Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Computer start niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Zoals de topictitel al aangeeft: mijn computer gaat niet meer aan. De problemen begonnen een aantal maanden geleden. De voeding gaf (en geeft) een vervelend hoge piep, wat mij ertoe deed besluiten de voeding uit te zetten (de schakelaar op 0) wanneer ik de computer niet gebruikte. Nadat ik dit destijds de eerste keer deed, en later de computer weer aan wilde zetten, zette ik de schakelaar weer op 1. Ik drukte op de powerknop, de computer startte op, alleen na een paar seconden ging hij weer uit. Wanneer ik dan meestal een uurtje wachtte, en het dan nog een keer probeerde, werkte het wel. Ik kreeg het idee alsof er iets op moest laden, maar dat lijkt me onzin. Wat ik ook wel eens deed was de schakelaar van de voeding weer op 0, even wachten, weer op 1, en dan nog een keer proberen. Dit dan een aantal keer achter elkaar, totdat hij werkte.

Nu heb ik een aantal dagen geleden de schakelaar weer op 0 gehad, dagje later toen ik weer wilde computeren de schakelaar weer op 1, alleen ging de computer niet meer aan. Meerdere keren geprobeerd, geen reactie. Wel rook ik op een gegeven moment een schroeilucht, ik ben dus bang dat er iets is doorgebrand.

Vervolgens heb ik gekeken, of ik kon achterhalen wat het probleem kon zijn. De voeding piept standaard, ook als hij niet is aangesloten op de computer (de voeding moet natuurlijk wel aan staan). Wanneer ik de voeding aan zet, licht het powerledje aan de voorkant van de PC heel even op en gaat dan weer uit. Verder brandt het lampje op het moederbord (groen). Na wat research op internet, kreeg ik het vermoeden dat de voeding kapot was. Dit heb ik gisteren getest door een werkende voeding er op aan te sluiten, maar dit had geen resultaat. De situatie veranderde niet (powerled lichtte even op, moederbord lampje brandt gewoon). Verder heb ik een CMOS reset gedaan.

Verder heb ik de ventilator van de CPU wel eens losgehaald om schoon te maken. Achteraf kwam ik er achter dat ik dan ook de CPU loshaalde van het moederbord, hetgeen niet zo goed is (aangezien ik geen nieuwe pasta heb aangebracht die keren). Misschien dat het probleem in die hoek zit.

Uiteindelijk vermoed ik zelf dat mijn moederbord kapot is, en dat daarmee de computer min of meer ten dode is opgeschreven. Geen enorme ramp, gezien hij alweer 6 jaar oud is, maar ik ben wel het een en ander aan data kwijt (kan eventueel wel op zoek naar een computer in de familie waar ik mijn HD op aan kan sluiten, als ie SATA kan lezen). En verder heb ik geen zin om geld uit te geven aan een nieuwe computer, deze voldeed nog prima voor wat ik ermee doe :) .

Misschien dat jullie nog een oplossing zien, ik hoop het. Bedankt voor het meedenken alvast :) .

Specs:
MB: ASUS P5PL2
CPU: Intel Pentium D Processor 820 (LGA775 Pkg)
Mem: Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2 GB 533 MHz D
HD: Seagate HDD Barracuda 7200.9 200 GB 8 MB, SATA II/300
Vid: ASUS VGA GeForce 7300GS 256MB
Kast: Antec SLK3800 400 Watt, 1 x 120 mm (voeding: Antec SP-400P)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2012 18:22 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Om te beginnen: Welke computer?

Enneh, neem deze even door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een desktop. Zelf samengesteld. Je wilt specificaties? Die kan ik je geven als ik thuis ben, vanavond dus ergens. Ik zal even de troubleshooter doornemen.

Edit: troubleshooter doorgenomen, maar levert me geen extra hints. Voeding lijkt het probleem niet te zijn. Ik zal vanavond of morgen de condensatoren checken van het MB.

Edit 2 (zie tevens OP):

MB: ASUS P5PL2
CPU: Intel Pentium D Processor 820 (LGA775 Pkg)
Mem: Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2 GB 533 MHz D
HD: Seagate HDD Barracuda 7200.9 200 GB 8 MB, SATA II/300
Vid: ASUS VGA GeForce 7300GS 256MB
Kast: Antec SLK3800 400 Watt, 1 x 120 mm (voeding: Antec SP-400P)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2012 18:22 ]

Verwijderd

Ik weet niet helemaal hoe ik het moet lezen maar als je je processorkoeler met socket 775-processor en al losgehaald hebt, zou je wel eens de socket 775 pinnetjes op het moederbord beschadigd kunnen hebben. Normaal zou een processor blijven zitten tenzij je de klem ook losgehaald hebt. Als je die echt losgehad hebt zou je kunnen kijken of de socket beschadigd is.

Wees alsjeblieft voorzichtig, maak je processor schoon voordat je die uit je moederbord haalt (anders smeer je misschien je bord onder) met wat wattenstaafjes eerst droog, daarna gedoopt in isopropylalcohol of iets dergelijks. Verwijder dan voorzichtig je processor (loodrecht omhoog tussen duim en wijsvinger) zonder de processor over de pinnetjes te schrapen en kijk of je afwijkingen ziet. (verbogen pinnetjes).

