[css] Wat is tegenwoordig een relaxte manier om stylesheets te ontwikkelen?
offtopic:
Misschien een gewaagd topic volgens het Devschuur beleid betreffende "Welk programma is nou eigenlijk het beste?"-achtige vragen, maar dat is niet de vraag die ik wil stellen. Het gaat mij om workflows/tools/truuks waar ik nog niet van op de hoogte ben. Verder is iedereen uiteraard prima in staat te bepalen wat er bij hen past. Maar een topic met ideeën ter referentie kan m.i. waardevol zijn voor iedereen.
Misschien een gewaagd topic volgens het Devschuur beleid betreffende "Welk programma is nou eigenlijk het beste?"-achtige vragen, maar dat is niet de vraag die ik wil stellen. Het gaat mij om workflows/tools/truuks waar ik nog niet van op de hoogte ben. Verder is iedereen uiteraard prima in staat te bepalen wat er bij hen past. Maar een topic met ideeën ter referentie kan m.i. waardevol zijn voor iedereen.
Als ik een website ontwikkel, begin ik meestal in Geany (of Notepad++ als ik in Windows werk), en schakel ik over naar Eclipse als het enige substantie begint te hebben. Gewoon puur tekst, en veel refreshen in de browser.
Maar omdat er steeds meer steeds mooiere css designs komen, steeds meer bullshitsites die mooi zijn en miljard html5 'apps' in Chromium enzo van Jan en alleman en de hond van de buurvrouw en hun dochter, ze zien er allemaal zo gelikt uit. Daarom vraag ik me af wat tegenwoordig een goeie tool, framework of workflow is om dat spul wat efficiënter te ontwerpen, want er moet haast wel wat zijn waardoor gelikte css layouts opeens zo ogenschijnlijk moeiteloos verschijnen.
Of ik ben gewoon lui aan het worden, kan ook, maar meestal als iets er veel is, dan is er een handigheid voor. Ik heb het een en ander bekeken, maar voel me nergens rijk mee. Het liefst heb ik iets voor Eclipse omdat ik die toch het meeste gebruik, dus laat ik daar beginnen. Want ik heb de hele market doorgespit en eigenlijk maar twee relevante hits gevonden. Maar het kan ook iets anders zijn. Hier enkele plugins/programma's/truuks die ik al geprobeerd heb:
- Aptana is een plugin voor Eclipse. Ik hoor veel over Aptana hoe chill dat wel niet is, maar al het goeie wat ik lees en hoor is vaak niet meer beschikbaar in Aptana Studio 3. De PHP development tools zouden erg mooi zijn; niet langer in Aptana. En ontopic, de css-editor zou handig zijn. Not anymore. De css-editor kleurindicator van schreenshots met eyedropper color picker bestaat niet meer. Tegenwoordig heb je een colorpicker onder Commands -> other -> css -> color picker, maar die is bij mij altijd greyed out en hardly een handigheid anymore. Maar sowieso bevalt Aptana me niet, het verbergt Eclipse-menu-items die ik gebruik, en voegt 100 items toe die ik niet gebruik. Het contextmenu wordt 4 keer zo lang.
- Amaya is een open source WYSIWYG editor van W3C, zoiets lijkt me in eerste instantie het handigst, maar deze tool loopt voor mijn gevoel achter de feiten aan: Op het eerste gezicht niet makkelijk inzetbare CSS3 grapjes, en voelt erg aan als Netscape Composer, de eerste en laatste WYSIWYG editor die ik 15 jaar geleden gebruikte.
- Kompozer is een soort Amaya, maar dan anders. Voelt nog ouder aan. HTML4. Trage development.
- SeaMonkey Composer lijkt wel alsof dit (een fork van) Netscape Composer is.
- Chrome Development Tools heeft zo'n CSS explorer in de browser, erg handig. Je kunt ook CSS on-the-fly aanpassen. Erg handig. Maar het grote nadeel is dat je alle edits weer terug moet koppelen naar je eigen source in je eigen favo editor (Eclipse/Geany/Notepad++) om het te laten sticken. En je kan niet lekker de CSS van de explorer kopiëren en plakken want dan ben je al je indentation en comments kwijt.
- Mozilla Firebug is ongeveer precies het zelfde voor Firefox, ook out of the box.
- Opera Dragonfly is ongeveer precies het zelfde, ook out of the box, maar dit is imo de handigste van de drie omdat deze als enige een frickin' colorpicker heeft.
- Tau UI studio is de enige die er chill uitziet en een plugin voor Eclipse is, maar deze is spoorloos verdwenen: http://marketplace.eclipse.org/content/tau-ui-studio
Wat is jouw CSS workflow? Is er iets wat wèl handig is, wat ik niet tegen ben gekomen?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)