Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01-2021
Ik had vorige week een Ipod touch voor 60 euro gekocht op marktplaats. We hadden afgesproken dat ik via banktransactie zou betalen en dat hij het pakketje op zou sturen. Sinds dien ik het geld heb opgestuurd geeft mijn verkoper geen antwoord.

Als hij niks opstuurd, welke acties kan ik ondernemen? Kan ik bij marktplaats terecht of bij de politie?

Ik heb zijn naam en bankaccount. Kan er niks gedaan worden met zijn bankaccount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Je kan weinig doen. Je kan zeggen dat je naar de politie gaat als je je geld niet snel terug op je rekening hebt, en daar zoveel mogelijk gegevens in zetten die je hebt weten te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:48
Hoeveel tijd zit er tussen de betaling en de laatste reaktie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Freezerator schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:06:
Hoeveel tijd zit er tussen de betaling en de laatste reaktie?
4 dagen.

Normaal reageerde hij altijd binnen een dag.

Ik heb research gedaan naar zijn naam maar ik kon niks over hem vinden op facebook of zo. Wellicht heeft hij een neppe naam gebruikt. Ik had gehoopt dat er iets kon gedaan worden met zijn banknummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Grote kans dat je naar je geld kan fluiten. Je staat vrij kansloos.

Aangifte bij de politie moet je altijd doen, maar veel zal er niet gebeuren aangezien er een grote kans bestaat dat je aangifte alleen ter kennisgeving wordt aangenomen. De enige hoop die je nog hebt, is dat er heel veel aangiftes tegen deze persoon zijn gedaan waardoor de politie echt actie onderneemt.

Marktplaats doet sowieso niks en werkt alleen mee met politie.

Wees blij dat het om 'slechts' 60 euro gaat en zie het als een wijze les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Ja, dat dacht ik ook al. Een les die 60 euro kost. Helaas kan ik er niks aan doen.

Waar kan ik aangifte doen?

[ Voor 16% gewijzigd door Tengri op 20-05-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Vorige week is natuurlijk niet zo lang geleden. 't kan best zijn dat de verkoper een weekje weg is, geen internet heeft, of whatever.
Netjes is het niet, maar niet onmogelijk.

Wel zou ik volgende week het pakketje verwachten, of minstens een track&trace nummer (Het kan natuurlijk ook bij TNT fout gegaan zijn).

Het kan idd ook zijn dat je opgelicht bent, maar daar is het nu (nog) te kort dag voor om conclusies te trekken.
Bied de verkoper ook nog andere producten aan? Als je daarop reageerd vanaf een ander mailadres, krijg je dan wel reactie? Haal rekeningnummer of mailadres eens door google?

Los daarvan: dergelijke 'hype'producten (ipods, iphones, blackberrys enz) zou ik echt niet zomaar na vooruitbetaling laten opsturen. Degene die bewust snel geld willen (lees: oplichters) zullen deze producten nl uitzoeken, want op een advertentie van 'laptop voeding voor acer xxx' reageren veel minder mensen ;)

Enige wat je kan doen als je echt bent opgelicht is aangifte. Helaas wordt daar eigenlijk niets mee gedaan in de meeste gevallen, en pas als er structureel aangiftes blijven komen. Tevens worden aangiftes niet altijd tussen de korpsen doorgegeven: 't kan maar zo dat de aangifte bij jouw buro blijft liggen, en het korps waar de persoon woont dit nooit meekrijgt.

Als je een adres van die persoon hebt kun je misschien beter langs gaan...

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 20-05-2012 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erofact schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:09:
[...]

4 dagen.

Ik heb research gedaan naar zijn naam maar ik kon niks over hem vinden op facebook of zo. Wellicht heeft hij een neppe naam gebruikt. Ik had gehoopt dat er iets kon gedaan worden met zijn banknummer.
Is dat inclusief het weekend en hemelvaart? (Misschien weekendje weg?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:40

BLACKfm

o_O

Bij de locale bakker :+

[ Voor 20% gewijzigd door BLACKfm op 20-05-2012 13:14 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:14:
[...]
Bied de verkoper ook nog andere producten aan? Als je daarop reageerd vanaf een ander mailadres, krijg je dan wel reactie? Haal rekeningnummer of mailadres eens door google?
Hij heeft geen andere advertenties.

Dit is zijn banknummer: *snip* prive gegevens

Helaas krijg ik niks als ik het in google invoer. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
Wees inderdaad altijd extra alert bij gehypte producten.

Er zijn overigens voldoende maniertjes te bedenken waardoor je de verkoper kunt laten bewijzen dat hij het product daadwerkelijk in zijn bezit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Snoop schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:21:

Er zijn overigens voldoende maniertjes te bedenken waardoor je de verkoper kunt laten bewijzen dat hij het product daadwerkelijk in zijn bezit heeft.
Welke maniertjes zijn dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Tja, ik ga met de krant van vandaag even een webcamsessie starten en laat zien dat ik een ipod touch in mijn bezit heb die er uit ziet als het product dat ik aanbied op marktplaats. Vervolgens maak jij het geld over en gooi ik me account van marktplaats en zie je me niet meer terug.

En wat heb je dan? Een goed gevoel vooraf en een lege portemonnee aan het einde.

@TS, heb je een link naar de AD? Tevens de vraag hoelang de gebruiker al actief is op marktplaats. Een oplichter kan natuurlijk wel wat moeite doen om een account te bemachtigen die al een paar jaartjes actief is, maar iemand die net een paar weken een account heeft is al dubieus op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke generatie iPod touch was het trouwens? Voor een 1G is het bedrag normaal maar voor een 3/4/5G is het erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erofact schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:24:
[...]

Ik weet niet hoor maareh, alles staat toch vrij duidelijk op marktplaats zelf uitgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

erofact schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:18:
Dit is zijn banknummer: xxx.xxx.xxx.xxx
Ik zou dat even weghalen. Na 4 dagen geen reactie verdient iemand toch nog wel het voordeel van de twijfel, en om dan nu al met prive-gegevens te gaan strooien is niet echt netjes.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 13:43 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:10
erofact schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:24:
[...]

