Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
https://twitter.com/#!/groenlinks/status/203488388064616448Fiber schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 16:10:
En ondertussen bij Groen Links: http://www.nu.nl/politiek...at-lijsttrekker-meer.html
Tofik Dibi mag geen kandidaat lijsttrekker meer zijn?
[...]
Nou ben ik van geen van beide echt groot fan en betreur ik het vertrek van Femke Halsema nog steeds, dit soort gedoe zal de partij helaas geen goed doen.
Partij zelf zegt iets anders.
[ Voor 1% gewijzigd door gambieter op 06-06-2012 23:22 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
And the plot thickens! DUMDUMDUMTouchdomex schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 16:28:
[...]
https://twitter.com/#!/groenlinks/status/203488388064616448
Partij zelf zegt iets anders.
https://twitter.com/#!/jolandesap/status/203502369265287168
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ja daarnaast lijkt het voor de gehele media al een gedane zaak en is de partij al aan de digitale schandpaal genageld.anandus schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 17:19:
Ik zit het een beetje met verbazing aan te kijken. Het partijbestuur moet wel met een héle goede verklaring komen willen ze dit kunnen onderbouwen, lijkt me.
Ik vind het maar een raar verhaal zo...
De shit lijkt wel aan dus!
https://twitter.com/#!/TofikDibi/status/203506500566646785
[ Voor 9% gewijzigd door Touchdomex op 18-05-2012 17:26 ]
De rare mogelijke keuze van het partijbestuur is één ding, maar al die onduidelijkheid laten bestaan is toch wel een enorme blunder. Voedingsbodem voor speculatie.
Kamerleden, jongerenorganisatie, prominenten, allemaal voor een referendumn en in ieder geval duidelijkheid/uitleg.
Heel bizar.
DWDD net was vernietigend over GL, zowel Frèèènk (

Edit:
Quick & Dirty:

[ Voor 27% gewijzigd door anandus op 18-05-2012 21:09 ]
Tja, toch zijn er nog hele volksstammen die denken dat de VARA een 'warm bad' is voor linkse partijen.anandus schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:39:
DWDD net was vernietigend over GL, zowel Frèèènk (hekel aan die vent
) als de sketch (al vond ik dat wel grappig af en toe
).
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Ja, ze hadden uiteindelijk weinig keus, denk ik.ManiacsHouse schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 22:25:
Dibi is niet geschikt maar we laten hem toch meedoen... Ik vermoed als ze dat niet zouden doen de bom zou barsten en daarmee Groenlinks. Vreemde dingen gaande daar.
Als ze wel de kandidatencommissie hadden gevolgd en Sap zou de enige gegadigde zijn, dan zou het partijbestuur als een politburo/autoritaare/whatever gezien worden.
They were damned if they did and damned if they didn't, al denk ik dat ze nu het beste van de twee kwaden hebben gekozen.
Maar het heeft GroenLinks wel geschaad, volgens mij.
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 18-05-2012 22:28 ]
Ik ben geen GL stemmer en Dibi vind ik een politiek lichtgewicht.

Wat mediatraining zou niet mogen misstaan. Is Jack de Vries nog vrij, nu Bleker doorgaat met pony's fokken?
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Ik ben blij dat ik lid ben van meer partijen dan alleen GroenLinks
Wow, en dat op de officiele website. Dibi kan zijn spullen pakkken.De leden van GroenLinks mogen via een digitaal referendum kiezen tussen Jolande Sap en Tofik Dibi, heeft het Partijbestuur van GroenLinks besloten. Jolande Sap is door de Kandidatencommissie beoordeeld als geschikt voor het politiek leiderschap, Tofik Dibi is beoordeeld als ongeschikt. Het congres van GroenLinks besloot eerder dat er alleen een referendum zou komen als meerdere geschikte kandidaten in het profiel zouden passen. Toch besluit het Partijbestuur tot een referendum, op verzoek van ondermeer de partijraad, de vertegenwoordiging van de leden. Partijvoorzitter Heleen Weening, die de Kandidatencommissie expliciet verzocht had om een meervoudige voordracht: 'Ik wil graag dat de leden kunnen kiezen, dat is goed voor GroenLinks en goed voor de beoogde lijsttrekker.' Komende week debatteren Jolande Sap en Tofik Dibi in drie lijsttrekkersdebatten, eind mei kunnen de 27.000 leden kiezen. De uitslag wordt 6 juni bekend.
www.groenlinks.nl
Of juist niet.... Dit heeft hem veel meer boost gegeven dan de hele "bam" bij elkaar.PWM schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 23:49:
[...]
Wow, en dat op de officiele website. Dibi kan zijn spullen pakkken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Virussen? Scan ze hier!

Dat zijn echt partijen die mijlen ver uit elkaar staan wat betreft kernstandpunten.
[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 19-05-2012 09:26 . Reden: typo ]
Dit is wel heel ernstig ja. Beetje het gevoel dat de ware aard van GL nu boven komt. En iedereen altijd maar zeiken op de SP m.b.t. de manier van partijbesturen.PWM schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 23:49:
[...]
Wow, en dat op de officiele website. Dibi kan zijn spullen pakkken.