Je zou de eerste niet zijn bij wie het voorkomt...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:54
Bekijk je moederbord heel goed voor verbrande plekken.

Bios reset?

Voor de rest zult je alle onderdelen in een andere pc of op je eigen pc alles gaan uitwisslen.
Je kan nog alle onderdelen goed bekijken voor verbrande plekken, waardoor de pc niet opstart.

Bekijk ook alle stekkers goed, ook aan de binnenkant.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even nagekeken wat ik de vorige keer heb gedaan mbt processor, maar deze is nooit los van het MB geweest. Ik heb alleen de koeler los gehad, dus dat kan het probleem niet zijn volgens mij.

Verder heb ik het MB goed nagekeken, maar ik kan nergens een kapotte transistor (bruin of opgeblazen) vinden. Verder ook geen vreemde dingen gezien, behalve dat het nogal een stoffige boel was. Gelijk maar even gestofzuigd :) .

Het lijkt me nogal overdreven om alle onderdelen afzonderlijk uit te gaan wisselen. Ik heb al even getest zonder verdere kaartjes (had een vid kaart en een firewirekaart op mn MB zitten, deze los gehaald). Ook even getest zonder HD en CD/DVD aangesloten. Ook dit geeft geen resultaat. Daarnaast nog even alle stekkers losgehaald en weer aangesloten - geen resultaat.

Bios reset overigens al gedaan, althans, hardwarematig (computer daarna nog niet opgestart gekregen :) ).

Bedankt voor de input so far :) .

Iemand nog een idee? (behalve MB vervangen, die heb ik hier niet liggen)

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:59

auto660

1991 240 GL Brick

De voeding vervangen? Aangezien deze de laatste tijd piept en moeilijk doet met opstarten. Misschien kwam ook de schroeilucht uit de voeding. Ik zou die als eerste vervangen ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Topicstarter
Zie OP:
Na wat research op internet, kreeg ik het vermoeden dat de voeding kapot was. Dit heb ik gisteren getest door een werkende voeding er op aan te sluiten, maar dit had geen resultaat. De situatie veranderde niet (powerled lichtte even op, moederbord lampje brandt gewoon).

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:59

auto660

1991 240 GL Brick

Oww, tja, dan kan het inderdaad het moederbord zijn.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idee: dingen dus wel gaan uitwisselen...

We kunnen op afstand niet ruiken wat er mis is met jouw systeem, enige manier dat je daar achter gaat komen is zelf achterhalen welk onderdeel de boosdoener is. Iets wat we trouwens ook al in de troubleshooter schreven :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, tuurlijk, dat is altijd een oplossing. Alleen dat is ook gelijk de meest tijdrovende optie, zeker als het gaat om het uitwisselen van een moederbord (geen ervaring mee). Ik hoopte echter dat iemand iets kon met de verschijnselen die ik noemde, en mij misschien een specifiekere richting uit kon sturen.

Aangezien ik geen extra moederbord heb, kan ik moeilijk uitwisselen. En om daar nou een nieuw moederbord voor aan te schaffen is vermoedelijk alle geld te duur. Iemand enig idee wat zoiets zou kosten (ik neem aan dat de huidige moederborden niet compatibel meer zijn?)?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 23:29:
We kunnen op afstand niet ruiken wat er mis is met jouw systeem, enige manier dat je daar achter gaat komen is zelf achterhalen welk onderdeel de boosdoener is. Iets wat we trouwens ook al in de troubleshooter schreven :o
Ja wel, hij heeft een PC slopende voeding (Smartpower met Fuhjyyu condensators), dus ja het lijkt mij vrij duidelijk, de voeding heeft de PC heeft gesloopt. Moederbord zal het dus waarschijnlijk niet overleeft hebben en in principe mag hij blij zijn dat de PC het nog zolang heeft vol gehouden, meestal is het namelijk bij 2/3 jaar echt wel over.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt The_Mask, dat is wat ik dacht. Dat is een wat specifieker antwoord, en dat helpt me meer :) . Ik zag toevallig eenzelfde mobo als ik heb op vraag en aanbod staan (P5PL2), dus daar ben ik nu over in onderhandeling. Ik heb 20 geboden, incl pakketverzending, hij wil 25, wat lijkt het meest redelijk? (misschien niet erg ontopic deze vraag, maar het lijkt me wat overdreven hier een speciaal topic voor te openen)

BTW: kheb de howto prijsbepaling (Howto: prijsbepaling (oude) hardware) gelezen. Alleen dit is een tamelijk oud product, dus is het nogal lastig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 11:57 ]

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:06
20 euro klinkt voor mij persoonlijk prima voor zo'n moederbord - hij komt niet boven de C2D 2xxx series CPUs uit kwa ondersteuning, en de mogelijke geheugen-snelheden zijn ook niet om over naar huis te schrijven.

[ Voor 28% gewijzigd door XpanD op 22-05-2012 12:34 . Reden: Aanpassing ivm. verzendkosten. ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
20/25 euro zijn beide realistische prijzen, overigens zeg ik niet met zekerheid dat het het moederbord is het lijkt er alleen op, maar de enige manier om er achter te komen is ook te vervangen. (samen met de voeding natuurlijk)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1