Hoe test jij je JSON I/O? | Ik zoek een JSON request sender

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is, want JSON requests kunnen zowel client-side als server-side gestuurd en ontvangen worden, maar ik zoek een tool waarmee je makkelijk JSON requests op je script of node kunt afvuren, en vervolgens de respons kunt checken.

Omdat JSON zo'n grote rol speelt kan ik me niet voorstellen dat er nog niet iets dergelijks is. En dan denk ik aan iets wat iets wegheeft van deze http-request tester:
http://http-request-generator.appspot.com/

Maar dan voor JSON in plaats van een querystring. En dan eventueel een wat geavanceerdere JSON generator, iets in de trend van:
http://json-generator.appspot.com/

Is er iets in de richting van wat ik zoek? Is er wellicht een bekende tool/site hiervoor die ik over het hoofd zie? Of zit ik juist helemaal in de verkeerde hoek te kijken?

Hoe test jij continu je JSON I/O tijdens het ontwikkelen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
Als het vanuit de client gestuurd wordt, is het gemakkelijk om met een http request interceptor de json requests te onderscheppen en te analyseren, en als ik me niet vergis kun je met de console in firebug zelf javascript afvuren dat een request genereert.

Als ik met AJAX werk en wil ontwikkelen/debuggen, zijn die 2 tools toch heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Gewoon met PHP/Javascript en Charles (HTTP Proxy) of Fiddler. Je moet vaker je output checken dan je input veranderen. Daar leent een tool als Charles (of Fiddler) zich uitstekend voor omdat je daar requests gemakkelijk mee kan herhalen.

Met Charles kan je overigens ook je requests editten als je zou willen. Zit volgens mij ook een JSON parser/builder in.

Doet sowieso ook XML en AMF parsen, ook handig :).

[ Voor 6% gewijzigd door McVirusS op 16-05-2012 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Hoop mensen gebruiken Firebug maar ik vind Charles echt veel fijner werken, ook omdat het browser onafhankelijk is.

www.charlesproxy.com :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Charles ziet er netjes uit, maar is commerciëel en daar ga ik per definitie niet aan beginnen. :)

Dat Firebug request iets heb ik nooit echt naar gekeken, misschien tijd dat ik een tutorial ga zoeken. Maar de javascript-console heb je ook in Chromium en Opera (die ik gebruik bij het developen). Daar kan je ook requests bouwen, maar dat is toch gewoon 'veel' werk?

Want $.ajax() is afaik de simpelste manier, maar dan moet je alsnog JSON maken, jQuery includen, opties setten, return- en foutfuncties definiëren en senden. Als dat de manier is, soit, maar ik dacht.. misschien is er een simpele(re) webapp voor. :) Ik zal even tutorialvissen.

edit:
De Chrome Developer Tools en Dragonfly (resp. Chromium en Opera) lijken trouwens erg op Firebug. Als deze tools toch echt de way to go zijn, moet ik even een tutorial vinden die specifiek over heen-en-weren van requests gaat. Enige wat ik altijd gebruik heb zijn de javascript-debugger en de element-inspector.

Fiddler heb ik niet naar gekeken, is .NET/Windows, ik was voor het gemak even vergeten te melden dat ik op Ubuntu werk. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Sando op 16-05-2012 14:17 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Gratis versie van Charles werkt ook prima hoor, zit alleen een tijdlimiet op (dan moet je even opnieuw Charles starten). Het is geen onredelijke termijn of zo dus het is prima bruikbaar zonder licentie te kopen. Ik gebruik het vrijwel continue dus vond het de $50 wel waard.

Maar als je principiële bezwaren hebt tegen commerciële software (gezien je Ubuntu gebruikt :P) dan is het jammer en loop je prima tool mis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
offtopic:
Ja beetje idealistisch, er zijn kastelen van vrije software gemaakt door mensen die dat met hun hart doen of op een andere manier geld verdienen met vrije software. En dan is zo'n klein tooltje weer commerciëel. Ik begrijp dat de demoversie ook prima te gebruiken is, maar ik wil er geen deel van uitmaken, net zoals vegetariers lopen te zeuren over vlees. :+

Ondertussen ben ik WebScarab tegen gekomen. Volgens enkele geschriften erg geavanceerd, maar mij iets te gecompliceerd. :P Krijg zo snel niet voor elkaar wat ik wil.

Nu moet ik even kijken naar SOAP monitor om te zien of het bruikbaar is. Lijkt een klein beetje op Charles. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
WebScarab heb ik ook gebruikt, is inderdaad leuk om alle inkomende en terugkerende requests te kunnen onderscheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik mockjax en mijn eigen mockJSON. Hiermee onderschep je Ajax calls voor JSON voordat ze uberhaupt de client verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Die is ook interessant. Dat mockJSON lijkt wel op wat er gebeurt in de 2e link van de OP. Misschien gebruiken ze het wel.

Maar er zijn zo veel interceptors en fakeweb achtige dingen die in de code moeten zitten en nepantwoorden geven, maar ik zoek het iets anders: Een onafhankelijke webapp die JSON requests stuurt naar een URL en de responses laat zien.

En als je dat simpel met javascript kunt doen in de console (firebug/dragonfly/chome-dev) dat vind ik ook best, maar heb op eigen houtje (nog) geen manier gevonden waarmee dat zo gemakkelijk gaat.

Check dit trouwens uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Opera/9.80 (X11; Linux x86_64; U; Edition Next; en) Presto/2.10.289 Version/12.00 (Core 2.10.289)
Use the clear() command to clear the console.
Type "// help()" for more information
>>> $('div')
undefined
>>> // jquery()
"Loading jquery"
>>> $('div')
null

Kan je in Chromium/Firebug ook zo makkelijk jquery laden? Dan kom je al een stap dichter bij de javascript console gebruiken voor requests, ivm $.ajax().

[ Voor 30% gewijzigd door Sando op 16-05-2012 17:23 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Charles is een topper inderdaad, wij hebben gewoon een company-wide licentie erop en we kunnen niet meer zonder. Voor het genereren van JSON hebben we zelf een tool ontwikkeld; een PHP script parsed adhv. de annotations van de methods uit wat voor variabelen er allemaal zijn en bouwt zo zelf dynamisch test-formulieren die je als een gewoon formulier kunt invullen en kunt afvuren op de service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Gedeeltelijk relevant, deze link is wel erg mooi voor iets bookmarkerigs:

http://www.carehart.org/cf411/#proxy

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:09
Onder Chrome:
- Developer Tools > Network | filter op XHR | > page/submit/result.json

Onder safari moet je even Developer Tools aanzetten en dan kan dat ongeveer op de zelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met de JSON functies, maar ik heb veel nut gehad van de REST (waar in hun termen JSON onder valt) en Webservices functionaliteit van SoapUI: http://www.soapui.org/
Met SoapUI kun je zowel de client als de server redelijk eenvoudig mocken en als je bereid bent wat te scripten kun je in de gratis versie behoorlijk geavanceerde testsuites in elkaar draaien.
Ik weet dat Java evil is, maar het is wel lekker cross-platform :P

[ Voor 30% gewijzigd door Vaudtje op 24-05-2012 15:12 ]

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Uhm Fiddler?

edit: Ah, is al genoemd :)

[ Voor 55% gewijzigd door Sebazzz op 24-05-2012 17:37 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1