Stille zakelijke PC in klein formaat

Pagina: 1
Acties:

• VFRRider
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-02 08:45
Tweakers,

Ik ben van plan om een zakelijke PC samen te stellen die vooral stil is. Daarnaast moet hij relatief klein zijn. Hij zal gebruikt worden om standaard te internetten, applicaties te testen, video- en fotobewerking. Er zal niet op gegamed worden, dus een zware grafische kaart is niet nodig.

Mocht je suggesties hebben of problemen voorzien, dan hoor ik dat graag. Punten van opbouwende kritiek zijn natuurlijk van harte welkoom:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Temjin SST-TJ08B-E€ 87,30€ 87,30
1Noctua NH-D14€ 64,95€ 64,95
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
1Seasonic X-460 Fanless€ 122,90€ 122,90
1Samsung 830 series 256GB€ 204,-€ 204,-
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 112,-€ 112,-
1Asus P8Z77-M PRO€ 108,90€ 108,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.001,05

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ik denk dat een fanless voeding een beetje nutteloos is als je wel een fan bij je cpu hebt.. maar daarvoor zou ik even hier kijken: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Verder ziet het er eigenlijk wel goed uit :)

Scientia potentia est

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-04 16:28
Als je video's wilt gaan bewerken is de acceleratie van je grafische kaart best wel handig. Zelfs een goedkope GT520 kan het renderen van je video al flink versnellen!

• VFRRider
Hmm...goed punt KapiteinIglo

Ik heb twee jaar geleden mijn bestaande pc stil laten maken bij IkBenStil. Die deden goed werk, maar de voeding zou ook stil zijn. Dat is een Enermax 82+ pro van 425 watt. Stil is hij allerminst. Dus dacht ik: geen fan meer in de voeding, dan moet hij echt stil zijn.

Wat zou een goed alternatief zijn om hem echt stil te krijgen? :P Een koeler zonder fans? De enge fan die er dan over is is de Silverstone Air Penetrator die in de kast zit (YouTube: Air Penetrator AP121 demonstration). Die is stil en zet de lucht in de kast onder druk. Zou dat voldoende moeten zijn? Of is het slim in plaats van de fans bij de koeler een extra 120 mm fan aan de achterzijde te plaatsen. Of heb je andere suggesties waardoor ik hem stil kan houden?

Daarnaast heb ik twijfel bij het geheugen. Het mobo kan sneller geheugen aan, maar ik heb het idee dat ik daar weinig van zou merken.

@D-Tech. Ook een goed punt: ik heb er al rekening mee gehouden dat er een videokaart bij zou moeten, maar wil eerst even zonder proberen. De videobewerking die ik doe stelt ook weer niet zo veel voor en komt niet heel vaak voor. Daarnaast wil ik ook even wachten op het goedkoper worden van de GT serie of opvolgers.

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-04 13:54
Kijk bijvoorbeeld naar de antec earth watts serie. Die hoor je echt niet met een fan op 500rpm.

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Je zou ook kunnen kijken naar kasten met geluidsisolatie en een aantal stille fans... Bijv: pricewatch: Corsair Obsidian 550D

Scientia potentia est

• VFRRider
:')
Kapiteiniglo schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:25:
Je zou ook kunnen kijken naar kasten met geluidsisolatie en een aantal stille fans... Bijv: pricewatch: Corsair Obsidian 550D
Deze kast komt bij Silent PC Review als erg goed uit de bus. De Corsair komt er ook goed uit, maar is meteen een stuk groter. Geluidsisolatie kan ik ook zelf toevoegen, maar bij zo veel mogelijk passief spul zou het toch niet nodig zijn?

• VFRRider
Kapiteiniglo schreef op zondag 20 mei 2012 @ 10:45:
Ik denk dat een fanless voeding een beetje nutteloos is als je wel een fan bij je cpu hebt.. maar daarvoor zou ik even hier kijken: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Verder ziet het er eigenlijk wel goed uit :)
Ik heb de vraag even uitgezet. Dank je wel!

Verwijderd

Daarnaast heb ik twijfel bij het geheugen. Het mobo kan sneller geheugen aan, maar ik heb het idee dat ik daar weinig van zou merken.
Waarschijnlijk merk je idd weinig van sneller geheugen. Echter is de prijs van geheugen er laag nu en zou ik toch gewoon snel geheugen er in zetten.

