zeef schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:58:
[...]
Het hangt een beetje van het artikel af maar dat is wel een verstandige uitgangspositie. Een reserve onderdeel oor onze keukenmachine laat ik zonder probleem opsturen omdat dat zo specifiek is dat een oplichter daar zo door de mand valt. Maar meer mainstream dingen zoals een espressomachine : zelf halen.
Of de top 3:
1. een iPhone 4S 32GB voor 200,- euro (die van z'n dochter die er niet mee om kan gaan....)
2. Een PS3 / Xbox 360 + games voor 50,- euro (onder het mom van ik weet niet hoe het werkt)
3. Grafische kaarten voor een belachelijk lage prijs (of andere componenten)
Ook ik heb via de harde weg moeten leren dat Marktplaats een groot paradijs is voor oplichters. Oplichters gebruiken zelfs het rekeningnummer van een jong en naïef iemand die zich heeft laten inpalmen met mooie praatjes. Zij sluizen dan het geld door aan de echte oplichter. Dit zorgt ervoor dat het maar moeilijk traceerbaar is wie nu de echte oplichter is. Aangifte doen helpt niet, je kunt er hooguit een melding van maken op internet, en de volgende waarschuwen. Rekeningnummer + gegevens bekendmaken op oplichtingssites, zodat andere mensen dit rekeningnummer vooraf kunnen googlen.
In mijn geval kon ik het Facebook en Hyves account van de persoon achterhalen, het bleek te gaan om een minderjarig meisje, die dus duidelijk was omgepraat door iemand om geld door te sluizen. Uit de uiteindelijke verhalen kon ik opmaken dat haar familie nog steeds bezig is om sommige mensen af te betalen. In eerste instantie wilde ik hier ook werk van maken en een bezoekje brengen, maar via via kreeg ik door dat ze al genoeg dreigementen hadden ontvangen, en wat schiet je hier nu zelf mee op - de echte dader is inmiddels al lang weer weg.
Als je dan toch in zee gaat met een verkoper, zorg dan in ieder geval dat je het volgende doet:
- Controleer leeftijd op Marktplaats - Aantal jaren actief, zegt niet altijd wat maar beter >1 jaar dan 2 dagen actief.
- Spelling / grammatica - Ook dit geeft uiteraard geen garanties, maar als het verhaal niet klopt, plaatjes komen niet overeen met verhaal, e-mail adres is heel anders dan de naam zelf (dingen als Hans Klokkie, ja dat komt voor)
- Google het bankrekeningnummer + naam (vaak gebruikt men wel echte achternaam voor het rekeningnummer om te voorkomen dat het wordt teruggestort).
- Zorg dat je het adres hebt van diegene, Google dit ook. (Telefoonboek, komt naam overeen etc.)
- Zorg dat je het product echt zou kunnen afhalen, dus vraag dan ook of dit in eerste instantie kan.
Naderhand kun je verder vrij weinig doen dan in ieder geval Marktplaats te informeren, online aangifte doen. Je bank informeren kan, maar uit privacy overwegingen zullen zij adresgegevens van de verdachte niet doorgeven aan jou. Zij zullen dit alleen doorgeven aan de politie als men daar om vraagt. Ook hier geldt weer; hoe meer klachten over één rekeningnummer, hoe groter de kans dat er tenminste iets gebeurd. De bank geeft in ieder geval geen geld terug bij een overschrijving die je zelf hebt gedaan. Dit is je eigen verantwoordelijkheid. In de praktijk wordt er maar zelden iets gedaan aan relatief kleine oplichters op Marktplaats. Lees bijvoorbeeld de verhalen maar is door op
http://www.opgelichtopinternet.nl. Zelfs bij bedragen van tienduizenden euro's wordt er niets door de politie ondernomen. Het heeft simpelweg weinig prioriteit.
[
Voor 11% gewijzigd door
Royeboi op 24-05-2012 12:10
]