Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen!

Ik ben al een tijdje bezig/druk met het samenstellen van een nieuwe PC. Op dit moment heb ik een wat oudere pc en wordt gamen af en toe lastig. Heb er een Intel core Duo , 2 GB DDR2 , ATi radeon HD 3800 en een 1 TB harde schijf inzitten. Ik heb destijds hem in elkaar laten zetten door een vriend. Echter wil ik het deze keer zelf gaan doen. Daarom heb ik de afgelopen maanden veel op Tweakers gezeten en wat andere sites.

Ik heb de computer nodig voor:
Gaming
Browsing ( Heb vaak nogal wat vensters open staan)

Doe verder niet aan foto/video bewerking en dat soort dingen.

Naar aanleiding van de Best buy guide van mei heb ik deze PC samengesteld :
#ProductPrijsSubtotaal
1Thermaltake Commander MS-I USB3€ 41,-€ 41,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,23€ 14,23
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,95€ 29,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 184,20€ 184,20
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Cooler Master GX-Lite 500W€ 38,90€ 38,90
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,15€ 38,15
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,43

Echter heb ik op dit moment 400 euro te besteden en wil ik eerste de basis nemen. Hiermee bedoel ik alles behalve de videokaart en harde schijf. Wil gewoon eerst voor een maand of 2 mijn huidige videokaart gebruiken.
#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D Radeon HD 3870 512MB GDDR4€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Is deze combinatie correct voor gaming en voor toekomstige upgrades ? Past het allemaal in de kast ? Nog een laatste vraag is vooral kwa koeling. Er zit al een fan in de kast zelf. Hoeveel moet ik er totaal bij kopen voor een goede koeling ?

Alvast bedankt !

Thom de Jong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:00
Je hebt een leuk systeempje in elkaar gezet. Heel veel aanpassingen heb ik niet, maar kan je je optische drive van je oude systeem niet gebruiken? Is wss hetzelfde. Ben je van plan te gaan overclockren? Zo niet, kan je ook een i5 2500 of 2400 pakken. Verder zou ik een SSD toevoegen als bootschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Persoonlijk zou ik voor een ivy bridge setup gaan, bijvoorbeeld (mits je niet wilt overclocken):
pricewatch: Intel Core i5 3450 Boxed en pricewatch: MSI B75MA-P45

En ik zou de voeding even nakijken, volgens mij staat cooler master niet erg goed bekend... [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

[ Voor 30% gewijzigd door Kapiteiniglo op 21-05-2012 12:12 . Reden: foute copy paste ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben niet van plan om over te klokken. Wat is het verschil tussen de 2400 en 2500 ? En hoe zit het me de koeling ?
Voor de SSD zou ik dan voor de 64 GB gaan ? Ik zou wel kijken naar de optische drive. Probleem is dat die er altijd in heeft gezeten maar nooit gewerkt. Volgens mij verkeerd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een beetje aangepast. Nu lijkt die weer erg op de BGG. Ik heb de processor koeling weggelaten en een SSD toegevoegd. Ook heb ik de i5 2400 processor genomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2400€ 162,-€ 162,-
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 209,90€ 209,90
1Cooler Master GX-Lite 500W€ 38,90€ 38,90
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 72,90€ 72,90
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,15€ 38,15
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,85

Hierbij komt dus nog mijn huidige 1 TB harde schijf. Ook gebruik ik mijn huidige DVD speler. Alleen wat is het verschil tussen de i5 2400 en i5 3450 ? Weet alleen dat de 3450 wat zuiniger is en geen hyperthreading heeft. Ook waren er wat cooling problemen mee. Hoelang gaat de i5 2400 nog meer ?

