bezittingen bedoel ik niet alleen de spullen die wij geerfd hebben van onze voorouders zoals bijvoorbeeld onvervangbare juwelen, antiek en dergelijke. Hier zit natuurlijk niet alleen financiele waarde aan maar ook emotionele.

De afgelopen 10 jaar heb ik bijvoorbeeld zo'n 40.000 euro geinvesteerd in een muziekcollectie en audio apparatuur. Van vrijwel alles heb ik nog de factuur en kan aantonen dat het mijn bezittingen zijn. Maar nu vrees ik dus dat een of andere idioot langskomt om al deze spullen in beslag komt nemen en het voor een fractie van de waarde in de verkoop gaat.

Heeft iemand misschien advies wat te doen?
Advies? Werk mee met de deurwaarder. Met alle respect, en kwader trouw zal vast niet aanwezig zijn, maar je ouders hebben -en zijn bezig met- schuldeisers benadeeld. Die willen natuurlijk geld zien, dat is niet meer dan logisch.

Alles wat van jou is, mag de deurwaarder niet aankomen. Regel je administratie dus. Alles wat van je ouders is, mag hij aankomen (dit met uitzondering van bepaalde goederen, check Rechtsvordering voor deze uitzonderingen). Civielrechtelijk mag hij hier óók beslag op leggen onder een derde (waarmee je dus de derde opeens met je ouders hun probleem opzadelt!), maar erger is dat het tegenwerken van de deurwaarder óók strafrechtelijke aansprakelijkheid oplevert. Daarnaast zal het uitzoekwerk van de deurwaarder op je ouders verhaalt worden; stal je spul bij een derde, dan wordt zijn rekening dus gewoon nog hoger.

Je ouders hebben al te lang doorgekachelt met alle consequenties van dien. Nu sta je op een breekpunt; werk je de deurwaarder tegen dan krijg je niet alleen nóg meer schulden, je steekt ook de lijn over naar strafrechtelijke aansprakelijkheid. Die lijn wil je niet over.

Het is zo te horen tijd dat je ouders de gevolgen van de afgelopen jaren onder ogen gaan zien. Geen leuk vooruitzicht, en de tijden die gaan komen gaan ook zeker niet leuk worden. Maar het is beter om direct de problemen aan te pakken dan nóg langer te wachten en de problemen rap groter te zien worden.

Schakel rechtsbijstand in, je ouders zullen het nodig hebben. Werk mee met jullie schuldeisers en de deurwaarder, kap met de eenmanszaak en probeer -hoe moeilijk ook- die schulden te betalen.

Ik weet zeker dat je ouders nu zeggen "waren we drie jaar geleden maar gestopt". Ik kan je verzekeren dat als je de gerechtsdeurwaarder tegen gaat werken, de gevolgen enorm zullen zijn; liegen onder ede ten overstaan van de rechter, strafrechtelijke vervolging... Zorg nú dat je ouders niet over een jaar zeggen "hadden we maar meegewerkt aan het gerechtelijk onderzoek".

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ook al zijn het jouw spullen, het is altijd beter om een discussie met een deurwaarder voor te zijn. Realiseer je ook dat een van de schuldeisers heel goed de fiscus kan zijn, en die heeft de mogelijkheid zgn. bodembeslag te leggen: dan mag je nog eens een discussie aangaan waarom jouw spullen níet onder het bodembeslag vallen. Beetje lang verhaal, maar als je praktisch in de gelegenheid bent, vermijd je een hoop gezeik door het spul tijdelijk ergens anders te stallen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Ik kan je helaas vertellen dat een fiscus gewoon het hele huis leeg raust en het geheel in een container flikkert en er totaal geen rekening wordt gehouden met van wie de goederen nu eigenlijk zijn.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58

FreakNL

Well do ya punk?

Als eerste: Bijzonder vervelende situatie zeg.

