[Mac] Wie gebruikt er een virus- malwarescanner?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451726

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/7682/fddz.jpg

Wie gebruikt er op dit moment eigenlijk een virus- /malwarescanner op de Mac?
Of is dit nog steeds niet nodig en zijn alle berichten van de laatste tijd de spreekwoordelijke storm in een glas water, neem het met een korrel zout, etc. Nu Apple steeds meer en meer populairder wordt wordt de afgunst op het succes dat natuurlijk ook. Keerzijde van de medaille.

Zoals het bericht van vandaag dat Kaspersky door Apple zou zijn ingeroepen om de security van Mac OS X eens kritisch onder de loep te nemen. nieuws: Kaspersky werkt samen met Apple om beveiliging op te schroeven

Heeft me toch wel even aan het denken gezet. Arstechnica.com heeft nu ook een overzicht gemaakt van de beschikbare programma's op dit moment. Ze zeggen niet dat een pakket nu echt nodig is, dat is iets om zelf te beslissen. Twee stuks zijn gratis. http://arstechnica.com/ap...tivirus-apps-for-the-mac/

Ik heb om eens te proberen Avast! geïnstalleerd. Het is gratis en werkt zonder installatieprogramma, bevalt het niet dan is het hoppa prullenbak. Tot nu toe ziet het er clean uit.

Wat gebruik jij voor op de Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Ik gebruik geen virus-/malwarescanner.

Voor enige vorm van veiligheid heb ik Little Snitch en de ingebouwde firewall. En uiteraard niet klakkeloos alles downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Ikke gebruikt Sophos gratizzz

En Hands Off! niet gratizzz outbound vuurmuur.

Kon TS dit topique niet vinden? Beste mac virusscanner

Goh, de TS in dat topic heeft min of meer dezelfde gedachtengang als de TS van dit topic;
Xenophoben schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:17:
Dit heeft mij laten nadenken over virusscanners op osx.[...]
Anoniem: 451726 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 20:47:
Heeft me toch wel even aan het denken gezet. [...]
:/

[ Voor 138% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 14-05-2012 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Neen, en eerst ook niet van plan.

Die gasten van Kaspersky klinken een zo van "Wij van WC-eend adviseren WC-eend." Volgens mij is het dikke onzin wat die gasten uitkramen. Het draait om geld, en niks minder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
sypie schreef op maandag 14 mei 2012 @ 20:58:
Neen, en eerst ook niet van plan.

Die gasten van Kaspersky klinken een zo van "Wij van WC-eend adviseren WC-eend." Volgens mij is het dikke onzin wat die gasten uitkramen. Het draait om geld, en niks minder dan dat.
Alles draait om geld behalve de aarde die draait om de zon.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik gebruik Sophos, en ben er erg tevreden mee. Nog nooit een macos virus gevonden, wel een paar keer een Windows virus.

Daarnaast gebruik ik ook nog de ingebouwde firewall van MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372126

Ik gebruik ClamXav 2.2.5; gratis en nog nooit een melding gehad. Eerlijkheidshalve wil ik melden dat ik niet precies weet of het programma ook Malware scant. Wel ontvang ik regelmatig (automatisch) updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Arstechnica heeft een paar producten vergeleken, misschien helpt je dat.

http://arstechnica.com/ap...tivirus-apps-for-the-mac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

DAzN schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:30:
Arstechnica heeft een paar producten vergeleken, misschien helpt je dat.

http://arstechnica.com/ap...tivirus-apps-for-the-mac/
offtopic:
Pssst, de TS verwijst zelf al naar dat topic

Ik heb even Sophos gebruikt maar ik kreeg problemen met het ontwaken van m'n MBP uit sleep. Het leek dan alsof Time Machine het systeem liet freezen. Enkel via de powerbutton uitzetten hielp nog. Na het verwijderen van Sophos was het probleem weg. Voor de zekerheid nog een peer keer getest maar het was toch echt Sophos die dit veroorzaakte.

ClamXav heeft geen real-time protection voor het volledige systeem, vrij zinloos dus als het enkel on-demand werkt.

Momenteel dus geen AV meer op mijn Mac, gewoon gezond verstand is momenteel mijn strategie ;)
Hoewel gewoon een actieve AV blijkbaar al genoeg was om de laatste malware infectie al te vermijden aangezien deze zich bij aanwezigheid van een AV scanner al niet installeerde.

En nog een topic hierover is misschien wat overkill, zeker gezien het aantal actieve threats nl. eentje :+

[ Voor 4% gewijzigd door Darkstar op 14-05-2012 21:44 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 18:18
Ik heb nog niet de behoefte gehad een virusscanner te installeren. Ik ben gewoon bewust van wat ik open, en welke e-mails ik lees.
Zelfs op Windows had ik geen virusscanner, en jaren geen virussen gehad (door twijfel wel af en toe eens gescanned met een portable scanner to be sure, maar nooit resultaat gehad).
Daarnaast is in alle browsers bij mij de extensie van Java uitgeschakeld, en heb ik Flash d.m.v. eerst een klik, zodat niet al die websites zomaar Flash laden etc.