Vraag om een foto met het product, een papiertje met de datum van vandaag en zijn naam + emailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al heeft hij hem in bezit dan kan hij hem alsnog niet opsturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

SlaadjeBla schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:28:
[...]
Vraag om een foto met het product, een papiertje met de datum van vandaag en zijn naam + emailadres.
Zie mijn eerdere reactie. Als een 'boef' nu denkt "Shit, ze hebben me" is het wel een hele domme boef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:20
[...]

Zie de reactie van BLACKfm. Het voordeel van een webcamsessie is wel dat je (mogelijk) zijn gezicht te zien krijgt en als ik oplichter zou zijn, zou ik dan echt niet meer durven om de koper op te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:10
BLACKfm schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:30:
[...]

Zie mijn eerdere reactie. Als een 'boef' nu denkt "Shit, ze hebben me" is het wel een hele domme boef :)
Uiteraard, maar je houdt de meest luie gelegenheidsoplichters tegen. Ze zullen in ieder geval 1 keer dat product moeten hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-09 21:06
Wat dat betreft zit het Tweakers V&A een stuk beter in elkaar, die ratings zijn erg handig, en ik snap niet waarom MP dat nog niet heeft doorgevoerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

exelletor schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:31:
[...]

Zie de reactie van BLACKfm. Het voordeel van een webcamsessie is wel dat je (mogelijk) zijn gezicht te zien krijgt en als ik oplichter zou zijn, zou ik dan echt niet meer durven om de koper op te lichten.
Het is een 'ultiem voorbeeld'. Je kan ook vragen om een filmpje gemaakt met de telefoon of wat dan ook, onder aan de streep heb je er niks aan omdat de verkoper altijd zelf nog moet beslissen of hij het pakketje wel of niet op de post stuurt.

Onder rembours laten verzenden (als iets dus al verzonden wordt) is ook een nutteloze optie. Je mag het pakket niet controleren voordat je hebt betaald en als er een steen in zit heb je ook gewoon pech.

De enige zekere manier is het product zelf ophalen en betalen bij de deur of op een neutraal terrein.

Je kunt ook bluffen door te vragen om ergens te ontmoeten of het op te halen (zodat je wellicht een adres krijgt). Als je dit zonder problemen hebt kunnen regelen kun je altijd nog overgaan op "nou, stuur toch maar per post".

Ook niet fool-proof, maar toch weer een extra laag van zekerheid.
Nilsepils schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:36:
Wat dat betreft zit het Tweakers V&A een stuk beter in elkaar, die ratings zijn erg handig, en ik snap niet waarom MP dat nog niet heeft doorgevoerd...
Bouw met de reputatie van marktplaats nu maar eens een vertrouwelijk systeem op.
Op tweakers.net kun je het ook manipuleren als je een paar fake accounts aanmaakt die wat goede reacties achterlaten.

Persoonlijk kijk ik nog wel eens of de mensen die een beoordeling achterlaten ook actieve gebruikers zijn op t.net (in ieder geval niet alleen maar registreren voor 1 of een paar reacties).

[ Voor 21% gewijzigd door BLACKfm op 20-05-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33

krietjur

Where am I?

En als ik een echte verkoper zou zijn en je deed zo moeilijk met webcamsessies etc, dan kon je het mooi vergeten. Voor jou 100 anderen dan op marktplaats. Kortom, de kans dat je dan kan kopen wat je wil is ook niet zo groot meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Laatst online: 07-09 21:06
Beste tip, zeg dat je hem wilt komen ophalen, en dan kijken wat hij zegt. Als hij dat probeert af te houden heb je sowieso al met een oplichter te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Exirion schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:28:
[...]

Ik zou dat even weghalen. Na 4 dagen geen reactie verdient iemand toch nog wel het voordeel van de twijfel, en om dan nu al met prive-gegevens te gaan strooien is niet echt netjes.
Ik kan mijn post niet meer aanpassen. Misschien dat de admin dat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erofact schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:39:
[...]

Ik kan mijn post niet meer aanpassen. Misschien dat de admin dat kan doen.
De reden dat je het niet meer kan, is omdat ik het al voor je had gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
Nilsepils schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:37:
Beste tip, zeg dat je hem wilt komen ophalen, en dan kijken wat hij zegt. Als hij dat probeert af te houden heb je sowieso al met een oplichter te maken ;)
Ja ik woon op texel, kom maar ophalen hoor! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Het gaat over een 4th generation Ipod.

Op marktplaats had ik er over gelezen dat dingen die blijken te mooi om waar te zijn ook zo zijn.

Waar ik op vertrouwde was dat ik zijn naam en banknummer had en dat ik daarmee iets kon doen wanneer hij mij probeerde te bedonderen.

Wat ik ook wil vermelden is dat hij zelfgemaakte foto's op marktplaats had gezet. Maar nu ik er over nadenk kan het gewoon ook gestolen foto's van een andere advertentie geweest zijn.

Als hij maandag of dinsdag geen antwoord geeft dan weet ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
BLACKfm schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:25:
[...]

Tja, ik ga met de krant van vandaag even een webcamsessie starten en laat zien dat ik een ipod touch in mijn bezit heb die er uit ziet als het product dat ik aanbied op marktplaats. Vervolgens maak jij het geld over en gooi ik me account van marktplaats en zie je me niet meer terug.

En wat heb je dan? Een goed gevoel vooraf en een lege portemonnee aan het einde.
Doh, wat is dat nou weer voor een dom voorbeeld. Natuurlijk werkt het niet op zo'n manier.
Als je vraagt om een goede foto met een paar herkenningspunten zoals je een briefje met je naam erop, dan kun je echt wel wat wijzer worden. En dan nog is natuurlijk niks zeker, maar je kunt er wel een heleboel zaken mee uitsluiten. Vaak gebruiken oplichters namelijk foto's van andere mensen en de meesten haken op deze manier al snel af.