Ontopic:
Ik zou het ook "voor" zijn. Stal dat spul bij een vriend! En als alles een beetje in rustiger vaarwater terecht gekomen is, kun je het terughalen..

Als je boven de 18 bent kunnen ze je niets maken, maar dat wil niet zeggen dat in eerste instantie niet alles leeggehaald wordt bij jouw thuis... En dan moet je het maar terug zien te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Heinemancp schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 07:25:
[...]

Nou:... ligt dus anders bij eenmanszaak (geen bv)
Wat bedoel je nou te zeggen? De stap naar een faillissement is een grote stap en er zijn vaak genoeg andere mogelijkheden om de problemen op te lossen of onder controle te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:13

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 459850 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 01:45:
Maar nu vrees ik dus dat een of andere idioot langskomt om al deze spullen in beslag komt nemen en het voor een fractie van de waarde in de verkoop gaat.
Die idioot komt in feite het geld ophalen wat jouw ouders verschuldigd zijn aan belastingdienst, leveranciers en afnemers. Als jij net een laptop hebt gekocht die niet is geleverd zou je maar wat blij zijn als die idioot langs zou gaan bij de leverancier om te kijken of er nog wat te halen valt...

Zuur om het nu van de andere kant mee te moeten maken iig.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:25
SeatRider schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:27:
[...]

Die idioot komt in feite het geld ophalen wat jouw ouders verschuldigd zijn aan belastingdienst, leveranciers en afnemers. Als jij net een laptop hebt gekocht die niet is geleverd zou je maar wat blij zijn als die idioot langs zou gaan bij de leverancier om te kijken of er nog wat te halen valt...

Zuur om het nu van de andere kant mee te moeten maken iig.
daar kan hij denk ik mee leven. Maar wat hij bedoelt is dat die "idioot" gewoon alles zal pakken wat hij te pakken kan krijgen, zonder te luisteren. En dat probeert hij te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:25

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

ik zeg beter zoek je nu snel een eigen woning verhuis jij en je spullen zo snel mogelijk, want ter plekke met een deurwaarder in discussie gaan heeft vaak geen zin, je krijgt bijna altijd het antwoord ''zoeken we later wel uit''

En dan mag je op jacht gaan naar je eigen spullen als ze het hebben en dat wil je echt niet, dingen raken gaan kapot enz enz.

[ Voor 23% gewijzigd door 42dpi op 22-05-2012 16:09 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:40
In hoeverre zou het een optie zijn om (tijdelijk) op jezelf te gaan wonen? In dat geval zijn al je eigen spullen niet (direct) opvorderbaar door een gerechtsdeurwaarder, en volgens mij kun je dat ook niet "tegenwerken van" noemen.

Echter heb ik geen verstand hoe deze materie wettelijk in elkaar steekt, dus net als wat hierboven al veel is aangehaald, raadpleeg een jurist!

Verder ook heel veel sterkte, zowel voor jou als voor je ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Alles van waarde ergens anders stallen, en dan niet iets op je eigen naam huren. Of bij een vriend, of bij een city-box op naam van een vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459850

Topicstarter
Allereerst bedankt voor alle reacties en steun. Ik zal op korte termijn al mijn bonnetjes en facturen die ik heb bij elkaar verzamelen en een lijst maken van mijn bezittingen. Dan denk ik dat ik voor zo'n 80% alles bij elkaar verzameld heb waarvan ik kan aantonen dat ik ervoor betaald heb. Hoe zit het dan met de overige 20%?

Dan wordt het daarna ook wel tijd om eens de rechtshulp te gaan opzoeken en aan de hand daarvan zal ik beslissen of ik alle spullen verplaatsen ga.

