Pc start niet meer op na eenmaal te hebben aangestaan

Pagina: 1
Acties:

• apfel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01-2025
Hoi,

De harde schijf van de computer van een vriend was kapot. Deze heb ik vervangen en windows er opnieuw opgezet. De hele computer werkt prima. Maar ik ben tegen een raar mankement aangelopen. Als ik voeding op mijn computer zet via een schakelaar van een stekkerdoos en druk op de startknop start die normaal op en werkt alles vervolgens prima. Maar als de computer afsluit, vervolgens even wacht en dan herstart, blijft het beeld zwart. Harde schijf draait wel. Zelfs het bios menu verschijnt niet
Eerst dacht ik aan de voeding. Multimeter er op maar geen rara spanningen. Vervolgens bios geupdate. Maar probleem blijft bestaan.

Systeem is:
Windows 7
Asus P5KPL-VM moederbord
Pentium Dual core E5200
Hitachi HDS721050CLA362 ATA

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:22
Om welke voeding hebben we het? (merk? model?)

• apfel
Het gaat om een Dell PS-5022-2DF voeding van 200W

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Ik vind een 200W voeding wel een beetje weinig. En welke videokaart zit in het systeem?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
LnC schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 12:53:
Ik vind een 200W voeding wel een beetje weinig. En welke videokaart zit in het systeem?
Het is een Dell, en daarin zijn alle componenten op elkaar afgestemd. Je kan er dus veilig vanuitgaan dat de voeding in deze pc voldoende is.

Neemt niet weg dat het een voeding probleem kan zijn, maar wat er precies fout gaat snap ik niet helemaal uit de openingspost.

Wat ik wel begrijp is dat de harde schijf kapot was ( misschien wel niet kapot maar iets anders)
dat deze schijf toen vervangen is en dat daarna de problemen goed begonnen.

Het is dan meer waarschijnlijk dat de combinatie van deze schijf met de dell moederbord niet lekker loopt, of dat er een onjuiste versie van windows/onjuiste drivers voor dat dell moederbord zijn gebruikt, en/of dat er iets anders is beschadigd bij het verwijderen/inbouwen van de HD.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

de voeding heb ik ook wel mijn twijfels bij. het is natuurlijk geen bekend merk, en 200watt is aardig snel te overbelasten.
pak de multimeter er eens bij als je de voeding aan de pc hebt en probeerd te starten. ik denk dat je voltage dan hard achteruit gaat.

probeer anders ook de bios batterij te vervangen, en alle stekkers aan te drukken.

is de pc ook een beetje vrij van stof?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• apfel
Bedankt voor jullie reacties!

Moederbord is al niet meer van dell. Het is oorspronkelijk een Dell systeem geweest waar een nieuwe moederbord is ingehangen. Met andere woorden alleen de kast en de voeding zijn nog van Dell.

Zal het probleem beter proberen uit te leggen.
De computer is aangesloten op een stekkerdoos met schakelaar. Als ik de schakelaar overhaal en op de aan knop drukt start die prima. Als ik vervolgens de pc afsluit, even laat staan (net verbonden met computer) en vervolgens opstart blijft het beeld zwart. Fan en harde schijf beginnen wel te draaien.
Als de computer vervolgens uit doe, schakelaar overhaal van de stekkerdoos (computer dus niet verbonden met net) en later weer de schakelaar overhaal start die weer normaal op.

@Fordox, Computer is vrij van stof. Bios batterij had ik ook zo mijn twijfels en is vervangen. Kabels zijn gecontroleerd.

@LNC, videokaart is de onboard kaart van het moederbord

Verwijderd

Het lijkt erop dat er iets mis is met de condensatoren van de voeding. Deze ontladen zich als je de spanning van de voeding af haalt. Bij uitzetten van de pc en niet ontkoppelen van het lichtnet blijft er spanning op staan en ontladen deze niet. Eerste verdachte is toch de voeding.
Met andere woorden: testen met andere voeding!

• apfel
Dan gaat die vanavond is uit elkaar. Opzoek naar een kapotte condensator!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Ik denk dat je voeding moeite heeft met het systeem en anders is het je moederbord.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
http://www.techsupportfor...m-motherboard-608035.html

Kijk goed of je pc niet overclocked is. In de bios heb je ook instellingen die de pc sneller maken, maar instabieler.
Dus turbo op langzaam of normaal zetten.

In bios de voorkeur van videokaart aangeven, onboard of pci-e slot

[ Voor 57% gewijzigd door jan99999 op 16-05-2012 20:30 ]

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik volg dit met verhoogde interesse, want mijn PC doet iets vergelijkbaars.

