SSD kapot? Zijn dit goede SMART data?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Nav discussie in een ander topic vermoed ik dat mij SSD misschien kapot is (OCZ vertex 2). Sinds ik hem heb, heb ik onverklaarbaar BDODs, met heel uiteenlopende redenen.

Omdat ik geen expert ben, weet ik niet goed of de SMART readings die ik uit SSDlife en HDtune trek nu supergoed of superslecht zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/34nobye.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2rdg8lc.png

Ik zou zeggen dat de error count superhoog is; aan de andere kant is de error correctie ook precies even hoog. Dus daaruit leidt ik af dat alle fouten mss gecorrigeerd zijn voor ze problemen gaven.

Kan iemand me op basis van deze data zeggen of mijn SSD verdacht is, of dat het juist allemaal wel snor zit en mijn probleem dus wss ergens anders vandaan komt? Vast superbedankt!

Nog ff de specs:
- Windows 7 x64
- OCZ vertex 2, firmware 1.29
- Core2Quad q6600 @ 2.4 ghz
- 2GB Kingston dimm ddr2
- Geforce 9600 GT

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 16:05

hostler

Yeahhh dude!

Bij SSD's moet je eigenlijk niet naar de SMART data kijken. Vooral bij vertex 2's staan er zomaar een random aantal nummers. Hij Seagate hardeschijven is dit ook vaak zo. Waarom weet ik niet precies, maar als je de juiste snelheid haalt, de nieuwste firmware hebt en alles draait soepel zou ik me geen zorgen maken.

edit: aangezien je wel BSOD's hebt zou ik toch mijn andere componenten even testen en windows opnieuw installeren om dat uit te sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door hostler op 11-05-2012 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Je kunt dit wel doen maar dan wel met de software van OCZ, even op het forum struinen en zoeken naar SMART SSD (bij ocz dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Heb hier ook de readout uit de OCZ toolbox; is dat wat je bedoelt?

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/15qf5nm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
hostler schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 17:25:
Bij SSD's moet je eigenlijk niet naar de SMART data kijken.
Da's ook typisch, want ik heb hele pagina's op allerlei fora gezien waar mensen vragen over hun ssd en smart data. Jij bent de eerste die ik hoor zeggen dat het niet nuttig is. Niet dat ik een expert ben.....maar zijn er andere manieren om te weten of je ssd het nog goed doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Evil_king schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:16:
[...]

Niet dat ik een expert ben.....maar zijn er andere manieren om te weten of je ssd het nog goed doet?
Het is heel makkelijk. Als je er een ssd inzet en je krijgt daarna de ene na de andere bsod, dan is de ssd waarschijnlijk niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Ja kom op, een beetje serieus. Het is echt niet alsof het in 1x allemaal mis ging vanaf de 1e minuut dat die SSD erin zat. Het is heel onregelmatig: heb er weken mee gewerkt -perfect - en vervolgens een keer een bsod. Tot voor kort weer maanden alles OK, en dan opeens weer bsod als ik gewoon een normaal werkend filmpje kijk.

Mijn hele probleem is juist dat ik gewoon niet 100% zeker weet of het (alleen) de ssd is omdat het niet op een regelmatige manier mis gaat. Voor hetzelfde geldt ligt het wel aan de codecs, het filmpje, mn dvd-drive....tig dingen waar er iets stuk kan gaan (niet erg waarschijnlijk, maar toch).

Maargoed, jullie zeggen dus eigenlijk dat er geen manier is om vast te stellen of een ssd kapot is, behalve proefondervindelijk dan? Lekker nuttig dan zo'n smart functie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Evil_king schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:16:
[...]

Da's ook typisch, want ik heb hele pagina's op allerlei fora gezien waar mensen vragen over hun ssd en smart data. Jij bent de eerste die ik hoor zeggen dat het niet nuttig is. Niet dat ik een expert ben.....maar zijn er andere manieren om te weten of je ssd het nog goed doet?
Dan heb jij het nog nooit in praktijk meegemaakt ;)... Tientallen, mischien wel honderd, SSD's gezien welke incorrecte SMART data geeft. Het is zeker niet met alle SSD's... Sterker nog, ik heb het alleen bij vertex en corsair schijfjes gezien en bij Seagate hardeschijven. Hier een beetje leesvoer van Corsair

@ ts,
Ik zou toch Windowseven opnieuw installeren om in ieder geval een corrupte Windows uit te sluiten. Het is nogal lastig aangezien het random is. Het kan ook maar zo een brakke geheugen module zijn of een slechte kabel. Helaas heb ik geen glazen bol.