Ik durf er niet echt een gedegen waardeoordeel over te geven maar ik ben geneigd nu ook GL voorlopig af te laten vallen. Dan wordt de lijst wel heel klein voor mij.Fiber schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 01:19:
Bij mij zat Groen Links eigenlijk altijd wel in het rijtje partijen waar ik eventueel op zou kunnen stemmen, maar na deze soap haak ik even af.
Het klinkt heel ondemocratisch, wat daar gebeurt. Dibi wordt zo goed als publiekelijk afgevallen. Aan de andere kant wilden we met z'n allen dat dit bij de PVV wat meer gebeurde. Het was ook niet goed dat iedere halve zool gewoon maar mee kon doen. Het ontbrak aan een soort "keuring" oid. En jaren geleden bij de LPF ook. Dus, tja... GL heeft dat blijkbaar wel. Is dat wel echt een slechte zaak? Ik vind het dus maar lastig.
[edit]
Ik krijg ook altijd jeuk van dit soort berichten:
bronVolgens toenmalig partijleider van GroenLinks Femke Halsema klopt er niets van de bewering van Rutte dat destijds samenwerking tussen de 5 partijen van het huidige begrotingsakkoord niet van de grond kon komen door de opstelling van GroenLinks.
[...]
Volgens toenmalig ChristenUnie-leider André Rouvoet zocht Halsema destijds wel de samenwerking om Rutte een alternatief te bieden voor de PVV. Ab Klink, die toen een tijd onderhandelde namens het CDA, bevestigt in de krant dat GroenLinks bereid was tot een coalitie zonder de PvdA.
Het wordt bevestigd door Rouvoet en Pechtold. Rutte OF deze 3 (of eigenlijk vier, met Klink) liegen, of Rutte liegt. Nou, ik weet wel welke partij in deze ik geloof en ik kan me daar echt heel boos om maken. Mijn wens is dat Rutte per direct opsodemiedert. Die man is bij absoluut geen premiermateriaal, behalve als je leugens en arrogantie wel OK vindt. En hij komt gewoon weg met de puinhoop die hij ervan gemaakt heeft zonder goede reden. Hij heeft het zelf verprutst en hij mag de partijen waarmee hij een akkoord heeft kunnen sluiten wel dankbaar zijn. En er dan nu over liegen is wel erg laag.
Ik kan eigenwijze Rutte gewoon echt niet meer uitstaan, hoe joviaal die vent ook is. Ik heb er geen greintje respect meer voor. Niets. /rant
[ Voor 53% gewijzigd door Cyphax op 19-05-2012 10:29 ]
Saved by the buoyancy of citrus
CDA had dat ook een paar weken terug. Alleen die hadden als voordeel dat er ruim meer dan twee kandidaten waren en dat ze uiteindelijk er zes hebben kunnen selecteren. Als er bij GL vier waren geweest, dan had ik nog moeten zien of er zo'n ophef over was gekomen als er eentje het veld had moeten ruimen. Het is blijkbaar een strijd geweest tussen partijregels en gevoelens... daar komen altijd brokken van.Cyphax schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:15:
[...]
Het klinkt heel ondemocratisch, wat daar gebeurt. Dibi wordt zo goed als publiekelijk afgevallen. Aan de andere kant wilden we met z'n allen dat dit bij de PVV wat meer gebeurde. Het was ook niet goed dat iedere halve zool gewoon maar mee kon doen. Het ontbrak aan een soort "keuring" oid. En jaren geleden bij de LPF ook. Dus, tja... GL heeft dat blijkbaar wel. Is dat wel echt een slechte zaak? Ik vind het dus maar lastig.
Maar Dibi mag nog wel even flink aan het leren, want zoals hij gisteren in Nieuwsuur op mij over kwam gaat ie het tegen Sap geheel niet redden. Er komt geen zinnig antwoord op de vragen uit zijn mond. Als hij in deze verkiezing afgedroogd gaat worden moet ik nog zien of hij op een verkiesbare plaats terecht gaat komen.
Maar GL probeert de aandacht alvast af te leiden
[ Voor 3% gewijzigd door Bastien op 19-05-2012 10:29 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Als Dibi gewoonweg ongeschikt is, hetgeen je objectief kunt vaststellen, dan is er al met al dus weinig aan de hand, zou je denken? Dan hoef ik GL daarop al met al toch niet buiten te sluiten. Ik heb Dibi nog niet aan het woord gezien, misschien moet ik dat maar eens doen.Bastien schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:27:
[...]
CDA had dat ook een paar weken terug. Alleen die hadden als voordeel dat er ruim meer dan twee kandidaten waren en dat ze uiteindelijk er zes hebben kunnen selecteren. Als er bij GL vier waren geweest, dan had ik nog moeten zien of er zo'n ophef over was gekomen als er eentje het veld had moeten ruimen. Het is blijkbaar een strijd geweest tussen partijregels en gevoelens... daar komen altijd brokken van.
Maar Dibi mag nog wel even flink aan het leren, want zoals hij gisteren in Nieuwsuur op mij over kwam gaat ie het tegen Sap geheel niet redden. Er komt geen zinnig antwoord op de vragen uit zijn mond. Als hij in deze verkiezing afgedroogd gaat worden moet ik nog zien of hij op een verkiesbare plaats terecht gaat komen.