Het geeft het je enkel wat meer zekerheid. Dat is het enige wat ik ermee wil zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
erofact schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:44:
Als je vraagt om een goede foto met een paar herkenningspunten zoals je een briefje met je naam erop, dan kun je echt wel wat wijzer worden. En dan nog is natuurlijk niks zeker, maar je kunt er wel een heleboel zaken mee uitsluiten. Vaak gebruiken oplichters namelijk foto's van andere mensen en de meesten haken op deze manier al snel af.
Met een webcamsessie sluit je toch precies dezelfde zaken uit of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Is het trouwens goed als ik de marktplaats advertentie link hier post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Vandaag een email gekregen van de heer. Hij zegt dat het geld niet is overgemaakt. Toch nog even dubbel gecheckt. Het is toch werkelijk waar overgemaakt. Ik hoop voor het beste maar dit zal wel de laatste keer worden dat ik iets boven de 50 euro via marktplaats koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:11
Kijk ook even op http://www.opgelichtopint.../YaBB.pl?board=oplichting. Mocht hij dit vaker doen dan staat hij daar zeker tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:15
erofact schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:20:
Vandaag een email gekregen van de heer. Hij zegt dat het geld niet is overgemaakt. Toch nog even dubbel gecheckt. Het is toch werkelijk waar overgemaakt. Ik hoop voor het beste maar dit zal wel de laatste keer worden dat ik iets boven de 50 euro via marktplaats koop.
Stuur hem die screenshot dan van de overboeking (blur alle andere zaken) als reden dat je vind dat hij over de brug moet komen. Het kan eventueel dat je zelf een typefout gemaakt hebt en een verkeerd rek. nr. hebt ingevoerd of hij heeft een verkeerd rek.nr opgegeven wellicht. Blijf in contact, bij een overboeking naar een niet bestaand banknr. komt het geld binnen 2 a 3 dagen terug en door de vrije dagen tussendoor lijkt me dat ook nog steeds een mogelijkheid.

Gewoon in contact blijven, vraag hem de boel nog eens te verifieren. Spreek nog niet van een vermoedelijke oplichting maar zodra zijn gegevens kloppen met die van jouw en jij kan bewijzen dat je overgeboekt hebt moet hij zich gewoon aan zijn afspraak houden en leveren. Vraag hem hoe hij het dan wil gaan oplossen, en zodra je dan merkt dat het niet de goede kant op gaat, kun je miss. laten blijken dat je een beetje argwaan hebt en hem laten aangeven wat ie eraan wil doen om het op te lossen.

Kan gewoon niet, geld boek je niet over naar de twilight zone, dat gaat gewoon van bankrekening naar bankrekening.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
probeer een ander account aan te maken, en reageer als iemand anders, op zijn advertentie dat je die ipod wilt hebben, en het geld wilt overmaken.

als hij akkoord wil gaan, riekt het idd naar oplichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hmm 4 dagen zitten er tussen dan moet het echt wel op zijn rekening staan, mits er geen typefouten zijn gemaakt want dan is iemand anders 60 euro rijker.

Ik doe regelmatig zaken via internet en een overboeking van bank A naar A is altijd direct. Bank A naar Bank B dan kan er een 1,5 dag tussen zitten voordat het erbij staat. Na 4 dagen moet het dus gewoon erbij gezet zijn.

En ja Politie heeft korte lijntjes met MP (weet ik)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-06 17:48
Zelf ook gehad, kinect voor 112 € is nu een 1,5 jaar geleden dat ik aangifte heb gedaan niks meer van vernomen.

Het is pas gebeurd wat je kan doen is een melding doen bij je bank, uitleg geven van de situatie en zeggen dat je wilt raporteren dat je een typfout heb gemaakt bij het overmaken van het geld. De bank (in mijn geval Rabobank) zal dit controleren en indien de gegevens niet overeenkomen (wat bij oplichting waarschijnlijk is) de wederpartij op de hoogte brengen en als deze het er niet mee eens is krijg je zijn echte gegevens van de bank voor juridische stappen.

Ik was hier net te laat mee en justitie had zijn rekeningnummer al geblokkeerd.

Succes !

[ Voor 11% gewijzigd door Rexus op 21-05-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 01:21
Ik heb anders ook vaak meegemaakt dat een bankoverboeking 4 dagen duurde. Donderdag overgemaakt en het geld was pas maandag bijgeschreven. Zeker als er een weekend tussen zit en een feestdag en je hebt het geld pas 's-avonds overgeboekt dan kan het langer duren. Dit is dan wel tussen twee verschillende banken en met een oude girorekening bij de ING.

Ik ben zelf ook heel voorzichtig met aankopen via Marktplaats. Aankopen van max 15 Euro wil ik nog wel van te voren betalen, maar meer doe ik pas na uitgebreid contact en na ophalen in ieder geval voorgesteld te hebben. Natuurlijk kun je het nooit 100 procent uitsluiten, maar je beperkt het risico flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Volgens mij houd hij mij aan het lijntje. Het geld is nu overgemaakt en hij geeft geen antwoord meer.

Ik ga inderdaad proberen om met een andere email naar hem te mailen en kijken wat hij zegt.

In zijn advertentie zei hij dat de eerste de beste de Ipod mocht kopen. Zijn advertentie staat nog steeds op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Tja ook wel eens een psp gekocht via mp en na snel contact geld overgemaakt naar een 'mede-NL-er' Toen ik niets meer hoorde gebeld met de Rabo en die konden me alleen vertellen dat de naam die ik had en de naam bij het rekeningnummer niet gelijk waren. Dat was het enige wat ze konden zeggen.

Dag €60,- :(

Je leert er wel van.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exocys
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-09 23:16
Ik heb het ook ooit eens gehad met een telefoon.
Toen bij mijn bank aangegeven dat ik per ongeluk het geld overgemaakt had naar een verkeerde persoon.