Wat heb je zelf al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
hostler schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 23:43:
Wat heb je zelf al geprobeerd?
Zover heb ik vooral het geheugen getest (20+ uur memtest, 5-6 passes per keer) en dat bleek geen probleem te zijn. Verder eigenlijk nog niks geprobeerd, omdat mijn ervaring is dat je idd met Windows herinstalleren vaak een hoop problemen wegneemt; maar dat het dan uiteindelijk toch terugkomt en je er dus nooit achterkomt waarmee het nu misgaat. Daarom ben ik vooral rond aan het zoeken geweest naar hints die erop kunnen duiden of je ssd echt gaar is, en of de Vertex 2 mss vaker dit soort symptomen vertoont....

Ik heb zelf nog een aantal opties die ik wil proberen, voordat ik windows herinstalleer:
- ssd eruit en met een tijdelijke install op een normale hdd werken
- firmware van ssd flashen naar laatste versie
- checken of ahci aan/uit nog wat uitmaakt (maar hiermee ben ik ook niet zeker van mezelf of dat er uberhaupt iets mee te maken heeft hoor....nu staat het op ide ipv ahci omdat ik tot voor kort niet wist hoe ik dit in win7 kon aanzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Werken tools die altijd werken op HDD's zoals Seatools ook op SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 01:43
Waarom heb je zo weinig geheugen in gebruik?
Die 2GB is voor Windows 7 al te weinig.
Ik gebruik een Samsung SSD als systeemschijf en om die minder te belasting heb ik de temp folders naar een ramdisk van 2GB verplaatst. Van mijn karige 8GB geheugen is daarmee 4GB beschikbaar voor applicaties.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Evil_king schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 23:58:
[...]

Zover heb ik vooral het geheugen getest (20+ uur memtest, 5-6 passes per keer) en dat bleek geen probleem te zijn. Verder eigenlijk nog niks geprobeerd, omdat mijn ervaring is dat je idd met Windows herinstalleren vaak een hoop problemen wegneemt; maar dat het dan uiteindelijk toch terugkomt en je er dus nooit achterkomt waarmee het nu misgaat. Daarom ben ik vooral rond aan het zoeken geweest naar hints die erop kunnen duiden of je ssd echt gaar is, en of de Vertex 2 mss vaker dit soort symptomen vertoont....

Ik heb zelf nog een aantal opties die ik wil proberen, voordat ik windows herinstalleer:
- ssd eruit en met een tijdelijke install op een normale hdd werken
- firmware van ssd flashen naar laatste versie
- checken of ahci aan/uit nog wat uitmaakt (maar hiermee ben ik ook niet zeker van mezelf of dat er uberhaupt iets mee te maken heeft hoor....nu staat het op ide ipv ahci omdat ik tot voor kort niet wist hoe ik dit in win7 kon aanzetten)
Memtest ook niet altijd even accuraat, ik prefereer tooltjes als Intel Burn Test of prime95. Maar laten we ons eerst even richten op de SSD.

Begin eerst eens met het flashen naar een nieuwe versie, indien aanwezig.

Overigens zet je AHCI aan in je bios.
Kalief schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:09:
Waarom heb je zo weinig geheugen in gebruik?
Die 2GB is voor Windows 7 al te weinig.
Ik gebruik een Samsung SSD als systeemschijf en om die minder te belasting heb ik de temp folders naar een ramdisk van 2GB verplaatst. Van mijn karige 8GB geheugen is daarmee 4GB beschikbaar voor applicaties.
Onzin, het ligt er aan waar je de computer voor gebruikt. Waarvoor jij zoveel geheugen nodig hebt is totaal irrelevant voor dit topic en voegt niets toe.