Alvast bedankt

Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

i5 2400 heeft ook geen HT, hebben alleen de i7 cpu's... en als je voor ivy bridge kiest ben je sowieso 2 keer zo duur uit voor een normaal atx formaat moederbord maar goed dan heb je wel socket z77

edit:
daarentegen zou ik persoonlijk eerder voor ivy bridge kiezen en dan later eens kijken naar een ssd, geloof dat ik ergens gelezen had dat ivy bridge daarvoor nog wat leuke extra toepassingen biedt t.o.v. sandy.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na de reacties van Skoftebok en Kapitein Iglo ben ik tot in de late uurtjes over Ivy Bridges informatie gaan verzamelen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat meer toekomst heeft. Het nadeel is echter wel dat de moederborden prijzig zijn. Ik heb het volgende uitgekozen :

Moederbord:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 124,50€ 124,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 124,50

of

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z77-V LE€ 130,98€ 130,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 130,98

De keuze tussen de moederborden is meer winkel related. Ik kan het halen bij 4AllShop maar hoe zit het dan kwa garantie en terugsturen. Zover ik las zat dit wel goed maar ben toch huiverig. Anders heeft Gigabyte de voorkeur.

Processor

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 167,-

Voeding:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,90

Ik zal zo even een complete lijst maken van de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:00
Waarom heb je niet voor dit mobo gekozen? Iets kaler, maar je gaat toch geen sli of crossfire doen gok ik zo...

pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:28

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Of dit: pricewatch: MSI Z77A-G43 moederbord, dan heb je wel ATX alleen ook geen ondersteuning voor SLI of CFX.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoofTurkey schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:54:
Of dit: pricewatch: MSI Z77A-G43 moederbord, dan heb je wel ATX alleen ook geen ondersteuning voor SLI of CFX.
Dit moederbord lijkt mij wel een goede aanrader. En crossfire wordt op dit bord wel degelijk ondersteunt.

Ook de corsair voeding lijkt mij prima. Wellicht dat je met een 400watt voeding ook wel uit de voeten kan (de ivy bridges cpu's hebben geloof ik +/- 77 watt nodig), maar met het oog op een betere videokaart in de toekomst lijkt het mij geen overstandige keuze.

Verder zou je de coolermaster processor koeler mijn inziens ook wel achterwege kunnen laten en gewoon de boxed koeler gebruiken aangezien je al aangaf toch niet te gaan overclocken. De dertig euro die je daarmee bespaart zou je kunnen gebruiken om nog iets sneller RAM te halen (1600 ipv 1333).

(Even snel gekeken in de QVL van het MSI mobo en dit geheugen gaat 100% zeker werken in het moederbord)

pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3P1K2/8G

Mocht je hiervoor kiezen kom je op het volgende lijstje uit. Het is wel net een paar euro boven je budget maar denk dat hij zo wel exact op je wensen gaat aansluiten. Mocht de prijs toch een probleem vormen, kun je natuurlijk altijd nog bezuinigen op het werkgeheugen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX KHX1600C9D3P1K2/8G€ 57,60€ 57,60
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,90€ 49,90
1MSI Z77A-G43€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,50

en dan kun je er altijd later nog voor kiezen één van de volgende onderdelen erbij te halen

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,95€ 29,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 117,30

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de snelle reacties!

Dat moederbord heb ik volgens mij niet eerder gezien maar ziet er goed uit!

En skoftebok. Dat lijstje ziet er echt goed uit. Deze neem ik waarschijnlijk ook. En het valt nog binnen het budget. Het is toch altijd later nog mogelijk om een processor koeler toe te voegen ?

Een beetje een gestoord idee. Maar bij het MSI moederbord kunnen 4x DDR3 geheugen modules in. Stel het is nodig ( wat ik niet denk ) zou je dan nog een setje van 2x 4GB erin kunnen zetten ?

Nogmaals erg bedankt voor dit lijstje. Ben ik weer helemaal klaar voor de toekomst. Ik zal komende twee weken de computer in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Alles past erin. Zolang het maar DDR 3 is en op de support lijst staat van het moederbord. Je moet alleen tijdens het bouwen rekening houden dat je ze in de juist a1 en a2 slot zet of in de b1 slot en b2 slot. Of gewoon in de juiste kleuren doen.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YourzZ
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-08 22:35
Zouden deze niet op dat moederbord werken dan? pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile. Worden haast altijd aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok mooi.