• VFRRider
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:32:
[...]

Waarschijnlijk merk je idd weinig van sneller geheugen. Echter is de prijs van geheugen er laag nu en zou ik toch gewoon snel geheugen er in zetten.
Hoi Superrat,

Wat is verstandig om te doen? Volgens de specs van het mobo:

4 x DIMM, max. 32GB, DDR3 2400 (O.C.)* / 2200(O.C.)* / 2133(O.C) 2133(O.C.)* / 2000(O.C.)* / 1866(O.C.)* / 1600 / 1333 / 1066 MHz
Wat is nu een setje dat ik zou kunnen inzetten? Ik denk aan 2x 8GB op 1866. Of is het slimmer hoger te gaan?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:02

D4NG3R

kiwi

:)

Alles boven de 1600Mhz zul je handmatig in moeten stellen. Ga gewoon voor 1600Mhz geheugen, sneller voegt bar weinig toe.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• VFRRider
D4NG3R schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:50:
Alles boven de 1600Mhz zul je handmatig in moeten stellen. Ga gewoon voor 1600Mhz geheugen, sneller voegt bar weinig toe.
@D4NG3R.
Dus de set die ik eerder op het oog had, Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10, voldoet dan goed?. Dank je wel. :*)

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 22:24
Die gaat prima voldoen.

• VFRRider
Dank je Bartkse...

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Aangezien het een zakelijk systeem is: Is een kant-en-klaar systeem niet een betere optie? In dat geval weet je zeker dat alle componenten onderling goed werken. Daarnaast kun je ook garantie afsluiten.

Reken eens uit wat het kost als je een dag niet kunt werken, dat kan al snel hoog oplopen.

• VFRRider
Zit ik alleen nog met twee vragen die overblijven:
  1. Welke voeding? Dit staat ook uit bij de bovengenoemde draad.
  2. Moet en kan ik de koeler nog stiller maken door een andere te nemen (in combinatie met een fanless voeding) of door de fans te verwijderen / verminderen?
Iemand hierop een antwoord? Alvast heel erg bedankt! :+

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als er geen zware dedicated GPU bij komt te zitten kan je bijv ook kijken naar een pricewatch: Antec Earthwatts EA-380D Green

Deze heeft een 500RPM fan en is uit eigen ervaring muis en muisstil.

Edit: Ook je processorkoeler is vrij overdreven. Ga anders voor een pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B + een stille 120MM ventilator? (Al is de standaard meegeleverde ventilator ook vrij stil, echter kan ik er niet over oordelen of dit voor jouw ook stil genoeg is).

Bijv:
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm x2
+ http://azerty.nl/0-1094-2...-clips-type-a-fanbeu.html om de 2e fan te bevestigen.

[ Voor 53% gewijzigd door D4NG3R op 20-05-2012 14:17 ]

• VFRRider
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:09:
Aangezien het een zakelijk systeem is: Is een kant-en-klaar systeem niet een betere optie? In dat geval weet je zeker dat alle componenten onderling goed werken. Daarnaast kun je ook garantie afsluiten.

Reken eens uit wat het kost als je een dag niet kunt werken, dat kan al snel hoog oplopen.
Weer een goede opmerking. Hier heb ik lang over nagedacht. In veel gevallen kom je op erg hoge prijzen (bijvoorbeeld IkBenStil), niet optimale combinaties voor mijn doeleinden (toch al vast een videokaart die te veel energie vreet) of een andere interpretatie van wat "stil" is. Het gaat om een systeem dat op of naast mijn bureau staan in een heel stille kamer: ik wordt al moe van iets te veel airflow.
Kortom: ik ben een lastige klant :?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 22:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En zoiets dan: klik?

Klein, stil, goede garantie en afhankelijk van het model kost het de helft van je eigen samengestelde systeem.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Gizz schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:20:

Klein, stil, goede garantie en afhankelijk van het model kost het de helft van je eigen samengestelde systeem.
Echter is de hardware een stuk trager en is de kwaliteit niet echt geweldig. (Ja ik heb er al eens gebruikt, nee het scherm is redelijk ruk en de behuizing voelt nog goedkoper als dat die eigenlijk is).