De bank stuurt dan 2 a 3 keer een brief naar die persoon toen.
Zodra de persoon niet reageert, krijg jij zijn adres gegevens zodat je het zelf kan regelen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:19
Post die link dan van de MP advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeranMuden
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 08:34
Kijk anders hier eens eventjes:

http://www.opgelichtopinternet.nl

(sorry zie zojuist dat dit al genoemd is door Timmy)
Zeer goede site voor slachtoffers van oplichting via Internet (duh).
De mensen die daar actief zijn, hebben genoeg tips en trucs over hoe nu verder te handelen.

Tip van mijn kant:
Kijk er op MP naar hoe lang de gebruiker actief is. Als iemand net 1 dag actief is op MP en iets aanbiedt wat te mooi is om waar te zijn, dan weet je genoeg.

Groet,

BM

[ Voor 5% gewijzigd door BeranMuden op 21-05-2012 16:04 . Reden: Link eerder genoemd in post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
Om bij 4 dagen al te roepen van oplichting vind ik een beetje overhaast. Banken mogen 5 werkdagen over een transactie doen. En het verzenden kost ook tijd (laten we uit gaan dat verzenden goed verloopt dan is dat 2 werkdagen). Heb jij de adresgegevens van de persoon waarvan je het gekocht hebt? Dan zou je langskunnen gaan.

[ Voor 46% gewijzigd door Cobalt op 21-05-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Cobalt schreef op maandag 21 mei 2012 @ 16:01:
Om bij 4 dagen al te roepen van oplichting vind ik een beetje overhaast. Banken mogen 5 werkdagen over een transactie doen.
Bij Nederlandse banken onderling zal dat geen 5 dagen duren.
En het verzenden kost ook tijd (laten we uit gaan dat verzenden goed verloopt dan is dat 2 werkdagen).
Topic al doorgelezen? ;) De verkoper zegt dat hij na 4 dagen nog geen geld binnen heeft gekregen en dus niets heeft opgestuurd, hoe lang de verzending verder duurt maakt weinig uit.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokian95dude
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 17:06

Nokian95dude

I'll be back!!

Je kan zowiezo je "ervaring" posten op http://www.opgelichtopinternet.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl en dan hopen dat meerdere mensen aangiftes willen doen tegen deze persoon. Hier kan je ook zijn gegevens kwijt. Let er op dat hoe meer gegevens je hebt deste beter het is.

Those you can't see are more present than you'll imagine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Ik heb een "gambit" gedaan en gebluft dat ik zijn bankrekening heb laten natrekken en dat zijn naam en bankrekening niet overeenkomt. Misschien dat het bij hem te heet onder te voeten zal worden en het geld terug zal sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
het wordt hem te heet onder de voeten. Hij zegt dat hij mijn geld zal terugsturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:41
Zo te horen geen doorgewinterde oplichter :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
eerst zien dan geloven! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 06:42

Bever!

3

Nog even als toevoeging, ik heb laatst in V&A een vga kaart verkocht maar dat overmaken duurde ook 3 dagen! nog nooit meegemaakt maar het gebeurd dus af en toe toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 08:00

Saven

Administrator

erofact schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:22:
het wordt hem te heet onder de voeten. Hij zegt dat hij mijn geld zal terugsturen. :)
Eerst zien dan geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Ik denk dat hij het wel zal opsturen. Ik had m een pittige email gestuurd dat wil je niet weten. Nu ik het terug lees zou ik zelf ook bang zijn. Ik had gedreigd met juridische stappen, etc. Natuurlijk kan ik er niks van waar maken, maar ja het was "ends to it means".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 07:51
Haha en die oplichter leest dit hier straks en dan kun je fluiten naar je geld :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erofact schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:38:
Ik denk dat hij het wel zal opsturen. Ik had m een pittige email gestuurd dat wil je niet weten. Nu ik het terug lees zou ik zelf ook bang zijn. Ik had gedreigd met juridische stappen, etc. Natuurlijk kan ik er niks van waar maken, maar ja het was "ends to it means".
Na 4 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
loewie1984 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:44:
[...]

Stuur hem die screenshot dan van de overboeking (blur alle andere zaken) als reden dat je vind dat hij over de brug moet komen. Het kan eventueel dat je zelf een typefout gemaakt hebt en een verkeerd rek. nr. hebt ingevoerd of hij heeft een verkeerd rek.nr opgegeven wellicht. Blijf in contact, bij een overboeking naar een niet bestaand banknr. komt het geld binnen 2 a 3 dagen terug en door de vrije dagen tussendoor lijkt me dat ook nog steeds een mogelijkheid.

Gewoon in contact blijven, vraag hem de boel nog eens te verifieren. Spreek nog niet van een vermoedelijke oplichting maar zodra zijn gegevens kloppen met die van jouw en jij kan bewijzen dat je overgeboekt hebt moet hij zich gewoon aan zijn afspraak houden en leveren. Vraag hem hoe hij het dan wil gaan oplossen, en zodra je dan merkt dat het niet de goede kant op gaat, kun je miss. laten blijken dat je een beetje argwaan hebt en hem laten aangeven wat ie eraan wil doen om het op te lossen.

Kan gewoon niet, geld boek je niet over naar de twilight zone, dat gaat gewoon van bankrekening naar bankrekening.
Ik vraag me af of dit gewerkt zou hebben. Heeft misschien iemand anders ervaring met dit?

Na hoeveel dagen zou dit nog gekund dat ik het geld kan terugvragen als het betrekt over een zogenaamde foute transactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Snoop schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:46:
[...]

Doh, wat is dat nou weer voor een dom voorbeeld. Natuurlijk werkt het niet op zo'n manier.

Het geeft het je enkel wat meer zekerheid. Dat is het enige wat ik ermee wil zeggen.
Dom voorbeeld zegt ie, waar kom je zelf mee op de proppen dan? Dat is toch net zo 'dom' :F .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Je kan er beter zo snel mogelijk bij zijn, normaal gesproken worden alle transacties binnen 24 uur afgehandeld. Maar dat de verkoper zegt het geld terug te storten, kan ook gewoon een truukje zijn om jou stil te houden. Het is in ieder geval wel iets wat je heel vaal ziet, en dan beginnen ze weer van voor af aan.