Daar heb ik net ook even mijn gal over gespuwd met een edit.Maar GL probeert de aandacht alvast af te leidenhttp://www.nu.nl/politiek...wel-optie-groenlinks.html Lekker hoor als onze premier de boel weer eens bij elkaar loopt te liegen met zijn ratachtige lach.
Hoe ongeschikter Dibi is, hoe meer vertrouwen men in de verkiezing zelf zou moeten hebben.Cyphax schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:32:
[...]
Als Dibi gewoonweg ongeschikt is, hetgeen je objectief kunt vaststellen, dan is er al met al dus weinig aan de hand, zou je denken? Dan hoef ik GL daarop al met al toch niet buiten te sluiten. Ik heb Dibi nog niet aan het woord gezien, misschien moet ik dat maar eens doen.
[...]
Daar heb ik net ook even mijn gal over gespuwd met een edit.
Inderdaad, Dibi maakte in principe geen schijn van kans tegenover Sap, maar juist door dit hele gedoe maakt-ie opeens veel meer kans.Delerium schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:08:
[...]
Hoe ongeschikter Dibi is, hoe meer vertrouwen men in de verkiezing zelf zou moeten hebben.
Klopt.. maar ik heb dan ook standpunten die neigen naar SP enerzijds en anderzijds standpunten die neigen naar D66.Miki schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 08:44:
SP of D66
Dat zijn echt partijen die mijlen ver uit elkaar staan wat betreft kernstandpunten.
Ik stem niet op CU/SGP want ik ben niet gelovig. Wilders kan raaskallen wat ie wil, mijn stem krijgt ie niet. Piratenpartij/50+ etc? Alsjeblieft zeg
Wanneer zowel Ab Klink, André Rouvoet en Femke Halsema hetzelfde onderschrijven, dan heeft Rutte wel wat uit te leggen jaBastien schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:27:
[...]
Maar GL probeert de aandacht alvast af te leidenhttp://www.nu.nl/politiek...wel-optie-groenlinks.html

De tweede keer dat ik dit lees vraag ik me af of je bedoelt dat een ongeschiktere kandidaat meer kans heeft bij de verkiezingen?Delerium schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:08:
[...]
Hoe ongeschikter Dibi is, hoe meer vertrouwen men in de verkiezing zelf zou moeten hebben.
[ Voor 37% gewijzigd door Cyphax op 19-05-2012 11:30 ]
Luistert en huivert..:Cyphax schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:32:
[...]
Ik heb Dibi nog niet aan het woord gezien, misschien moet ik dat maar eens doen...
http://omroep.vara.nl/media/94645
Ik bedoel eigenlijk meer dat je de vraag in twee delen kan opsplitsen: Is Dibi geschikt of juist niet. Indien het eerste, dan is een verkiezing handig want dan kan een geschikte kandidaat wellicht winnen en z'n geschiktheid etaleren. Bij het tweede zal 'ie vast niet gekozen worden omdat z'n kiezers dat ook wel doorhebben.Cyphax schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:29:
[...]
De tweede keer dat ik dit lees vraag ik me af of je bedoelt dat een ongeschiktere kandidaat meer kans heeft bij de verkiezingen?
Ik heb dus geen waardeoordeel whatsoever, maar voor beide mogelijkheden zijn verkiezingen een goede oplossing. Dus waarom dat partijbestuur zo onzorgvuldig zit te falen is mij een raadsel. Het wel/niet hebben van verkiezingen kan ik als potentiële GL-stemmer nog wel hebben, wat het partijbestuur nu doet is gewoon zorgen dat er geen haar op mijn hoofd nog aan GL denkt.
* Delerium heeft als OR-voorzitter de nodige ervaringen opgedaan.
Dat ze wel het nieuws naar buiten brengen 'misschien ongeschikt dus doet niet mee' en dan later in de week pas verklaren of het wel of niet zo is, dat noem ik gewoon ronduit stompzinnig, zo ga je simpelweg niet met belangen/mensen om.
* Delerium denkt aan Dibi als aan Mona Keijzer.
Erg interessant maar in HK-termen: Too Soon.
[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 19-05-2012 11:48 ]
Domme zet van GL en komt niet echt betrouwbaar over op deze manier.
En als niet GL-kiezer moet ik zeggen dat ik de ongeschiktheid als lijsttrekker heel goed begrijp.
ARME AOW’er
Volgens mij is Tof Thissen de persoon met de tijdschakelaar.
[ Voor 24% gewijzigd door Brons op 19-05-2012 12:18 ]
Dat vervolgens GL zelf nergens commentaar op geeft, Dibi zelf eerst ook niet en Sap redelijk snel aangeeft wel een referendum te willen, sja dan gaan de persmensjes zelf wel allerlei oordelen vellen en halen ze de grote duim uit de kast. Het was denk ik een stuk handiger geweest dat GL de procedure naar buiten had gebracht, want volgens mij hebben ze dat niet gedaan (of ik heb het gemist). Dan had dat gisteren een boel gedonder kunnen schelen en hadden ze eventueel ook makkelijker Dibi opzij kunnen zetten.