[ Voor 17% gewijzigd door hostler op 12-05-2012 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Evil_king schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:51:
Ja kom op, een beetje serieus. Het is echt niet alsof het in 1x allemaal mis ging vanaf de 1e minuut dat die SSD erin zat. Het is heel onregelmatig: heb er weken mee gewerkt -perfect - en vervolgens een keer een bsod. Tot voor kort weer maanden alles OK, en dan opeens weer bsod als ik gewoon een normaal werkend filmpje kijk.

Mijn hele probleem is juist dat ik gewoon niet 100% zeker weet of het (alleen) de ssd is omdat het niet op een regelmatige manier mis gaat. Voor hetzelfde geldt ligt het wel aan de codecs, het filmpje, mn dvd-drive....tig dingen waar er iets stuk kan gaan (niet erg waarschijnlijk, maar toch).
Gefeliciteerd. Je hebt een van de meest onbetroubare SSD's ooit gekocht. De kans is groot dat het probleem de SSD is. En ja, random BSOD's zijn een van de vele problemen.

Je kan memtest draaien om het geheugen uit te sluiten, maar als je daar niets wijzer van word, dan is een andere SSD de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
OK. Ik ga gewoon de simpelste test proberen; ssd eruit en kijken hoe het dan allemaal loopt. Thnx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:05
Ik weet niet of je op de laatste firmware zit, maar het loont wellicht de moeite om ook eens een nieuwe firmware te installeren. Er is nogal een lange lijst van fixes.

http://www.ocztechnologyf...Agility2-Firmware-updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
Wel eens wat problemen met een 40Gb Intel SSD gehad. Willekeurige vastlopers bij het opstartscherm van W7. Na een reboot werkte het dan weer. Bleek een bekend stabiliteitsprobleem icm mijn moederbord. Heb op de gok de pci-timings wat trager gezet en toen was het grotendeels over.

Andere SSD kopen bleek echter een beter oplossing.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Evil_king schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 17:23:
mij SSD misschien kapot is (OCZ vertex 2).
Hoezo misschien?

Een OCZ vertex 2 is per definitie stuk. Ook als hij het nu nog doet. Koop een andere SSD. Gooi de OCZ vertex 2 in een vuur onder uitroep van bezwerende spreuken. Hou knoflook en houten staak bij de hand. Meer is niet relevant. Rest is geneuzel.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 13-05-2012 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Q schreef op zondag 13 mei 2012 @ 14:28:
[...]

Hoezo misschien?

Een OCZ vertex 2 is per definitie stuk. Ook als hij het nu nog doet. Koop een andere SSD. Gooi de OCZ vertex 2 in een vuur onder uitroep van bezwerende spreuken. Hou knoflook en houten staak bij de hand. Meer is niet relevant. Rest is geneuzel.
Een vertex 2 is gemiddeld gezien minder betrouwbaar dan de huidige SSD's maar zeker niet onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een vertex 2 is ... zeker niet onbetrouwbaar? Ik volg dit topic al meer dan een jaar, en ik kom niets anders dan problemen tegen met vertex 2's. Die dingen gaan gruwelijk vaak stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Hoeveel topics van hardeschijven die het goed doen kom je tegen?
Precies, alleen problemen kom je tegen en aangezien een Vertex prijstechnisch interessant is (of was) kom je die veel tegen op fora als GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De Vertex2 is zeer onbetrouwbaar. Waar ik werk heb ik al minimaal 80 van die dingen defect terug gezien. Ja er zijn er veel van verkocht maar er gaan er ook erg veel kapot. Ik weet zeker dat er minimaal 10% binnen anderhalf jaar kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Mental schreef op zondag 13 mei 2012 @ 19:41:
Hoeveel topics van hardeschijven die het goed doen kom je tegen?
Precies, alleen problemen kom je tegen en aangezien een Vertex prijstechnisch interessant is (of was) kom je die veel tegen op fora als GoT.
Dan mis ik de topics over de overige zeer populaire en goedverkochte drives van die periode...
Zoals de:

Kingston V+
Intel x25-m
Intel x25-v
Crucial C300

Ow nee wacht, die zie je bijna niet, want die vallen niet zovaak uit als de Vertex 2...