"Heb je geld al overgemaakt?"
"Ja geld net overgemaakt, moet morgen op je rekening staan"

Dag erna
"Geld staat er nog niet op"
"Nee sorry problemen gehad met internet bankieren, zal zo contact opnemen met de bank om het op te lossen"

etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TylerHam
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-09 13:17
Ik zou er niet van uit gaan dat na 24 uur geld er altijd op staat. Als ik vanaf mn ING/Postbank rekening iets op vrijdag(avond) overmaak naar een bankrekening, staat het er zoals het nu lijkt bijna nooit eerder dan maandag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
TylerHam schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:27:
Ik zou er niet van uit gaan dat na 24 uur geld er altijd op staat. Als ik vanaf mn ING/Postbank rekening iets op vrijdag(avond) overmaak naar een bankrekening, staat het er zoals het nu lijkt bijna nooit eerder dan maandag op.
Logisch ... banken draaien niet in het weekend ... allé, de beurs draait dan niet dus schrijven ze je geld nog niet over omdat ze daar eerst nog een paar uur mee op de beurs willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Vandaag nog gekeken op mijn internetbankieren maar het geld is nog niet terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Heb je ook een tijd aangegeven in je mail zovan "binnen 24 uur moet het op mijn rekening staan anders stap ik naar de politie"?

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
erofact schreef op maandag 21 mei 2012 @ 18:38:
Ik heb een "gambit" gedaan en gebluft dat ik zijn bankrekening heb laten natrekken en dat zijn naam en bankrekening niet overeenkomt. Misschien dat het bij hem te heet onder te voeten zal worden en het geld terug zal sturen.
Die heb ik eerder gehoord. Nooit meer geld teruggekregen. Een wijze les, en ik koop nooit meer wat via Marktplaats op afstand. Alleen verkoop. Kopen doe ik hier wel in V&A, stuk betrouwbaarder.

Edit:

Een echte oplichter is niet achterlijk en weet dat je zelf geen poot hebt om op te staan. Dreigen heeft dan echt geen zin (je bent vrij om het te proberen uiteraard). Check de oplichtingssites maar eens, hele fora vol. Honderden mensen worden er per dag opgelicht, en de politie doet er bijna niets aan, alleen in grote gevallen waar voor tienduizenden euro's is buitgemaakt. En zelfs dan, sommige oplichters ''lenen'' bankrekeningnummers van anderen en sluizen zo het geld door. De kans dat je het daadwerkelijk terugkrijgt, hoe lullig ook, acht ik zeer, zeer klein.

[ Voor 35% gewijzigd door Royeboi op 22-05-2012 22:49 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is toch zo makkelijk kom op. Als je wil had je het niet gedaan maar dat is omdat je het fatsoen hebt en respect maar deze mensen zijn niet eens waard om over te praten, te lui om te werken. Sorry dat ik het zo zeg. En Marktplaats die doet er geen donder aan. Marktplaats moet echt eens serieus gaan denken om een systeem als PayPal of wat dan ook te doen met verificatie op basis van SMS, bank of wat dan ook. Verhoog de drempel. Dit is echt ruk zo. Ik baal namelijk ook van Marktplaats dat er nieuwe pc worden aangeboden. Tja dat is Marktplaats maar ook voor nieuwe pc's die al uitelkaar vallen voordat je naar hebt gekeken?

ik geloof dat ze in Duitsland echt klaar ermee zijn en veel meer aan doen maar zoals je al kan lezen doet de politie niet eens wat met bewijsmateriaal zoals camerabeelden want dat zou te makkelijk zijn en jij als brave burger moet dit maar accepteren. Ik koop zelf ook nooit op MP behalve als ik kan ophalen.

Je komt verder ook niet achter zijn gegevens ben ik bang voor. Wacht nou maar eerst 2 weken af en dan verder kijken. Niet bij het eerste oordeel blijven hangen en misschien komt het wel goed.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Er is maar 1 regel op marktplaats,

ALTIJD AFHALEN!

Misschien voor iets onder de 50euro kan je nog een risico nemen maar ik zou het nooit doen

[ Voor 46% gewijzigd door GrooV op 23-05-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
erofact schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:09:
[...]

4 dagen.

...
erofact schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:25:
Vandaag nog gekeken op mijn internetbankieren maar het geld is nog niet terug
even wachten! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
GrooV schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:59:

ALTIJD AFHALEN!

Misschien voor iets onder de 50euro kan je nog een risico nemen maar ik zou het nooit doen
Nou ik laat genoeg dingen versturen, je moet gewoon even research doen en iedereen die korter dan 1 jaar is ingeschreven doe ik geen zaken mee, net zo min als met mensen die niet fatsoenlijk kunnen reageren en met 1 regel iets denken te kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
BLACKfm schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:54:
[...]

Dom voorbeeld zegt ie, waar kom je zelf mee op de proppen dan? Dat is toch net zo 'dom' :F .
Jawel. Het trekt mijn hele punt uit zn verband...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 14:50
erofact schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:38:
Means to an end bedoel je :P?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Sommige kopers raken al in paniek als ze hun produkt 3 dagen te laat krijgen, dus die naming en shaming sites mogen ze wat mij betreft verbieden. Het werkt gewoon niet omdat het toch uitloopt op een kinderachtig welles-nietes verhaal.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzal
  • Laatst online: 20-12-2019
Wat kunnen mensen naïef zijn.

Je bent gewoon opgelicht, het spijt me voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
nog steeds niks terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

ALTIJD AFHALEN!