Ik denk namelijk niet dat het GL als partij (zeker niet mijn partij) ten goede komt dat ze nu twee weken allerlei praatprogramma's af gaan werken om zichzelf te promoten. Daar valt Dibi compleet door de mand, niet goed voor hem en ook niet voor GL.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ze zeggen dat Dibi ongeschikt is maar Dibi is wel na het vertrek van Halsema de tweede van de lijst in de kamer. Hij is verkozen tot politiek talent van het jaar, is zeer vaak in de media voor een niet fractievoorzitter (iets wat tegen wordt gehouden als de partij niet voldoende vertrouwen heeft) en of je zijn standpunten goed vind of niet, hij doet het over het algemeen goed in een debat.
Een partij kan zo iemand dan niet zomaar weigeren, aan de ene kant zeggen ze echt dat ze vertrouwen in hem hebben en aan de andere kant laten ze hem kapot vallen.
En voor wat? Sap is alles behalve goed, ze doet het slecht in debatten, ze doet het slecht bij verkiezingen. Als dit drama er niet had geweest en ze had het van Dibi gewonnen (iets wat niet betwijfel omdat Dibi gewoon niet genoeg steun zal/zou krijgen), dan had dit haar positie juist bekrachtigd.
Dit is juist nu ook te zien bij Samsom en Buma, als de partij hun zelf had gekozen, waren er altijd twijfels geweest, nu dat ze democratisch zijn gekozen is die twijfel er niet.
Ze hadden Dibi gewoon hard op zijn snufferd laten gaan en dan had haar positie veel sterker geweest.
Maar wat hebben ze gedaan, Dibi belachelijk gemaakt terwijl mogelijk wel het bekendste GL lid op de nieuwe kandidatenlijst, hem proberen te weren waardoor Sap nog zwakker lijkt, het hele land laten zien hoe ondemocratisch de partij is en lopen ze het risico dat leden op Dibi stemmen omdat GL zich nu juist heeft laten zien waar Dibi zo op tegen is, namelijk een vastgeroeste partij die niet durft.
Oh en de media aandacht voor hem helpt zeker.
Ik dacht dat GL flink zou zakken door dit akkoord maar dit bleek niet zo te zijn maar ze proberen mij schijnbaar iig gedeeltelijk nog gelijk te geven.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
De nieuwe peilingen zijn uit van de Hond, GL is gezakt naar 4 zetels, ik vraag me af of ze dit nog wel kunnen herstellen. GL ging natuurlijk al lang slecht, ze kregen een boost door dit akkoord maar dit hebben ze compleet teniet gedaan plus wat extra schade. Gezien Sap niet populair is en ook Dibi het tij niet kan keren, vraag ik me af hoe ze hier bovenop willen komen, zeker ook omdat de kiezers van Groenlinks al heel erg tegen de PvdA en D66 zit.
Op dat gebied kan ik mij ook wel vinden in de analyse die Dibi maakt, GL heeft weinig eigen profiel, lijkt vooral aan te mogen schuiven en lijkt zo weinig invloed te hebben. Natuurlijk is het logisch dat ze met 10 zetels niet het land kunnen veranderen maar buiten dat ze groen zijn, hebben ze nou niet duidelijke speerpunten. De partij valt simpelweg niet op en dat kan in het huidige politieke spel niet.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Om maar even in te gaan op het credo: 'negatieve publiciteit is ook publiciteit' Ja, maar moet je dat nu wel willen in verkiezingstijd als politieke partij? M.i. is het een slechte ontwikkeling wanneer de Nederlandse verkiezingstrijd afzakt naar het niveau van Amerika waarin nog slechts met modder wordt gegooid. Want dan is het negatieve wat blijft hangen terwijl je op de dag van de verkiezing als burger dat nog slechts onthoud. En niet waar een partij nu ook alweer voor stond. Dus ja, GL had dit moment kunnen aangrijpen om hun imago te herstellen en zetels te winnen. Die aanzet was gegeven door het vijfpartijenakkoord. Maar hoe GL deze lijsttrekkersverkiezing vervolgens heeft afgehandeld doet daar meer dan afbreuk aan. GL zette zeg maar eindelijk 1 stap naar voren naar zetelwinst en door dit gehannes hebben ze twee stappen terug moeten zetten. Dus zijn ze geen meter opgeschoten, sterker nog: ze staan op een nog grotere achterstand om eventuele zetelwinst te verzilveren in september. En dan speelt de tijd ook mee waarin de burger bewust gaat worden v/d uitwerking van het vijfpartijenakkoord.
Ik ben het helemaal mee eens dat mensen dit tegen die tijd weer aardig vergeten zijn maar dat is mijn punt ook niet, mijn punt is, hoe gaat GL verandering brengen in de trend van de afgelopen 1,5 jaar dat mensen een negatief oordeel hebben over de partij?Cyphax schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:16:
Ik zou me nog niet zo snel echt zorgen maken. De kiezer heeft collectief een geheugen als een zeef (itt waar het CDA voor werd afgerekend is dit maar een incident dat we allang vergeten zijn over een paar weken, denk ik), het duurt nog wel even voordat de verkiezingen er zijn en dit soort peilingen zijn ook niet zo'n beste graadmeter vaak. Er kan nog heel veel gebeuren. Dan is het uitgangspunt wat GL nu heeft nog niet zo schrikbarend denk ik: ze staan in de aandacht en het kan alleen omhoog eigenlijk.