Het probleem is overigens dat een verzekering voor een eenmanszaak gewoonweg niet te betalen is. En nu heeft m'n ouder nergens recht op terwijl ze overal al die jaren voor betaald heeft aan belastingen premies en dergelijke. Dit wil dus zeggen dat ze geen uitkering kan krijgen en geen inkomen heeft wanneer de winkel gesloten wordt. En ze is te oud om nog ergens aan de bak te komen. Het is makkelijk om te zeggen dat we 3 jaar geleden al hadden moeten stoppen, en de winkel in de verkoop hadden moeten doen. Bovendien zijn er andere factoren waaronder de recessie en lokatie (veiligheidsrisicogebied) waardoor de winkel niet te verkopen is. Het was een kwestie van volhouden tot ze aanspraak kan maken op het pensioen en daar heeft ze pas over enkele jaren recht op.

Wanneer de winkel gesloten wordt zijn we dus onder andere afhankelijk van mijn inkomen en dat is ook geen vetpot, maar genoeg om de hypotheek te blijven betalen en te kunnen eten. Hoe zal het trouwens in de praktijk lopen, zal eerst de winkel en inhoud gevorderd worden en daarna pas aanspraak gemaakt worden op het huis en inboedel?

Edit: Van mij mogen ze alle overigens vervangbare zooi meenemen trouwens zoals laptop, tv, xbox en al die "troep". Het gaat mij meer om m'n muziekcollectie en audio apparatuur waar ik ruim 10-15 jaar met hart en ziel heel veel tijd en geld ingestoken heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 459850 op 22-05-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33

Creesch

bla bla!

Anoniem: 459850 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:47:

Dan wordt het daarna ook wel tijd om eens de rechtshulp te gaan opzoeken en aan de hand daarvan zal ik beslissen of ik alle spullen verplaatsen ga.

Wanneer de winkel gesloten wordt zijn we dus onder andere afhankelijk van mijn inkomen en dat is ook geen vetpot, maar genoeg om de hypotheek te blijven betalen en te kunnen eten. Hoe zal het trouwens in de praktijk lopen, zal eerst de winkel en inhoud gevorderd worden en daarna pas aanspraak gemaakt worden op het huis en inboedel?
Pure speculatie maar dat zal denk ik wel het geval zijn maar dat kan de rechtsbijstand je dus ook goed vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ballebek schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 09:23:
Ik kan je helaas vertellen dat een fiscus gewoon het hele huis leeg raust en het geheel in een container flikkert en er totaal geen rekening wordt gehouden met van wie de goederen nu eigenlijk zijn.
Dit komt niet zo heel vaak voor, vaak gaat het namelijk in overleg en komt de deurwaarder een overzicht maken van spullen met waarde.
In grotere steden komen ze wel vaak het hele huis leeghalen, en dan moet je van goede huize komen om ze dan tegen te houden.

Ik weet niet in wat voor stadium jullie zijn gevorderd, maar als de deurwaarder elk moment voor de deur kan staan, spullen netjes ergens anders opslaan, die kan op zijn best even heisa maken, maar als je de papieren netjes overlegt en ze de spullen eventueel laat zien kan hij je weinig maken. Er is wel een dikke maar, als die spullen kort geleden zijn aangeschaft en je kunt niet aantonen dat je het geld zelf hebt verdient dan riskeer je alsnog inbeslagname met bijkomende kosten.

Je ouders kunnen ook zelf faillisement aanvragen. Klinkt vreemd, maar als initiator kun je soms wat meer invloed uitoefenen. Met een beetje geluk werken de schuldeisers mee en kun je een doorstart maken of je kunt de boel netjes afsluiten met een schuld die te overzien is. Doormodderen heeft weinig zin.