Ben blij dat er ook kopers zijn die wel gewoon op laten sturen, is een stuk makkelijker dan afstemmen wanneer mensen langs kunnen komen. Met de huidige benzineprijzen vaak nog goedkoper ook :P

Dat je een iMac Turbo 13" met 7 TB SSD en 512 GB RAM voor € 150,- niet laat versturen kan ik inkomen, maar een lamp van 15 euro, een printer van 25 etc? Dan 'kun je het risico nemen'... ;w Newsflash: de meeste mensen op Marktplaats zijn juist GEEN oplichter, maar bedankt voor de stigmatiserende generalisatie :>

En inderdaad, niemand heeft meer geduld, als je binnen 30 seconden na het mailen nog geen antwoord hebt, en 2 uur na het betalen je product niet in handen dan heb je uiteraard te maken met een oplichter...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:49

Nikeo

Jawelles

Marktplaats loopt echt hopeloos achter op sites als ebay. Ook al is het van dezelfde eigenaar... Het is dat de site gratis is maar anders.... Ebay rules met hun feedbacksysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Nikeo schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:28:
Marktplaats loopt echt hopeloos achter op sites als ebay. Ook al is het van dezelfde eigenaar... Het is dat de site gratis is maar anders.... Ebay rules met hun feedbacksysteem.
Ik denk persoonlijk dat het feedback systeem niet in de meeste secties van Marktplaats is verwerkt omdat er dan geen enkele reden meer is om voor eBay te kiezen. En ik vind de kosten om iets te verkopen op eBay ook belachelijk hoog. Pasgeleden mijn oude MacBook Air verkocht voor 675 euro, most geloof ik 55 euro afdragen en dan gaat er ook nog geld af van PayPal ivm transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 10-09 22:06

ALTIJD AFHALEN!

Het hangt een beetje van het artikel af maar dat is wel een verstandige uitgangspositie. Een reserve onderdeel oor onze keukenmachine laat ik zonder probleem opsturen omdat dat zo specifiek is dat een oplichter daar zo door de mand valt. Maar meer mainstream dingen zoals een espressomachine : zelf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
zeef schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:58:
[...]

Het hangt een beetje van het artikel af maar dat is wel een verstandige uitgangspositie. Een reserve onderdeel oor onze keukenmachine laat ik zonder probleem opsturen omdat dat zo specifiek is dat een oplichter daar zo door de mand valt. Maar meer mainstream dingen zoals een espressomachine : zelf halen.
Of de top 3:

1. een iPhone 4S 32GB voor 200,- euro (die van z'n dochter die er niet mee om kan gaan....)
2. Een PS3 / Xbox 360 + games voor 50,- euro (onder het mom van ik weet niet hoe het werkt)
3. Grafische kaarten voor een belachelijk lage prijs (of andere componenten)

Ook ik heb via de harde weg moeten leren dat Marktplaats een groot paradijs is voor oplichters. Oplichters gebruiken zelfs het rekeningnummer van een jong en naïef iemand die zich heeft laten inpalmen met mooie praatjes. Zij sluizen dan het geld door aan de echte oplichter. Dit zorgt ervoor dat het maar moeilijk traceerbaar is wie nu de echte oplichter is. Aangifte doen helpt niet, je kunt er hooguit een melding van maken op internet, en de volgende waarschuwen. Rekeningnummer + gegevens bekendmaken op oplichtingssites, zodat andere mensen dit rekeningnummer vooraf kunnen googlen.

In mijn geval kon ik het Facebook en Hyves account van de persoon achterhalen, het bleek te gaan om een minderjarig meisje, die dus duidelijk was omgepraat door iemand om geld door te sluizen. Uit de uiteindelijke verhalen kon ik opmaken dat haar familie nog steeds bezig is om sommige mensen af te betalen. In eerste instantie wilde ik hier ook werk van maken en een bezoekje brengen, maar via via kreeg ik door dat ze al genoeg dreigementen hadden ontvangen, en wat schiet je hier nu zelf mee op - de echte dader is inmiddels al lang weer weg.

Als je dan toch in zee gaat met een verkoper, zorg dan in ieder geval dat je het volgende doet:
  • Controleer leeftijd op Marktplaats - Aantal jaren actief, zegt niet altijd wat maar beter >1 jaar dan 2 dagen actief.
  • Spelling / grammatica - Ook dit geeft uiteraard geen garanties, maar als het verhaal niet klopt, plaatjes komen niet overeen met verhaal, e-mail adres is heel anders dan de naam zelf (dingen als Hans Klokkie, ja dat komt voor)
  • Google het bankrekeningnummer + naam (vaak gebruikt men wel echte achternaam voor het rekeningnummer om te voorkomen dat het wordt teruggestort).
  • Zorg dat je het adres hebt van diegene, Google dit ook. (Telefoonboek, komt naam overeen etc.)
  • Zorg dat je het product echt zou kunnen afhalen, dus vraag dan ook of dit in eerste instantie kan.
Naderhand kun je verder vrij weinig doen dan in ieder geval Marktplaats te informeren, online aangifte doen. Je bank informeren kan, maar uit privacy overwegingen zullen zij adresgegevens van de verdachte niet doorgeven aan jou. Zij zullen dit alleen doorgeven aan de politie als men daar om vraagt. Ook hier geldt weer; hoe meer klachten over één rekeningnummer, hoe groter de kans dat er tenminste iets gebeurd. De bank geeft in ieder geval geen geld terug bij een overschrijving die je zelf hebt gedaan. Dit is je eigen verantwoordelijkheid. In de praktijk wordt er maar zelden iets gedaan aan relatief kleine oplichters op Marktplaats. Lees bijvoorbeeld de verhalen maar is door op http://www.opgelichtopinternet.nl. Zelfs bij bedragen van tienduizenden euro's wordt er niets door de politie ondernomen. Het heeft simpelweg weinig prioriteit.

[ Voor 11% gewijzigd door Royeboi op 24-05-2012 12:10 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Er is ook 1 makkelijk truukje wat vaak direct al helpt, ook al wil je het versturen doe net of je uit de buurt komt en zeg dat je het wil afhalen. Geen reactie dan weet je genoeg, en anders de punten hierboven gewoon even aflopen scheelt een hoop gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
NotSoSteady schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 13:37:
Er is ook 1 makkelijk truukje wat vaak direct al helpt, ook al wil je het versturen doe net of je uit de buurt komt en zeg dat je het wil afhalen. Geen reactie dan weet je genoeg, en anders de punten hierboven gewoon even aflopen scheelt een hoop gezeik.
ik zou dan, zoals ik eerder voorstelde, me voordoen als iemand anders ( ff telefoongids raadplegen idd ) uit de buurt, en zeggen dat je interesse hebt

( zijn er geen andere producten die de verkoper/oplichter aanbiedt? ) dan zou ik ook daar op reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

[...]