Het is niet zo dat GL nu opeens veel verliest, de enige reden waarom GL er 3 kon verliezen, is omdat ze heel even omhoog waren geschoten, want ze staan al maanden op flink verlies, voor dit akkoord stonden ze op 5.
Ook al lopen dingen nu goed, is er geen gezeur meer, wat hebben ze dan om ook te zorgen dat ze weer omhoog gaan? Sap doet het slecht, Dibi heeft geen kans, deze strijd kan alleen maar negatief uitwerken want waarschijnlijk zullen een hoop potentiele kiezers wel wat zien in de woorden van Dibi maar niet in de persoon, terwijl de woorden van Sap leeg zijn (en zo al lange tijd worden bevonden), terwijl de persoon nog wel enigszins voldoet. Het had een beetje hetzelfde geweest als de CDA verkiezing tussen Bleker en Spies had geweest, de ene lult een hoop maar ziet niemand zitten als leider en de ander heeft geen inhoud en spreekt mensen helemaal niet aan.
GL heeft gewoon nu niets te bieden en gezien ze het zo slecht doen, zie ik hier gewoon geen verandering inkomen. De enige manier dat ze nog een kans maken om het verlies te beperken (zetels winnen zie ik ze sowieso niet doen) is dat Sap een hele hoop van Dibi gaat leren en dat ze wat van zijn actievere houding inneemt, want dat mist zij compleet.
Hier liep een tijd geleden een officieuze petitie over: http://www.nieuwepartij.nl/Fiber schreef op zondag 20 mei 2012 @ 19:50:
Wat mij betreft kunnen ze beter direct fuseren met D66. Dan kan het nog wel wat worden denk ik.
Toch is het wel bizar hoe GL veranderd is, kan iemand het zich nu nog voorstellen dat ze een lijstverbinding zouden aangaan met de SP? Dit terwijl ze dit wel in 2006 deden.
[ Voor 18% gewijzigd door Benjamin- op 21-05-2012 00:04 ]
Inderdaad, en dat terwijl tegenwoordig de SP samenwerking met GL uitsluit.Benjamin- schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:04:
Toch is het wel bizar hoe GL veranderd is, kan iemand het zich nu nog voorstellen dat ze een lijstverbinding zouden aangaan met de SP? Dit terwijl ze dit wel in 2006 deden.
http://www.nu.nl/politiek...sttrekker-groenlinks.html
Een lijstverbinding tussen de SP en de PVV zou veel logischer zijn...Benjamin- schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:04:
Ik ben het trouwens wel eens met de kandidatencommissie dat je Dibi niet als lijsttrekker van je partij wilt hebben. Hij is de perfecte tweede man. Iemand die met wilde ideeen kan komen, af en toe daar een misser in maakt en waarvan je als partij ook met enige regelmaat afstand kan nemen. Als hij de lijsttrekker wordt, dan geef je je partij over aan iemand die op de meest vage momenten rare ideeen kan opperen en die je dan als partij moet volgen.
Ik stem zelf geen GL, maar mijn vriendin heeft al aangegeven niet op hem te stemmen als hij lijsttrekker wordt.
Wel lachen dat die Thissen nu blijkbaar niet in partij belang denkt, maar zich enorm op zijn pik getrapt voelt (terecht of onterecht, doet er niet toe), en nu dus ook een duit in het zakje doet.Voorzitter van de kandidatencommissie Tof Thissen heeft in NRC Handelsblad afgegeven op zijn partijgenoten van GroenLinks. De openlijke ruzie in de partij komt door Sap, voorzitter Heleen Weening en Dibi, aldus Thissen.
"We hebben van niemand te horen gekregen dat we iets anders moesten doen," zegt Thissen tegen NRC Handelsblad. "Wij zijn nu de pispaal, terwijl wij verdorie gewoon ons wérk hebben gedaan."
Thissen heeft weinig begrip voor de kritiek die Dibi uitte op de procedure. “"Dan denk ik hállo Tofik, alsjeblieft, dit hebben we zo met elkaar áfgesproken op het congres," aldus Thissen. "Toen heb ik hem niet op het podium zien staan en horen zeggen dat het prehistorische regels waren.
Stilte (rond dit onderwerp) was even goed geweest voor de partij.
Kan iemand het bestuur en sollicitatiecommissie influisteren dat ze beter nu subiet kunnen vertrekken naar een stil eiland? Dat is de enige manier om de schade nog enigszins te beperken. Hun mandaat is al dun, hun kiezers kunnen al op andere partijen stemmen voor ongeveer hetzelfde resultaat (D66, SP, PvdA en PvdD) en dit soort ongein jaagt ze wel heel hard weg.
Wel knap trouwens.

En ik maar denken dat het niet triester kon toen met het CDA-congres en het hele CDA&PVV verhaal met dissidenten.. welnu, deze GL-klucht komt aardig in de buurt zo

Één kee op ze gestemd in een ver verleden... Heb er nog steeds spijt van.