Edit: Daarnaast de enige die in de buurt komt van de hardware uit de TS is dit model:
http://shop.lenovo.com/SE...7CAAE48ACF99C&action=init

Met de laatste i7, het model van 2000 dollar dus O-) .

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 20-05-2012 14:23 ]

• VFRRider
D4NG3R schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:14:
Als er geen zware dedicated GPU bij komt te zitten kan je bijv ook kijken naar een pricewatch: Antec Earthwatts EA-380D Green

Deze heeft een 500RPM fan en is uit eigen ervaring muis en muisstil.

Edit: Ook je processorkoeler is vrij overdreven. Ga anders voor een pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B + een stille 120MM ventilator? (Al is de standaard meegeleverde ventilator ook vrij stil, echter kan ik er niet over oordelen of dit voor jouw ook stil genoeg is).

Bijv:
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm x2
+ http://azerty.nl/0-1094-2...-clips-type-a-fanbeu.html om de 2e fan te bevestigen.
De voeding lijkt mij ook een hele goede keuzee. Ik heb de vraag nog even uitstaan bij bovenstaande draad. Dit is zeker een goede kandidaat. Ook KapiteinIglo had deze suggestie.

Voor de koeler had ik ook al gekeken naar de Scythe. Die is stil en blijft een favoriet bij iedereen. Reden waarom ik voor een ander alternatief wilde kiezen is de airflow in de Silverstone behuizing. Die loopt van voor naar achter via de Air Penetrator. De Scythe stuurt de hete lucht dan niet naar achteren, maar naar de zijkant. De beoogde koeler stuurt de lucht direct van voor naar achter middels twee stille fans.

Zie ook:
YouTube: Silverstone TJ08-E Review - TJ08
YouTube: Air Penetrator AP121 demonstration

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Met 2 ventilatoren op een mugen II gaat de airflow perfect van voor naar achter maak je daar geen zorgen over.

• VFRRider
Gizz schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:20:

Specs zijn toch minder, en die Chinezen maken niet precies wat ik voor ogen heb. Daarnaast kun je niet zo maar even een onderdeeltje vervangen. Heb je pech, dan zit je meteen zonder....

But..nice try though... :*)

• VFRRider
D4NG3R schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:21:
[...]

Echter is de hardware een stuk trager en is de kwaliteit niet echt geweldig. (Ja ik heb er al eens gebruikt, nee het scherm is redelijk ruk en de behuizing voelt nog goedkoper als dat die eigenlijk is).

Edit: Daarnaast de enige die in de buurt komt van de hardware uit de TS is dit model:
http://shop.lenovo.com/SE...7CAAE48ACF99C&action=init

Met de laatste i7, het model van 2000 dollar dus O-) .
Oeps...ik wil best wat betalen, maar mijn baas (ikzelf) vind dat toch niet zo een goed idee. 8)7

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb met een klant ook een houten geraamte met dempingsmatten gebouwd waardoor de pc niet te horen meer was. Ik heb hiernaast een Shuttle Atom staan die volledig passief is maar die wordt heet met normaal werk. Ik heb laatst een Core I3 volledig passief laten werken en dat ging goed. De BeQuiet was lekker stil en klaar. 2 x 180 Gb SSD in Raid gehangen en je had een pc die in 10 sec volledig W7 opstartte dus klaar.

Ik ben met een vriend ook aan de slag geweest en we hebben alles via tunnels laten koelen. Ideaal waardoor warmte meteen werd afgevoerd met keurig aanvoer en afvoer lucht. Kost even werk maar het resultaat mag er zijn. Eerst getest met wc rollen en daarna het echte werk.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• VFRRider
D4NG3R schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:29:
Met 2 ventilatoren op een mugen II gaat de airflow perfect van voor naar achter maak je daar geen zorgen over.
OK. Dat is wel een idee.
Volgens diverse test kwam de NH-C14 als beste uit de test. De Mugen II met fans heb ik nog niet bekeken. Is het mogelijk om hem eerst zonder fans te plaatsen en als dat onvoldoende koelt alsnog fans te plaatsen?

Zie o.a. reviews: Roundup: acht processorkoelers vergeleken

• VFRRider
itsalex schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:37:
Ik heb met een klant ook een houten geraamte met dempingsmatten gebouwd waardoor de pc niet te horen meer was. Ik heb hiernaast een Shuttle Atom staan die volledig passief is maar die wordt heet met normaal werk. Ik heb laatst een Core I3 volledig passief laten werken en dat ging goed. De BeQuiet was lekker stil en klaar. 2 x 180 Gb SSD in Raid gehangen en je had een pc die in 10 sec volledig W7 opstartte dus klaar.