Veel succes iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Iblies schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:53:
Je ouders kunnen ook zelf faillisement aanvragen. Klinkt vreemd, maar als initiator kun je soms wat meer invloed uitoefenen. Met een beetje geluk werken de schuldeisers mee en kun je een doorstart maken of je kunt de boel netjes afsluiten met een schuld die te overzien is. Doormodderen heeft weinig zin.
Maar met een eigen aanvraag faillissement sluit je vaak bijvoorbeeld de weg naar de wettelijke schuldsanering af en ook faciliteiten als de BBZ zijn dan vaak niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Ernemmer schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:37:
Alles van waarde ergens anders stallen, en dan niet iets op je eigen naam huren.
Eigen naam is juist wel verstandig hier. TS is meerderjarig, en zijn bezittingen vallen dus juist buiten de boedel van zijn ouders. Door die ook onder eigen naam op te slaan, maak je aan de deurwaarder duidelijk welk bezit in welke boedel valt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sommige incassobureau's hebben maar één doel: geld binnenhalen. De rest telt niet, dus of ze nu wel of niet het recht hebben maakt niet uit, ze doen het gewoon. Ik zou er niet vanuit gaan dat er met deze lieden te praten valt.

Bij dergelijk wangedrag rest maar één ding: je eigen spullen veilig stellen. Maar doe het wel correct.

Je zou misschien emotioneel waardevolle spullen kunnen kopen van je ouders tegen iets meer dan de marktwaarde als je in fase zit waarbij dat nog kan, zorg voor kwitanties voor beide partijen. Vraag hiervoor z.s.m. hulp aan een jurist, niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
StevenK schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:57:
[...]

Maar met een eigen aanvraag faillissement sluit je vaak bijvoorbeeld de weg naar de wettelijke schuldsanering af en ook faciliteiten als de BBZ zijn dan vaak niet meer mogelijk.
Als de curator er weinig heil inziet dan is de kans groot dat hij je alsnog doorstuurt naar WSNP. Die maakt gewoon een balans op om te kijken wat er aan schulden zijn, aan bezittingen, zijn de schuldeisers bereid concessies te doen. De meeste zien wel in dat ze wat moeten inbinden om iig wat geld te krijgen.

Zelf ben ik geen voorstander van het hele WSNP gebeuren voor ondernemers. De verplichtingen die daar mee gepaart zullen moeilijk op te brengen zijn voor een ondernemer. In het vervolg ondernemen vb zit er niet meer bij, je moet bij praktisch alles toestemming vragen. En als je consequent baantjes afwijst ben je ook de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:21
Allereerst zoals hierboven genoemd doe je er verstandig aan om met iemand contact op te nemen die hier 'dagelijks' mee te maken heeft, rechtsbijstand oid.

Daarnaast zijn er heel veel factoren die mee spelen.
Bijvoorbeeld zijn jouw ouders getrouwd? Hebben ze huwelijksevoorwaarden?
Wat is hier in geregeld?

Daarnaast zien wij de balans van de onderneming niet en kunnen we niets zeggen over de financiële positie (hoe erg het is enz) Als alle schulden betaald kunnen worden wellicht op voorhand betalingsregelingen treffen, of er toch nog een overwaarde in het pand zit (je zegt van niet) en dat soort zaken.

Een gespecialiseerd iemand zou je veel meer info kunnen geven en ook hoe je/jullie hier het beste uit komt (kunt komen).

Succes i.i.g.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mochten het overigens echt jouw spullen zijn, en ook juridisch gezien (daar kan ik geen uitspraken over doen). Dan zou ik zorgen dat de spullen tzt het huis uit zijn en dat ze echt het huis door kunnen rausen zonder problemen. Best kans dat het dat een stuk eenvoudiger maakt voornamelijk voor jullie (maar uiteindelijk ook voor hen in zo'n geval).

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Iblies schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 16:15:
[...]

Als de curator er weinig heil inziet dan is de kans groot dat hij je alsnog doorstuurt naar WSNP.
En dan kom je van een koude kermis thuis, als de rechtbank de toelating weigert, *omdat* je niet in het begin WSNP hebt aangevraagd. Helaas heb ik daarmee voldoende praktijkervaring, zowel in eerste aanleg als in hoger beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Advies: laat je ouders contact opnemen met Zuidweg & Partners. Zij zijn gespecialiseerd in het saneren van een noodlijdend (eenmans) bedrijf. Zij zijn aangesloten bij de NVVK en werken veelal in opdracht van gemeentes. Deze dragen vaak ook de kosten voor een onderzoek of (en zo ja, hoe) een bedrijf nog levensvatbaar is.