Als de stekker eruit is geweest en ik druk op de powerknop dan start de pc normaal. Wanneer ik 'm dan uitschakel (power off, hibernate of sleepmode) dan krijg ik 'm niet meer aan. Ook niet na een nachtje (aan de stekker) wachten. Het is dus waarschijnlijk geen overhittingsrobleem ofzo.

Ik kan drukken op de powerknop of reset wat ik wil, maar hij komt niet terug. De sleepmode schakelt wel uit(niet aan(!)) als ik op de power druk, maar met een 2e keer drukken komt deze niet aan. Heel af en toe gaat de pc wel een halve seconde aan (fans spinnen op) maar schakelt dan toch weer uit.

12 seconden de stekker eruit --> het powerledje op het moederbord gaat uit, condensatoren zijn leeg --> druk op powerknop en voila - alles gaat weer normaal aan. ?!?

Als ik in Windows7 zeg- herstart, dan werkt het wel probleemloos.

*edit - op advies nieuw topic hiervoor gemaakt: Z77 i5 PC start niet zonder voeding eerst los te halen

Ben nog steeds nieuwsgierig of (en hoe) dit is opgelost.

[ Voor 36% gewijzigd door Stranger__NL op 17-05-2012 11:29 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Stranger__NL schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:05:
Ik volg dit met verhoogde interesse, want mijn PC doet iets vergelijkbaars.
Hou eens op met trollen.

Je hebt nu in zeker 3 topics van iemand anders, met verschillende problemen, deze zin gebruikt.

Bovendien, het is niet de bedoeling topics van andere mensen te kapen.

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06-2025
Is niet de bedoeling om te trollen, maar zij hebben iets vergelijkbaars en ik hoor graag wat zij hebben gedaan om het aan te pakken. Zal ik een los topic maken?

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Stranger__NL schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:54:
Is niet de bedoeling om te trollen, maar zij hebben iets vergelijkbaars en ik hoor graag wat zij hebben gedaan om het aan te pakken. Zal ik een los topic maken?
Lijkt me verstandig. Jou systeem is niet te vergelijken met die van de TSer.

Apfel, het is begonnen met de HD vervangen. Wat was er mee aan de hand, met die HD? Starte de computer toen wel goed op (met die kapotte HD)? Ik heb zo`n vermoeden dat er ook iets met de MB aan de hand is. Maar kijk maar eens eerst naar de voeding.

[ Voor 26% gewijzigd door marquis op 17-05-2012 11:04 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• lauyylauyy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-12-2025
Probeer anders eens te starten zonder bios batterij

 Macbook Pro Retina 15'' 2.7Ghz / 16GB Ram / 256GB SSD ♬ iPhone 12 Pro 256GB Blue ⌘

• apfel
ik ben zondag pas weer in de buurt van de computer. Jullie horen er nog van!

• apfel
Een voeding regelen blijkt toch wat laster dan ik had gedacht. Hopelijk volgende week

• apfel
Na een lange tijd eindelijk een voeding geregeld. Helaas blijft het probleem bestaan.
Neem uiteindelijk aan dat dit toch ergens in het moederbord fout zit.
Zijn er zo nog andere ideeën?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Trek je hd eens los, en start vanaf een ubuntu of xubuntu livecd.
Pc afsluiten en start hij wel op.

Zoveel mogelijk hardware loskoppelen of verwijderen, dan weer testen.
Misschien andere hardware die niet goed is, bijv printer, usb hub etc.

Moederbord op een stuk karton leggen en daar testen.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 11:24
Start hij wel op? Dus als je boxen aansluit komt hij tot windows en hoor je het opstartgeluidje? Ik heb namelijk een soortgelijk iets. Als ik mijn pc afsluit en ik laat me monitor aanstaan dan wilt het beeld ook niet terug komen als ik hem weer aanzet. Dit is een probleem met mijn monitor omdat hij dan van dvi naar vga springt en niet automatisch terug springt. Monitor even uit en weer aan en het werkt weer. Is waarschijnlijk niet hetzelfde als bij jouw maar wie weet, het proberen waard.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• apfel
Bedankt voor de tips ga het proberen!

• apfel
Helaas is het probleem niet opgelost. Maar de computer is weer terug naar zijn eigenaar. Probleem uitgelegd en hij kon er mee leven.
Jammer maar helaas.

Bedankt voor al jullie hulp!
Pagina: 1