Ik ben met een vriend ook aan de slag geweest en we hebben alles via tunnels laten koelen. Ideaal waardoor warmte meteen werd afgevoerd met keurig aanvoer en afvoer lucht. Kost even werk maar het resultaat mag er zijn. Eerst getest met wc rollen en daarna het echte werk.
Wauw, dat is wel heel cool. Als het mij niet lukt om hem goed stil te krijgen, klop ik wel even bij je aan.

Even over die RAID 0 opstelling met twee ssd's. Ik heb nu een Vaio laptop met twee x 60 GB SSD in RAID 0. Ik had het idee hetzelfde met de desktop te gaan doen, maar te starten met één exemplaar. Ik verwacht dat over enkele maanden de prijzen van de SSD's nog verder omlaag gaan. Dan kan ik het als nog doen. Maar is het wel slim om met 2 x 256 ssd's te werken in RAID 0?

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-04 09:13
Kapiteiniglo schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:25:
Waarom stop je niet gewoon in je bestaande kast geluidsisolatie en waarom vervang je niet de fan in de voeding voor een stillere?

Plaatje van google met een voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://www.acousticpc.com/images/a_nzxt_whisper_quiet_computer_case_inside_pic.jpg

• VFRRider
Chaosstorm schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:52:
[...]

Waarom stop je niet gewoon in je bestaande kast geluidsisolatie en waarom vervang je niet de fan in de voeding voor een stillere?

Plaatje van google met een voorbeeld
[afbeelding]
Omdat ik naar een kleiner systeem wil en dit al geprobeerd heb. Daarnaast wil ik mijn huidige Mystic van CoolerMaster gaan inzetten als server.

• VFRRider
D4NG3R schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:29:
Kun je ook alleen een fan aan de achterzijde van de Mugen plaatsen?
Voordeel is dan dat de Air Pentrator lucht aanvoert naar de Mugen, die de lucht er dan als pull uittrekt naar de achterkant van de kast.

En het scheelt aardig in prijs....

• VFRRider
VFRRider schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:18:
[...]

Voordeel is dan dat de Air Pentrator lucht aanvoert naar de Mugen, die de lucht er dan als pull uittrekt naar de achterkant van de kast.

Ik heb al een antwoord:
YouTube: SilverStone TJ08-E Micro-ATX Chassis Walkthrough
:9~

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

VFRRider schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:18:
[...]

Kan ook :) . Mogelijk koelt de mugen zelfs zonder fans (Dus alleen met die casefans) ook al voldoende.

• VFRRider
Het wordt steeds leuker. Het wordt dus de Mugen II!

• VFRRider
Aangepaste lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Temjin SST-TJ08B-E€ 87,30€ 87,30
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
1Seasonic X-460 Fanless€ 128,90€ 128,90
1Samsung 830 series 256GB€ 204,-€ 204,-
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 112,-€ 112,-
1Asus P8Z77-M PRO€ 108,90€ 108,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 973,65

Blijft alleen de voeding nog een punt.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik raad je wel aan om er hier een van bij te zetten IPV de stock ventilator. Nogmaals: De stock fan is behoorlijk stil. Maar in sommige gevallen wel ietsje hoorbaar.

pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm

Dingen kosten ook geen drol dus 8)7.

• VFRRider
OK. goed plan. Die ga ik er bij zetten.
en...euh... _/-\o_ :Y

• VFRRider
Bestelling is de deur uit...

• VFRRider
Inmiddels draait het systeem een tijd en is daadwerkelijk super stil. Ik heb er tijdelijk een HHD van 1 GB bijgezet in afwachting van de bouw van mijn server. Dat is het enige onderdeel dat ik werkelijk kan horen. Na de spin down hoor ik niets meer. :*) Ik zit direct naast de kast op ooghoogte.

Kortom: perfect gelukte bild die aan alle doelstellingen voldoet!

Dank voor alle hulp en suggesties! _/-\o_

Happy worker ;)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Helemaal mooi om te horen dat het uiteindelijk gelukt is!

Pagina: 1