Er zijn wel virussen, die je Mac infecteren met Java lekken. Ik heb gewoon op alle browsers Java uitgeschakeld.
Java gebruik ik niet, flash wordt bij mij alleen geactiveerd met een klik op het flash element, en verder gebruik ik in mijn browsers ad-blockers.
Dan zit je verder gewoon safe. Het zit em tegenwoordig in de verouderde versies van Java, wat Apple trouwens pas heeft geupdated, dus even je Mac updaten, en er is niks aan de hand, daarnaast geen Java applets en andere browser extensies accepteren waar je niet om gevraagd hebt.
En anders gewoon Java extensies volledig uit je browser verwijderen. Ikzelf gebruik het nooit, en als je voor je werk een Java applet nodig hebt, accepteer je alleen die, en voor de rest gewoon nooit accepteren.
Alleen helaas zijn er teveel mensen die iets krijgen over 'toestaan' en dan erop klikken omdat ze dan denken dat het hoort bij de website. Maar een website heeft geen Java of Flash nodig, tenzij het specifiek is aangegeven (bij een beetje fatsoenlijke betrouwbare website)
Dus virusscanners zijn niet echt nodig, zolang je er zelf maar een beetje om denkt.
Bij Windows heb je het wel nodig, omdat het bestandssysteem volledig open staan, en de virussen via websites, email, afbeeldingen etc. binnen kunnen komen. Dit is bij de Mac niet zomaar mogelijk door het gesloten bestandssysteem (net als bij Linux)