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 13-05-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien dat we even onbevooroordeeld naar de problematiek kunnen kijken ipv blijven ranten op Sandforce spul, dat levert namelijk eerder een oplossing op voor de TS. BSOD's kunnen door heel veel dingen worden veroorzaakt. De ssd is hier maar eentje van (en bij een ssd met Sandforce controller zoals de Vertex 2 is dit een zeer reële mogelijkheid). Drivers, Flash, geheugen en een wonky Windows installatie zijn een aantal andere mogelijkheden. Het updaten van alle drivers, Flash, de firmware van je ssd, het draaien van geheugen tests en het eens proberen met een hdd ipv de ssd zijn een aantal dingen die je kunt doen. Als je echt de ssd verdenkt is de boel overzetten naar een hdd (dus echt een 1 op 1 kopie!) het meest makkelijke. Dan heb je dezelfde installatie. Als dan de problemen aanhouden weet je dat het niet de ssd is maar je installatie of het geheugen of iets anders.

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 13-05-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een OCZ Vertex 2 moet je bijvoorbaat al gewoon vervangen, zelfs als je nu geen problemen hebt. Dan ben je nog optijd.

Het feit dat de TS sinds de aanschaf van de SSD deze problemen heeft, spreekt boekdelen. Typische Vertex 2 symptomen.

Zie je een OCZ vertex 2? aarzel niet! Schiet! Napalm is niet genoeg. OCZ, leverancier van Kryptonite voor al je data. Dat OCZ vertex 2 SSD's de goorste troep zijn sinds de uitvinding van stront is een feit, geen vooroordeel.

En dan gebruik ik nog milde, subtiele + genuanceerde vergelijkingen.

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 13-05-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Return rates ssd's: http://www.behardware.com...onents-returns-rates.html
- OCZ 3.5% (against 2.9%)
Hoog getal maar niet hoog genoeg om de producten maar onbetrouwbaar te noemen.
Zeker als je kijkt naar de rest van het lijstje is je oordeel (los van het kinderachtige karakter) niet terecht:
- Intel 0.3% (against 0.6%)
- Kingston 1.2% (against 2.4%)
- Crucial 1.9% (against 2.2%)
- Corsair 2.7% (against 2.2%)
- OCZ 3.5% (against 2.9%)
(dit zijn de return rates van 2011 ten opzichte van 2010)
Kingston V+
Intel x25-m
Intel x25-v
Crucial C300

Ow nee wacht, die zie je bijna niet, want die vallen niet zovaak uit als de Vertex 2...
Klopt, maar zie bovenstaande, zeker crucial is nog veel te hoog met zijn returnrate (in jullie beredenering althans).

[ Voor 21% gewijzigd door Mental op 14-05-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mental schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:49:

[...]

Zeker als je kijkt naar de rest van het lijstje is je oordeel (los van het kinderachtige karakter) niet terecht:
Prima, dan kijken we toch gewoon ook even naar reviews/feedback op Newegg?

Intel 320-120GB
85% geeft die 5 sterren, 3% slechts 1 ster, gemiddelde 5 sterren.

Samsung 830-128GB
91% geeft die 5 sterren, 4% slechts 1 ster, gemiddelde 5 sterren.

OCZ Vertex 2-115GB
40% geeft die 5 sterren, 32% slechts 1 ster, gemiddelde 3 sterren.

En zo gaat het voor de meeste OCZ Vertex 2 drives met div. capaciteiten, bijna steeds zelfde verhaal: werkt tijdje goed, en gaat dan vaag doen/stuk.

[ Voor 11% gewijzigd door 3dfx op 14-05-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Iva_Bigone schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:58:
[...]

Prima, dan kijken we toch gewoon ook even naar reviews/feedback op Newegg?

Intel 320-120GB
85% geeft die 5 sterren, 3% slechts 1 ster, gemiddelde 5 sterren.

Samsung 830-128GB
91% geeft die 5 sterren, 4% slechts 1 ster, gemiddelde 5 sterren.

OCZ Vertex 2-115GB
40% geeft die 5 sterren, 32% slechts 1 ster, gemiddelde 3 sterren.

