Performance problemen Crucial M4

Pagina: 1
Acties:

• Gaaiz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-01 15:24
Hallo allemaal,

Ik heb reeds een Crucial M4 128Gb SSD aangeschaft, en zit eigenlijk met een probleem. De leessnelheid komt niet hoger dan 320MB/s en de schrijfsnelheid niet hoger dan 150MB/s. Daarnaast heb ik met enige regelmaat last van "hickups" waarin programma's voor ongeveer een halve minuut blijven hangen, waarna het systeem weer rustig door gaat.

De installatie van Windows 7 64 is uitgevoerd terwijl het in het bios de marvell 9123 controller ingesteld staat op AHCI. Daarnaast heb ik via de Intel P55 controller 2 harde schijven in Raid staan. De SSD is aangesloten via een Sata3 kabel van Sharkoon.

Ik gebruik als moederbord een Asus Maximus Extreme III (laatste bios geinstalleerd).

Heeft iemand enig idee wat hier mis gaat?

Alvast bedankt.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

marvell 9132 controller is het probleem.

Middels 2x pci-e 1.0 van 250 MB/s dat via een PLX chip gecombineerd tot 1x PCI-e 2.0 van 500 MB/s krijgt de controller zijn verbinding. 500 MB/s is al lager dan SATA-600...
Sata signaling overhead zorgt voor 20% snelheids verlies op die 500 MB/s.
Je zit op 400 MB/s theoretisch dan, in de praktijk is het meestal rond de 350 MB/s dan maar.

Verder zjin de acces times van deze controller zeer brak.

Je kan beter de onboard sata-300 controller van Intel gebruiken, deze heeft betere acces times en drivers.

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 20-05-2012 22:31 ]

• Gaaiz
Hmmmm ok. Hoe kan ik dit dan het beste aansluiten?
Ik neem aan dat ik niet zowel RAID als AHCI kan draaien op de Intel sata-300 controller?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gewoon aansluiten op de interne Intel controller, ondanks dat deze hoogst waarschijnlijk S-ATA300 is zal deze betere prestaties leveren. Dat de betreffende controller ingesteld staat op RAID is geen probleem, als je de SSD maar niet opneemt in de RAID set. De RAID functie van een dergelijke controller is eigenlijk een uitbreiding of onderdeel van AHCI. Sommige BIOSen beiden ook de mogelijkheid per poort aan te geven hoe deze moet reageren als ik mij goed herinner.

Overigens is dergelijke informatie ook wel terug te vinden in deze topic's Het grote SSD topic ~ Deel 9 en [BBG aanschaf] SSD .

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 21-05-2012 09:27 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gaaiz
Via de Intel controller haal ik een leessnelheid van 260MB/s er schrijfsnelheid van 180MB/s.
Is er met mijn moederbord dan echt geen mogelijkheid om een snelheid van 500MB/s of hoger te realiseren?

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Vergeet niet dat bij een SSD de sequential read/write snelheden niet (zo) belangrijk zijn (tenzij je ze gebruikt voor opslag van grote bestanden, wat imo zonde is). Wat wel (enorm) belangrijk is, zijn de random read/write snelheden (En die zijn het beste op de Intel controler), oftewel the aantal iops. Dus als je gaat benchen zorg dan dat die zo hoog mogelijk zijn.
Verder is het belangrijk om AHCI/raid aan te zetten zodat je TRIM-support hebt (Mogelijk is TRIM niet te activeren via de Marvel controler). Dit zorgt ervoor dat je SSD ook na enig gebruik snel blijft. (qua effect enigszins verglijkbaar met defragmenteren van HDD's)

Wat betreft die hickups, dat kan goed aan die Marvel controler liggen.
Pagina: 1