Ik wou weer gaan stemmen maar als ze dit niet goed oplossen ben ik bang dat ik maar naar de D66 zal gaan met mijn stem. Sorry FemkeManiacsHouse schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:39:
Meestal spreekt men van politieke zelfmoord bij een persoon. Nu is het gewoon een hele partij die zichzelf om zeep helpt.![]()
Één kee op ze gestemd in een ver verleden... Heb er nog steeds spijt van.
Op dit moment een debat trouwens, tussen Tofik Dibi en Jolande Sap...
http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/politiek/ voor de echte die hard liefhebbers. Ik haak even af, zie de samenvatting wel in het Journaal later op de avond.
[ Voor 1% gewijzigd door gambieter op 06-06-2012 23:25 . Reden: Geen naamsverbasteringen svp ]
Goed lezen en realiseren dat Marijnissen wel veel macht heeft binnen de SP maar dat het toch Roemer zal zijn die de besprekingen ingaat. Marijnissen heeft veel goeds voor de SP gedaan, heeft de partij groot gemaakt, maar het is ook diezelfde Marijnissen die samen met Bos de mogelijkheid tot het meeste linkse kabinet ooit moeilijk heeft gemaakt omdat de onderlinge verhoudingen tussen die 2 slecht waren. Ik denk dat Marijnissen zich nu gewoon veraden voelt omdat GL ooit een echte partner van de SP was.anandus schreef op maandag 21 mei 2012 @ 09:33:
[...]
Inderdaad, en dat terwijl tegenwoordig de SP samenwerking met GL uitsluit.
Roemer is gelukkig een ander type en zal niet blij zijn met de opstelling van GL maar wel zien dat GL een logische partner is.
Dat is echt complete onzin. Ik zou willen dat mensen zou stoppen met zulke onzin uit te kramen, ik en duizende anderen zouden per direct hun lidmaatschap opzeggen als dat zou gebeuren, een lijstverbinding met de PVV zou zorgen dat de PVV niet meer de enige partij is zonder leden.mr_obb schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:00:
[...]
Een lijstverbinding tussen de SP en de PVV zou veel logischer zijn...
Re: Stemmen
Ik zweef altijd tussen GL en D66 (ben lid van beiden), ik geloof dat ik tot nu toe altijd wel bij GL ben geland in het stemhokje, maar ik moet zeggen dat ik er nu over twijfel. Wat een puinhoop hebben ze ervan gemaakt.
Maar tegelijkertijd ben ik wel tevreden met hoe Sap het doet, ben ik ook tevreden over het vijfpartijenakkoord, dus wat dat betreft kan ik ze het geblunder van deze week misschien nog wel vergeven. Misschien.
(Overigens ga ik op Sap stemmen voor de lijsttrekkersverkiezing)
Ver offtopic: De ideologie van de SP en PVV liggen mijlenver uit elkaar, maar ze leiden uiteindelijk voor een groot deel tot dezelfde standpunten over Europa, arbeidsmigratie, sociaal-economische thema's enz. enz. Op al die thema's liggen ze veel dichter bij elkaar dan de SP bij GroenLinks.Benjamin- schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:34:
[...]
Dat is echt complete onzin. Ik zou willen dat mensen zou stoppen met zulke onzin uit te kramen, ik en duizende anderen zouden per direct hun lidmaatschap opzeggen als dat zou gebeuren, een lijstverbinding met de PVV zou zorgen dat de PVV niet meer de enige partij is zonder leden.
Ik heb wat stukken van het debat tussen Dibi en Sap geluisterd. Dibi is gewoon ongeschikt. Zijn idee dat iedereen binnen de fractie de vrije hand krijgt is garantie voor chaos. Sap is ook niet de ideale lijsttrekker. Ze is goed, maar mist wat in haar presentatie. In verkiezingstijd is dat wel belangrijk.
Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl...maar-werd-afgewezen.dhtmlVoormalig GroenLinks-Statenlid Oscar Dijkhoff wilde ook lijsttrekker worden voor de partij. Eerder werd bekend dat zich naast Kamerlid Tofik Dibi nog twee kandidaten hebben gemeld, een van hen maakt zich vandaag dus bekend.
Maar Dijkhoff werd afgewezen, zo schrijft hij in NRC Handelsblad vandaag. En hij snapt niet waarom. 'Kennelijk mogen ongeschikte kandidaten in GroenLinks alleen meedoen als zij in staat en bereid zijn om een controverse te veroorzaken in de media', schrijft Dijkhoff. Op basis van zijn aanmelding werd hij, zo schrijft hij, niet uitgenodigd voor een gesprek.
Dijkhoff zegt niet te begrijpen waarom Dibi, die ook als ongeschikt werd beoordeeld door de kandidatencommissie van GroenLinks, nu wel mag meedoen met de lijsttrekkerverkiezingen. Dibi neemt het daarin op tegen de huidige fractievoorzitter in de Tweede Kamer, Jolande Sap. 'Toelichting of argumentatie werd niet gegeven. Ik was niet verrast: ik draai al een tijdje mee en weet hoe deze dingen lopen bij GroenLinks', schrijft Dijkhoff.
Dijkhoff was van 2004 tot 2011 fractievoorzitter in de Provinciale Staten voor GroenLinks. Er is, naast Sap, Dibi en hij, nog een kandidaat geweest die zich gemeld heeft voor het lijsttrekkerschap, maar wie dat is, is nog niet bekend.