Gaat al jaren prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 63975 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 20:56:
Ikke gebruikt Sophos gratizzz

En Hands Off! niet gratizzz outbound vuurmuur.

Kon TS dit topique niet vinden? Beste mac virusscanner

Goh, de TS in dat topic heeft min of meer dezelfde gedachtengang als de TS van dit topic;

[...]

[...]

:/
Thnx, mijn vraag is wel wat anders dan dat topic. Niet welke virus-/ malwarescanner de beste is maar of wie nu werkelijk op de Mac wel of geen scanner gebruikt. Dat Kaspersky verhaal is voor mij echt zo'n "wij van WC-eend, bevelen WC-eend aan". Voor die gratis scanners speelt dat weer veel minder. Met al het nieuws de laatste maand ben ik toch wat meer over nut en noodzaak gaan denken, ben er nog niet echt over uit.

Het jammere is dat je ook van Arstechnica ook geen duidelijk antwoord krijgt voor wel / geen scanner te gebruiken. Ben dus benieuwd wat hier als Hollandse en Belgische tweaker het meest wordt gebruikt of niet en natuurlijk ook het waarom.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 451726 op 14-05-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Darkstar schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:42:
[...]

offtopic:
Pssst, de TS verwijst zelf al naar dat topic
Ach, overheen gelezen :(

Mijn strategie is ook gebaseerd op gezond verstand. Ik heb F-Secure geïnstalleerd op mijn MBA, maar gebruik het niet actief. De kritiek van Ars deel ik voor dat product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Anoniem: 451726 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:20:
[...]
wie nu werkelijk op de Mac wel of geen scanner gebruikt.
Laat ik je dan even helpen door middel van een poll;

Poll: Gebruikt jij een virusscannert op de Mac?
Jawohl!
NEIN
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=380572&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-06 09:01
Nee en ben het ook zeker niet van plan. Elk jaar hoor ik weer van de beveiligingsbedrijven dat dit jaar toch echt het jaar is waarop OS X op z'n bek zal gaan qua uitbraken van malware, virussen, trojans en andere ongein. En elk jaar valt het weer reuze mee. MAC Defender viel uiteindelijk ook reuze mee en bij de cijfers die worden aangegeven over Flashback heb ik ook erg mijn twijfels. Natuurlijk, dat was geen nette afhandeling van Oracle/Apple, maar mijn inziens wel afdoende.

Als je over het algemeen gewoon als normale user aan het werk bent op je Mac en niet voor elke hatseflats willekeurig je machtiging geeft, kan er eigenlijk misgaan. Om nu een virusscanner te gaan gebruiken die alles lekker op z'n bek gooit en traag maakt heb ik geen zin in. Ik draai netjes mijn TimeMachine-backups en mocht het ooit zo ver zijn dat ik ook slachtoffer ben van een verdwaalde narigheid, dan erken ik mijn verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:12
Ik ga geen % CPU activiteit spenderen aan zoiets onzinnigs als een virusscanner, dat deed ik niet met Windows dat ga ik zeker ook niet doen met OSX, mijn veiligheid zit m in backups, gezond verstand en totaal geen moeite hebben met terugzetten van images mocht dat ECHT nodig zijn.

Ik sluit me ook helemaal aan bij Sypie, tuurlijk willen AV-ontwikkelaars geld verdienen aan elke opkomende markt, dit ga je ook krijgen voor Android, iOS, WP7.5.. Bah

[ Voor 23% gewijzigd door bokkow op 14-05-2012 22:51 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Alleen Little Snitch meer niet (en boerenverstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:45

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ja, ik gebruik little snitch voor mezelf en een anti virus zodat ik vrienden met windows PCs niet besmet.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2sb4a6c.png

Thnx fridgemen voor die poll. Het gros gebruikt dus geen scanner. inmiddels bleek het verhaal van Kaspersky dus compleet vals te zijn dat ze Apple helpen. Klinkt bijna dat ze desperate zijn daar.
Ik heb de virusscanner getest en er inmiddels weer afgegooid. Wat mij betreft heeft het te weinig waarde. Al merkte ik niet dat de Mac langzamer werd.

Nu wordt er door Synology opeens voor m'n NAS ook een gratis virusscanner aangeboden.
Pffft, na de Mac wordt nu ook Linux gepusht om aan de scanner te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Darkstar schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:42:
[...]