@YourszZ Ik heb het even opgezocht bij MSI zelf en het kan helaas niet. Alleen de 1333 versie kon. Toch bedankt voor de tip.

Ik zat ook even te lezen bij tweakers en dan het MSI moederbord maar dan staat er onderaan : Bijzonderheden 1x PCI-e x16 slot draait maximaal x4

Is dit erg nadelig of heeft dit alleen te maken met meerdere videokaarten ? Ik las ook dat het te maken had met die nieuwe generatie. Dus dat het gewoon een andere houder is. Maar hoe kan het dan dat die maximaal 4x doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:28

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 18:25:
Ok mooi.

@YourszZ Ik heb het even opgezocht bij MSI zelf en het kan helaas niet. Alleen de 1333 versie kon. Toch bedankt voor de tip.

Ik zat ook even te lezen bij tweakers en dan het MSI moederbord maar dan staat er onderaan : Bijzonderheden 1x PCI-e x16 slot draait maximaal x4

Is dit erg nadelig of heeft dit alleen te maken met meerdere videokaarten ? Ik las ook dat het te maken had met die nieuwe generatie. Dus dat het gewoon een andere houder is. Maar hoe kan het dan dat die maximaal 4x doet ?
Dat merk je inderdaad pas bij meerdere videokaarten, vandaar ook mijn opmerkingen:
RoofTurkey schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:54:
alleen ook geen goede ondersteuning voor SLI of CFX.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh vandaar! Maar dat lijkt me verder ook niet nodig.Een videokaart is voor mij voldoende. Sorry ben niet zo goed met al die termen.

Nog een ding over het moederbord. Daar staat bij van internal USB 3.0 connector. Dit zijn wel pinnetjes dus geen gewone aansluiting. Is dit speciaal voor apparaten die daar direct op kunnen of zijn er ook kabels waardoor je een gewone usb poort krijgt. Kan het nergens vinden op verkoop sites in ieder geval.
Aangezien in mijn kast zit wel voor een USB 3.0 aansluiting maar die moet je gewoon in een poort doen. ( Bijvoorbeeld achterin ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris.meijer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 07:17
Internal USB3 betekent dat je je stekkertje van de USB3 poort op je kast direct op het MoBo kan prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chris.meijer schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 19:47:
Internal USB3 betekent dat je je stekkertje van de USB3 poort op je kast direct op het MoBo kan prikken.
Uit de userreview van de kast (hier op t.net) door dmvdberg maak ik op dat ze bij deze kast ervoor gekozen hebben om een usb verlengkabel te leveren waarmee je een usb 3.0 poort vanaf het io gedeelte (daar zitten er sowieso 2) door de kast heen kunt trekken en op die manier de usb aansluiting voorop de kast kunt gebruiken. Kwestie van smaak. Mocht je dit via headers willen doen zul je misschien even moeten gaan solderen en anders kun je wellicht beter een andere case uitzoeken of gewoon genoegen nemen met de twee usb 3.0 aansluitingen die tussen de hdmi en dvi/vga aansluitingen zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de duidelijkheid. Je verplaats in feite usb 3 naar voren. Heb even gezocht naar andere (duurdere) ( tot 60 euro ) kasten maar ze gebruiken allemaal hetzelfde trucje. Zal je in de toekomst meer dan 2 usb 3 poorten nodig hebben ? Lijkt me alleen echt handig voor externe harde schijf.