Virussen? Scan ze hier!
Ook dat is weer niet waar. De SP ligt veel dichter bij de andere partijen qua Europa dan bij de PVV. De SP is kritisch over Europa, kritisch over de macht en vooral kritisch de manier waarop Europa handelt naar bijvoorbeeld Griekenland. Wat mensen vergeten is dat de SP grote voorstanders zijn van de EU, grote voorstanders van samenwerking en gezamenlijk een sterke economie te creeren, verder was en is de SP voor hulp aan Griekenland (niet meer lenen maar juist kwijtschelden), dat de SP niet alle macht aan Europa wilt geven of tekent voor slecht beleid, maakt ze niet anti-Europa. De enige anti-Europa partij is de PVV, die wilt uit de EU, die wilt van de Euro af, die wilt de grieken laten bartsten.mr_obb schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:06:
[...]
Ver offtopic: De ideologie van de SP en PVV liggen mijlenver uit elkaar, maar ze leiden uiteindelijk voor een groot deel tot dezelfde standpunten over Europa, arbeidsmigratie, sociaal-economische thema's enz. enz. Op al die thema's liggen ze veel dichter bij elkaar dan de SP bij GroenLinks.
Zo zijn er vele thema's, waaronder ook die andere 2, die gigantisch verschillen. Verder als je naar stemgedrag gaat kijken doet de SP veel vaker hetzelfde als GL stemmen dan de PVV.
Je moet minder naar de media en populistische mannetjes als Pechtold luisteren die maar al te graag de SP buitenspel zetten door ze in kamp PVV te zetten, de verschillen zijn namelijk gigantisch.
Om terug op GL te komen, ik vond Dibi eerlijk gezegd erg goed in het debat, het maakt hem nog steeds niet de ideale leider maar ik vind zijn analyse van de problemen met de partij, erg juist, GL is ook veel te klein om een bestuurderspartij te zijn, ze moeten actie voeren, ze moeten duidelijk laten zien wat GL zo anders maakt dan de partijen daar omheen en die punten hebben ze ook wel maar ze moeten ze wel laten zien, op deze manier zullen ze ook nieuwe kiezers trekken.
Het trieste is eigenlijk, Dibi heeft naar mijn mening een goede visie maar heeft niet dat natuurlijk leiderschap, terwijl Sap visie enz mist, maar wel overkomt als iemand met natuurlijk leiderschap. Misschien zou het dan ook wel goed zijn, Sap als minister als ze de kans krijgen en Dibi als fractievoorzitter, zou nog niet zo gek voor ze zijn.
Volgens mij wilt GL naar de 0 zetels.
Dat lukt ze dan niet goed, want in de laatste peiling winnen ze juist weer 2 zetels terugVolgens mij wilt GL naar de 0 zetels.
Virussen? Scan ze hier!
We zullen dus zien of het nog effect heeft, hoe dan ook denk ik dat buiten de peilingen om, dat dit echt een enorme klap is voor de leden, die zien namelijk een partij die helemaal uit elkaar valt, belangrijke leden die niet voor het lijsttrekkerschap mogen gaan, leden die 'geforceerd' worden om te stemmen wat de partijtop wilt enz enz, de partij straalt iig geen democratie uit maar meer een dictatorschap.
[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 27-05-2012 12:21 ]
EDIT: SGP steunde dit, dus dan hadden 3 mensen tegen kunnen stemmen, de vraag is of dit gewenst was.
[ Voor 8% gewijzigd door Benjamin- op 27-05-2012 12:34 ]
Ook de mededeling dat bij winst van Dibi Sap het bijltje erbij neer gaat gooien is in mijn ogen al een teken aan de wand dat er gevolgd moet worden (dus kies voor Sap) want anders...
Edit: dat van SGP kon ik mij niet meer herinneren, was aan het zoeken maar kon het niet zo snel vinden. Dan had er toch meer ruimte kunnen zijn voor tegenstemmen maar dan was GL waarschijnlijk wel uit elkaar gevallen.
[ Voor 13% gewijzigd door Bastien op 27-05-2012 12:41 ]
Daarom is het ook begrijpelijk dat Balkenende voor het premierschap ging en anders niet, omlaag gaan kan eigenlijk niet, niet van zulke functies.
Ga er maar van uit dat als je eenmaal binnen zo'n partij zit en dan ook een zetel in de 2de kamer je nog weinig zelf mag bepalen vanuit een partij. Dat Dibi niet afgemaakt is intern is omdat men te laat was vermoed ik. Dan had GL nog meer schade opgelopen.anandus schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:21:
Ik moet trouwens zeggen dat ik de uitspraken van Dibi over het 'geforceerd zijn' wat apart vind, het klinkt een beetje als verkiezingsretoriek, om eerlijk te zijn, vooral gezien Van Gent bijvoorbeeld wel 'gewoon' tegen heeft gestemd. Er zijn aardig wat GroenLinksers tegen de Kunduz-missie, dus waarschijnlijk probeert Dibi op deze manier een wit voetje te halen, zeker gezien de peilingen.
