Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars_jj
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 12:56
Beste tweakers,

Ik wil mijn HTPC gaan vervangen. Op dit moment gebruik ik een AMD 3500+ x64 met een on-board Xpress 200 GPU en 1GB geheugen. Dit is niet meer toereikend, hij kon 720p aan in het begin, maar daar begint hij het steeds lastiger mee te krijgen, ook na herinstallatie. Slijtage en Windows XP die na SP3 zwaarder is geworden zullen hieraan bijdragen. Ik heb me onlangs al een Mediaplayer gekocht zodat ik wel gewoon 1080p kon afspelen, maar dit bevalt me toch niet 100%. Als iets niet goed afgespeeld wordt dan heb je niet echt veel mogelijkheden om dit te corrigeren en zal op zoek moeten naar een ander bestand om te downloaden. Echter gaat er dan weer een tijd overheen en dat is niet handig als je een film wilt kijken.
Ik gebruik de HTPC eigenlijk alleen om een beetje te surfen en voor Youtube, echter moet ik me dan ook op 480 houden, omdat hij het anders niet trekt. Al met al lijkt het me duidelijk dat ik toe ben aan vervanging. De Mediaplayer krijgt dan een mooi plekje op de slaapkamer. ;)

Ik ben met de nieuwe HTPC een beetje op weg. Ik heb al een barebone. Dit is een zeer compacte micro-atx case met een 240 watt voeding. Ook zit er al een s1155 mainboard in. Deze case (en mobo) biedt plek aan 2 low profile PCI-e sleufjes (1 van 16x en 1 van 4x). Hier zit ook al een Slimline DVD-R drive in. Wellicht ooit leuk om een Blu-Ray in te bouwen, maar hier heb ik ook al een losse speler voor.

Aansluiten zal met VGA aan de televisie gebeuren. Dit is een Full HD 37" 50Hz televisie, nl de pricewatch: LG 37LD450
Mocht HDMI nog belangrijke voordelen hebben, hoor ik deze graag.
Naar de versterker heeft caoxial de voorkeur, maar optical (TOSlink) is ook mogelijk.

In principe heb ik dus enkel nog een CPU en geheugen nodig. Geluid en een aparte grafische kaart zijn optioneel. Hoewel de audio aansluitingen van het mainboard tekort schieten.

Geluid
Ik heb momenteel een Kenwood KRF-V5050D 5.1 DTS/DD versterker. Hierop heb ik 4 fullrange speakers aangesloten zonder subwoofer. Ik kan dus DTS en Dolby Digital door m'n versterker laten decoderen. DTS HD Master Audio en DD True HD moet ik echter door de HTPC laten omzetten naar DTS of DD (de versterker kan wel de coretrack aan van DTS HDMA, maar deze is me te 'lossy'). Ook heeft het mainboard geen digitale aansluiting (zowel optisch als coaxial). Ik ben dus aan het denken aan de ASUS Xonar DGX. Deze staat niet in de Pricewatch, maar is identiek aan de pricewatch: Asus Xonar DG maar dan met PCIe. Deze kaart heeft z'n eigen audioprocessor en een TOSlink optical uitgang. Echter ben ik beniewd of er mensen hier zijn die ervaring hebben met deze kaart in deze setting en of dit moeiteloos gaat met de drivers ervan.

Graphics & CPU
Ik twijfel tussen drie mogelijke configuraties wat betreft CPU. De eerste keuze die ik moet maken is of ik gebruik ga maken van de HD graphics van de CPU. In dat geval zou ik gaan voor de Intel i5 2500K. Dit omdat deze behoorlijk krachtig is en is uitgerust met de HD 3000 chipset. Deze zou ruim voldoende moeten zijn voor full HD media en BluRay ISO's. Echter presteert deze niet op games. Hoewel dit niet het doel is van de PC is het nog altijd leuk om dit eventueel te doen (of te kunnen). Het alternatief is om een iets lagere CPU te nemen (bv. i3 2120 of de i5 2320) en een aparte grafische kaart. Aangezien het moederbord maar 30 watt doorgeeft op de PCI-e x16 is het belangrijk een kaartje te pakken die hieronder blijft. De HD6450 leek mij een mooie optie omdat deze draait met 20 watt en passief gekoeld is (stil :) ).
De twijfel blijft dan wel nog of de 50 euro tussen de i3 2120 en de i5 2320 de moeite waard is. De i3 heeft twee cores met HT (dus 4 threads totaal). De i5 heeft vier cores met één thread elk. Hoe zit het met de prestaties onderling en is het voor 50 euro interressant om een HTPC met i5 (ipv i3) te maken zodat die dan langer actueel blijft?

HDD
De HDD is ook nog een factor. Ik heb al een NAS voor opslag. Ik twijfel dus tussen een gewone HDD en een SSD. De kast biedt ruimte voor een 3,5" schijf. Ik ben niet heel erg thuis in SSD's, dus ik kan moeilijk inschatten hoeveel prestatie winst ik heb. De balngrijkste redenen voor zouden de opstartsnelheid en de geluidsproductie zijn. Verbruik wellicht ook, maar ik verwacht geen problemen met bovenstaande hardware en een 240 watt voeding.

En nu?
Als ik uit ga van de configuratie:
- pricewatch: Intel Core i5 2320 Boxed
- pricewatch: Sapphire HD 6450 1GB DDR3
- 4GB DDR3 (1333)
- Asus Xonar DGX (PCIe)

De vragen van mij zijn nu:
Wat zou een verstandige configuratie zijn?
Zijn er prijstechnisch betere opties?
Hoe zal deze presteren?
Hoe zal deze presteren met 4k? (beetje vooruit denken ;) )
Hoelang zal het duren voordat ik aan vervanging toe ben? (hoewel dit natuurlijk een behoorlijk abstracte vraag is ;) )
Wat is goede software voor een HTPC? Ik gebruik nu XBMC met een originele Windows Media Remote.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Zie [BBG aanschaf] HTPC, een GROOT topic over HTPC's, beantwoord al jouw vragen. Ook is er een groot XBMC topic, daar bespreken onze medetweakers ook hun hardwarekeuze met motivatie :-)

[ Voor 3% gewijzigd door JeanLeGrand op 20-05-2012 23:51 ]

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars_jj
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 12:56
Ik kwam het aankoopadvies forum nu tegen en heb t daar gepost, ik kan deze alleen meer niet verwijderen. Mod?