En zeg dat je em eerst komt ophalen. Als je z'n adres hebt zeg je vervolgens dat je toch liever verzending hebt omdat 't te ver is. ;)

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 06:20
Er is volgens mij maar één regel; gezond verstand! Ik heb nog nooit problemen gehad met kopen/verkopen via marktplaats of tweakers. Bij bedragen boven de € 200 haal ik op, waar in NL dan ook. Als ik twijfels heb dan haal ik uiteraard ook op.

Daarnaast doe ik altijd een google search op naam/email/banknummer/telefoonnummer (alle gegevens dus) komt daaar iets uit, confronteer ik de verkoper ermee. Vaak blijft reactie dan uit en kan je ook de conclusies trekken.

Wanneer ik d.m.v. bovenstaande google search uitkom op een oplichter, dan meld ik de persoon vaak aan met advertentie en alias in de (vaak al) bestaande topics op opgelicht.nl.

Recentelijk iets verkocht aan een tweaker die blijkbaar twijfels had op de deal wel goed zou verlopen. Hij heeft mij toen even gebeld waarbij ik hem gerust heb kunnen stellen. Uiteindelijk nog lang over hardware gesproken.
Als kopers twijfelen stuur ik meestal even een scan van een paspoort toe, stelt ook vaak gerust.

Nogmaals met gezond verstand kan je prima online handelen. Het is niet nodig om marktplaats als onbetrouwbaar af te schilderen. En ja soms gaat het wel mis, maar als je bovenstaande regels hanteert kan je
verlies nooit groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
Lumics schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:19:
Als kopers twijfelen stuur ik meestal even een scan van een paspoort toe, stelt ook vaak gerust.
Je blurred dan wel even je BSN en het nummer van je paspoort neem ik aan? Daar is namelijk best veel mee te doen...

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Antaresje schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:26:
[...]

Je blurred dan wel even je BSN en het nummer van je paspoort neem ik aan? Daar is namelijk best veel mee te doen...
Enkel het paspoortnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazydave-II
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-01 18:00
mensen die op advertenties als dit reageren verdien het ook wel een beetje om de boot in te gaan

edit: Onderstaande door u opgegeven advertentie bestaat niet meer.

>:)

maar inderdaad: afhalen, afhalen afhalen

tweakers.net is inderdaad veel betrouwbaarder

[ Voor 59% gewijzigd door lazydave-II op 25-05-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Laatst online: 18:41
En weg is de adv. :). Heb 'm nog wel kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mwoa, kennelijk wel 'n bestaand telefoonnummer, van iemand in Zoetermeer.
http://www.telefoondetective.nl/telefoonnummers/079-3203/
Als ze opnemen, zou ik 't wellicht wel doen, maar weer: enkel als ik kan afhalen :)
Versturen boven € 50 doe ik allen bij betrouwbare bedrijven.

edit:
Ad staat nog steeds op MP hoor

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 25-05-2012 15:07 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:23
Lumics schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:19:
Er is volgens mij maar één regel; gezond verstand! Ik heb nog nooit problemen gehad met kopen/verkopen via marktplaats of tweakers. Bij bedragen boven de € 200 haal ik op, waar in NL dan ook. Als ik twijfels heb dan haal ik uiteraard ook op.

Daarnaast doe ik altijd een google search op naam/email/banknummer/telefoonnummer (alle gegevens dus) komt daaar iets uit, confronteer ik de verkoper ermee. Vaak blijft reactie dan uit en kan je ook de conclusies trekken.

Wanneer ik d.m.v. bovenstaande google search uitkom op een oplichter, dan meld ik de persoon vaak aan met advertentie en alias in de (vaak al) bestaande topics op opgelicht.nl.

Recentelijk iets verkocht aan een tweaker die blijkbaar twijfels had op de deal wel goed zou verlopen. Hij heeft mij toen even gebeld waarbij ik hem gerust heb kunnen stellen. Uiteindelijk nog lang over hardware gesproken.

Nogmaals met gezond verstand kan je prima online handelen. Het is niet nodig om marktplaats als onbetrouwbaar af te schilderen. En ja soms gaat het wel mis, maar als je bovenstaande regels hanteert kan je
verlies nooit groot zijn.
als een koper 10 personen scamt voor 50 euro, dan heeft hij toch ook lekker 500 euro verdient. Zonder al te veel moeite. Dat is zo'n beetje de wet van de grote getallen. 1 euro is niet veel, maar 1000x 1 euro is toch 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17:34
Precies, en voor ze echt in beweging komen tegen zo iemand, helemaal als de betaal gegevens gespoofed zjin ./ gejat.
sommige mensen lenen gewoon voor dit soort shit hun eigen passen en z uit, dan krijgen ze wel gezeik.
Maar verdienen ze ook wat geld enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

lazydave-II schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:59:
tweakers.net is inderdaad veel betrouwbaarder
aantal keer opgelicht via marktplaats: 0
aantal keer opgelicht via ebay: 1
aantal keer opgelicht via t.net: 1

nope..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je testset is ietsiepietsie aan de kleine kant... Kom maar terug nadat je wat lessen in statistiek hebt gehad B)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 13:50:
[...]

aantal keer opgelicht via marktplaats: 0
aantal keer opgelicht via ebay: 1
aantal keer opgelicht via t.net: 1

nope..
"Ik heb nog nooit de lotto gewonnen, dus niemand wint de lotto"-logica. Als het mij niet overkomt, dan is dat de realiteit in het groot :+

Ga maar eens op die opgelicht-sites kijken. Ja, daar komt Tweakers.net ook voor; met een paar zaken rond notoire oplichters die inmiddels met terugbetalingsregelingen bezig zijn, waar wij op zijn minst aan hebben bijgedragen om het te bewerkstelligen.