En zo gaat het voor de meeste OCZ Vertex 2 drives met div. capaciteiten...
OCZ is inderdaad de Buckler onder de SSD fabrikanten geworden maar dat verandert vrij weinig aan de MTBF en de return rates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij de OCZ petrol geeft zelfs slechts 18% de maximale 5 sterren. Er komt regelmatig aardig wat kritiek op de betrouwbaarheid van newegg, dat zal ook wel deels kloppen. Maar ik vind het een goed beeld geven. Het komt goed overeen met de ervaringen op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 14:53

BiLo

PSN: toiletcleaner

Mijn vertex 2 draait al anderhalf jaar prima! Sinds ik een crucial m4 heb gekocht als OS-disk is mijn Vertex 2 de Game disk geworden. (heel veel read & write acties omdat ik regelmatig ruimte nodig heb om iets nieuws te installeren)

Ik heb nog nooit problemen ondervonden met mij OCZ Vertex 2. Al die verhalen op internet zijn mooi echter, zijn er dus voorbeelden waar het wel goed en normaal werkt.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij iets meer dan de helft van de newegg reacties werkt het prima, inderdaad. De realiteit zal wel bij 10% failures per jaar liggen. Maar de concurrentie doet dus <2%/jaar. Dat is toch andere koek.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 14-05-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heren het is nu wel bekend dat OCZ erg onbetrouwbare SSD's heeft geproduceerd en dat er veel betere keuzes zijn. De getallen die hier nu WEER genoemd worden zijn al veel vaker langs gekomen, zovaak dat ze bijna onder het kopje "basic knowledge" gaan vallen.

Ondanks dat de Vertex series erg populair zijn geweest en veel verkocht zijn de failure rates gewoon hoog te noemen, als ik mij goed kan herinneren heeft OCZ dit zelf ook al eens toegegeven (sorry, ik kan het zogauw niet terug vinden). In iedergeval is er genoeg over te lezen hier op GoT, maar ook elders, het is gewoon een feit dat OCZ SSD's heel veel problemen veroorzaken. Ondanks dat er ook mensen zijn die geen problemen ondervinden, maar dat lijkt meer geluk dan..

De sympthomen zoals de TS ze beschrijft zijn inderdaad prima toe te schrijven aan een "bokkende" OC'Z SSD, je kunt alles proberen uit te sluiten, maar ik zou tijdelijk ergens een andere SSD of hardeschijf vandaan halen en een image maken deze daarop terug zetten, wanneer de problemen dan verdwijnen dan heb je het probleem gevonden. Blijven de problemen dan kun je er nog voor kiezen op de tijdelijk opslagmedia een versie installatie van Windows te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 14-05-2012 19:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Mental schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:49:

[...]

[...]

(dit zijn de return rates van 2011 ten opzichte van 2010)

[...]

Klopt, maar zie bovenstaande, zeker crucial is nog veel te hoog met zijn returnrate (in jullie beredenering althans).
AUB de meest recente info gebruiken :)

http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html
Datum: 04/05/2012
- Crucial 0.82% (against 0.8%)
- Intel 1.73% (against 0.1%)
- Corsair 2.93% (against 2.9%)
- OCZ 7.03% (against 4.2%)
- 15.58% 2 OCZ Vertex Series 240GB SSD
- 13.28% 2 OCZ Vertex Series 160GB SSD
- 11.76% 2 OCZ Vertex Series SSD 80GB
- 9.52% 2 OCZ Vertex Series 120GB SSD
- 8.57% 3 OCZ Vertex Series 120GB
- 7.49% 2 OCZ Vertex Series SSD 60GB
- 6.61% 2 OCZ Vertex Series 3.5 "SSD 120GB
- 6.37% 3 OCZ Vertex Series 240GB
- 6.37% March 60 GB OCZ Agility
- 5.89% 2 OCZ Vertex Series 100GB SSD
We kunnen nou wel hoog en laag door blijven discussieren, maar dit lijkt me vrij duidelijk...
Dus zullen we de betrouwbaarheidsdiscussie maar gewoon stoppen?

Verder zeg ik ja en amen op het advies dat Dune geeft :+. Dat is het beste dat de TS kan proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 14-05-2012 20:02 ]

Pagina: 1