ClamXav heeft geen real-time protection voor het volledige systeem, vrij zinloos dus als het enkel on-demand werkt.
Dat heb je toch mis. ;) ClamXav heeft Sentry ingebouwd, wat een on-access scanner is. Let wel, als je ClamCav uit de App Store haalt, zit Sentry er niet bij. Dat heeft te maken met de policy van Apple.

Ik draai op zowel mijn privé als mijn zakelijke Mac een virusscanner, ClamXav. Tot dusverre enkel een paar meldingen gehad voor phishing emails en een Windows virus in een attachment van een inkomende email (van een Windows-gebruikende collega).

Er is weliswaar niet veel malware voor OSX, maar aangezien het zwakste punt van een systeem altijd de gebruiker blijft, is OSX altijd een mogelijk doelwit. Ik weet wat ik download/aanklik/open, maar soms kan een extra laagje veiligheid geen kwaad :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:35
Eens in de paar maand laat ik een virusscanner draaien, ik heb nog nooit wat gevonden voor mac (wel enkele windows virussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Whieee schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 19:24:
[...]
Dat heb je toch mis. ;) ClamXav heeft Sentry ingebouwd, wat een on-access scanner is. Let wel, als je ClamCav uit de App Store haalt, zit Sentry er niet bij. Dat heeft te maken met de policy van Apple.
En die on-access scanner scant dus alles wat geopend wordt? Of doet 'ie nog wat meer? In ClamXav kan je namelijk een aantal mappen aanduiden die in de gaten moeten gehouden worden, dus ik ging er (verkeerdelijk zo blijkt) van uit dat enkel deze mappen real-time werden gescand.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Niet online
Ik heb zelf nog nooit gewerkt met ClamXav/ClamCav, dus die vraag kan ik niet beantwoorden, maar weet je zeker dat je niet in de optie zat van uitzonderingen, dat hij deze mappen juist overslaat?

Lijkt me onnodig. Voor zover ik weet is ClamXav sentry en ClamCav, die je download uit de store niet sentry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-06 13:59

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

clamxav, en die heeft wel eens melding gegeven van windows virussen.
denk niet dat het echt nodig is, maar om niet later had ik maar te hoeven zeggen, staat hij toch maar wat cycles te verstoken op de MacBook Pro 13

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:57
Tweakers,

Mijn zusje was op mijn MBP een film aan het kijken toen ze op de volgende site uit kwam:
http://apple.nl.vz4.cc/

Link verwijderd, URL zichtbaar gelaten. Deze site zou malware kunnen bevatten. Het bezoeken van de site is dus op eigen risico!

Dit lijkt me een of andere gare site. Nou heeft ze ook nog eens een nummertje gegokt en ze zei dat er heel even een "laad-iets" leek te zijn.

Is iemand bekend met deze site? Ik gebruik Mac OS (ML) pas 2 maanden en ben nog niet zo goed thuis in de trojan/virus-preventie.
Ik 'weet' dat er weinig/geen virussen/bedreigingen in omloop zijn voor macs. Vond dit toch echter wel een vreemd gebeuren. Doet me een beetje aan de Windows-tijd denken en dan beloofde een dergelijke ervaring met vreemde website altijd weinig goeds.

Heeft iemand een advies wat ik zou kunnen doen om erachter te komen of er iets geinstalleerd is? Ik heb mn coockies weggegooid en ik heb LittleSnitch en Sophos gedownload om een scan te doen.

Bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 8% gewijzigd door Whieee op 10-10-2012 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:02
Waarom plaats je een directe link naar een website waarvan je zelf denkt dat er malware wordt verspreid?
Straks besmet je op deze manier ook iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Laatst online: 20-06 21:38
WWAS schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:05:
Tweakers,

Mijn zusje was op mijn MBP een film aan het kijken toen ze op de volgende site uit kwam:
http://apple.nl.vz4.cc/

[mbr]
Link verwijderd, URL zichtbaar gelaten. Deze site zou malware kunnen bevatten. Het bezoeken van de site is dus op eigen risico!
[/mbr]

Dit lijkt me een of andere gare site. Nou heeft ze ook nog eens een nummertje gegokt en ze zei dat er heel even een "laad-iets" leek te zijn.

Is iemand bekend met deze site? Ik gebruik Mac OS (ML) pas 2 maanden en ben nog niet zo goed thuis in de trojan/virus-preventie.
Ik 'weet' dat er weinig/geen virussen/bedreigingen in omloop zijn voor macs. Vond dit toch echter wel een vreemd gebeuren. Doet me een beetje aan de Windows-tijd denken en dan beloofde een dergelijke ervaring met vreemde website altijd weinig goeds.

Heeft iemand een advies wat ik zou kunnen doen om erachter te komen of er iets geinstalleerd is? Ik heb mn coockies weggegooid en ik heb LittleSnitch en Sophos gedownload om een scan te doen.