Al heel lang GL stemmer (landelijk dan, plaatsellijk SP). Probleem is echter dat Sap me niet echt aanspreekt maar Bibi me zelfs tegenstaat. Roept wel hard maar geen gevoel voor humor.
Ach, wat mis ik Femke.
Waarom is dat een probleem eigenlijk? Stem je niet op GL als partij? Je kunt ook op GL stemmen maar dan niet op Sap, toch?maartend schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:34:
Tja.
Al heel lang GL stemmer (landelijk dan, plaatsellijk SP). Probleem is echter dat Sap me niet echt aanspreekt maar Bibi me zelfs tegenstaat. Roept wel hard maar geen gevoel voor humor.
Ach, wat mis ik Femke.
Geen wollige idealen, maar resultaten behalen.
Wat dat betreft volgt Sap de lijn Halsema en doet dat behoorlijk goed, imho.
* anandus heeft overigens gestemd op Sap (stemmen kan tot 5 juni)
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 30-05-2012 10:40 ]
Zure gedachte, hoe meer ik van hem zie hoe meer ik me afvraag of hij niet voor het hele gedoe door een andere partij betaald wordt. Ik kom er echt niet bij. Excuses, maar hij heeft noch boodschap noch uitstraling. Zeker, het bestuur van GL heeft een cruciale fout gemaakt in het reflexief handelen en dat een paar keer verergert. Maar als ik zo de events rond Dibi doe bijhouden, mijn god. Het spijt me, maar hij mag dan misschien een gewicht binnen de traditionele kern van GL hebben, de komende verkiezingen moet gevist worden (net als alle partijen dat moeten) in het "grote midden". En daar mist hij gewoon teveel voor. Zijn focus ligt puur op wat binnen GL's eigen kern zit. Nog niet eens op het netwerk wat GL net als elke andere partij heeft en nodig heeft. Dat is niet genoeg.Brons schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:21:
Jammer dat Dibi niet aangeeft wie hem dan gedwongen zou hebben.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Die praktische insteek had Halsema ook ja, maar ik weet niet of Halsema ook naast Roemer en Cohen had gestaan bij de aangekondigde grote linkse samenwerking "Een ander Nederland". Het doet in elk geval vermoeden dat Sap een linksere insteek heeft en GroenLinks daardoor is opgeschoven naar links, weg van het midden.anandus schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:38:
Sap volgt volgens mij anders heel erg de lijn van Halsema, toch?
Geen wollige idealen, maar resultaten behalen.
Wat dat betreft volgt Sap de lijn Halsema en doet dat behoorlijk goed, imho.
* anandus heeft overigens gestemd op Sap (stemmen kan tot 5 juni)
Toegegeven. Dat ze links zijn mag geen verrassing zijn, maar het frisse van Halsema was nu net dat ze idealen wist om te zetten in praktische werkbare oplossingen. Nu heeft Sap dat ook laten zien met het begrotingsakkoord, maar dat wijkt volgens mij wel meer af van de lijn Sap dan van de lijn Halsema.
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Halsema had een lijstverbinding met de SP onder Marijnissen.mOrPhie schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:55:
[...]
Die praktische insteek had Halsema ook ja, maar ik weet niet of Halsema ook naast Roemer en Cohen had gestaan bij de aangekondigde grote linkse samenwerking "Een ander Nederland". Het doet in elk geval vermoeden dat Sap een linksere insteek heeft en GroenLinks daardoor is opgeschoven naar links, weg van het midden.
Toegegeven. Dat ze links zijn mag geen verrassing zijn, maar het frisse van Halsema was nu net dat ze idealen wist om te zetten in praktische werkbare oplossingen. Nu heeft Sap dat ook laten zien met het begrotingsakkoord, maar dat wijkt volgens mij wel meer af van de lijn Sap dan van de lijn Halsema.
Cijfers heb ik nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 06-06-2012 23:24 . Reden: Geen naamsverbasteringen svp ]
Opvallend weinig blancostemmers, trouwens.
[ Voor 54% gewijzigd door anandus op 06-06-2012 15:44 ]
Kortom een verkapte 'die zien we nooit meer te-rug!'. Bedoel, ze hebben nu 10 zetels maar in de peilingen blijven er daar nog 6 van over. En ik denk niet, als het aan komt op strategisch stemmen tussen VVD/SP dat een ex-GL kiezer voorheen last minute toch maar GL zal stemmen. Dus Dibi plaveit zo zijn eigen aftocht uit de partij waar hij eerst nog de nummer twee in vertolkte. Tja, gegokt en verloren. Gevalletje: te vroeg pieken wat nu op de partij terugslaat en dat Dibi dan zelf de aftocht inblaast snap ik wel. Scheelt ook weer een drie maanden wachttijd i.p.v. meteen na de herverkiezing van Sap als lijsttrekker jouw plek terug te geven aan de partij. Dus tja, can't blame him dat ie het op deze manier tot een einde brengt[Dibi ambieert plek 10 op kieslijst
RIJSWIJK - Tofik Dibi wil op plek tien van de kieslijst van GroenLinks staan voor de komende verkiezingen.
Het Kamerlid schreef maandag in de Volkskrant dat hij de kiescommissie heeft verzocht hem op die plaats te zetten.