Er zitten hier meerdere mensen die (al dan niet zijdelings) te maken hebben met schulden, schuldhulpverlening ed, als je je woonplaats of regio wilt geven, kunnen die wellicht je nog wat beter verwijzen.

Je ouders mogen dan geen rechtsbijstandsverzekering hebben, heb jij die ook niet? Je zou die in kunnen schakelen voor jezelf: het zijn jouw goederen, jouw spullen die nu in 't gedrang lijken te komen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 431052

Recht hebben en recht krijgen zijn helaas twee verschillende dingen. Absoluut de boel dus even buiten bereik opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:45
http://www.stidag.nl/ zou misschien ook nog wat voor je kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb geen flauw idee of dit helpt of mogelijk is, maar zou je niet gewoon een slot op je kamerdeur kunnen zetten? Mogelijk dat ze je kamer niet mogen betreden vanwege privacy, zeker als je gewoon kost & inwoning betaald. Het is jouw kamer en de deurwaarder heeft er in principe niets te zoeken.

Ik bedoel, een studentenhuis mogen ze ook in zijn geheel leeghalen als er 1 student in het pand woont die zijn schulden niet betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Standeman op 23-05-2012 12:00 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Standeman: Als de deurwaarder komt om spullen op te halen dan nemen ze de politie mee en mogen wel degelijk de deur openen als er een slot op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Squ1zZy schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 12:18:
Standeman: Als de deurwaarder komt om spullen op te halen dan nemen ze de politie mee en mogen wel degelijk de deur openen als er een slot op zit.
Geld dat voor alle panden waar meerdere mensen leven achter een gezamenlijke voordeur?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-04 22:00
Ik heb het volgende wel eens gehoord, maar dat moet een jurist maar eens aanvullen hier..

Indien je bedrijfsnaam op hetzelfde adres staat als je privéadres, schijnt er een maas in de wet te zijn die je kunt gebruiken. Je bent namelijk als privépersoon niet verplicht iemand je huis binnen te laten, schijnt.
Het bevel is immers gericht aan de ondernemer, niet aan de privépersoon die toevallig open doet (bijvoorbeeld je moeder of jij).

Ik heb het van een deurwaarder, maar ik weet er niet meer precies het fijne van.....
Helpt natuurlijk niets als het adres van de eenmanszaak niet gelijk is aan je privéadres..

Sterkte in ieder geval!

[ Voor 11% gewijzigd door Staatslot op 23-05-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Staatslot schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 13:47:
Ik heb het volgende wel eens gehoord, maar dat moet een jurist maar eens aanvullen hier..

Indien je bedrijfsnaam op hetzelfde adres staat als je privéadres, schijnt er een maas in de wet te zijn die je kunt gebruiken. Je bent namelijk als privépersoon niet verplicht iemand je huis binnen te laten, schijnt.
Het bevel is immers gericht aan de ondernemer, niet aan de privépersoon die toevallig open doet (bijvoorbeeld je moeder of jij).

Ik heb het van een deurwaarder, maar ik weet er niet meer precies het fijne van.....
Helpt natuurlijk niets als het adres van de eenmanszaak niet gelijk is aan je privéadres..

Sterkte in ieder geval!
Werkt volgens mij niet zo in het geval van een eenmanszaak. Als eenmanszaak ben je als natuurlijk persoon voor eigen rekening en risico een onderneming aan het runnen, er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen privé vermogen en ondernemingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37

Sterkte in ieder geval!
Ik ben geen jurist maar kan het toch ontkrachten.