Bedankt voor jullie reacties.
toon volledige bericht
Dat is toevallig, ik heb vanmorgen een SMS ontvangen van een onbekend nummer met als doel mij op die link te laten klikken en een pincode in te voeren. Zal zo een screen uploaden.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Ik geb lekker
http://www.sophos.com/en-us/

Voor op de MAc en op de PC

Werkt Prima en voel me stuk veiliger

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:33

-SaveMe-

-klik-

Ik gebruik ook Sophos en Little snitch.

Uitingen als ik weet wat ik open zijn zo sullig en naief. Op een Mac ben je ook een target.
En ik mis echt een tool als Malwarebytes anti malware op de Mac. Op de PC run ik die Periodiek. Daar heb ik verder ESET smart security ...

[ Voor 34% gewijzigd door -SaveMe- op 10-10-2012 14:31 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Laatst online: 30-05 18:39
Is net als je in de auto stap zet je ook je gorldel aan.
Op de PC / mac ook.

Aleen in VM gebruik ik soms geen scanner want doe toch back 2 snapshot :)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 22:03

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik gebruik ook een anti-virusprogramma op mijn Mac. O.a. om verdere verspreiding van Windowsvirussen tegen te gaan. Met al dat USB-stickjes uitwisselen tegenwoordig weet je al vlug een virus te pakken van familie/vriend/(klas)collega. Door mijn Mac te beschermen weet ik zeker dat ik zelf minder snel een stickje ga maken met ongure programmacode op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372126

Ik kreeg vanmorgen een SMS(!) binnen met de mededeling dat ik geselecteerd was voor een prijs....
Na doorklikken 8)7 kwam ik op de genoemde URL uit via mijn smartphone; daarna de site maar weer gesloten.
Iets gebeurt op mijn telefoon? Geen idee.
vertaler schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:44:
Waarom plaats je een directe link naar een website waarvan je zelf denkt dat er malware wordt verspreid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Lorefice schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 14:35:
Ik gebruik ook een anti-virusprogramma op mijn Mac. O.a. om verdere verspreiding van Windowsvirussen tegen te gaan. Met al dat USB-stickjes uitwisselen tegenwoordig weet je al vlug een virus te pakken van familie/vriend/(klas)collega. Door mijn Mac te beschermen weet ik zeker dat ik zelf minder snel een stickje ga maken met ongure programmacode op.
Virussen worden al lang niet meer via USB sticks verspreid. Drive-by attacks op websites zijn een stuk makkelijker en dus ook veel populairder, om maar een voorbeeld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Gebruik little snitch en de firewall van mountain lion geen virusscan, en uiteraard mijn gezond verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:35
Omdat Apple extreem populair is in de media, wordt elk mogelijk virus of andere vorm van besmetting meteen op 4 miljoen websites gepost. Als er een probleem is met een virus op een Mac horen we dat dus meteen. Daarom draai ik geen antivirus - Apple lost het vaak zonder meer zelf op.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Darkstar schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:43:
[...]

Virussen worden al lang niet meer via USB sticks verspreid. Drive-by attacks op websites zijn een stuk makkelijker en dus ook veel populairder, om maar een voorbeeld te geven.
Toch zie ik nog minstens wekelijks besmette USB sticks voorbij komen. Dat er een andere, makkelijkere methode voor de verspreiding van virussen is betekend niet dat de oude methodes niet meer gebruikt worden.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Laatst online: 12-03 21:20
coptician schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:05:
Omdat Apple extreem populair is in de media, wordt elk mogelijk virus of andere vorm van besmetting meteen op 4 miljoen websites gepost. Als er een probleem is met een virus op een Mac horen we dat dus meteen. Daarom draai ik geen antivirus - Apple lost het vaak zonder meer zelf op.
Yep, net zo snel zeker als met Flashback.

Ik heb LittleSnitch erop staan zodat ik kan zien wie er naar buiten wil. En http://www.clamxav.com/ voor viruscheck.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanion op 12-10-2012 10:01 ]

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:33

-SaveMe-

-klik-

coptician schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:05:
Ik hoop dat je dit niet serieus bedoelt. Anders heb ik er maar 1 woord voor: Ignorant! 8)7
Een keer een website (gewoon nu.nl bijvoorbeeld) bezoeken die besmet is en jij bent het ook. Hoevaak gebeurt het de laatste tijd niet dat advertentie servers onbedoeld malware serveren. etc ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 22:03

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Darkstar schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:43:
[...]