Het is en blijft zo dat er maar één middel is om niet opgelicht te worden, en dat is zorgen dat je niet opgelicht wordt. Je kan en mag nooit rekenen op dat de politie of anderen het wel voor je oplossen. Wij zeggen ook in onze voorwaarden niet voor niets dat alles voor eigen risico is. Dat we in gevallen tóch iets hebben gedaan, is omdat het beste afweermiddel voor ons is om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor oplichters.

En dan staat nog niet alles op dergelijke sites. Ik ben recent hoogstpersoonlijk langsgegaan bij de ouders van iemand van 15 die wat mensen had opgelicht. Goed gesprek gehad, en het is opgelost. Naar mijn idee ook met de beste uitkomst voor een 15-jarige die op basis van stoere verhalen dacht makkelijk zakgeld te scoren. Aan de andere kant van het spectrum heb ik ook met advocaten van daders en het OM gesproken over zaken om tot oplossingen te komen.

En soms... Denk je na al wat je gezien hebt inderdaad ook écht dat mensen met een groot bord op de rug lopen "Licht mij op!!!! Please!!!!". - En die roepen vaak het hardst dat wij als site mede-verantwoordelijk zijn en hoe schandalig het wel niet is dat we niet een berg private-detectives op de zaak zetten om de paar tientjes schade van hun volledig gratis geplaatste advertentie terug te halen...

Daarom ook, voorlichting en voor je eigen veiligheid zorgdragen blijft de beste weg. Zonder goedgelovigen met geld geen oplichters.

Ik kan trouwens geen referentie vinden van een melding van jouw kant over oplichting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Paul schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 18:21:
Je testset is ietsiepietsie aan de kleine kant... Kom maar terug nadat je wat lessen in statistiek hebt gehad B)
Jij bedoeld dat je meer info nodig hebt om hier conclusies aan te verbinden. Misschien zijn dit wel de uitkomsten van gemiddeld 300 transacties per site (door de poster). Niet teveel aannames doen, maar doorvragen als je meer info nodig hebt.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 10-09 22:06
Ik denk dat de kans overal even groot is. MP, eBay en wij doen allemaal op onze eigen manieren ons best om misbruik te bestrijden en te voorkomen. De oplichters worden steeds sluwer in hun aanpak. Je kan overal veilig handelen als je de basisprincipes maar in acht neemt. Ter plekke bekijken & ophalen is nog steeds de beste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Soms heb je ook mazzel :+

Ik heb laatst een paar boeken gekocht op MP. Misschien een beetje naïef van me, maar bij niet al te populaire, oude druk, studieboeken dacht ik niet eens aan oplichting. Verder ging het ook 'maar' om 20 euro.

Rond 20 april gekocht, direct geld overgemaakt. Boeken zouden snel verstuurd worden. Na een paar dagen mailtje van mijn kant om te vragen waar de boeken bleven. Ze had het druk, zouden die avond worden verstuurd. Week later nog niets. Ik weer mailen. Geen reactie. Week later weer, met de melding dat ik ook genoegen zou nemen met terugstorting van mijn aankoopbedrag. Geen reactie.

Toen maar besloten een wat minder vriendelijke mail te sturen:
Beste Verkoper,

Door een druk weekend heb ik nog geen contact met je opgenomen, maar ik heb nog altijd geen pakketje ontvangen noch mijn aankoopbedrag terug.

Ik hoop dat je nog even contact met me opneemt, anders ben ik genoodzaakt aangifte te doen. Daarnaast zal ik de bank vragen te bemiddelen waarbij ze je zullen verzoeken, conform artikel 6:203 BW, het verschuldigde bedrag zo spoedig mogelijk terug te storten. Indien je in gebreke blijft, stelt de bank, dat zijn ze verplicht, jouw naam en adresgegevens ter beschikking en zul je een ingebrekestelling van mijzelf dan wel een incassobureau ontvangen. De kosten die voortvloeien uit deze procedure zijn geheel voor jouw rekening.

Ik verwacht een spoedige reactie.

SH4D3H
De realiteit is dat dit nogal een gedoe is, maar een beetje bluf kan ook in je voordeel werken.

En ja hoor, enkele dagen later de boeken binnen. Nog steeds geen reactie gehad btw. Wel nog even een bedankje gestuurd :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En soms ligt het niet aan de verzender noch de ontvanger.

Ik had tweedehands boeken besteld via Bol.com. Na een week de verkoper gemaild of de boeken onderweg waren. Antwoord was dat ze verstuurd waren. Week later weer een mail gedaan of de verkoper ook een Track&Trace code had voor mij omdat ik nog niks had ontvangen. Code ingevoerd en gecontroleerd. Bleek de beste man van PostNL het pakket afgeleverd te hebben. Niet bij mij en ook geen briefje gehad. Contact opgenomen met buren in de flat en met PostNL. Geen positieve antwoorden. PostNL wist zelfs nog te melden dat de verkoper contact op moest nemen. Verkoper heeft dit gedaan maar PostNL verschuilt zich achter het feit dat het onverzekerd verzonden was.

Postbezorger aangesproken, die wist nergens van...

Ik heb alle medewerking van de verkoper gehad, dat zat dus wel goed. Enkel PostNL zat dwars en verschuilt zich achter de regels. Postfraude, dat is wat ik het noem.

Dus ja, ook in dit geval kan er nog van alles aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Na een week niks gehoord te hebben heb ik dit bericht gekregen:

Beste Daniel,

Tijdens het inpakken, veroorzaakte ik een krasje in de iPod.

De scherm wordt momenteel gerepareerd. Bij verzending
laat ik je het weten.

Groeten, Tim

--------------------------

Vol met typfouten. Volgens mij is het gewoon een Marokkaan of zo.

[ Voor 18% gewijzigd door Tengri op 01-06-2012 21:02 ]

Pagina: 1 2 Laatste