Na wat research kwam ik erachter dat je kaarten hebt voor je pci slot waardoor je 2 USB 3 aansluiting erbij krijgt. Dat zit dus wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ach ja je hebt er sowieso twee aan de achterkant. Mocht je die vol krijgen. kun je altijd nog zoiets doen. En met beetje tweaker modskills moet het vast ook wel mogelijk zijn iets te fixxen waardoor je het wel op je mobo zou kunnen prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Precies! Nog een vraagje met betrekking tot de koeling van de kast. Er zit standaard een fan in. Er kunnen nog 3 grote fans bij ( 120 mm ). Is dit aan te raden want had gekeken bij pricewatch en dan kosten ze al snel 8-10 euro per stuk. Met verzendkosten en alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ik mij nu eerst niet al te druk om maken. Misschien dat je ooit eentje kunt halen zodat hij wat lucht vanaf de voorkant de kast inblaast en aan de achterkant er uit, mocht het nodig zijn. Hou er wel rekening mee dat zo'n fan niet alleen lucht aanzuigt maar ook al het stof wat in de lucht hangt. En dat is nou meestal net wat je niet in je kast wilt hebben :)

Verder nog een paar tips voor als je aan het bouwen slaat. Pas op met statische lading. Houdt voordat je aan de slag gaat eerst even je handen tegen de verwarming of iets dergelijks wat goed naar de aarde geleid. Denk er ook bij na waar je de onderdelen neerlegt, je zult niet de eerste zijn die zijn gloednieuwe onderdelen terug kan sturen omdat ze op een statische doek of iets dergelijks hebben gelegen. Pak niet alles direct uit, maar begin 'logisch'.

Schroef niet direct het moederbord in de kast vast, maar zet eerst de processor (+koeler) en het RAM erop. Dit gaat je een hoop geklungel schelen. Juist omdat het de eerste keer is dat je zelf alles in elkaar gaat zetten, raad ik je aan van te voren even wat filmpjes op youtube te checken, die zijn er namelijk meer dan genoeg. Neem de tijd, raak niet gefrustreerd en dan komt het vast allemaal goed. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
Voor de meeste games is op dit moment je videokaart de bottleneck, als je alles vervangt behalve de videokaart ga je er kwa game prestaties niet zoveel op vooruit.
Ik zou zelfs eerst de 7850 halen en later pas de rest van het systeem.

Je kunt natuurlijk ook voor een AMD systeem gaan.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 66,95€ 66,95
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,92€ 49,92
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,95€ 38,95
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 92,10€ 92,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,92

Net zo duur als je intel systeem (tot dusverre) en dan zit hier de videokaart er al bij!
Voor het snel browsen kun je er later nog een SSD bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Intel hoort niet thuis in een budget-game-pc, hooguit een i3 of een Pentium, maar zeker geen i5 2500k!

Hou het op een AMD x4 965 met een goedkoop moederplankje.

Eigenlijk is het systeem wat Mitsumark heeft neergezet heel erg prima.

Wat ik eerlijk gezegd zou doen, als ik serieus zou willen bespraren, is kijken voor een tweedehands videokaart uit de Ati Radeon 5800 serie. De 5870 kost tussen de 100(reference) en 150(Club3D overclocked edition] en is even snel als een 6950.

Verder is tweedehands kijken niet intressant, CPU's worden niet veel goedkoper, geheugen enzo ook niet.

Mijn tip: Mitsumark's systeem, maar de HD7850 vervangen voor een tweedehandse HD5870.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Heb gekeken naar het AMD systeem. Is 600 euro tegenwoordig al een budget systeem dan ?

Zit wel heel erg te twijfelen.

Ik snap dat het goedkoper kan maar op dit moment heb ik een Intel Core 2 Duo inzitten. Opzich prima voor gamen en de Phenom is niet heel veel beter. Het gaat me vooral erom dat ik niet het hele systeem over 2 jaar weer moet vervangen.

Hoe zit het met toekomst van het Intel en AMD systeem. Videokaart kun je gewoon vervangen maar hoelang gaat het moederbord + processor mee. Erg moeilijk in te schatten ik weet het maar is enig idee ?
Pagina: 1