Ik vind ze regelmatig op USB-sticks die te gast zijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Ik gebruik hier Little Snitch als firewall. Daarnaast heb ik ook VirusBarrier Express (gratis) geïnstalleerd staan om handmatig bestanden te kunnen scannen. Ook gebruik ik dit programma om eens in de zoveel tijd een syteemscan te doen.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:57
Bedankt voor alle reacties. Ik ben nog geen infecties tegen gekomen dus het was waarschijnlijk vals alarm.
vertaler schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:44:
Dat was inderdaad niet zo verstandig, dacht er niet bij na. Mi scusi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Niet online
Het is hypocriet zoals sommige mensen denken dat ze geen virusscanners nodig hebben op osx. Dat zijn dezelfde mensen die denken dat een overval of een beroving nooit bij hun zal gebeuren. Het kan altijd gebeuren. Ben het eens dat je het zelf in de hand hebt, maar osx word steeds populairder en vooral met de gaten in Java.

Je installeert een virusprogramma, het draait op de achtergrond, gebruikt amper resources, so what is the problem? Vooral met wat, zoals al genoemd in dit topic, usb sticks waar voornamelijk Windows troep op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-06 09:01
MmarkM schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 16:58:
Het is hypocriet zoals sommige mensen denken dat ze geen virusscanners nodig hebben op osx. Dat zijn dezelfde mensen die denken dat een overval of een beroving nooit bij hun zal gebeuren. Het kan altijd gebeuren. Ben het eens dat je het zelf in de hand hebt, maar osx word steeds populairder en vooral met de gaten in Java.

Je installeert een virusprogramma, het draait op de achtergrond, gebruikt amper resources, so what is the problem? Vooral met wat, zoals al genoemd in dit topic, usb sticks waar voornamelijk Windows troep op staat.
Ik hoef mij niet met de infectie van Windows bezig te houden, daar ga ik mijn resources én geld niet aan besteden. Ik wil een snappy systeem, daar hoort absoluut geen virusscanner of wat dan ook bij voor OS X. Dat heeft niet met nonchalance te maken, maar meer met een inschatting en afweging. Het kan altijd gebeuren, helemaal mee eens. Maar ik draai in een zo veilig mogelijk omgeving (GateKeeper, rechten, et cetera), waarbij ik mij bewust ben van wat er draait en wat er binnen komt. Java heb ik niet eens geïnstalleerd. Kritieke bestanden staan zowel lokaal als offsite als backup en op meerdere locaties. USB-sticks gebruik ik niet eens meer, het is net zo makkelijk via de cloud om te syncen of te sturen. Die enkele keer dat ik het wel gebruik, neem ik het "risico" maar voor lief.

Overigens schreeuwen de beveiligingsanalisten al járen dat dit toch wel het jaar is dat OS X wordt gekraakt, zo lang ik mij al kan herinneren. Een enkele uitbraak zoals MAC Defender en een slordige Java-faal en dat is het eigenlijk ook wel weer. En enkele keer weer is het een storm in een glas water.
MmarkM schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:09:
Ik gebruik Sophos, en ben er erg tevreden mee. Nog nooit een macos virus gevonden, wel een paar keer een Windows virus.

Daarnaast gebruik ik ook nog de ingebouwde firewall van MacOS.
Je eigen ervaring geeft ook maar even aan. :)

[ Voor 19% gewijzigd door me_mrtn op 17-10-2012 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Ik gebruik geen virusscanner om de simpele reden dat elke virusscanner die ik op dit moment geprobeerd heb op mijn Mac de prestaties/werking op een negatieve manier beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NivardHerijgers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-02-2021
Ik gebruik geen virus of malwarescanner, tot nu toe ook nog helemaal niet nodig geweest voor me mac.
Heb hem nu een maand of 2/3 in bezit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulie89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-06-2022
Heb niet meteen een virusscanner gebruikt sinds de aanschaf van mijn MBP, maar voel me toch een stukje 'veiliger' mét een virusscanner. Sophos Anti-Virus for Mac Home Edition heeft daarentegen tot nog toe niks gevonden :) Gebruiksvriendelijke interface en belast je mac bijna niet of maar een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:37
clamavx met een sentry om mijn download folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Anoniem: 195780 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 17:39:
[...]
De uiterst brakke beveiliging is een van de redenen dat ik mijn Mac's heb weggedaan.
En wat gebruik je nu dan? Een Windows-installatie incl. Java en Adobe Air? Dan zou ik de laatste updates van US-CERT maar eens lezen ;)

Het is een feit dat elk OS exploits heeft en OS X is geen uitzondering. Maar het blijft toch een punt dat er consequent meer exploits gevonden worden voor Windows dan voor andere OS'en.
Niets is 100% perfect en waterdicht, en gebruikers moeten zelf weten hoe ze er mee om gaan. Gezond verstand is al de eerste barrière, waarmee je volgens mij al meer dan 80% van alle mogelijke risico's kan vermijden. Voor die overige 20% moet je zelf bepalen welk risico je wil lopen. Een virusscanner hebben wil nog altijd niet zeggen dat je veilig zit, ook niet tegen malware. Een nieuw virus i.c.m. een 0-day exploit en je fancy virusscanner en personal firewall staan machteloos, op eender welk OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Da's niet helemaal waar, de Flashback trojan van afgelopen April (qua percentage besmette gebruikers waarschijnlijk het ernstigste security incident ooit!) installeerden zichzelf bewust niet op Macs met AV scanners, om te voorkomen dat ze direct bij de eerste virus definitie update ontdekt werden. Dit gedrag is typisch, ook voor Windows trojans.