Als het nodig is neemt de deurwaarder een paar geuniformeerde vrienden en een slotenmaker mee en komen ze op die manier binnen. Zo doen ze het ook als er bijvoorbeeld iemand uit een huurwoning moet worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK

Sterkte in ieder geval!
Gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:45
Wat ik nog niet gehoord heb, is of je ouders ook schulden hebben. Sommige mensen hebben enorme schulden bij een faillisement, maar als je ouders bijna geen schuld hebben omdat ze hun spaargeld hebben gebruikt hoef je je minder zorgen te maken dat heel je huis wordt leeggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:24

Pixeltje

Woo-woohoo!

chrisborst schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 15:03:
Wat ik nog niet gehoord heb, is of je ouders ook schulden hebben. Sommige mensen hebben enorme schulden bij een faillisement, maar als je ouders bijna geen schuld hebben omdat ze hun spaargeld hebben gebruikt hoef je je minder zorgen te maken dat heel je huis wordt leeggehaald.
Er zijn vrijwel altijd schulden; leveranciers die leveren en de factuur pas binnen 30 dagen daarna betaald willen? Afhankelijk van het soort winkel: klanten met aanbetaling die nu geen spullen ontvangen, zijn ook schulden. Die mensen willen geld zien, en als er in de winkel te weinig waarde is om dat geld op te brengen wordt er bij de eigenaar van de eenmanszaak thuis gekeken.

@TS: Heb je het al met je ouder(s) hierover gehad? Misschien is het niet zo duister als jij het ziet, en hebben ze voorzorgsmaatregelen getroffen of zijn de schulden te overzien en kunnen schuldeisers uit de restwaarde van de winkel betaald worden.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

masauri

aka qwybyte

Ikzelf zou zorgen dat al mijn waardevolle spul ergens anders staat.
Zo vermijd je de discussie in eerste instantie "van wie is dit spul en bewijs dit!" als de deurwaarder langs komt.
Als je wat stuff zoals een xbox enz. hebt valt het des te minder hard op dat je die audio gear ergens anders hebt staan.
Ga niet van iemand anders goedheid uit, helaas is dat een levensgezegde geworden in de meeste dingen.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

masauri schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 20:19:
Ikzelf zou zorgen dat al mijn waardevolle spul ergens anders staat.
Zo vermijd je de discussie in eerste instantie "van wie is dit spul en bewijs dit!" als de deurwaarder langs komt.
Als je wat stuff zoals een xbox enz. hebt valt het des te minder hard op dat je die audio gear ergens anders hebt staan.
Ga niet van iemand anders goedheid uit, helaas is dat een levensgezegde geworden in de meeste dingen.
Zoals eerder in dit topic gezegd is, kan je daarmee alleen maar meer ellende over jezelf afroepen. Zolang de TS en wij, als hij die informatie wil delen, niet weten hoe hoog de schulden e.d. zijn, kun je weinig zinnigs zeggen denk ik.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het is natuurlijk een beetje onduidelijk hoe de situatie precies ligt. Maar, als je vermoed dat je ouders na de afwikkeling van het faillissement afhankelijk zullen zijn van de bijstand, dan zou het financieel weleens aantrekkelijk kunnen worden om op jezelf te gaan wonen. Volgens mij gaan ze bij het bepalen van de hoogte van de bijstand tegenwoordig uit van het totale gezinsinkomen (dus inclusief het inkomen van kinderen). Dan kom je snel boven allerlei grenzen uit en zullen je ouders geen tot nauwelijks bijstand krijgen.

En dan wordt jij dus uiteindelijk de dupe van het faillissement.

Misschien helemaal niet van toepassing in jouw situatie, maar wel iets om in je achterhoofd te houden. Mocht de zaak bijvoorbeeld van je moeder zijn en je vader heeft een andere baan, dan zal dit effect veel minder groot zijn waarschijnlijk.

Het lijkt me een goed idee om, al is dat voor alle partijen waarschijnlijk niet zo leuk, eens met je ouders om tafel te gaan zitten en de situatie eens goed te bespreken, zodat jullie samen nu alvast kunnen bepalen wat de situatie ongeveer zal zijn na de afwikkeling van het faillissement en hoe jullie daar het beste mee om kunnen gaan.
Pixeltje schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 20:36:
[...]