Er gaat dus wel degelijk een 'afschrikwekkende werking' uit van scanners, ook al herkennen ze de exploit nog niet!

(overigens, heb Sophos draaien op mn Macbook, en (nog) niks op mijn Hackintosh NAS/Server. Zou dat eigenlijk wel moeten doen...)

[ Voor 40% gewijzigd door Dreamvoid op 19-10-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Klopt, de Flashback trojan was inderdaad een uitzondering, hoewel de eerste variant wel user-confirmation nodig had vooraleer deze zich kon activeren. Maar het bijft wel bij die ene uitzondering die zich niet installeert als er een AV aanwezig is. Bij Windows systemen zijn het vaak virussen/malware die simpelweg de AV uit proberen te schakelen, en daar vaak nog in slagen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dreamvoid schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:00:
Da's niet helemaal waar, de Flashback trojan van afgelopen April (qua percentage besmette gebruikers waarschijnlijk het ernstigste security incident ooit!) installeerden zichzelf bewust niet op Macs met AV scanners, om te voorkomen dat ze direct bij de eerste virus definitie update ontdekt werden. Dit gedrag is typisch, ook voor Windows trojans.
Grootste besmetting op een Mac ja, maar zeer zeker niet de grootste besmetting ooit want er zijn Windows besmettingen te over die veel grootschaliger waren. Daarnaast is het gedrag wat je daar noemt helemaal niet typisch voor Windows trojans, het is juist a-typisch. Op Windows systemen wordt altijd geprobeerd om de malware scanners onklaar te maken wat nog best vaak zeer succesvol is. Dat komt omdat dit soort tools updates nodig hebben om malware te kunnen herkennen. Dat maakt het hele verhaal een kat en muis spelletje tussen de maker van de malware en de maker van de tool die 'm moet detecteren en tegenhouden.
Er gaat dus wel degelijk een 'afschrikwekkende werking' uit van scanners, ook al herkennen ze de exploit nog niet!
Daar is niets van waar en is weer een typisch gevalletje van pure naiviteit. Dat Flashback was meer om te laten zien dat ze het konden waardoor het bepaald gedrag vertoonde zoals zich niet proberen te installeren (zowel bij de eerste als tweede variant had je echt de credentials van de admin nodig dus vandaar "proberen") wanneer er een virusscanner op de machine stond. Het maakte geen zak uit welke, zelfs scanners die vrijwel alleen maar op Windows virussen/trojans/etc. scannen stonden op de lijst. Het had dus helemaal niets te maken met niet gezien willen worden want daar zijn toch echt veel betere manieren voor (google de term rootkit maar eens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 18:38
Ik draai ook geen virusscanner op mijn Mac. Ik deed dit overigens nooit op Windows en dat is meestal goed gegaan.

Wel is het zo dat ik geen vreemde USB disks laat plaatsen in mijn computers. Documenten mailen ze maar (extra check door mailserver) en av materiaal zie ik graag gestreamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Whieee schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 19:24:
[...]

Ik draai op zowel mijn privé als mijn zakelijke Mac een virusscanner, ClamXav. Tot dusverre enkel een paar meldingen gehad voor phishing emails en een Windows virus in een attachment van een inkomende email (van een Windows-gebruikende collega).

Er is weliswaar niet veel malware voor OSX, maar aangezien het zwakste punt van een systeem altijd de gebruiker blijft, is OSX altijd een mogelijk doelwit. Ik weet wat ik download/aanklik/open, maar soms kan een extra laagje veiligheid geen kwaad :)
Interessant.

Ik draai op mijn Mac's die thuis NIET draadloos zijn aangesloten ( yup,allemaal via ethernet kabels die keurig zijn weggewerkt) geen virus of malware scanner en dat al 10 jaar en nooit iets gehad dat schade veroorzaakte. (afkloppen) Daarbij vertoef ik zelden tot nooit op 'vreemde' plaatsen zoals de meesten doen wat dus inhoudt dat ik niet op adult sites, testsites,(nieuwste progjes uitproberen) of nieuwsgroepen mij bevindt en dus sowieso weinig risico loop iets op te lopen en.... is mijn dagelijks partner op reis voor gebruik de iPad i.c.m. de Samsung Note.

Vwb Windows gebruik ik G Data al jaren wat Utils & Virus scanner heeft en geweldig is!
Ja, ik ben dus eigenlijk saai als computergebruiker door alleen bekende plaatsen zoals Tweakers om de zoveel tijd aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix11
  • Laatst online: 20-06 14:59

marnix11

AFCA ★★★

Ik heb op mijn MacBook zonder antivirus software nog nooit last gehad van virussen en malware *afklopt*. Er is voor mij dus (nog) geen reden om er een te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:48
Klein kickje in dit toch opvallend rustige topic.

Ik heb een macbook pro en aangezien ik hem ook op mijn werk gebruik voor het ontwikkelen van software heb ik een maand geleden toch maar een virusscanner geïnstalleerd om te voorkomen dat ik narigheid krijg met virussen en malware. Ik heb Avast! geinstalleerd, en in eerste instantie leek dit een prima virusscanner die mijn filesystem, mijn email en webactiviteiten scande.

Ondertussen kreeg ik problemen met het compilen en builden van de software (ik gebruik java met Maven als build-tool) waar ik aan ontwikkel, vooral het builden van jar's en zip's. Dit ging namelijk tergend traag: een volledige build-proces duurde voorheen 1 a 2 minuten, nu duurde het bijna 20 minuten.

Vandaag kwam ik er achter dat mijn virusscanner de oorzaak is van de algehele traagheid die ik de laatste tijd ervaar. De virusscanner is inmiddels in de diepe krochten van /dev/null gedeponeerd.

Ik wist dat virusscanners toch wel wat resources eten, maar dat het zo dramatisch gesteld is met Avast op OSX had ik niet voorzien.

Dus mocht je ook onverklaarbare traagheid ondervinden op je mac en mocht je Avast (of een andere virusscanner) hebben geinstalleerd, probeer hem eens uit te schakelen.

Oh ja, mocht iemand een tip hebben voor een goede, snelle, weinig resources vragende virusscanner, laat het dan even weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Naar mijn weten is je gezonde verstand gebruiken nog steeds het beste middel om geen virussen / malware op je systeem te krijgen. Als ik soms hoor op wat er allemaal maar zonder na te denken, geklikt wordt en soms zelfs geïnstalleerd wordt door de gebruiker zelf, dan vraag ik me echt af waar dat gezonde verstand gebleven is. Nu zitten we hier wel op Tweakers.net, dus dat zal (hopelijk) wel snor zitten.

Ik gebruik als extraatje echter wel Little Snitch, maar ik ben nog geen vreemde processen tegengekomen.

Overigens heb ik hier geen enkel bewijs voor hoor, voor hetzelfde geld is mijn systeem al een enkele tijd besmet :+ .
Maar ik merk wel degelijk het verschil met bijvoorbeeld Windows, waar ik zonder virusscanner gewoon niet op het internet durf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-06 14:46

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

enige scanner is een Adblocker hier, en die werkt verbazingwekkend goed. Verder geen virusscanner maar gewoon het gezonde verstand ;)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Laatst online: 18-02 14:42
Ik heb avast draaien. Is gewoon gratis en op windows is deze wel goed. Je hebt hem ook voor Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Boktor schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:50:
Klein kickje in dit toch opvallend rustige topic.

Ik heb een macbook pro en aangezien ik hem ook op mijn werk gebruik voor het ontwikkelen van software heb ik een maand geleden toch maar een virusscanner geïnstalleerd om te voorkomen dat ik narigheid krijg met virussen en malware. Ik heb Avast! geinstalleerd, en in eerste instantie leek dit een prima virusscanner die mijn filesystem, mijn email en webactiviteiten scande.

Ondertussen kreeg ik problemen met het compilen en builden van de software (ik gebruik java met Maven als build-tool) waar ik aan ontwikkel, vooral het builden van jar's en zip's. Dit ging namelijk tergend traag: een volledige build-proces duurde voorheen 1 a 2 minuten, nu duurde het bijna 20 minuten.

Vandaag kwam ik er achter dat mijn virusscanner de oorzaak is van de algehele traagheid die ik de laatste tijd ervaar. De virusscanner is inmiddels in de diepe krochten van /dev/null gedeponeerd.

Ik wist dat virusscanners toch wel wat resources eten, maar dat het zo dramatisch gesteld is met Avast op OSX had ik niet voorzien.

Dus mocht je ook onverklaarbare traagheid ondervinden op je mac en mocht je Avast (of een andere virusscanner) hebben geinstalleerd, probeer hem eens uit te schakelen.

Oh ja, mocht iemand een tip hebben voor een goede, snelle, weinig resources vragende virusscanner, laat het dan even weten :)
toon volledige bericht
1 met weinig resources in gebruik kan je 1 pakken die alleen scanned wanneer je het hem vraagt en verder niets. Dan kan je gewoon wekenlijks ofzo eens hem aanzetten en zit je ook wel redelijk goed. Als je een attachment aankrijgt kan je daarmee het dan scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

Ik heb wel AV maar niet actief aan, ik scan elke week met de hand.
daarnaast heb ik totaal geen relevante data op mijn machines staan, alles heb ik op mijn nas welke antivirus protected is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:02
Nu ben ik wel benieuwd hoevaak mensen met wél een virusscanner nu iets belangrijks tegenkomen?