Zoals eerder in dit topic gezegd is, kan je daarmee alleen maar meer ellende over jezelf afroepen. Zolang de TS en wij, als hij die informatie wil delen, niet weten hoe hoog de schulden e.d. zijn, kun je weinig zinnigs zeggen denk ik.
Ligt eraan. Zodra het om spullen gaat, die buiten de boedel van de rechtspersoon vallen, ben je natuurlijk helemaal niet verplicht om die in het huis te laten staan.

De flatscreen-TV + home-cinema van pa en ma ergens anders stallen is natuurlijk not done en inderdaad een slecht idee.

Je bent niet verplicht om je spullen op een bepaalde plaats te bewaren. Als de TS nu besluit om een hokje bij Shurgard te huren en zijn spullen daar op te slaan, dan is dat zijn goed recht. Zolang het maar zijn spullen zijn en niet de spullen van pa en ma.

En als de verwachting is, dat de ouders van de TS na de afwikkeling (tijdelijk) afhankelijk zullen zijn van een uitkering, dan zou het misschien niet eens zo'n gek idee zijn voor de TS om snel te zorgen voor woonruimte (al is het maar anti-leegstand voor tijdelijk) en zijn spullen daar gewoon neerzetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 23-05-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Ik begrijp 1 ding niet je kan met jouw salaris de hypotheek ophoesten maar als er schulden zijn en het huis staat op die persoon of voor de helft dan is het toch echt executie verkoop dus dan hoef je ook niet de hypotheek af te betalen. Ook de pensioen regeling waarnaar ze aan het toewerken waren kan je dan gedag zeggen. Dus de vraag is is de schuld groter of kleiner dan die waarde.

Maar het beste is gewoon geen risico nemen dus huur een storage locker en plaats daar je spullen in.

[ Voor 11% gewijzigd door Sen op 23-05-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:45

Toppe

Oké ✅

Het maakt niet uit of de TS de hypotheek kan betalen, tenslotte kijken ze naar het inkomen zoals deze vermeld staat op de hypotheek akte, de TS staat hier niet op dus jammer dan.

De ouder van de TS zou misschien een tweede hypotheek kunnen openen, afhankelijk hoe erg het financieel er voor staat.

Succes in elk geval?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:37
Volgens kan TS de hypotheek van het woonhuis betalen zodat ze daar (voorlopig) kunnen blijven wonen, ik weet niet of het winkelpand en het woonhuis een hypotheek zijn of hoe het precies zit. Verder kan ik TS alleen maar aanraden om (juridisch) advies in te winnen en zorgen dat duidelijk is hoe groot alle schulden en opbrengsten na verkoop van de winkel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 09:41
Beste Wattedoen, ten eerste heel veel sterkte in deze situatie. Ik weet hoe veel kracht dit kost.

Ten tweede lijkt het me heel duidelijk dat je je eigen spullen veilig moet stellen. Als er bij een faillissement na executieverkoop (van het bedrijf) een te grote restschuld overblijft, kijken ze thuis wat daar te halen valt.

Ten derde vraag ik mij af of je zwart op wit geld geleend hebt aan jouw ouders bedrijf. Als dat zo is, kan een deurwaarder helemaal niets tegen je (als schuldeiser) doen. Als dat niet zo is, zou je dat misschien nog kunnen doen, zodat je bij faillissement alsnog schuldeiser bent(alsnog navragen bij rechtshulp c.q. advocaat).