Gebruik zelf geen antivirus op mijn mac, AVG op mijn windows PC waar ik eigenlijk maar eens per halfjaar/jaar mee scan.

Ik weet van mijzelf wat ik binnenhaal en wat ik niet binnenhaal. Verder weten virussen altijd wel door te dringen dus ben ik meer van de instelling om gewoon eens per jaar een frisse installatie te doen, vooral op windows dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Scrtz schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:52:
Nu ben ik wel benieuwd hoevaak mensen met wél een virusscanner nu iets belangrijks tegenkomen?

Gebruik zelf geen antivirus op mijn mac, AVG op mijn windows PC waar ik eigenlijk maar eens per halfjaar/jaar mee scan.

Ik weet van mijzelf wat ik binnenhaal en wat ik niet binnenhaal. Verder weten virussen altijd wel door te dringen dus ben ik meer van de instelling om gewoon eens per jaar een frisse installatie te doen, vooral op windows dan.
Op mijn windows PC kwam ik om de tijd wel eens iets tegen. Niet onmiddelijk iets majors omdat ik vrij safe werk. Maar vooral met het krijgen van documenten van andere mensen kreeg ik vaak iets binnen. USB sticks zijn daar echt absurd in.
Nu is een virus niet mijn grootste zorg, ik back alles up en dergelijke. Maar zaken zoals een trojan of key logger vind ik wel lastig en vermijd ik liever omdat ik mijn bank zaken ook op mijn pc doen. Als je weet hoe gemakkelijk dit te maken is (weten jullie als tweakers waarschijnlijk nog beter dan ik) beveilig ik mezelf daar liefst tegen.

Gebruik btw avast op de Mac. Op Mac is het minder nodig, maar als je met Windows mensen zaken deelt is het wel zo vriendelijk deze toch eens na te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472257

Deze week kwam Palo Alto Networks met een nieuwe malware service, die in staat zou zijn om nog onbekende malware te herkennen door een nieuwe sandboxing technologie. http://www.wesecure.nl/palo-alto-networks-wildfire-wf-500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Laatst online: 12-03 21:20
Ik gebruik http://www.clamxav.com/index.php en laat deze eens in de zoveel tijd mijn HD scannen.

Wat betreft gezond verstand zoals men hierboven aangeeft. Gezond verstand gebruiken geeft geen garantie op geen virussen. Die kunnen ook binnenkomen door exploits in webbrowsers, door het bezoeken van websites, etc. Zie de hack op bijv. nu.nl vorig jaar.
Is Windows favoriet, ja. Maar OSX zit tegenwoordig op bijna 10% marktaandeel en daarmee is zijn favorietenrol stijgende onder virusmakers.

[ Voor 67% gewijzigd door Xanion op 05-06-2013 10:43 ]

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 22:20
Natuurlijk is gezond verstand geen garantie, maar het is wel een eerste vereiste en een zeer krachtig voorfilter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 19:21
dcl! schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:09:
Natuurlijk is gezond verstand geen garantie, maar het is wel een eerste vereiste en een zeer krachtig voorfilter!
Het is het de beste virusscanner die je kunt hebben. Ik heb jaren met Windows gewerkt zonder virusscanner, simpelweg door niet zomaar dingen te downloaden of te openen. Nooit een virus gehad.

Op de Mac lijkt het me helemaal onzinnig. Er zijn letterlijk een handjevol virussen die bestaan in het wild voor OSX. De kans dat je die tegenkomt is kleiner dan dat je geraakt wordt door de bliksem. Laat je niet gek maken door de marketingpraatjes van de antivirus-bedrijven. Die willen maar 1 ding: geld verdienen en hebben er dus baat bij je zo bang mogelijk te maken.

En grootste voordeel: Je hebt op OS X geen Internet Explorer, dat scheelt ook al een berg ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 05-06-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-01 10:25
Donstil schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:06:
[...]

Alles draait om geld behalve de aarde die draait om de zon.
En als iemand een manier verzint om daar controle over te krijgen, dan is zelfs dat niet voor niets meer. ;)

Ontopic: Ik gebruik geen virusscanner wel Little Snitch, vooral om inzicht te hebben en te houden in wat er probeert te bellen naar huis.

Overigens heb ik dezelfde strategie ook heel lang toegepast op Windows systemen, zolang je zoals anderen ook al aangeven met gezond verstand je computer gebruikt, niet alles klakkeloos downloaden en starten, dan kom je een veilig een heel eind.
Pagina: 1