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
Paar dingen:
Hier wordt al bang gemaakt met duurwaarders die je inboedel in een container gooien.
Als het goed is doen ze dat alleen als er een sterk vermoeden is dat jij je spullen probeert te verbergen. Normaal komt de deurwaarder alleen foto's maken van je spullen en een lijstje maken wat je allemaal hebt.
Je krijgt dan na het bezoek een kopie van het lijstje. Alles wat er op staat mag je dan niet meer verkopen of verhuizen. Als je het er niet mee eens bent heb je tijd om bezwaar te maken voordat de spullen worden opgehaald.
Vaak komt het niet eens zo ver, en wordt de deurwaarder gebruikt om mensen onder druk te zetten een afbetalingsregeling te accepteren.

punt 2:
De deurwaarder mag alles in beslagnemen (op wat basisdingen als een koelkast, fornuis en eettafel/stoelen na) wat in het huis staat waar de schuldenaar woont.
Als er beslag wordt gelegd op spullen die van een 3e zijn (jij dus) kan die 3e het beslag laten opheffen. Hiervoor moet je wel zelf een procedure starten. Alle kosten die je hier voor maakt zijn voor eigen rekening. En je zal moeten bewijzen dat de spullen jouw eigendom zijn.

edit: Bonnetjes zijn waarschijnlijk niet genoeg meer op dit punt. Je kunt het beste een notariële akte laten opstellen waarin staat wat van wie is.

Maar bel gewoon eens een deurwaarder. Die kan je het waarschijnlijk veel beter uitleggen.

[ Voor 14% gewijzigd door RocketKoen op 24-05-2012 00:11 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Voor TS wellicht van belang:

http://www.nu.nl/politiek...ts-eerder-afgeschaft.html

Waar het op neerkomt: De regeling die van kracht is geworden op 1 januari en uitgebreid zou worden op 1 juli aanstaande, komt te vervallen met terugwerkende kracht. Er wordt dus niet meer gekeken naar het gezinsinkomen, maar naar het inkomen van de aanvrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 17:27
Ik heb van dichtbij mogen meemaken (helaas) hoe dit allemaal in zijn werk gaat.
De deurwaarder mag niet aan jouw spullen komen. Dat zal hij zelf ook beamen. Dit is namelijk jouw eigendom, en niet dat van je ouders. De deurwaarder gaat alleen kijken naar de spullen van je ouders. Heb jij netjes bonnetjes (en misschien zelfs nog wel afschriften). Dan hoef jij je geen zorgen te maken.

Veel sterkte de aankomende tijd. Maar geloof mij: de tijd gaat sneller dan je denkt, drie jaar schuldsanering zijn zo om.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Pixeltje schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:23:
Voor TS wellicht van belang:

http://www.nu.nl/politiek...ts-eerder-afgeschaft.html

Waar het op neerkomt: De regeling die van kracht is geworden op 1 januari en uitgebreid zou worden op 1 juli aanstaande, komt te vervallen met terugwerkende kracht. Er wordt dus niet meer gekeken naar het gezinsinkomen, maar naar het inkomen van de aanvrager.
Waarmee een groot deel van mijn verhaal hierboven komt te vervallen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 15:51
Als je de hypotheek blijkbaar kan betalen: kan je dan niet het huis kopen?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

paulhekje schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:29:
Als je de hypotheek blijkbaar kan betalen: kan je dan niet het huis kopen?
Dat hangt er vanaf of het een interessante optie is. Als het huis voor 2 ton gekocht is maar dat nu niet meer waard is (iets met dalende huizenprijzen) worden zijn ouders daar niet beter van. Daarnaast moet je je afvragen of het verstandig is om een huis te kopen puur om, tja, om wat eigenlijk? Schuldsanering zal het gezin echt niet zonder meer uit het huis donderen als het een normaal en betaalbaar huis is.

Het huis per executie verkopen levert vaak te weinig op, verhuizen kost ook geld en een huurhuis is niet gratis. Vaak weegt dat dus niet op tegen de eventuele inkomsten van verkoop huis.

Woont de TS in een villa van 9 ton met een hypotheek van een miljoen, ja.. dan wordt het wat anders.

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 25-05-2012 11:39 ]

Pagina: 1